Sivu 1/1
Jarrupulma
Lähetetty: 11 Kesä 2014, 08:38
Kirjoittaja Pastori
Mistä nyt joku tämänsorttinen jarru saadaan. Ettei etuvetoisen jarru syö polvea. Maantie/tt jarru olis kätevä kun ei ole jarrutappeja.
Joku tämännäköinen siis:
http://www.tektro.com/_english/01_produ ... rt=1&fid=2

Tai tämä:
http://www.tektro.com/_english/01_produ ... rt=1&fid=2

Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Kesä 2014, 08:50
Kirjoittaja eemeli
Joko katsoit pyörätohtorin tarjonnan? Näytti olevan tarjolla erilaisia vaihtoehtoja...
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Kesä 2014, 09:03
Kirjoittaja Pastori
Soitin jo. Ei ollut tommoista. Pitää mennä Jorin pajalla ja pohtia mitä tekisi.
Perkele kun ei ole kotosalla. Voisi harkita romukasan äärellä mitä tekee 
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Kesä 2014, 10:52
Kirjoittaja irakas
Kun olen hajoittanut pyöriä, olen tallentanut aika kasan osia. Kelpaisiko sinulle tämän tyyppiset:

- jarru.jpg (240.54 KiB) Katsottu 3987 kertaa
Jarrutapithan kätevä mies hitsaa paikalleen.
Saisit ilmaiseksi! 
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Kesä 2014, 10:57
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:Maantie/tt jarru olis kätevä kun ei ole jarrutappeja.
Ja jäljelle jäävä sortti ei kait kauheasti innosta kun hinkaa polveen jos ymmärsin oikein.
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Kesä 2014, 11:00
Kirjoittaja Kaitsu62
Campagnolo-kopio: http://www.wiggle.co.uk/campagnolo-late ... -u-brakes/

Etunen on tarkoitettu asennettavaksi haarukan taakse. Jos haluaa laittaa jarrun haarukan etupuolelle, pitää valita takajarru (ja pultti jää tietenkin liian lyhyeksi).
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 12 Kesä 2014, 08:20
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:Kun olen hajoittanut pyöriä, olen tallentanut aika kasan osia. Kelpaisiko sinulle tämän tyyppiset:
Jarrutapithan kätevä mies hitsaa paikalleen.
Saisit ilmaiseksi! 
Toi maantiejarrutyyppinen voisi olla okei. Saattaisi olla juuri sopivasti kapeampi kuin toi mikä mulla nyt on.
Tämä: 
Pitänee poiketa ohikulkeissa. Huomenna tosin tarttisin, mutta ei nyt ton takia viiti lähteä Jyväskylään vaikka siellä kivaa onkin.
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 12 Kesä 2014, 09:00
Kirjoittaja jori

Tämähän on aivan täydellinen jarrumekanismi. Vipujen vetosuhteet vaijerin liikkeeseen nähden muuttuvat progressiivisesti niin, että liike on aluksi nopea ja pienivoimainen ja suurenee myöhemmin liikenopeuden vastaavasti pienetessä vipuvarren pystyetäisyyden nivelpisteestä kasvaessa. Vipujen nivelpisteet ovat sellaisessa paikassa, että jarrupalan liike vanteen kohdalla on vanteen muodon kannalta parempi. H-muotoisille jarruillehan tuo sama liike on alaviistoon sivulle, jolloin vanteen jarrupinnan pitäisi olikeastaan olla ulkoreunalta kapeampi, kuin sisempää. Luonnostaan vanteet taas ovat sisempää kapeampia, kuin ulkoreunalta. Tuolla kiinnityksellä nuo jarrut käyvät kaikkiin haarukoihin. Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä haarukassa jarrutappeja tuolla olkapäissä, jolloin yksi osa vähenee. Lisäksi minä siirtäisin nivelpisteet alemmas ja kauemmas toisistaan, laittaisin vaijerin kiinnityksen noihin vipuihin H-muotoisesta v-jarruista tutulla tavalla vipujen väliin, jolloin vaijerin lähtö on keskemmällä ja kaari loivempi ja paksummankin renkaan saisi pois välistä muljauttamalla vivut nivelpisteiden välistä alas.

