Sivu 1/1

Vertailut jatkuvat!

Lähetetty: 23 Marras 2007, 17:57
Kirjoittaja lowrides

Lähetetty: 24 Marras 2007, 13:25
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Tuo on kyllä hieno. Osoittaa käytännössä, että mitä pienemmäksi vastuksen saa, sitä isompi suhteellinen vaikutus on pienilläkin virheillä.

Lisäksi tuosta voinee päätellä että NoComilla pääsisi aika kovaa. Kyllähän nyt sellaista 250 wattia ylläpitää vaikka koko päivän.


Lähetetty: 24 Marras 2007, 13:49
Kirjoittaja jviirret

Aika jännä että 16% painon lisäys(arvio, kuski 80kg, pyörä 10kg ja lisäpaino 15kg) lisää tehontarvetta 22%. Vai johtuuko 6% kasvaneesta ilman vastuksesta? Vai onko kuski vain 60kg :)

Jukka


Lähetetty: 24 Marras 2007, 15:51
Kirjoittaja lowrides
Teemu Kalvas kirjoitti:

Lisäksi tuosta voinee päätellä että NoComilla pääsisi aika kovaa. Kyllähän nyt sellaista 250 wattia ylläpitää vaikka koko päivän.

tässähän oli kyseessä NoCom3, eli ultra lowracer malli. Pikkulinnut ovat tosin laulaneet että hiukan pystymmällä NoCom2:lla mentäisiin vielä kovempaa. Tämän 3:en ongelma on kuulemma liian makaava asento, toisinsanoen poljinkeskiön ja satulan korkeusero on hieman liian pieni. Eroahan pitää tunnetusti hiukan olla, jotta voimaa saadaan välitettyä polkimiin. Tosin mitä korkeammalla jalat, sitä huonommin veri niihin kiertää. hmm....

Terohan on suomalainen! Ei tosin ole näkynyt Eco-Tripeissä eikä varmaan muuallakaan aikoihin...


Lähetetty: 24 Marras 2007, 16:01
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Kyllä Tero varmaan lähempänä 60 kiloa on kuin 80, mutta luultavasti tehonlisäyksessä on enemmän tekemistä ilmanvastuksen muutoksella kuin painolla.

Laskutoimitus: lisäpaino 150 N, vierintävastus 6 promillea, nopeus 8,33 m/s: 150 N * 0,006 * 8,33 m/s = 7,50 W enemmän tehoa. Jos tie on oikein huonolaatuinen niin voi tuplata vierintävastuksen muttei se silti ole kuin 15 W.


Lähetetty: 24 Marras 2007, 22:13
Kirjoittaja tavasti
Teemu Kalvas kirjoitti:

Lisäksi tuosta voinee päätellä että NoComilla pääsisi aika kovaa. Kyllähän nyt sellaista 250 wattia ylläpitää vaikka koko päivän.

http://www.adventuresofgreg.com/HPVMain.html

Kuva

Tuon mukaan ei nyt ihan kuka tahansa.

Mutta mielenkintoista, tuollainen mittari on olemassa. Hintaa näytti tyypillisesti olevan 1600$, eli pitää ihan oikeasti kiinostaa että viitsii moiseen investoida.


Lähetetty: 29 Marras 2007, 13:37
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Mutta mielenkintoista, tuollainen mittari on olemassa. Hintaa näytti tyypillisesti olevan 1600$, eli pitää ihan oikeasti kiinostaa että viitsii moiseen investoida.

Ketjusta mittaavan setin saa alle 300 luokassa.
http://www.polar-heartrate-monitors.com ... r_kits.htm
Minulla on vahva epäilys, että ainakin tuo repun aiheuttama ylisuuri tehontarpeen lisäys tulee muuttuneesta polkemistekniikasta. Tuollainen mittari ei ole millään lailla absoluuttinen. Teho lasketaan kammen kierroksista ja keskiössä vaikuttavista voimista, jotka ovat kaikkea muuta, kuin tasaiset. Tämä epätasaisuus täytyy laskennallisesti tasata, ennen kuin tehoarvo voidaan näyttää. Vieläkin suurempi vaikutus on keskinopeuden ja keskitehon kertymien laskentatavasta.

Polkeminen ylämäessä ja rullailu alamäissä säästää sekin keskitehoissa. Näissä tällaisissa keskiarvoistuslaskelmissa tulee helposti suuriakin eroja, kun pyöritys ja ajotapa ei ole tasaista.
Tähän viittaa sekin, että parhaat arvot saatiin polkemalla hillitysti repimättä ja alamäet rullaten.

Kiva testi, mutta ei kannata luottaa siihen, että mittarissa on todelliseen tarkkuuteensa nähden oikea määrä desimaaleja näytössä. Nuo mittarit soveltuvat hyvin tehovaihteluiden kuvaamiseen, mutta nämä kertymäasiat ovat enemmänkin vain suuntaa antavia.

Omat tutkimukseni perustuvat aluksi jyrkän, mutta loivenevan alamäen laskemiseen. Selvän vaikutuksen olen minäkin huomannut tuolla käsien asennolla. Kämmenet alaspäin kädet kiinni toisissaan tangon päällä. Tässä menetelmässä tehontuotto pysyy riittävän vakiona ja tulokseen vaikuttaa vain vastukset. Polkemisen vaikutus ilmanvastukseen täytynee tutkia erikseen ketjuttomalla pyörällä.

Jori