Sivu 6/9

Re: SH26

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 12:22
Kirjoittaja jori

Kertakaikkiaan upea! :D
Voisitko Sakari ottaa kuvan kuski kyydissä tuon katteen kanssa, niin olisi helpompi arvioida katteen jatkamismahdollisuuksia. Olen joka kerta näitä etukatteita nähdessäni miettinyt routamattosuikaleen kiinnittämistä katteen takareunaan niin, että pehmeä, mutta jäykähkö vahtomuovi toimisi sade ja viimasuojana. Käytin tuollaista vaahtomuovimattoa mopoillessani ja totesin sen erinomaiseksi tuuli–, viima– ja sadesuojaksi.
Lähinnä kiinnostaa, miten korkealle polvi korkeimmillaan nousee.:? Kammenpituus tähän tietysti vaikuttaa, joten se tieto olisi myös kiinnostava.


Re: SH26

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 04:01
Kirjoittaja ajarmala
irakas kirjoitti:

Maalasin etukatteen rungon sävyyn. Viiksikuvio on heijastusteippiä.

Mistä ostit heijastusteippiä? Paljonko maksoi? Minä kun en ole löytänyt heijastusteippiä mistään muualta kuin apteekista ja niillä on apteekin hinnat. Murr.


Re: SH26

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 07:36
Kirjoittaja irakas
ajarmala kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Maalasin etukatteen rungon sävyyn. Viiksikuvio on heijastusteippiä.

Mistä ostit heijastusteippiä? Paljonko maksoi? Minä kun en ole löytänyt heijastusteippiä mistään muualta kuin apteekista ja niillä on apteekin hinnat. Murr.

Ostin heijastusteippiä paikallisesta Motonetistä. 5 cm x 5 m rulla maksoi 4,90 €.


Re: SH26

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 11:08
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Kertakaikkiaan upea! :D
Voisitko Sakari ottaa kuvan kuski kyydissä tuon katteen kanssa, niin olisi helpompi arvioida katteen jatkamismahdollisuuksia. Olen joka kerta näitä etukatteita nähdessäni miettinyt routamattosuikaleen kiinnittämistä katteen takareunaan niin, että pehmeä, mutta jäykähkö vahtomuovi toimisi sade ja viimasuojana. Käytin tuollaista vaahtomuovimattoa mopoillessani ja totesin sen erinomaiseksi tuuli–, viima– ja sadesuojaksi.
Lähinnä kiinnostaa, miten korkealle polvi korkeimmillaan nousee.:? Kammenpituus tähän tietysti vaikuttaa, joten se tieto olisi myös kiinnostava.

Ei oo kuvan otto vielä onnistunut, kun ei ole tullut sopivia kuvaajia vastaan, ja on kuvaamiseen pakkastakin ollut aika tavalla.

Olen ajatellut kokeilla, jos etukatteen päälle asennettava lista olisi v-muotoinen. Osa katteelle satavasta vedestä suihkisi silloin paremmin sivuille.

Kammen pituus on 150 mm.


Re: SH26

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 15:36
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Hieno on!
Auttaako viimaan jaloille?

Kyllä ne varmaan jonkin verran auttavat. Jalkoja ei ole sen jälkeen palellut, kun aukaisin neopreenisyylinkini alta ja takaa ja varustin ne tarranauhoin. Nyt ne on helppo laittaa jalkaan ja ovat lämpimät.


Re: SH26

Lähetetty: 04 Tammi 2016, 23:51
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

...Olen joka kerta näitä etukatteita nähdessäni miettinyt routamattosuikaleen kiinnittämistä katteen takareunaan niin, että pehmeä, mutta jäykähkö vahtomuovi toimisi sade ja viimasuojana. Käytin tuollaista vaahtomuovimattoa mopoillessani ja totesin sen erinomaiseksi tuuli–, viima– ja sadesuojaksi...

Samansuuntaisia ajatuksia ollut itselläkin oman etukatteen kanssa. Saisi kevyen ja hiljaisen säänsuojan kuskille, kun jatkaisi solumuovilla tai kankaalla taaksepäin. Kesäkäyttöön riittäisi vähäisempi suojaus vesisadetta ja aurinkoa vastaan, jolloin hellekelilläkin saisi nauttia hyvästä ilmanvaihdosta. Viileämmille vuodenajoille voisi sitten laittaa enemmän tavaraa kuskin ympärille. Vuotta vaan en vielä tiedä, koska tuollaista nelipyöräistä "kevytkatettua" selviää rakentamaan. Mutta hyvin mietitty on jo puoliksi tehty (ja valitettavan usein siihen se sitten jääkin...).


Re: SH26

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 00:16
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:

Vuotta vaan en vielä tiedä, koska tuollaista nelipyöräistä "kevytkatettua" selviää rakentamaan. Mutta hyvin mietitty on jo puoliksi tehty (ja valitettavan usein siihen se sitten jääkin...).

Huoh! Sanopa muuta. :(


Re: SH26

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 16:19
Kirjoittaja irakas

On se vaan kumma, kun naama ei enää tahdo kestää pakkasta, kun ikää karttuu lähelle 80 vuotta. Poikasena Rovaniemellä tuli ajettua 40 asteen pakkasilla 4 km:n matka kouluun pyörällä, eikä se vielä ollut kummakaan juttu. Nyt jo 20 asteen pakkanen tuntuu aivan liialta. Tosin on ajovauhtikin aivan toista luokkaa. Nyt ei millään malta ajaa alle 25 km/h, ja ajovauhtihan se kovan viiman ja naaman palelemisen aiheuttaa. Ei paljon auttanut aiemmin tekemäni viimasuojuskaan:
Ehkä se on liian leveä eikä riittävän syvä. Täytynee kaventaa ja pidentää. Ei tule näillä pakkasilla kilometrikisaan paljonkaan kilometrejä ellei naamaa saa suojattua. Jalat kyllä hyvin pärjää edellä esiteltyjen suojuksien avulla, mutta sormia tahtoo palella. Minkälaiset olisivat riittävän lämpimät käsineet?


