Sivu 1/2

Pitkärunkoinen, etuvetoinen?

Lähetetty: 29 Loka 2007, 18:49
Kirjoittaja aniarana

Näinpä tänään moottoripyörän, jossa etupyörän ohjausakseli oli kovasti loiva ja etuhaarukka kovin pitkä. Sellaisia moottoripyöriähän näkee useinkin, mutta enpä vastaavaa rakennetta ole nähnyt nojapyörissä. :shock:

Miksi ei pitkärunkoinen yläohjattu nojapyörä voisi olla vastaavanlainen ja vaikka etuvetoinen. Siinähän ohjausakseli ja keskiön akseli melkein leikkaisivat toisensa jolloin ketjun ei tarvitsisi tehdä lisämutkia. Ohjauksen saisi tällä tavoin suoraksi ilman nivelvarsia. Mitä varsinaista haittaa olisi runsaasta positiivisesta trialista (jätöstä) sekä kaksi että kolmipyöräisessä nojakissa? :?:

Perän voisi tehdä joustavaksi á la Jori :mrgreen:


Re: Pitkärunkoinen, etuvetoinen?

Lähetetty: 30 Loka 2007, 15:49
Kirjoittaja jori
aniarana kirjoitti:

Näinpä tänään moottoripyörän, jossa etupyörän ohjausakseli oli kovasti loiva ja etuhaarukka kovin pitkä. Sellaisia moottoripyöriähän näkee useinkin, mutta enpä vastaavaa rakennetta ole nähnyt nojapyörissä. :shock:

Miksi ei pitkärunkoinen yläohjattu nojapyörä voisi olla vastaavanlainen ja vaikka etuvetoinen. Siinähän ohjausakseli ja keskiön akseli melkein leikkaisivat toisensa jolloin ketjun ei tarvitsisi tehdä lisämutkia. Ohjauksen saisi tällä tavoin suoraksi ilman nivelvarsia. Mitä varsinaista haittaa olisi runsaasta positiivisesta trialista (jätöstä) sekä kaksi että kolmipyöräisessä nojakissa? :?:

Perän voisi tehdä joustavaksi á la Jori :mrgreen:

En ymmärtänyt mitä tarkoitit ketjun lisämutkilla ja etuvetoisuudella. Piirrä kuva!
Trail eli jättämä ei riipu suoraan akselin vinoudesta, vaan se säädetään vinouden ja etupyörän akselin etäisyyden ohjausakselista suhteella juuri sellaiseksi, joksi se kulloinkin halutaan. Näissä moottoripyörissä haarukka ei ole ohjausakselin lijassa, eikä jättämä ole mitenkään erityisen suuri, vaikka äkkiseltään siltä näyttääkin.

Jori


Lähetetty: 30 Loka 2007, 16:16
Kirjoittaja jviirret

Tarkoititko tällaista:
Kuva

vai peräti tällaista:
Kuva

Kummassakin on kyllä ihan normaali jättö...

Jukka


Re: Pitkärunkoinen, etuvetoinen?

Lähetetty: 31 Loka 2007, 12:22
Kirjoittaja aniarana

Jori:
"En ymmärtänyt mitä tarkoitit ketjun lisämutkilla ja etuvetoisuudella. Piirrä kuva!"

Lisämutkilla tarkoitin sitä mutkaa, jonka tekemiseen tarvitaan lisärissat.
Kun yritin piirtää kuvan, meni kyllä heti halut jatkaa, kun koko vempeleestä tulisi niin julmetun pitkä.

Jukka:
"Tarkoititko tällaista,
vai peräti tällaista: http://i19.photobucket.com/albums/b157/ ... 0_0016.jpg "

Joo, aika lähelle. Tuo jälkimmäinen on aika linjakkaan näköinen, mutta siinä juuri näkee, että pitkäksi menee. Tien päällähän sellaisesta ei ole juuri haittaa, mutta varastoitaessa tulee hankaluuksia.


Lähetetty: 31 Loka 2007, 13:54
Kirjoittaja Jarcco

Jos taittopyöristä ei tykkää, voisi rakenne olla tälläinen:
http://www.minq.nl/fotosminq%205/minq5inplantsoen.jpg
Ihmettelen vaan miten ketju pysyy rattailla ilman ohjainrullia. Ilmeisesti pysyy koska on jo viides kehitysversio. Vaihteensiirtäjä joutunee kuitenkin tiukille ääriasennossa.


Lähetetty: 31 Loka 2007, 19:04
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Jos taittopyöristä ei tykkää, voisi rakenne olla tälläinen:
http://www.minq.nl/fotosminq%205/minq5inplantsoen.jpg
Ihmettelen vaan miten ketju pysyy rattailla ilman ohjainrullia. Ilmeisesti pysyy koska on jo viides kehitysversio. Vaihteensiirtäjä joutunee kuitenkin tiukille ääriasennossa.

Tuohan on kuin Flevo käsiohjauksella. Toisaalta tuo mekanismihan on ihan luontojaan alaohjattava, siinä on yläohjauksessakin käytössä vivut ja tangot.

Jori


Lähetetty: 31 Loka 2007, 19:13
Kirjoittaja aniarana

Jori:
"Tuohan on kuin Flevo käsiohjauksella."

Olisikohan yhtä hankala ajettava kuin Flevo? :?:


Lähetetty: 31 Loka 2007, 19:25
Kirjoittaja aniarana

Kun tarkemmin ajattelee, tämähän tuntuu aika hyvältä ratkaisulta:
http://www.minq.nl/fotosminq%205/minq5inplantsoen.jpg , jos sen vielä tekee suoralla alaohjauksella.

Ei kai se ole sen vaikeampi ajettava kuin tavallinen lyhytrunkoinen takavetoinen. Varmaankin helpommin ajettava kuin Flevo.


Lähetetty: 31 Loka 2007, 21:03
Kirjoittaja aniarana

Piirsin edellä olevissa kuvissa olevan nojakin pohjalta luonnoksen Snake 6:sta: http://farm3.static.flickr.com/2239/180 ... c8cc_o.png Aivan suoralla ohjauksella tälläista mallia ei saane toimimaan vaan nivelletyn ohjausvarren joutuu tekemään. Mitenkähän toimis tällainen?


Lähetetty: 31 Loka 2007, 21:24
Kirjoittaja Jarcco

Peter Eland koeajoi Minqin ja toisen käännetyllä haarukalla varustetun Munzon (Velovision nro 23). Tässä pääkohdat jutusta: Minq on tarkoitettu rennoksi retkeilypyöräksi, hintaluokka 2000 €. Takaperin käännetty haarukka ja etuvetorakenne aiheuttaa muutamia ongelmia: etujousitusta ei saa, keskiövaihtajaa ei voi laittaa koska ketju putoaisi rattailta ohjattaessa. Vannejarrut eivät myöskään tekijän mukaan mahdu. Ohjaus on oltava välitangolla jotta vältetään ylipitkä "stemmi". Etupyörän pito riittää useimmiten. Testipyörässä oli Sram dualdrive joka korvaa hyvin puuttuvan keskiövaihteen.

Ajettavuudesta sanottiin että polkemisen vaikutus ohjaukseen oli yllättävän vähäinen, vain pienillä vaihteilla havaittavissa. Sen sijaan ohjaus oli muuten yliherkän tuntuinen, joka johtui kenties epäsuoran ohjauksen, pitkän stemmin, matalan rengaspaineen ja liian pienen jätön yhteisvaikutuksesta. Yleisesti mukavuutta kehuttiin ja todettiin että on helppo tapaus jopa nojapyörä- noviiseille.

Summa summarum, kyllä tässä varmaan ainesta on, älä kuitenkaan tee suoralla alaohjauksella koska vaatii niin leveän tangon ettei kenenkään kädet riitä! Välitankosysteemi tuntuu tähän fiksummalta, rungonkin voisi tällöin muotoilla jouhevammin.
Tässä vielä linkki pääsivulle:
http://www.minq.nl/engels/engindex.htm

Edit: Sakari jo ehti tehdä kuvankin, aika hyvältä näyttää. ohjaustangon nivel voisi olla lähempänä penkkiä, mikäli saat välitangon mahtumaan. Tulisi enemmän liikevaraa. Mutta onkohan jo liikaa jättöä? Olettaisi että pitäisi olla luokkaa 50-75 mm, sinulla lienee tuplaten?


Lähetetty: 31 Loka 2007, 21:44
Kirjoittaja aniarana

Lähettämässäni piirroksessa oli aikamoinen virhe etupyörän ohjausakselin suunnan suhteen. Tässä korjattu kuva: http://farm3.static.flickr.com/2379/181 ... cc78_o.png
Nyt on positiivista jättöä n. 50 mm.

Kyllä tahdon olla henkeen ja vereen alapuolisen ohjauksen kannalla. Onhan minulla Snake 5:ssakin suora alapuolinen ohjaus. Minulla on lyhyt selkä. Ehkä sen vuoksi kädet yltävät ja ohjaustanko voi mennä osittain istuimen alle. :wink:


Lähetetty: 31 Loka 2007, 21:58
Kirjoittaja Jarcco
aniarana kirjoitti:

Lähettämässäni piirroksessa oli aikamoinen virhe etupyörän ohjausakselin suunnan suhteen. Tässä korjattu kuva: http://farm3.static.flickr.com/2379/181 ... cc78_o.png
Nyt on positiivista jättöä n. 50 mm.

Aivan oikein, aiemmassa jättö oli vikapuolella eli siinä oli pelottavaa negatiivista trailia!:)

aniarana kirjoitti:

Kyllä tahdon olla henkeen ja vereen alapuolisen ohjauksen kannalla. Onhan minulla Snake 5:ssakin suora alapuolinen ohjaus. Minulla on lyhyt selkä. Ehkä sen vuoksi kädet yltävät ja ohjaustanko voi mennä osittain istuimen alle. :wink:

Ja minä olen samaa mieltä että tähän konseptiin alaohjaus on parempi. Johonkin muuhun taas ei. Kokonaisuus ratkaisee.


Lähetetty: 31 Loka 2007, 22:00
Kirjoittaja aniarana

Ohoh! :oops: Nyt siirsin akselilinjaa pyörän kosketuspisteen etupuolelle. Tietenkinhän sen pitää olla takapuolella. Tuo kummallinen eteenpäin kallistus sekoittaa.


Lähetetty: 31 Loka 2007, 22:05
Kirjoittaja Jarcco
aniarana kirjoitti:

Ohoh! :oops: Nyt siirsin akselilinjaa pyörän kosketuspisteen etupuolelle. Tietenkinhän sen pitää olla takapuolella. Tuo kummallinen eteenpäin kallistus sekoittaa.

Eikun oikein se oli. Ajattele ostoskärrin pyörää. Jotta se itseoikaisee, täytyy ohjausakselilinjan olla kosketuspisteen etupuolella.


Lähetetty: 31 Loka 2007, 22:10
Kirjoittaja aniarana

Okei! Nuo ostoskärryt on hyvä pitää mielessä :D