Sivu 3/6

Re: SH25

Lähetetty: 12 Loka 2014, 10:58
Kirjoittaja PW

Millasen mäen tuolla pääsee sutimatta ylös?


Re: SH25

Lähetetty: 12 Loka 2014, 11:17
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Millasen mäen tuolla pääsee sutimatta ylös?

Joo, kyllä jyrkimmissä mäissä sutii, mutta laitan toiseen takapyörään napamoottorin.


Re: SH25

Lähetetty: 12 Loka 2014, 11:19
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Millasen mäen tuolla pääsee sutimatta ylös?

Joo, kyllä jyrkimmissä mäissä sutii, mutta laitan toiseen takapyörään napamoottorin.

niinpä tietennii :mrgreen:


Re: SH25

Lähetetty: 12 Loka 2014, 17:53
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Tuon takajousituksen takia pyörä kallistuu kaarteessa väärään suuntaan. Täytynee vaihtaa lyhyemmät ja jäykemmät jouset.

Minä en hahmota, missä tuossa on jouset. :oops: Vai onko selkänojan tuen alapäässä jousitus. Jos näin on, ei pyörän runko siis kallistukaan kurvissa ulos, vaan pelkkä istuin.

Saat kallistumisen kuriin tekemällä jousen rinnalle (säädettävän) ulosjouston rajoittimen, jolloin kaarteen sisäpuolinen tuki ei jousta ylös, vaan vain ulkokaarteen jousi sisään. Helpon rajoittimen saa narusta jousen rinnalle. :)


Vakavasti puhuen, tuo istuimen jousittaminen noin alhaalta on ongelmien kerjäämistä. Laita istuintuen alapää jäykästi kiinni haarukkaan ja laadi jousto selkänojan ja tukikaaren yläreunaan, niin joustoliike ei aiheuta sivuliikettä. Sivuliikkeen rajoittamiseksi saatat tarvita Panhard-tangon, jottei jousitus nuljahda kaarteen keskipakovoimien alaisena.
Kuva
Kevyen Panhard-tuen saa naruista, jotka sijoitetaan tangon tilalle ja ristiin symmetrisesti. :D


Re: SH25

Lähetetty: 12 Loka 2014, 21:27
Kirjoittaja irakas

Kuvassa näkyy miten jousitus sijoittuu, ja siis pelkkä istuin kallistuu kurvissa ulospäin, kun jouset ja niiden alapäässä olevat nivelet antavat periksi. Naru-rajoitinta jousen rinnalle aion kokeilla, jos se olisi riittävä, kun ei alunperinkään kallistuksesta ole tullut vielä kummempia ongelmia, tai sitten voisi kokeilla kevyttä Panhard-tukea ristiin vedetyillä naruilla, mutta ovat siinä suhteessa epämukavat, että rajoittavat peräkontin lastausta.

Joustoliikkeen laittamisen yläosaan en ole vielä keksinyt sopivaa ratkaisua. Kokeilen myös lyhyempiä ja jäykempiä jousia.


Re: SH25

Lähetetty: 13 Loka 2014, 09:00
Kirjoittaja MM

Huomasitko pyrkiikö takapyörä kaarteessa kallistumaan oman akselinsa suhteen, koska minun silmääni näyttää, että melko kaukaa edestä tukeutuvat suht. ohuet putket voisivat kiertyä sivuttaisvoiman kohdistuessa renkaaseen. Tähän olisi ratkaisuna ravikärrytyyppinen tuenta renkaat yhdistävällä yläputkella. Onhan etuveto tavallaan kuin ravihevonen.


Re: SH25

Lähetetty: 13 Loka 2014, 11:44
Kirjoittaja trike123

Tuota Sakarin hienoa penkkiä suunnittelin myös itse tekeväni.
On säädöt tuolla penkin yläosassa...
mutta miten alaosan kiinnitys on ratkaistu,siellähän täytyy olla myös säätömahdollisuus ?