Paksurenkaiselle nuo jarrut eivät kuitenkaan sellaisenaan ulotu ja vipujen kaarevuus voisi olla suurempikin, tuon vetosuhteen muuttumisen (progressiivisuuden) lisäämiseksi. Tämä progressiivisuus on eduksi siksi, että sillä saadaan jarrupalat kauaksi vähän vippaavastakin vanteesta, eikä jarrut heti hankaa, kun vanne vähän saa osumaa. Siitä huolimatta puristusvoima varsinaisessa jarrutuksessa on riittävä. Mikähän rengas noihin länkiin sopii. Toisaalta ovat aika kalliitkin. Pitääkö sitä jarrutkin vielä tehdä itse. 
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 12 Kesä 2014, 09:13
Kirjoittaja eemeli
Noita tavallisia "maantiejarruja" voisi löytyä Hämeenlinnastakin jos tarttet. Mulla ei ole noille mitään käyttöä. Ei varmaan kyllä nekään huomiseksi kerkeä...
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 12 Kesä 2014, 10:03
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
Tämähän on aivan täydellinen jarrumekanismi. Vipujen vetosuhteet vaijerin liikkeeseen nähden muuttuvat progressiivisesti niin, että liike on aluksi nopea ja pienivoimainen ja suurenee myöhemmin liikenopeuden vastaavasti pienetessä vipuvarren pystyetäisyyden nivelpisteestä kasvaessa. Vipujen nivelpisteet ovat sellaisessa paikassa, että jarrupalan liike vanteen kohdalla on vanteen muodon kannalta parempi. H-muotoisille jarruillehan tuo sama liike on alaviistoon sivulle, jolloin vanteen jarrupinnan pitäisi olikeastaan olla ulkoreunalta kapeampi, kuin sisempää. Luonnostaan vanteet taas ovat sisempää kapeampia, kuin ulkoreunalta. Tuolla kiinnityksellä nuo jarrut käyvät kaikkiin haarukoihin.
Näitä käyttävät aika monissa kalliimmissa maantiekisanojakeissa. Ja vastaavia. Yleensä on joko pakko kun muun malliset ei mahdu tai yritetään saada aerodynaamista (kuten myös paino-) etua.
Mitä tulee nykyaikaisiin dual pivot jarruihin niin ei niistäkään tarvitse itseään kipeäksi maksaa, kuten mun Campagnolo Centaur maantievannejarrupari josta maksoin 36 €. On ihan yhtä hyvä kuin SRAM Force jarrut hintaan 138 €.

Liikeradat näissä dual-pivot jarruissa on sellaiset että aika tarkkaan pitää ensin jarru keskittää kiinnityspulttinsa suhteen että sitten palat liikkuvat samalla kaarella vannetta kohti. Sen jälkeen hienosäätö on helppoa sekä Centaur että Force -jarrujen keskitysruuvilla. Molemmissa on palloprikoilla jarrupalat kiinni jolloin ne saa täydellisesti säädettyä jotta teho on paras mahdollinen ilman vinkumisia.
Dual-pivot jarrua löytyy Tektro:lta myös niin sanottua pitkälänkistä mallia joka sopii cyclo-cross tyyppisiin pyöriin ja niiden 35-42 millisille renkaille. Eivät olleet pahan hintaisiakaan.
jori kirjoitti:Pitääkö sitä jarrutkin vielä tehdä itse. 
Vaikeisiin tapauksiin ja ihan yleensä on hyvä vastaus että levyjarrut. Jos vielä on havainnut että jarruja joutuu oikeasti käyttämään ja niiden toimintavarmuus ja kahvatuntuma on tärkeää niin hydrauliset sellaiset.
Mahdollistaa helposti eri kokoisten kiekkojen käytön tai kokeilun, vanteet voi valita vapaammin kun ei tarvita jarrupintoja jne. Jos nyt olisin tilaamassa MetaPhysic:ä niin runkokitin mukana tulisi maantiehiilikuituhaarukka jolle myös levyjarrusatula kiinnittyy. Kohta enemmän sillä ajetaan tuo 29er haarukka ja levyjarrut paikallaan kuin maantiekunnossa vannejarruin.
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 12 Kesä 2014, 10:50
Kirjoittaja Pastori
eemeli kirjoitti:Noita tavallisia "maantiejarruja" voisi löytyä Hämeenlinnastakin jos tarttet. Mulla ei ole noille mitään käyttöä. Ei varmaan kyllä nekään huomiseksi kerkeä...
Mä olen Iittalassa - la-su. Ei olis enää pitkä matka siitä. Jaksaisitko räpätä kuvan mimmoisia olis tarjolla - niin voidaan tuumia.
mhelander kirjoitti:jori kirjoitti:
Tämähän on aivan täydellinen jarrumekanismi. Vipujen vetosuhteet vaijerin liikkeeseen nähden muuttuvat progressiivisesti niin, että liike on aluksi nopea ja pienivoimainen ja suurenee myöhemmin liikenopeuden vastaavasti pienetessä vipuvarren pystyetäisyyden nivelpisteestä kasvaessa. Vipujen nivelpisteet ovat sellaisessa paikassa, että jarrupalan liike vanteen kohdalla on vanteen muodon kannalta parempi. H-muotoisille jarruillehan tuo sama liike on alaviistoon sivulle, jolloin vanteen jarrupinnan pitäisi olikeastaan olla ulkoreunalta kapeampi, kuin sisempää. Luonnostaan vanteet taas ovat sisempää kapeampia, kuin ulkoreunalta. Tuolla kiinnityksellä nuo jarrut käyvät kaikkiin haarukoihin.
Joo. Tää tuntuis hyvältä ratkaisulta.
mhelander kirjoitti:Mitä tulee nykyaikaisiin dual pivot jarruihin niin ei niistäkään tarvitse itseään kipeäksi maksaa.. 138 €.

