Iski kauhee into ja kävin alapihasta pätkän putkee, rälläköin jo siitä kaks pätkää, takarunkoa varten.
Onkos tuolla kauheesti väliä, emäputken kulmalla? Ranskalaiset käyttää kait sitä 55 astetta ja reilua jättöä, olikos se niin ett tuolla systeemillä pyörä on vakaammin ohjattavissa nopeemmissa vauhdeissa?
Pitää vilkasta sitä "ranskalaispiirakan" (kouigin amann) kuvaa ja kulmia.
Petri
Viimeksi muokannut PW, 15 Heinä 2014, 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Isolla jätöllä keskittää voimakkaasti kovassa vauhdissa ja polkeminen ei siis vaikuta yhtä paljon ohjaukseen kuin pienellä jätöllä. Hitaassa vauhdissa ohjaus pyrkii taas "haukkaamaan" pienijättöistä herkemmin.
Jos matalaa tekee niin on luontevaa käyttää loivaa ohjauskulmaa. Muuten ohjausakseli jää helposti kauas lonkasta.
Omaani ajelen niin että ohjauskulma 55 astetta ja jättö 13cm. Olen tyytyväinen. Alta kahdenkympin vauuhdissa saisi olla jättöä vähemmän, mutta eihän lenkkikoneella niin hitaasti ajeta Mitä kovempaa ajaa sen paremmalta tuntuu. Pyörä oikein kannustaa ajamaan lujaa No ei sillä vielä ole oikeasti kovaa ajettu vain kuuttakymppiä. Jos perää nostaa selkeästi pyörä paranee hitaassa vauhdissa, muttei ole vauhdissa yhtä kivan tuntuinen. Kyse on luultavasti vain tottumuksesta - mitään vikaahan siihen ei silloinkaan tule Jos/kun teen tuohon uuden keulan siihen tulee sama ohjauskulma ja jättö.
Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.
Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.
Jukka
Onko se nimenomaan tuo kulma joka vaikuttaa ohjaukseen vai myös jättö? Jos kulmaa loiventas mutt offsetillä pitäs jätön samana, mitä vaikuttaa?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kerran olen näytösluontoisesti kokeillut Kiiltomadolla selkeästi 55 astetta loivempaa kulmaa. Piti antaa ihmisille lisää ihmeteltävää Ei tullut ajateltua mitä ohjauskulma oli. Kääntyminen rupesi olemaan ongelma. Ei se liian kankea ollut. U-käännös onnistui kyllä kadulla, mutta hartiat tahtoivat liukua peltipenkillä sivusuuntaan, kun käänsi.
En usko että 50 asteella on vielä liian kankea. 55 asteisena tuolla heittää kevyen liikenteen väylällä U-käännöksen
Hieman hankala noista mun kokeiluista on vetää johtopäätösiä, kun ohjauskulmaa säätää tuossa muuttuu oikeastaan kaikki muukin. Jättö, istuinkorkeus, kampikorkeus, akseliväli, nojakulma, painopiste.
Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.
Jukka
Onko se nimenomaan tuo kulma joka vaikuttaa ohjaukseen vai myös jättö? Jos kulmaa loiventas mutt offsetillä pitäs jätön samana, mitä vaikuttaa?
Helpompi ajatellä niin että pelkästään kulma vaikuttaa siihen kuinka paljon rengasta pitää kääntää että se kääntyy kulkusuuntaan nähden halutun verran. Kaksi ääripäätä:
-Ohjauskulma 90 astetta, jos käännät tangosta 20astetta niin rengas kääntyy kulkusuuntaan nähden 20astetta
-Ohjauskulma 0astetta, eli emäputki samansuuntainen maatason kans. Jos käännät tankoa 20astetta ei rengas käänny kulkusuuntaan nähden ollenkaan vaan ainoastaan kallistuu tuon 20astetta.
Jättö vaikuttaa enempi siihen kuinka paljon ja minkälaisissa nopeuksissa ohjaus keskittää ja/tai pyrkii kääntymään.
Mulla oli tuossa clwb:ssä ohjauskulma sen 43 astetta ja jättö aluksi jotain 130mm, taivutin haarukkaa sen verran että oltiin 45 asteessa ja jättö aika lähellä nollaa ellei jopa negatiivinen. Ajettava mutta ei niin vakaa vauhdissa ja jos pyörä käy jossain asvaltin ulkoreunalla niin, että on vähän kynnystä niin menee helposti nurin koska pyörä reagoi niin hitaasti. Sanoisin että se 50-55 astetta ja joku 50-75mm jättö tuottaa hyvän lopputuloksen. Mieluummin vähän haukkausta ohjaukseen kuin levoton pyörä vauhdissa
Eli jättö on tärkeempi, ohjaustuntuman kannalta jos ei kääntösäteellä niin väliä.
Kyllä se kulma vaikuttaa väähintään yhtä paljon, koska pyörällä tasapainoilu tapahtuu ohjaamalla. Jos tankoa, tässä tapauksessa jalkoja, pitää käännellä laajasti pystyssä pysyäkseen niin käy sekin rasittavaksi.