Kannattaa muistaa, että oikean jalan tuottama, melko suuri, vääntömomentti kulkee koko kampuran läpi vasemmalle rattaalle asti. Normaali kampien keskiakselin päätehtävä on välittää tämä momentti ja tähän verrattuna pieni taivutusmomentti, eikä se turhan takia ole noinkin paksu ja luja, kuin on.
Tuossa kampiakseliratkaisussa koko rakenteen läpi kulkevan, maksimissaan luokkaa 300 Nm, vääntömomentin lisäksi vaikuttaa, polkemisvoiman ja ketjun vetovoiman yhteisvaikutuksesta, summittain saman suuruinen taivutusmomentti
Arvelisin, että tuollainen, vain päistään laakeroitu, poljinkampiakseli kannattaisi olla luokkaa 25-30 mm ulkohalkaisijaltaan, jotta notkuminen ei haittaisi ja paino jäisi kohtuulliseksi. Ohutseinäputkesta hitsattuna tuo ei ole kummoinenkaan tehdä, vain polkimien laakeroinnissa on pientä pohdittavaa.
Itse varmaan tekisin 30x1,5 neliöputkesta pitkittäiset kampiosat ja 30x2 pyöreästä akseliosat; liitokset istuttamalla neliöputki pyöreän kylkeen. Päihin pallomaiset kuulalaakerit, jottei suoruuden tarvitse olla ylen tarkkaa, tai vähintäänkin palloasenteiset laippalaakerit. Polkimen laakereiksi saattaisi kokeilla pienikuulaisia urakuulalaakereita, jotka pujotetaan paikoilleen ennen hitsausta, tai halkaistavia neulalaakereita, jos haluaa hienostella.
Jori