Jep. Mutta nämä eivät ratkaise tätä ongelmaa = liian leveä ja polvi ei mahdu liikkumaan tai napsii rasittavasti kiinni kun väsyy. Ja toisekseen - vaijerin pitää tulla toiselta puolelta = ketjunkin pitää kulkea sinne etukiekkoon.
jori kirjoitti:Pitääkö sitä jarrutkin vielä tehdä itse. 
Ehkä sitten pitää. Toikin firma on varmaan ensin lähtenyt siitä että piti tehdä itelle joku. http://www.paulcomp.com/brakes.html
mhelander kirjoitti:
Vaikeisiin tapauksiin ja ihan yleensä on hyvä vastaus että levyjarrut.
Levyjarrut painaa ja juurikin tämän pohdinnan yhteydessä mullekin valkeni se että siitä tulee kiekkoon monensorttista extrarasitusta kun se jarrutusvoimien sijainti onkin siellä navan tienoilla eikä vanteessa. Plus. noi on raskaampia = maastossa ehkä loistokkaimmillaan.
Ja sitten tommoiseen retekilykäyttöön voisi ihan tommoinen rullajarru olla hyvä. Melkein pitäis olla "testikiekot" joissa olis rullajarrut = saisi helposti protopyörän liikkeelle niin että olis jarrutkin muuten kuin kengänpohjassa.
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 12 Kesä 2014, 11:09
Kirjoittaja eemeli
Laitoin kuvat spostiin...
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Heinä 2014, 11:42
Kirjoittaja Pastori
Vaihdoin tommoisen kapeamman jarrun. muuten toimii hyvin, mutta rajoittaa kääntämistä kun ottaa se jarrun yläosa runkoon. Ei haittaa ajossa, mutta parkkeerauksessa.
Mietin tuossa reissussa, kun Bromptonilla ajeln - että tässähän olis hyvä jarru kuudeehen:

en halusi maksaa tosta Brompton sanasta extraa. muistaako joku oliko noita muita joissa vaijerin saa tulemaan alhaalta ylös?
Edit. pitää noita Tektroja että kans jahka kerkii.
Oli mulla pyöräkasassa näköjään kone jossa jarrutapeilla varustettu haarukka. Mutta mutta - kun on jo levitetty ja suoristettu sekä dropoutit hyvin paikallaan oleva haarukka, niin vähän kehtuuttaa purkaa uutta työn alle.
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Heinä 2014, 11:57
Kirjoittaja jooseha
Ei tartte tehdä uutta haarukka. Siirrä tapit nykyiseen 
Re: Jarrupulma
Lähetetty: 11 Heinä 2014, 12:03
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:Ei tartte tehdä uutta haarukka. Siirrä tapit nykyiseen 
Tokihan toi on käynyt mielessä. Kivalla jarrulla toi vaan hoituisi helpoiten. Laiskottaa ja tekis vaan mieli ajella.