Re: SH26

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 16:51
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Ei paljon auttanut aiemmin tekemäni viimasuojuskaan:
Ehkä se on liian leveä eikä riittävän syvä.

Kyllä siinä syvyys riittää. On vain huolehdittava, että se on täysin tiivis naaman puolelta. Jos ilma pääsee painamaan reunan välistä ohimolle, ei tuosta ole merkittävää hyötyä. Laita kiristysremmi niin, että tiivistyy naamaa vasten kunnolla, tai tee kypäräosa neopreenikypärästä ja koita sitten uudestaan. :mrgreen:


Re: SH26

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 17:08
Kirjoittaja Vilijami

Naaman ja jalkojen palelun puolesta pystyisi -20° pyöräilemään, mutta henkeen ottaa nykyään pakkanen voimakkaasti ja keuhkoputki tuntuu karhealta lenkin jälkeen. Ei tätä ongelmaa nuorena ollut, (vaikka ikää ei olekaan kuin vähän yli puolet Sakarin iästä :D ) kun pyöräiltiin ja mopoiltiin läpi talven.


Re: SH26

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 17:11
Kirjoittaja PW

Miul on tommoset kolmesorminahkarukkaset, pitkällä varrella - ravimiehet käyttää. Kovemmalla kelillä paremmin pärjää tavan lämpimillä nahkarukkasilla.


Re: SH26

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 17:22
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

On se vaan kumma, kun naama ei enää tahdo kestää pakkasta, kun ikää karttuu lähelle 80 vuotta. Poikasena Rovaniemellä tuli ajettua 40 asteen pakkasilla 4 km:n matka kouluun pyörällä, eikä se vielä ollut kummakaan juttu. Nyt jo 20 asteen pakkanen tuntuu aivan liialta. Tosin on ajovauhtikin aivan toista luokkaa. Nyt ei millään malta ajaa alle 25 km/h, ja ajovauhtihan se kovan viiman ja naaman palelemisen aiheuttaa.

Kova sana on jos -40 kelillä ajaa yhtään yli 10km/h. Nyt -20 ilmoilla näyttää työmatkan keskinopeus olevan max 16km/h. Alamäessä jossa vauhti kiihtyy 25-30 lukemiin jäätyy naama vaikka mäki ei oo montaa sataa metriä Tuollaiset nopeudet vaatii moottorikelkkailijan/mopoilijan talvivarusteet. Umpi kypärän yms.

Jukka


Re: SH26

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 10:00
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Kertakaikkiaan upea! :D
Voisitko Sakari ottaa kuvan kuski kyydissä tuon katteen kanssa, niin olisi helpompi arvioida katteen jatkamismahdollisuuksia. Olen joka kerta näitä etukatteita nähdessäni miettinyt routamattosuikaleen kiinnittämistä katteen takareunaan niin, että pehmeä, mutta jäykähkö vahtomuovi toimisi sade ja viimasuojana. Käytin tuollaista vaahtomuovimattoa mopoillessani ja totesin sen erinomaiseksi tuuli–, viima– ja sadesuojaksi.
Lähinnä kiinnostaa, miten korkealle polvi korkeimmillaan nousee.:? Kammenpituus tähän tietysti vaikuttaa, joten se tieto olisi myös kiinnostava.

Kun ei ollut tarjolla kuvaajaa, päätin ottaa selfvideon:

Tosin hämäräpuuhiksi meni, mutta eiköhän tästäkin jotenkin selviä asian juju. Olipa tämä hyvä juttu. Jos etukatteelle meinaa tehdä jatkeen, on sen takareunaa jonkin verran nostettava, ettei osu polviin. Alapäästä katetta ei voi juuri nostaa, kun ottaisi kiinni polkimiin. Kammen pituus on 150 mm.


Re: SH26

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 23:55
Kirjoittaja jori

Kiitos Sakari. Polvesi käy aika korkealla tuossa kuvassa. VIdeo on kovin pimeä, joten ei voi nähdä, onko jalka miten suorana, kun poljin on kauimmaisessa asennossa. Joka tapauksessa polvi ei todellisuudessa käy aivan noin korkealla, sillä takaperin pyörittäen nilkka jää vähän oikoisemmaksi ja selkä ei painu penkkiin aivan niin paljon kuin voimalla oikein päin polkiessa. Hilkulla kuitenkin on, etteikö ihan noine hyvineen mahtuisi routamattosuikale jatkoksi tuohon katteen takareunaan.

SH26 etukateprofiili.png
SH26 etukateprofiili.png (225.06 KiB) Katsottu 4943 kertaa

Vähän penkin istuinremmejä löysäämällä ja kampia lyhentämällä :D mahtuisi jo mainiosti.


Re: SH26

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 07:43
Kirjoittaja vaaka

http://www.lidl.fi/fi/tarjoukset.htm?id=822

Tuolla kuvastossa on 3m teippiä kolmenlaista, joista yhdessä on metallikiiltoinen pinta. En tiedä, onko varsinaista heijastinta, mutta rulla on halpa 1,99 €.

ajarmala kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Maalasin etukatteen rungon sävyyn. Viiksikuvio on heijastusteippiä.

Mistä ostit heijastusteippiä? Paljonko maksoi? Minä kun en ole löytänyt heijastusteippiä mistään muualta kuin apteekista ja niillä on apteekin hinnat. Murr.