Sivu 1/1

Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 12 Touko 2014, 14:48
Kirjoittaja TKorho

Minä en vilosofioi, kunhan kysyn neuvoa. Milloin kannattaa vaihtaa? Ja paraneeko vaihtamalla?

Nykyinen pystäri on 14-16v Kästle X-Trek hybridi. Hyvin on palvellut, keskilaatu on ollut sopiva. Monikäyttöisyys terassipyöräksi, pikkuisen polkuja, kauppakäyntejä, ja työmatkaa vaihtelevilla teillä on minulle määräävä ominaisuus. Pääkäyttö työmatkat.

Vaatisi hieman remonttia, ketjut ja rattaat uusiksi, ja luultavasti aika iso osa muistakin kulutusosista. Runko on vielä toimiva, mutta kyllä siinä kulumaa ja hinkkaumia ja ruostettakin on. Eli tuon jatkokin maksaa jonkin verran.

Arvostan pyöriä, ja ymmärrän että pitää sijoittaa. Hyvä pyörä on miellyttävä ja auttaa pyöräilemään enemmän. Toisaalta olen hieman pihi, ekologissa mielessä: vaikea perustella itselleen noin tonnin tai vähän alle (esim Tunturi S2) kuluja hyödykkeestä joka on jo olemassa ja toimii. Uudella pyörällä saisi uusia ominaisuuksia, hydraulilevyjarrut, nykyaikaisen runkorakenteen, sulavan toiminnan muutamaksi vuodeksi...

Ajaako pyörä romuksi asti, vielä seuraavat 15v? Edellisen pyörän (n.-82 ostettu Tunturi Senator) käytin aika loppuun, kun kolarinkin takia alkoi runko ruostumaan. Vai sijoittaako uuteen, onko rahan arvoista?

Paraneeko vaihtamalla?


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 12 Touko 2014, 16:17
Kirjoittaja Pastori

Ei parane. Kantsii hankkia vaan lisää vähän erilaisia.


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 13 Touko 2014, 07:12
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:

Ei parane. Kantsii hankkia vaan lisää vähän erilaisia.

Tässä olen pastorin kanssa samaa mieltä. Ei se vaihtamalla parane jos ei saa jotain selvää ylläpidollisisa tai kustannus säästöjä uudemmista osista, joita tuskin saat.


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 13 Touko 2014, 18:15
Kirjoittaja TKorho

Saisin lähinnä hydraulilevyjarrut, joita ei nykyiseen runkoon pysty asentamaan (ilman sovituksia tai pantoja).

Hyviä huomioita. Pastorin infernaalinen heitto useammasta pyörästä on kyllä varsinainen kiusaus. Mihin ne kaikki tunkisi kun ei ole maatilaa minne niitä varastoida? Muuten kyllä kannattaisin ideaa, kyllä kunnon ihmisellä olisi noin neljä pystäriä ja kolme nojakkia (kaupunkipyörä, jopo, maasturi, nopea retki/kilpapyörä. Yleisnojakki, matala raceri ja traikki. Ehkä vielä lyhyt pienipyöräinen selkänojapyörä)


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 13 Touko 2014, 19:10
Kirjoittaja jviirret

Useampaa pyörää kun huoltaa ja säilöö niin tulee kyllä senkin ratkaisun haittapuolet esille :roll:

Jukka


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 13 Touko 2014, 19:17
Kirjoittaja Nojanalle

Niin nimenomaan haittapuolet . Säilytys tilat tulevat äkkiä ahtaaksi . Kaluston myynti on jo myytävän vanhemmasta päästä mullakin eressä. Kauppaa ei tahdo syntyä millään. Palastelu ei kiinosta . Vanhat kilpurit ei tunnu kiinostavan Suomen maassa paljon ketään. Puhumattakaan retkipyöristä ja muista menneen ajan kulkimista. :wink:


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 13 Touko 2014, 21:49
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Niin nimenomaan haittapuolet . Säilytys tilat tulevat äkkiä ahtaaksi . Kaluston myynti on jo myytävän vanhemmasta päästä mullakin eressä. Kauppaa ei tahdo syntyä millään. Palastelu ei kiinosta . Vanhat kilpurit ei tunnu kiinostavan Suomen maassa paljon ketään. Puhumattakaan retkipyöristä ja muista menneen ajan kulkimista. :wink:

Luulisi vanhojen kilpurien kiinnostavan. Niitä vartenhan on oikein oma tapahtumansakin. -Oikein suosittu jopa.
Ongelma taitaa olla, että suomen kieli näyttää jäävän paitsioon. Sinun pitäisi nimittää pyöriäsi retrokilpureiksi ja mennä puolentoista viikon päästä Vaasaan myymään niitä. :D https://www.facebook.com/pages/Retrokil ... n=timeline
http://retrokilpurit.weebly.com/


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 13 Touko 2014, 22:00
Kirjoittaja Nojanalle

Tiesin tuon kun olen tuolla sivuilla. :roll:


Re: Filosofiaa pyörän vaihdosta

Lähetetty: 04 Touko 2015, 16:25
Kirjoittaja TKorho

Päädyin huollattamaan hybridin. Vähän kalliilla, meni käsityön suosimiseksi, ja muka ekologiseksi. Kärsin vanhanaikaisilla vannejarruilla. Pyörä kestänee vielä noin kymmenisen vuotta.

Pastori kirjoitti:

Ei parane. Kantsii hankkia vaan lisää vähän erilaisia.

Tämä. Nyt keväällä laajensin pyöräkatsasta maasturilla. Uusi maailma minulle. Menee urheilupyöräilyksi se. Hybridi saa pysyä yleispyöränä, ja nojakilla mennään esim rentoilua ja maakuntamatkailua.
Seuraavat vaihe olisi kai kaupunkinojakki. (Spirit tms) Sit talvitraikki tai sukkula, sit...