Sivu 1/1

Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 09:32
Kirjoittaja irakas

Kun olen nojapyöriä rakennellessani käyttänyt vanhempien vakiopystypyörien osia, en ole juuri asennellut levyjarruja. Nyt olen kunnostanut tytärenpojalleni (14 v) käytettyä alamäkipyörää, jossa on vaijerilliset levyjarrut. Etupyörän jarru toimii hyvin, mutta takapyörän jarru ei jarruta kunnolla vaikka vaijerit on viritetty samanlaisiksi. Tyttärenpoikakin sen noteerasi.

Olen avannut jarrun. Jarrupalat eivät olleet kovinkaan kuluneet, vain jonkin verran naarmuuntuneet. Putsasin ne rälläkän harjalaikalla ja pesin jarrulevyn epäillessäni, että sille olisi päässyt öljyä. Ostin uudet jarrulevytkin Nojanallen vihjeestä Jyskän varastomyymälästä (7,95 €), mutta nämä temput eivät ole auttaneet.

Missähän voisi olla vika? :roll:


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 10:04
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:

Etupyörän jarru toimii hyvin, mutta takapyörän jarru ei jarruta kunnolla vaikka vaijerit on viritetty samanlaisiksi.

Olettaen että satulat ovat samanlaiset niin kokeilisin vaihtaa satulat etu- ja takapään kesken. Jos takajarru on edelleen tehoton niin sitten vaihtaisin jarrulaikat keskenään.

Eniten epäilen että takajarrun pidempi vaijeri joustaa enemmän kuin etujarrun ja siksi siinä on vähemmän tehoa. Mun BB7 mekaaniset on yhtä tehokkaat edessä ja takana, yleensä etujarru tuntuu tehottomammalta ainakin pystäreissä ja siksi nykyään maastureissa on edessä 180mm:n laikat kun taakse riittää 160mm, maantie- ja cyclo-cross pyörissä edessä 160 ja takana 140.

irakas kirjoitti:

Olen avannut jarrun. Jarrupalat eivät olleet kovinkaan kuluneet, vain jonkin verran naarmuuntuneet. Putsasin ne rälläkän harjalaikalla ja pesin jarrulevyn epäillessäni, että sille olisi päässyt öljyä. Ostin uudet jarrulevytkin Nojanallen vihjeestä Jyskän varastomyymälästä (7,95 €), mutta nämä temput eivät ole auttaneet.

Uudet laikat tai palat saattavat vaatia "sisäänajon", kuten mun uutukaiset Hopen tekemät. Otin uudet jarrut käyttöön vanhoilla laikoilla, silti piti muutama todella tehokas jarrutus tehdä kunnon vauhdista alamäkeen jotta palojen pinta alkoi toimia. Sama piti toistaa kun sain vaihdettua uudet laikat kiekkoihin.

Nyt pelittävät kuten valmistaja on tarkoittanut.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 11:15
Kirjoittaja jviirret

Öö, miksi uusi avaus samasta aiheesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=3859

Jukka


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 13:33
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Öö, miksi uusi avaus samasta aiheesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=3859

Jukka

Sorry, sorry! :oops: Sattuipa niin kätevästi, että, kun olin lähettänyt 1. avaukseni ja siirtynyt muuanne, oli mhelander laittanut oman viestin minun viestin jälkeen enkä sitä huomannut. Luulin viestini hävinneen nettiavaruuteen ja tein uuden avauksen. Kannattaa jatkossa tarkistaa aiemmat viestit, ettei noin kävisi.

Kiitos vinkeistä! :mrgreen:

Luovutin eilen pyörän tyttärenpojalle, joka asuu toisella puolella kaupunkia, etten aivan pian pääse kokeileen vinkkejä ja ottamaan kuvia.

Jarrut ovat vaijerikäyttöiset, jarruvipu ei mennyt lähellekään pohjaan saakka. Vaijerit eivät lienee huippuluokkaa, ja eniten epäilen, että pitkä takavaijeri antaa enemmän myöten ja huonompi pito johtuu siitä. :roll:


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 13:56
Kirjoittaja jviirret

Jarrupalat ovat myös arka paikka, tippa öljyä ja ne on entiset. Itse pilasin vahingossa geopyöräni etujarrun kun en huomannut että talvisäilössä oli naparasvaa valunut levylle. Ehdin kokeilla pyörää ennen kuin huomasin ja sitten peli olikin menetetty. Ei auta palojen tinneri pesu eikä kevyt hiominenkaan, kun palat imaisee öljyä itseensä ovat ne entiset :(

Jukka


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 02 Loka 2014, 12:49
Kirjoittaja mhelander

Heitetään nyt tänne kun aiheesta on ketju perustettu...