Re: SH25

Lähetetty: 13 Loka 2014, 13:11
Kirjoittaja irakas
MM kirjoitti:

Huomasitko pyrkiikö takapyörä kaarteessa kallistumaan oman akselinsa suhteen, koska minun silmääni näyttää, että melko kaukaa edestä tukeutuvat suht. ohuet putket voisivat kiertyä sivuttaisvoiman kohdistuessa renkaaseen. Tähän olisi ratkaisuna ravikärrytyyppinen tuenta renkaat yhdistävällä yläputkella. Onhan etuveto tavallaan kuin ravihevonen.

Takahaarukat ovat 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinpukea ja saattaa olla, että takakiekot kallistelevat jonkin verran kaarteessa. Täytyy antaa jonku toisen ajaa, että pääsis asian toteamaan.


Re: SH25

Lähetetty: 13 Loka 2014, 13:24
Kirjoittaja irakas
trike123 kirjoitti:

Tuota Sakarin hienoa penkkiä suunnittelin myös itse tekeväni.
On säädöt tuolla penkin yläosassa...
mutta miten alaosan kiinnitys on ratkaistu,siellähän täytyy olla myös säätömahdollisuus ?

Alapäässä istuinta tukevan kaarevan poikkitangon päissä on kaukalot, joissa istuimen runko lepää. Jotta kaarteessa ei istuimen runkoputki nousisi ylös, on se kiinnitetty pultein. Penkin etäiyyden säätöä varten voi pultteja lisätä eteen ja taaksepäin.


Re: SH25

Lähetetty: 13 Loka 2014, 20:56
Kirjoittaja irakas

Laitoin ristikkäiset sinkkivaijerit jäykistämään SH25:n istuimen yläpäätä ja kiinnitin istuimen alapään pulteilla niin kuin edellisessä viestissä jo kerroin. Kyllä ajo on nyt selvästi jämäkämpää. :mrgreen:


Re: SH25

Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:03
Kirjoittaja jooseha

Riittäisiköhän jos vaijereiden alapäät olisi kiinni haarukan etuosassa, jolloin tavaralaatikon käyttöön olisi paremmin tilaa?


Re: SH25

Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:08
Kirjoittaja irakas

Punnitsin SH25:n henkilövaaalla. Paino edellisissä kuvissa olevalla varustuksella oli 23 kg, josta istuimen paino oli 3 kg. Kevein trike, jonka olen tehnyt.


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 10:07
Kirjoittaja irakas

Olen asentanut lyhyemmät ja vankemmat kierrejouset takajousitukseen ja laskenut selkänojaa huomattavasti loivemmaksi. Ulospäin kallistuminen on kaarteissa nyt paljon vähäisempää. Vielä on ongelmia ketjun päällä pysymisen kanssa tiukassa kaarreajossa. :roll:


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 10:41
Kirjoittaja MM
irakas kirjoitti:

Vielä on ongelmia ketjun päällä pysymisen kanssa tiukassa kaarreajossa. :roll:

Kaikkiin näihin etuvetotyyppeihin, joissa ketju joutuu kiertymään, ratkaisu olisi vakionopeusmurrosnivel siten, että sen kääntöpiste olisi ohjausnivelen keskellä. Käyttävä akseli olisi laakeroitu emäputkeen ja kääntyvä kaytettävä osa, jossa ketjupyörä olisi kiinni, etuhaarukkaan, jolloin se kääntyisi etuhaarukan mukana. Mönkijöitten vetoakseleissa olisi ehkä sopivan kokoisia, n. 6 cm halkaisijaltaan olevia kevyitä niveliä. Amerikoissa on netissä kahdella kympillä myytävänä VW:n vakionopeusniveltä pelkkänä kuulalaakerin näköisenä komponenttina halkaisija n. 10 cm ja paksuus n. 3 cm. Sovittaminen ja keventäminen saattaisi vaatia koneistusta. Sen avulla voisi esim. vetävän vankkuriakselin ohjauksen toteuttaa ilman pythonominaisuutta.


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 10:49
Kirjoittaja jooseha

Stiteshub on tuommoinen :wink: Tosin ristinivelellä.
Kuva