Lukon kireys määrittää, miten vaikeaa irrotus on pyörätyypistä riippumatta. Spd on paljon löysempi lukko kuin spd sl, mutta säätöjen lisäksi riippuu kengästä, miten tiukaksi lukitus muodostuu. Tri pyörässä SPD SL Diadoran kengistä toinen ei mennyt väkisinkään Ultegran polkimeen. Öljy polkimeen ja hionta klossiin vaadittiin edes kengän polkimeen saamiseen. Jumituksen ja lisähiomisen iteroinnilla kyljeltään noustuani rupesi kenkä irtoamaan ok.
SPD nojakissakin on käynyt niin tiukkana, että ei irronnut. Sitten löystymistä ja 11 asteen ylämäessä ilman vatupassia kulmamittausapilla noin arvon mitatussa paikassa ei mäki noussut, kun kenkä irtosi polkuvoimasta. Hyvää ei ole tiukkuutta löytynyt. Joko irtoaa jyrkimmässä paikassa, mitä olen mitannut, tai irrotus muuttuu epävarmaksi. Puhumattakaan nilkan kipeytymisestä, kun on heikentynyt vammasta ja veitsestä. Nojakillakin pääsee kyljelleen, kun lukko on tarpeeksi kireä. Irtoaminen on vaarana noin 500 W tehoilla SPDllä silloin, kun kireyttä on niin, että normaalisti spurtissa kenkä ei irtoa tahattomasti. Jonkun verran nilkassa tuntuu tuosta jäykkyydestä kengän irrotus. Kyseessä kahteen suuntaan avautuva versio SPD systeemistä. Lasken sen turvallisemmaksi, kun siitä pääsee irti kyljellään suojatiellä maatenkin. Ei jää niin helposti auton alle. Ei ollut kiva tunne öljyläikän kamppaamana olla SPD SL polkimessa kiinni kyljellään suojatiellä, kun paku tuli kohti viime kesänä.