Nimittäin TRP:ltä on tullut 2-mäntäinen mekaaninen levyjarru:

Kuva

Juttua CX Magazine:ssa sekä Fat Bike nimisellä saitilla... saatavuus hiukka epävarma ja ei kovin monessa cyclo-cross fillarissa liene ensiasennusjarruna.

Hyväähän tuossa on että on himpun keveämpi kuin ehkä parhaaksi rankattu Avid BB7, 2-mäntäisenä jarruteho lienee parempi ja palojen kuluminen tasaisempaa ja säätämisen tarve vähäisempi. Jos niin paljon hydraulisia inhoaa niin tässä ehkä hyvät jarrut.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 02 Loka 2014, 12:58
Kirjoittaja mhelander

Ja näyttääpä TRP:ltä löytyvän vaijerikäyttöinen hydraulinen satulakin:

Kuva

HY/DR maantie- tai CX-pyörään. Kaikki vaijerikahvat käy ja palojen kulumisen säätö on, kuten yleensä hydraulisissa jarruissa, automaattista. Painoa jotain 40g enemmän kuin 2-mäntäisessä mekaanisessa.

Näistä voisi päätellä että CX-pyörät on ens vuonna kaikki levyjarrullisia ja rynnistys maantiepyöriinkin tapahtunee pian. UCI-kilpailu niillä lienee byroon päätöksistä kiinni...


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 02 Loka 2014, 14:32
Kirjoittaja kmb
irakas kirjoitti:

Vaijerit eivät lienee huippuluokkaa, ja eniten epäilen, että pitkä takavaijeri antaa enemmän myöten ja huonompi pito johtuu siitä. :roll:

Noin äkkiseltään ajatellen vaijerin venymisen ei pitäisi vaikuttaa siihen, että samalla voimalla jarruttaisi huonommin. Vaijeri venyy sen verran kuin venyy, mutta voima välittyy samana lopulta - vain vivun vääntämiseen tarvittava matka pitenee. Analogiana: jos pistää kuminauhan päähän riippumaan painon ja kuminauhan riippumaan koukkuun niin sama voima siihen koukkuun kohdistuu kuin jos vaihtaisit kuminauhan venymättömään naruun.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 02 Loka 2014, 15:13
Kirjoittaja irakas
kmb kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Vaijerit eivät lienee huippuluokkaa, ja eniten epäilen, että pitkä takavaijeri antaa enemmän myöten ja huonompi pito johtuu siitä. :roll:

Noin äkkiseltään ajatellen vaijerin venymisen ei pitäisi vaikuttaa siihen, että samalla voimalla jarruttaisi huonommin. Vaijeri venyy sen verran kuin venyy, mutta voima välittyy samana lopulta - vain vivun vääntämiseen tarvittava matka pitenee. Analogiana: jos pistää kuminauhan päähän riippumaan painon ja kuminauhan riippumaan koukkuun niin sama voima siihen koukkuun kohdistuu kuin jos vaihtaisit kuminauhan venymättömään naruun.

Oikeastaan tarkoitin vaijerin kuorta joka, kun ei ole huippuluokkaa, menee helpommin kasaan.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 13 Loka 2014, 15:55
Kirjoittaja ukram2

Mun levyjarruista muistaakseni Jori kommentoi että levyt olisi kuluneet. Tsekkailin tätä vähän tarkemmin samalla kun vaihdoin jarrupaloja, ja levyissä oli tosiaan levystä ulkonevat "hampaat" hieman ohuemmat kuin muu levy, jarrupinta ei siis ollut kulunut. Ehkä levy on ollut alunperinkin tällainen? En ole siis vielä nähnyt kulunutta jarrulevyä, vaikka tuo on ollut käytössä jo useita vuosia, ja jarrupaloja on joutunut vaihtamaan about kerran vuodessa.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 12 Tammi 2015, 21:27
Kirjoittaja Wacky

Tuli hommattua yksi TRP HY/RD mekaaninen/hydraulinenjarru.
Kuva
Kuten kuvasta huomaa laitoin TRPn taakse koska BB7 on toiminut kilti edessä ja tehoja riittää siinä eikä säädötkään mene siitä heti kun ei ole roiskeita niin paljon.
Asensin tänään ja ehdin ajella 2 km kauppareissun sen kanssa joten vaikea antaa vielä kattavaa arvioita jarrusta, mutta ensi tuntuma on hyvä.
Vanha oli siis Avid BB7-road jarru joka on ollut aina enemmän tai vähemmän puisen tuntuinen noilla kahvoilla. Tehoa BB7sta on löytynyt kunhan säädöt on ollut kohdillaan, mutta eteenkin märällä palat tuppaa kulumaan äkkiä niin ettei paras purenta ole kovin pitkäikäinen. TRP tuntuu ainakin näin aluksi vähän samettiselta, eikä yhtä napakalta kun BB7 juuri säädettynä. TRPn hyöty varmaan valkenee pian kun säädöt pysyy hyvänä kunnes palat loppuu. Ensiasennus palat taitaa olla orgaaniset jotka saan varmaan kulumaan aika nopeasti ja CRCstä onkin jo toisenlaiset tulossa valmiiksi.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 14 Heinä 2015, 21:33
Kirjoittaja ukram2

Mun jarrulevy oli tosiaan kulunut, ja oli pakko vaihtaa siinä vaiheessa kun kovemmissa jarrutuksissa levyn aaltomaisuus alkoi tuntua nykimisenä. Siis levy oli kai kulunut enemmän niistä paikoista missä oli vähemmän pinta-alaa. Levyn vaihtamisen jälkeen taas toimii.

Toinen juttu on automaattinen säätö: Maguran halvemmissa malleissa on semmoinen, ja se ei oikein tunnu toimivan kovin hyvin, ts. joskus välystä tuli kahvaan turhan paljon, ja automatiikka ei oikein kunnolla korjannut tilannetta. Ratkaisuna yksi mahdollisuus on ostaa kalliimpi malli, josta säätö löytyy. Siis ainakin Maguralla on näin, MT2-MT5 mallit on auto-säädöllä, MT6-MT8 malleissa on säätöruuvi "pressure pointille".

Kokeilin säätää jarrut siten että levy otetaan jarrupalojen välistä pois, palat puristetaan toisiaan vasten ja ilmaus tämän jälkeen, ajatuksena että nestettä on joka paikassa ja autosäätö ei pääse sotkemaan asioita. Se toimikin, tosin joskus jarru tuntui jäävän hinkkaamaan levyjä, ehkä kuumassa ilmassa neste laajeni?


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 09 Marras 2015, 12:02
Kirjoittaja samuel

Tulipa ostettua 2-mäntäiset hydraulijarrut, mallia Tektro Auriga Comp.
Ja vielä valkoisena!

Pientä laittoo se vaatii vaan, sitten baanalle rassailemaan! ( anteeksi näsä-anekdootti) :lol:

Pari kysymystä:

Jos letkut menee vaihtoon niin käykö eri valmistajien letkut keskenään ( jos on sama sisä-/ulkohalkaisija ?) vai täytyykö olla Tektron omaa letkua?
Meinaan töistä löytyy automaattirasvarin letkua joka kestää 300bar painetta....

Männät pitää putsata ja öljyt vaihtaa.
Millä aineella kannattaa satulat putsata ettei tuhoa mäntien tiivisteitä? jossain oli WD-40 mainittu, käykö CRC, muu, mikä?
Nesteenä on mineraaliöljy, passaako mopon etuhaarukkaa varten ostettu 10W mineraaliöljy ( muistaakseni Motul ) vai onko väärä lisäaineistus?

Näillä kyssäreillä eteenpäin.

Pyöräsi kuva- ketjuun täytyy laittaa kuva uutta pyörää varten ostetuista osista, josko se motivoisi jatkamaan rakentamista... :)


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 12 Marras 2015, 14:57
Kirjoittaja ukram2

Varmaan ne tiivisteet kannattaa vaihtaa jos vaan jostain löytyy...