Kinnerin rakentaminen

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9758
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

ViestiKirjoittaja jori » 19 Tammi 2008, 13:14

tavasti kirjoitti:Ja voimat vaikuttivat siltä, että alle 10 mm putkea ei ehkä kannata katsella, vääntyvät jo ajatuksen voimasta :-)

Vahvat on ajatukset. Tuo myötöraja on tuolla T6 alumiinilla samaa luokkaa, kuin rakenneteräksellä n. 300 MPa ja jos tarvitsee vielä lujempaa, voi alumiinia lujittaa vanhentamalla sitä kotikonstein.
Saunan lämpötilassa vanhentamalla putken saa lujittumaan jopa tuonne 400MPa luokkaan, joka on jo lujaksi nimitetyn teräksen luokassa. Kinneri vaan mukaan saunaan :-)

Tuosta voi tutkia lisää alumiin ominaisuuksia. Noin 1/3 kohdalla sivua on Otsikko "Alumiiniseosten erkaumakarkaisu", jonka alla on grafiikka alumiinin myötölujuuden muuttumisesta putken vanhetessa tai paremminkin vanhennettaessa.
http://www.ims.tut.fi/vmv/2005/vmv_4_2_1.php

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 17:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja visiopetteri » 19 Tammi 2008, 15:22

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Ja voimat vaikuttivat siltä, että alle 10 mm putkea ei ehkä kannata katsella, vääntyvät jo ajatuksen voimasta :-)

Vahvat on ajatukset. Tuo myötöraja on tuolla T6 alumiinilla samaa luokkaa, kuin rakenneteräksellä n. 300 MPa ja jos tarvitsee vielä lujempaa, voi alumiinia lujittaa vanhentamalla sitä kotikonstein.
Saunan lämpötilassa vanhentamalla putken saa lujittumaan jopa tuonne 400MPa luokkaan, joka on jo lujaksi nimitetyn teräksen luokassa. Kinneri vaan mukaan saunaan :-)

Tuosta voi tutkia lisää alumiin ominaisuuksia. Noin 1/3 kohdalla sivua on Otsikko "Alumiiniseosten erkaumakarkaisu", jonka alla on grafiikka alumiinin myötölujuuden muuttumisesta putken vanhetessa tai paremminkin vanhennettaessa.
http://www.ims.tut.fi/vmv/2005/vmv_4_2_1.php



Oleellistahan tuossa on tosiaan se, että kaupassa on ainakin aiemmin ollut puhdasta, tai no jotain 99,x% alumiinia, jota ei saa lämpökäsittelyllä lujemmaksi. Tais toinen yleinen seos olla AlMg5 (tuosta nyt en mene takuuseen, kun muisti voi pettää), sillä homma onnistuu. Kivaahan tuossa on vielä sekin, että liikkeet monesti vaan ostaa tavaraa varastoon, ja sitten ne ei tiedä mitä seosta tai käsittelyllä olevaa materiaalia ne myy. Metallurgian jatkokurssilla tuli tuosta alumiinin lämpökäsittelystä tehtyä harkkatyö, vaan aika hyvästi noi jutut unohtuu muutamassa vuodessa... 8)

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 17:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja visiopetteri » 20 Tammi 2008, 00:30

Itellä kun ei ole näyttää mallia, niin piti vähän kaivella tietoja. Tämmönen kirja on ihan hyvä: Human-Powered vehicles, Abbot, Allan V., 1995, ISBN 0-87322-827-8, Human Kinetics, USA.

Niin eli niistä kuomuista, Lightning X-4 ja Lightning F-40 malleissa ainakin on käytetty kovaa nokkaa + kangasta. F-40 ,
Kuva
"BOB KRZEWINSKI (right) talks about the hit-and-run accident in November that trashed his Lightning F-40 and put him out of commission for a few months. (Note the cast on his left arm.) He said he hopes to return to work in March, and will replace the bike. He said the fairing protected him from more serious injuries, as did his helmet. He said about 1 inch of his helmet was ground off in the crash; without it, that would have been his head ground off. Wally Kiehler is the holder.")

lisää, paljon lisää noista näkee hyvin tuon systeemin, eli takana on putkikehikko ja sivut tulee vetoketjuilla nokan ja perän väliin.

Kuva
Tuossa on aika ovelasti nuo aukot jaloillekin.

Vielä yksi kovaluu : " 59-year old Tyger was at his highest speed when he was going down hill at over 58 miles per hour." JA "He also set a new course record for the Firehouse 50 mile time trial in Grandview, Wis. His time of 1 hour, 51 minutes was 14 minutes faster than the best upright cyclist. "

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 17:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja visiopetteri » 20 Tammi 2008, 00:59

Löytyi vielä yksi hyvä kuva
Kuva
Tuolla mallilla jos tekis silleen, että noihin levyjen liitoskohtien paikoille laittaisi putket ja päälle se kangas, niin saisi koko katteen samalla systeemillä.

Vielä ohjeet peräkatteen tekemiseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11814
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 20 Tammi 2008, 13:49

Kuinkahan kovassa sivutuulessa tuollaine kaksipyöräinen katettu nojakki menee mahdottomaksi ajaa?

No, tässä on sukka tadpolen päällä:

Kuva

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11814
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin rakentaminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Tammi 2008, 09:17

Jarcco kirjoitti: Kaupallisissa esikuvissa on yleisimmin lasikuitukori, mutta muotin teko tuntuu ylivoimaisen hankalalta tässä vaiheessa. Siksipä näyttää parhaalta tehdä kori metallirungon päälle kiinnitettävistä vanerilevyistä.


Tuossahan sulla on sitte muotti valmiina ! Kittaa kolot ja ruuvinkannat umpeen, voita päälle ja lasikuitumattoa ja hartsia päälle. Ehkä kuitenkin hyvä harjoitella jollakin pienemmällä, esim penkillä.
Itse ajattelin _joskus_ tehdä puumallin hipparionin etupyörän kotelosta ja harjoitella sen päälle lasikuitu hommia. Kunhan nyt sais sen hipparionin ensin tehtyä :)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 17:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakentaminen

ViestiKirjoittaja visiopetteri » 21 Tammi 2008, 10:36

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti: Kaupallisissa esikuvissa on yleisimmin lasikuitukori, mutta muotin teko tuntuu ylivoimaisen hankalalta tässä vaiheessa. Siksipä näyttää parhaalta tehdä kori metallirungon päälle kiinnitettävistä vanerilevyistä.


Tuossahan sulla on sitte muotti valmiina ! Kittaa kolot ja ruuvinkannat umpeen, voita päälle ja lasikuitumattoa ja hartsia päälle.


Miksi ei tekisi niin, että tekee putkesta, levystä tms kaaret, niiden päälle putket tai rimat. Rimojen päälle pingottaa kankaan, niin että pinnasta saa hyvän ja tasaisen. Ottaa polyesteri- tai epoksihartsia ja kastelee kankaan. Hartsin kuivuttua kangas on sen verran kova, että sen sisäpuolelle pitäisi saada laminoitua lasikuitumattoa. Noin on ainakin autoihin tehty kaiutinkoteloita, joten tuon pitäisi olla sopivasti sovellettuna ihan käypänen menetelmä korin tai katteen kanssa. Pellava on lujaa kamaa, ja sen pitäisi kiristyä kastuessaan(=syy miksi pellavaa käytetään rima+kangas kajakeissa), joten kankaan ei pitäisi jäädä pussille kun sen kastelee hartsilla(tuo hartsin toimivuus ei ole ihan sata varmaa, joten joku saisi vahvistaa tiedon, siis että kiristääkö hartsi pellavakangasta).

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2525
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja tavasti » 21 Tammi 2008, 11:35

Jarcco kirjoitti:Tässä kuva jossa Anthroon on kiinnitetty leitran kate. Koska Anthtotech on leveä niin pyörät korin ulkopuolelle on mielestäni "Way to go".
http://www.leitra.dk/photogallery.php?photo_id=23

Tuossakin on selvästi törmätty samaan ongelmaan minkä itse huomasin:
Ohjaustanko on melkein yhtä leveällä kuin eturenkaat. Tuossa on päädytty ratkaisuun 'ohjaustanko katteen ulkopuolelle'.

Toinen vaihtoehto on tuoda renkaat katteen sisälle, tai ainakin niin että ne pääsevät katteen sisälle kääntyessään.
Tietysti katteen sisälle voisi viritellä jotkut 'pyöräpesät' ettei rapa roisku silmille, ja varmaan olisi pakkokin jos eturenkaista poistaisi lokarit.
Tai voi olla että lokarit pitäisi joka tapauksessa olla, koska muuten renkaat roiskisivat kuraa katteen ulkopuolen kautta kuskin silmille, tai ainakin kinnerin kylkiin.

Koko katteen tekeminen niin että pyörät ovat ulkona aina, ja ohjaustanko sisällä vaatisi aika mielenkiintoisen mallista katetta, tai en ole ihan varma olisiko se edes mahdollista.
Ilmanvastuksen kannalta muhkurat ja montut eivät ole kovin edullisia.

Voipa olla että Anthrotech ei ole paras mahdollinen pohja kinnerin rakentajalle...
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1677
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarcco » 21 Tammi 2008, 12:06

tavasti kirjoitti:...
Tuossakin on selvästi törmätty samaan ongelmaan minkä itse huomasin:
Ohjaustanko on melkein yhtä leveällä kuin eturenkaat. Tuossa on päädytty ratkaisuun 'ohjaustanko katteen ulkopuolelle'.
...
Voipa olla että Anthrotech ei ole paras mahdollinen pohja kinnerin rakentajalle...

Älä nyt noin helposti luovuta,
http://picasaweb.google.com/jimm.pratt/LeitraTech
Ongelma on ratkaistu tekemällä joustavat osat "pressu" kankaasta ohjaustangon kohdalle. Myös voi tutkia mahdollisuutta muotoilla tankoa kapeammaksi.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1677
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinnerin rakentaminen

ViestiKirjoittaja Jarcco » 21 Tammi 2008, 12:13

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti: Kaupallisissa esikuvissa on yleisimmin lasikuitukori, mutta muotin teko tuntuu ylivoimaisen hankalalta tässä vaiheessa. Siksipä näyttää parhaalta tehdä kori metallirungon päälle kiinnitettävistä vanerilevyistä.


Tuossahan sulla on sitte muotti valmiina ! ...
Jukka


On joskus ollut puhetta kaverin kanssa kanootin tekemisestä tuolla tekniikalla, siis käyttää valmista kanoottia muottina. Saa nähdä jos tulee tehtyä se niin sitten voisi kokeilla muutakin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11814
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin rakentaminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Tammi 2008, 12:26

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti: Kaupallisissa esikuvissa on yleisimmin lasikuitukori, mutta muotin teko tuntuu ylivoimaisen hankalalta tässä vaiheessa. Siksipä näyttää parhaalta tehdä kori metallirungon päälle kiinnitettävistä vanerilevyistä.


Tuossahan sulla on sitte muotti valmiina ! ...
Jukka


On joskus ollut puhetta kaverin kanssa kanootin tekemisestä tuolla tekniikalla, siis käyttää valmista kanoottia muottina. Saa nähdä jos tulee tehtyä se niin sitten voisi kokeilla muutakin.


Jos ei tule kanoottia, niin tulee kanootin muotti. Aikoinaan oli V8:ssa juttua, jossa oli tehty kiihdytysautoon mersun kori. Jampat olivat vuokranneet mersun, laminoineet sen lasikuidulla ja näin saaneet mersun korin tekemiseen tarvittavan muotin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2525
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja tavasti » 21 Tammi 2008, 13:24

Jarcco kirjoitti:
tavasti kirjoitti:...
Tuossakin on selvästi törmätty samaan ongelmaan minkä itse huomasin:
Ohjaustanko on melkein yhtä leveällä kuin eturenkaat.
...
Voipa olla että Anthrotech ei ole paras mahdollinen pohja kinnerin rakentajalle...

Älä nyt noin helposti luovuta,

No enhän minä sen varsinaisemmin ollut luovuttamassa.
Pikaisella vilkaisulla, eiköhän tuo sama ongelma ole jokseenkin jokaisessa tadpolessa.

Koko minun projektini suurin ongelma on ajan puute.
Voipa olla että pitää odottaa lasten varttumista 2-3 vuotta ennen kuin on aikaa.
Se lasten varttuminen muutenkin vaikuttaa projektin rajotteisiin. Vielä ainakin 3 vuotta pitää olla mahdollisuus kiinnittää lastenistuin taakse.
Eli jos nyt aloittelee takaboxin tekemisellä, niin pitää huomioida yhteensopivuus istuimen kanssa.
Anthrotechin tarakan voisi korvata omalla virityksellä, tarakkan saa siististi irti ruuveistaan.

Sen jälkeen kun ei tarvit yhteensopivuutta lastenistuimen kanssa voi Anthrotechin koravat halutessaan jollain muulla tadpolella.
En tosin tiedä mikähän se korvaava olisi.
- Taiwanin ihmeet olisivat halpoja, mutta niistä ei pahemmin ole tietoja, edes siitä mitä malleja on olemassa. No, muutamassa vuodessa markkinatilanne ehtii toki muuttua.
- Steintrikes MadMax olisi kokonaan jousitettu, mutta 16" eturenkaat ovat kelvottomat, eikähän sellaisiin saa edes nastoja. Ja katettahan tarvii juuri talvella.
- Steintrikes Nomad olisi kapeampi & matalampi. Sen saisi katettua pyörineen.

Steintrikes-vehkeet saa ostettua järeämpinä versioina joille luvataan 100 kg kuskille mukaan muutakin kuin pieni vesipullo.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

kinneri
Viestit: 29
Liittynyt: 18 Marras 2007, 20:53
Paikkakunta: Tuusula

ViestiKirjoittaja kinneri » 21 Tammi 2008, 20:00

tavasti kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:
tavasti kirjoitti:...
Tuossakin on selvästi törmätty samaan ongelmaan minkä itse huomasin:
Ohjaustanko on melkein yhtä leveällä kuin eturenkaat.
...
Voipa olla että Anthrotech ei ole paras mahdollinen pohja kinnerin rakentajalle...

Älä nyt noin helposti luovuta,

No enhän minä sen varsinaisemmin ollut luovuttamassa.
Pikaisella vilkaisulla, eiköhän tuo sama ongelma ole jokseenkin jokaisessa tadpolessa.

Koko minun projektini suurin ongelma on ajan puute.
Voipa olla että pitää odottaa lasten varttumista 2-3 vuotta ennen kuin on aikaa.
Se lasten varttuminen muutenkin vaikuttaa projektin rajotteisiin. Vielä ainakin 3 vuotta pitää olla mahdollisuus kiinnittää lastenistuin taakse.
Eli jos nyt aloittelee takaboxin tekemisellä, niin pitää huomioida yhteensopivuus istuimen kanssa.
Anthrotechin tarakan voisi korvata omalla virityksellä, tarakkan saa siististi irti ruuveistaan.

Sen jälkeen kun ei tarvit yhteensopivuutta lastenistuimen kanssa voi Anthrotechin koravat halutessaan jollain muulla tadpolella.
En tosin tiedä mikähän se korvaava olisi.
- Taiwanin ihmeet olisivat halpoja, mutta niistä ei pahemmin ole tietoja, edes siitä mitä malleja on olemassa. No, muutamassa vuodessa markkinatilanne ehtii toki muuttua.
- Steintrikes MadMax olisi kokonaan jousitettu, mutta 16" eturenkaat ovat kelvottomat, eikähän sellaisiin saa edes nastoja. Ja katettahan tarvii juuri talvella.
- Steintrikes Nomad olisi kapeampi & matalampi. Sen saisi katettua pyörineen.

Steintrikes-vehkeet saa ostettua järeämpinä versioina joille luvataan 100 kg kuskille mukaan muutakin kuin pieni vesipullo.


Leitraa saa myös sellaisena versiona, johon voi ottaa lapsen kyytiin takatavaratilaan. Siinä on aukot jalkoja varten ja ne tulevat kuskin käsivarsien taakse. Tavaratilan kannen sivuihin on tehty pleksit, mistä lapsi voi katsella maisemia.
Minulta jäi muuten leitran etukuomu kolarin jälkeen ylimääräiseksi, kun vakuutusyhtiö maksoi uuden.
En silti ole sitä myymässä, koska se saa olla varalla.
t.HMa
Kinneri

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2525
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja tavasti » 21 Tammi 2008, 22:26

kinneri kirjoitti:Leitraa saa myös sellaisena versiona, johon voi ottaa lapsen kyytiin takatavaratilaan. Siinä on aukot jalkoja varten ja ne tulevat kuskin käsivarsien taakse. Tavaratilan kannen sivuihin on tehty pleksit, mistä lapsi voi katsella maisemia.

Hmh, onko kuvia? Mielenkinnosta, vaikkakaan ei taitaisi tulla ostoslistalle:
- Juuri nyt ei ole rahaa, myöhemmin ei tarvetta
- Leitralle luvattu hyötykuorma on liina pieni, saan mukaani vain vesipullon. Lapsen kanssa olisi pakko olla jotain tavaroitakin mukana, joten menisi kohtuuttoman ylikuorman puolelle

Veikkaan, että nopeammin säästän yhden leitran hinnan kuin pudotan painoa 20 kg :-)

Cab-bike ja Leiba sanovat maksimikuormaksi 150 kg, se jo riittää.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2525
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja tavasti » 23 Tammi 2008, 19:00

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:Kympin putkea varten kannattaa ostaa putkentaivutin Biltemasta kympillä, jolloin se taipuu noin 5cm säteelle lommahtamatta.

Mutta jos tuollaisia on, niin tuohan alkaa kuulostaa mahdolliselta suunnitelmalta.

No, vääntötyökaluthan tuli jo käsiteltyä, mutta putkien liittäminen onkin sitten toinen tarina.
Metallimieheni sanoi, että eipä löydy vehkeitä alumiinin hitsaamiseen. Eli pitäisi keksiä joku muu tapa liitellä putkia toisiinsa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa