Myyn pari vuotta käytössäni olleen Hase Kettwiesel Tour triken, koska varastooni pitäisi saada tilaa uudelle kaksipyöräiselle nojapyörälle. Kilometrejä Haselleni on kertynyt n. 3500 ja viimeinen täyshuolto on tehty huhtikuussa.
Hase ei enää valmista Tour – mallia, mutta sen rakenne ei poikkea nykyisestä Kettwiesel Allround mallista, johon on lisätty tasauspyörästö (eli differentiaali), SON hubdynamo, 27 vaihteinen Shimano Tiagra vaihteisto, 50 litran Ortlieb takalaukku ja ketjulinjan pikasäätö.
Olen täydentänyt pyörääni sinisellä (Hase foldable fairing) taitettavalla tuulisuojalla, jossa sivupeili, sekä sadeviitalla (Hase Rain poncho). Myös olen asentanut Hasen universaalin peräkoulun pyörääni, joten sillä on hyvä vetää esimerkiksi lastenvaunuja tai peräkärryä. Alkuperäiset Avid BB7 mekaaniset levyjarrut olen vaihtanut Shimanon M445 hydraulisiin, koska ne ovat huomattavasti huoltoystävällisempia ja luotettavampia esimerkiksi talvella. Annan myös haluttaessa alkuperäiset Avid BB7 jarrut mukaan.
Tuulisuojan ja sadeviitan kanssa Kettwiesel muistuttaa monessa mielessä kinneriä, eikä sillä kastu kaatosateessa. Kuitenkin poiketen kokeilemistani kinnereistä, niin tuulisuoja ei rämise ja pyörä on todella ketterä kääntymään. Pyörä on vain kaksimetriä pitkä ja n. 86cm leveä, joten sillä on helppo liikkua pyöräteillä ja risteyksissä. Sen sijaan nopeudessa kinnerit ovat omaa luokkaansa, sillä niiden kiinteä, aerodynaamisesti muotoillun korin ilmanvastus on olematon. Hasen tuulisuoja toimii enemmänkin viimaa ja sadetta vasten, jolloin kaatosateessa ajo on mukavampaa
Kettwieselin tasauspyörästö auttaa suuresti talvisin jäisissä ylämäissä ja jyrkissä, hiekkaisissa mäissä, joissa ns. tadpole-mallisen triken takapyörä tahtoo luistaa. Tosin tasauspyörästö myös jonkin verran hidastaa vauhtia.
Nopeus on kuitenkin kaupunkiajoon riittävä ja sillä jaksaa helposti pitää tuollaista 20 km/h keskinopeutta. Kaarteissa muiden hyvien trike-pyörien tapaan Kettwiesel on vakaa ajettava ja se suorastaan houkuttelee ajamaan kaarteet tiukasti vauhdilla.
Kettwiesel-mallistossa ei ole saatavana takajousitusta, niin ei ole myöskään pyörässäni. Toisaalta verkkoistuin ja takapyörissä olevat Schwalbe Big Apple renkaan joustavat riittävästi, enkä ole jousitusta juuri kaivannut. Hasella on myös jousitettu malli Lepus, mutta siinä on teräsrunko ja se painaa n. 7-8kg enemmän kuin Kettwiesel. Minun, kuten muidenkin Kettwiesel pyörien runko tehdään nykyään alumiinista.
Olen ajatellut pyytää pyörästäni tässä lueteltuine tarvikkeineen, sekä talvirenkaineen 2800€. Itselleni pyörä on tullut maksamaan kaikkine tarvikkeineen noin 4500€. Takuuta on jäljellä vielä kolmisen vuotta ja tähän asti Hase on kiitettävästi vaihtanut rikkoutuneet osat uusiin. Olen ostanut pyöräni syyskuussa 2012 Helsingin Urheiluvälinehuollosta, jossa olen myös kaikki huollot teettänyt.
Lisäys:
Kettwiesel-pyörä voidaan kallistaa pystyasentoon, jolloin se pysyy tukevasti pystyssä. Tämän takia pyörää voidaan myös kuljettaa metrossa ja junissa.
Pyörä on koeajettavissa ja noudettavissa Helsingistä.
Klasu 050-5993405 tai klaus.saksa(at)gmail.com