Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tästä olen monesti kirjoitellut, mutta kun tuli eteen hyvä videodemonstraatio, kirjotan taas.
Vaikka pyöräilijällä on etuajo-oikeus kääntyvän auton suhteen, ei pidä luulla, että se luo turvaa. Päinvastoin. Se on säännös, joka aiheuttaa enemmän vaaratilanteita kuin niitä poistaa. Muista tämä videon viesti, kun pyöräilet risteyksen yli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Aika paljon näkee nykyisin(?) ”minulla on oikeus” kävelijöitä ja pyöräilijöitä. En tiedä opetettiinko ennen toisenlaista asennetta, mutta minä olen lapsesta saakka haamupyöräillyt, eli olen näkymätön autoille ja otan vastuun itselleni. Täkäläinen hyvä pyörätieverkosto helpottaa tietenkin asiaa kovasti. Inhoan autotien pientareella pyöräilyä, koska silloin olen näkyvä (toivottavasti) autoille, enkä voi aktiivisesti vaikuttaa mahdolliseen päälleajooni.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Minä inhoan käsitettä autotie. Ajorata, jossa kaikki ajoneuvot ajavat ellei muuta osoiteta.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 08 Joulu 2023, 12:03

Aika paljon näkee nykyisin(?) ”minulla on oikeus” kävelijöitä ja pyöräilijöitä. En tiedä opetettiinko ennen toisenlaista asennetta, mutta minä olen lapsesta saakka haamupyöräillyt, eli olen näkymätön autoille ja otan vastuun itselleni. Täkäläinen hyvä pyörätieverkosto helpottaa tietenkin asiaa kovasti. Inhoan autotien pientareella pyöräilyä, koska silloin olen näkyvä (toivottavasti) autoille, enkä voi aktiivisesti vaikuttaa mahdolliseen päälleajooni.

Sama.

Muuten olen sitä mieltä, että maantieväylillä pyöräilijän paikka pitäisi olla tien vasemmalla puolella muuta liikennettä vastaan. Pimeällä tietenkin ilman valkoista valoa. Kaupungissa, 50 ja alle nopeuksissa, tietenkin samaan suuntaan muun liikenteen kanssa tien oikeassa reunassa.

Vilijamin viestissä käsite autotie on kyllä paikallaan viestin ymmärrettävyyden parantamiseksi, koska autoilu dominoi noita teitä, eikä todellisuudessa anna mitään oikeuksia pyöräilijöille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Näkymättömänä minäkin pyöräilen, mutta se ei edesauta sujuvaa liikennettä mistään suunnasta. Mieti jos meillä olisi enemmän pyöräilijöitä ja kaikki pysähtyisi etuajo-oikeudellisessa kohdassa, koska olettaa, että ajoneuvon kuljettaja ei näe tai katso.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 08 Joulu 2023, 12:30

Näkymättömänä minäkin pyöräilen, mutta se ei edesauta sujuvaa liikennettä mistään suunnasta. Mieti jos meillä olisi enemmän pyöräilijöitä ja kaikki pysähtyisi etuajo-oikeudellisessa kohdassa, koska olettaa, että ajoneuvon kuljettaja ei näe tai katso.

Sinä et nyt ymmärtänyt näkymättömyyden ideaa. Jos näkymätön pyöräilijä pysähtyy, se ei näy, eikä siksi vaikuta liikennekäyttäytymiseen. 8)

Olet toki oikeassa tuon säännöistä kiinni pitämisen suhteen, mutta mieluummin hengissä kuin oikeassa, pätee varsinkin pyöräilijöiden piirissä. Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että tuo oikealle kääntyvän velvollisuus väistää suoraa pyöräileviä on liikennesysteemiin sopimaton sääntö, joka pitää muuttaa, ja joka aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä pyöräilijöille. Pitää riskeerata henkeään, jotta saadaan autoilijat oppimaan jotain, johon eivät kuitenkaan kunnolla tule ikinä pystymään täydellisesti, tai edes kohtuullisesti. Kuorma-autosta, pakettiautosta, tai edes henkilöautosta ei näe tuohon suuntaan riittävän hyvin, jotta olisi mahdollista luotettavasti havaita ja väistää pyöräilijöitä. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Välillä sitä kyllä toivoisi oikeasti olevansa näkymätön, kun nojapyörällä ajaa.

Edit: Ei se takaa tuleva sentään läpi pysty ajamaan, vaikka näkymätön olisikin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 08 Joulu 2023, 12:26

Muuten olen sitä mieltä, että maantieväylillä pyöräilijän paikka pitäisi olla tien vasemmalla puolella muuta liikennettä vastaan.

Tuota käytin 80-luvulla, kun oli pakko pyöräillä pyörätieremontin ajan muutama kilometri maantien laitaa. Silloin taisi lukea laissa, että alle 12 vuotiaat pyöräilee vasemmalla? Ne luettiin vissiin jalankulkijoiksi?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Säätäisin kyll tuon auton peilit paremmin ja hommaisin isommat jos tuolla joutusin ajamaan ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

PW kirjoitti: 08 Joulu 2023, 14:17

Säätäisin kyll tuon auton peilit paremmin ja hommaisin isommat jos tuolla joutusin ajamaan ;)

Monesti vain kuskit ajaa sillä, minkä isäntä antaa. Ja sit vaan tehdään, koska rahaa ei tule valittamisesta.

Edelleen koitan välttää risteyksiä, jos mahdollista. Mielummin virstan väärään kuin vaaksan vaaraan. Toki niille, joille polkupyörä on ainoa hyötyajoneuvo, ei tämä auta. On mentävä reittiä, joka on tarjolla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 08 Joulu 2023, 12:03

Aika paljon näkee nykyisin(?) ”minulla on oikeus” kävelijöitä ja pyöräilijöitä. En tiedä opetettiinko ennen toisenlaista asennetta, mutta minä olen lapsesta saakka haamupyöräillyt, eli olen näkymätön autoille ja otan vastuun itselleni.

Itseni kohdalla tämä asenne johtuu siitä ettei täällä ainakaan kukaan anna tuumaakaan jos sitä ei ota. Eli ainoa tapa saada kunnolla tilaa liikenteessä on pakottaa omilla toimilla muut antamaan sen minkä laki määrää. En näe tässä ongelmaa. Ongelma on lähinnä ratin takana asenteissa kun ei kyetä väistämään ilman että vaadin väistämään kun on väistämisen paikka. :twisted:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Varmaan siellä isolla kirkolla joutuukin taistelupyöräilemään! Onneksi täällä ei tarvi, jos ei välttämättä halua.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Tässä ei ehkä tarvitse tai kannata leikkiä näkymätöntä... eikä taida pyöräilykään olla enää mikään nautinto.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 08 Joulu 2023, 12:44

Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että tuo oikealle kääntyvän velvollisuus väistää suoraa pyöräileviä on liikennesysteemiin sopimaton sääntö, joka pitää muuttaa, ja joka aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä pyöräilijöille. Kuorma-autosta, pakettiautosta, tai edes henkilöautosta ei näe tuohon suuntaan riittävän hyvin, jotta olisi mahdollista luotettavasti havaita ja väistää pyöräilijöitä. :(

Olen, Jori, eri mieltä. Suoraan ajavan pyöräilijän kuuluu päästä ajamaan pysähtelemättä määränpäähänsä. Ei siitä mitään tulisi, jos ruvettaisiin väistelemään kääntyviä välinpitämättömiä autoilijoita joka risteyksessä. Mikään ei vituta pyöräilijöitä enenpää kuin pysähtyminen. Fillarilla joutuu sitten aina sen jälkeen kiihdyttämään takaisin matkavauhtiin omilla pikkuisilla lihaksillaan, puuh.

Ja jos kuorma-, paketti- tai henkilöautosta ei näe, niin ne pitäisi mielestäni hylätä katsastuksessa tai niille ei alunperinkään pitäisi antaa tyyppihyväksyntää liikennekäyttöön.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Maalla asuvat ja syrjäkylillä ajelevat kuvittelevat, että kyllä sinne takaoikealle näkee kääntyessään, kunhan peilit on oikein säädetty ja katsoo kunnolla. Ei näe, vaan aina siellä on se kuollut kulma. Kun jonain sateisena hämäränä iltana autoillessanne saatte pyöräilijän autonne repsikan puoleiseen oveen, saatatte muuttaa mielenne. :?

Minä muutin mieleni pakettiautoaikanani ilman törmäystä, koska ahdistuin siitä, ettei sinne oikealle taakse kerta kaikkiaan voinut nähdä riittävän hyvin ja aina oikealle kääntyminen oli silloin -ja oikeastaan on vieläkin- nykyään lähinnä henkilöautoillessani, tehtävä pelko perseessä. Sähköpyörä tulee todella kaukaa ja voi olla ohitusvaiheessa vaikkapa tunnelissa näkymättömissä. :(

Ymmärrän hyvin, että puolensa pitää pitää, jotta sääntöjä yleensäkään noudatettaisiin. Tämä minun motiivini onkin enemmän lainsäädännöllinen kuin niinkään lain noudattamiseen liittyvä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin