Sivu 4/7

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 12:17
Kirjoittaja Jarcco

Tuumiskelin miten mbb:n keskiön tekisi säädettäväksi ja pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin tälläiseen jossa keskiö liikkuu nelikanttiputken päällä:
Säätövaraa ei ole paljon, alle 10 cm, mutta riittää koska tarvitaan siksi että olisi helpompi testata eripituisia kampia.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 12:58
Kirjoittaja PW

Hieno ja järkevä suunnitelma jos vaan jaloissa riittää mittaa. Omassa pyörässä juuri ja juuri riittää jalat polkimille 622 kiekolla 152 mm kammilla - no jos "kampiusko" syvenee, ni sitten sitä säätövaraa tartteis :mrgreen:
Tuo nelikanttiputki helpottaa noiden epäsymmetrisesti tulevien putkien kiinnitystä kun niitä ei tartte hitsata keskiöputkeen.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 15:22
Kirjoittaja Härski

Omassa kötöstyksessä puomi on kiintee ja keskiön säätö on toteutettu ihan vaan klemmariperiaatteella. Hyvin on pysynyt paikoilla vaiks on heitetty pari kertaa kukkerpallia koko vehkeen kans. Asemointi vaatii tietty hineoista hereilläoloa, mut eipä sitä jatkuvasti tartte säätää..


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 15:40
Kirjoittaja jori

Olen Härskin kanssa samaa mieltä, että pyöreä klämppi on helpompi tehdä ja kiristyy varmemmin.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 05 Huhti 2015, 16:12
Kirjoittaja Jarcco
Härski kirjoitti:

Omassa kötöstyksessä puomi on kiintee ja keskiön säätö on toteutettu ihan vaan klemmariperiaatteella. Hyvin on pysynyt paikoilla vaiks on heitetty pari kertaa kukkerpallia koko vehkeen kans. Asemointi vaatii tietty hineoista hereilläoloa, mut eipä sitä jatkuvasti tartte säätää..

jori kirjoitti:

Olen Härskin kanssa samaa mieltä, että pyöreä klämppi on helpompi tehdä ja kiristyy varmemmin.

Joo, jos uuden klampin teen niin pyöreän, nelikanttiseen käypiä on tosin jo ennestään.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 26 Huhti 2015, 20:14
Kirjoittaja Jarcco

Nokka on maalausta vailla valmis, mutta pitäisi ensin suorittaa koeajo. Aina on mahdollista että ilmenee jotain yllättävää kun uutta kokeilee... sitä vaan mietin että onkohan liian joustava.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 26 Huhti 2015, 20:50
Kirjoittaja jori

Kokeilemalla tiedät. Hyvältä näyttää. :D


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 02 Touko 2015, 12:21
Kirjoittaja Jarcco

Ei ihan jäykkyys riitä sivusuunnassa. Liikettä on silminnähden kun polkaisee voimalla jarru päällä. Rako renkaan ja haarukan välissä ketjun puolella pienenee jotain 5 mm. Näyttää jopa olevan sarvi taipunut hitusen vasemmalle. Voisin vannoa että oli samassa linjassa renkaan kanssa ennen testilenkkiä. Olisi pitänyt ottaa kuva myös ennen ajoa. Haarukan päiden ja sarven liitos pitää olla vahvempi. Siinä on nyt L-muotoinen 2 mm pelti.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 02 Touko 2015, 13:30
Kirjoittaja PW

Tuosta putkenpätkästä, jossa keskiö on kiinni, tulee aika paljon enemmän vääntöä, verrattuna esim. miun kääntyväkeskiöiseen.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 02 Touko 2015, 14:25
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:

Ei ihan jäykkyys riitä sivusuunnassa.

Onko arvelua tuleeko joustaminen kokonaan tuossa L-palasta vai onko putketkin liian hentoja :?


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 02 Touko 2015, 14:55
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Ei ihan jäykkyys riitä sivusuunnassa.

Onko arvelua tuleeko joustaminen kokonaan tuossa L-palasta vai onko putketkin liian hentoja :?

Luulisin että L-palikan boksaaminen" auttaa. Vasen putki on litistetty 30x1,5 putkesta 22 milliin.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 10 Touko 2015, 16:14
Kirjoittaja Jarcco

Hitsasin vahvikkeen, mutta joustaa edelleen samalla tavoin. Tuossa on kuvat ilman kuormaa ja täydellä voimalla polkemassa takajarru kiinni. Niistä näkee että rako renkaan ja oikean puolen haarukan välissä pienenee monta milliä. En keksi muuta kuin että laitan 22mm putken keskiösarvesta kruunuun, vähän sivuun yläpäästä niin ei haittaa taittamista kuljetusasentoon. 300 g lisää painoa...


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 10 Touko 2015, 18:56
Kirjoittaja joonas

Nii ja eiks toi nyt ole vielä tolla polkimella polkastessa parempi tapaus kun vasurilla. Sillon jalka painaa keulaa oikeelle ja ketju repii samaan suuntaan...
Liian pitkät kammet :mrgreen:


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 10 Touko 2015, 19:56
Kirjoittaja jori

Kyllä se tässä tapauksessa repii ketju juuri tuohon suuntaan. Ketjuhaarukan oikean puoleinen droppari kun on, varsinkin pienellä vaihteella = suurella rattaalla, monta senttiä ulompana tukemassa ketjuvoimaa kuin ketju, joka vetää sisään. Ketjuvoima se on taas, joka pitää taltuttaa, jotta runko toimii. :?
Kai se on suorin tapa jäykistää hitsata oikeanpuoleiselle ketjuhaarukan varrelle taivutusjäykkä tuki ohjaushaarukan varteen. Ohjaushaarukan varret eivät ole alapäästään kummoisen vääntöjäykät, ohuet ruippanat, joten mitä ylempää kiinnitetään, sen jäykempi tulee. Tuleviin tekeleisiin kannattanee vasen haara kiinnittää niin ylös, kuin jarrutapit antavat periksi. :?


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 10 Touko 2015, 20:34
Kirjoittaja Jarcco
joonas kirjoitti:

Nii ja eiks toi nyt ole vielä tolla polkimella polkastessa parempi tapaus kun vasurilla. Sillon jalka painaa keulaa oikeelle ja ketju repii samaan suuntaan...
Liian pitkät kammet :mrgreen:

Kyllä se oikealla enemmän taipuu, kuten Jori tuossa selitti. Ilmeisesti ne on juuri nuo haarukan varret jotka nyt eniten joustaa. Mutta nou hätä, ajossa ei näkynyt/tuntunut olevan liian löysä. Joten ajetaan nyt ja katsotaan miten kestää. Ehkä teen sitten keulan uusiksi kapeammalla haarukalla. Täytyy tässä paljastaa että olen vaihtamassa lyhyempiin 130mm kampiin (nyt 150mm).
Enivei, tällä on ollut joka kerran mukavampi ajella. Mbb:ssä on monia etuja verrattuna muihin tyyppeihin ja muutama vähäinen puute joiden kanssa kyllä pärjää. Täydellistä pyörää kun ei ole keksitty :mrgreen: Samoja vauhteja mennään kuin muilla pyörillä, mutta tällä tuntuu kulkevan jotenkin helpommin etenkin loivat ylämäet. Äkillisiin tilanteisiin reagointi on painavan keulan takia hitaampaa, mutta harjoitus tekee nestorin.