Sivu 4/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 12:31
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Suomen suurten kaupunkien suunnittelu olisi _yksityis_autoilukeskeskeistä.

Ei ole autokeskeistä, vaan tiet on saman levyisiä ja samoilla paikoilla kuin 1800-luvulla, jolloin ne on suunniteltu HEVOSkeskeisesti ;)

Ei se noin ole. Entisaikaan tiet suunniteltiin teiksi kaikkien kulkijoiden käyttää.

Yhtä kaikki, ei ole suunniteltu autokeskeisesti. Autot on vaan päästetty väylille joita ei ole autoille suunniteltu.
Tässä kuva Raahen kauppakadusta vuodelta 1965

Kuva

Ei ollut autoja vielä ongelmiksi asti. Vauraimmat ihmiset liikkuivat autoilla eikä yhdelläkään kaupunkilaisella varmasti käynyt mielessä että heiltä pitäisi pääsy kieltää kauppakadulle :shock:

edit:

En kyllä näe tässä vuoden 2009 kuvassakaan mitään auto-ongelmaa, kuva streetwievistä, suunnilleen samasta

kauppakatu.jpg

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 12:59
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

En kyllä näe tässä vuoden 2009 kuvassakaan mitään auto-ongelmaa, kuva streetwievistä, suunnilleen samasta

:D


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 13:20
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

En kyllä näe tässä vuoden 2009 kuvassakaan mitään auto-ongelmaa, kuva streetwievistä, suunnilleen samasta

Onhan siinä useampi auto pysäköitynä jalkakäytävälle :roll:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 13:24
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

En kyllä näe tässä vuoden 2009 kuvassakaan mitään auto-ongelmaa, kuva streetwievistä, suunnilleen samasta

Onhan siinä useampi auto pysäköitynä jalkakäytävälle :roll:

Pitäskö käydä ottaan kuvia ja pistää facebookkiin "minä pysäköin jalkakäytävälle" ryhmään :lol:
Jostakin syystä paikalliset ei asiasta näytä välittävän :roll:

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 13:33
Kirjoittaja Nojanalle

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 14:43
Kirjoittaja jori

Kaupunkiliikenteestä tehty demo.
Kuva
Tässä kuvasarjassa kuitenkin unohtuu, että polkupyörällä liikkuen tuo välimäärä ei olisi kasautunut noin suureksi, kun osa olisi jo kotona –tai missä nyt tuossa kuvassa olevat yrittävätkin hakeutua olemaan. Pyörä kun on kaupunkiliikenteessä selvästi nopein, vaikka kadut olisivat täynnä autoja. Puhumattakaan, että tilaa olisi noin paljon. :mrgreen:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 15:27
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Puhumattakaan, että tilaa olisi noin paljon. :mrgreen:

No tila ei Suomesta lopu, sitä vain käytetään tehottomasti. Vähä ku kotona koko perhe asuisi tuulikaapissa ja muu talo pidettäisi tyhjänä :roll:

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 15:57
Kirjoittaja Mahe

VAstoin parempaa tietoa pistän lusikkani soppaan.

Tähän väliin on ihan pakko heittää että ei ne autoilijat ole ainoita joilla tuppaa olemaan enemmän kuin vähän tunnetta pelissä näissä keskusteluissa :)

Jotta ne ihmiset saadaan siirtymään paikasta toiseen julkisilla ja kadun vapaaksi pyöräilijöille, se edellyttää a) julkisen liikenteen merkittävää kehittämistä todelliseksi vaihtoehdoksi muuallakin kuin kehäykkösen sisällä tai b) ihmisten valinnanvapauteen puuttumista niin, että kaikki saadaan pakotettua asumaan päällekkäin julkisten varrelle.

Esimerkiksi minulla ei ole mitään hinkua ajaa joka aamu autolla Helsingin ytimeen Kalasatamaan saakka. Sille ei vain ole järkevää vaihtoehtoa siten, ettei nyt jo pitkä työmatkani pitene ajallisesti kohtuuttomaksi. JOS metro/juna/pikaratikka kulkisi jonnekin, jossa olisi liityntäparkkipaikka autolle JÄRKEVÄLLÄ etäisyydellä isoista väylistä, auto jäisi sinne. Vielä parempi jos omalta kotipaikkaunnaltani pääsisi jollain nopealla julkisella kulkuneuvolla Helsingin julkisten äärelle. Linja-auto ei ole tässä suhteessa merkittävästi omaa autoa nopeampi ja huomattavasti kalliimpi -> ei vaihtoehto. Tarvittaisiin rautapyörät mistä päästään niihin investointeihin.

Nykyisin Metron päättäreiltä ja liityntäparkeista on melkoinen matka idän suunnan pääväylälle (7-tie), on nopeampaa ajaa auto kalasatamaan ja vaihtaa siellä.

"Yllättäen" tähän saakka kuulemani suunnitelmat tähtäävät siihen että Kalasatamaan ajamista hidastetaan tai se tehdään taloudellisesti vähemmän houkuttelevaksi, tiedossani ei ole esim. niiden metroraiteiden jatkosuunnitelmia :evil:

Toki olen itse oman asuinpaikkani valinnut ja näin muuttunut ympäristörikolliseksi, jonka mielipide on lähtökohtaisesti aina väärä.

Helsingin päättäjillä lienee velvollisuuksia ainoastaan helsinkiläisiä veronmaksajia kohtaan, ulkopaikkakunnilta vain töissä Helsingissä käyvistä ei tarvitse niinkään välittää. Muuttaisivat lähiöihin.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 16:38
Kirjoittaja Wacky

Hauska miten esimerkkeinä käytetään pitkiä työmatkoja ja sillä pitäis perusteella puolustellaan ajamista Helsingin keskustaan kun keski matka joka autolla taitetaan on selvästi alle 6 km jos en väärin muista.
Mahe, jos haluut asua kaukana työstäsi niin se on oma valintasi ja voit joutua kärsimään autossa enemmän sen takia ja sun pitäis ymmärtää se kun teet sen valinnan. Ei Helsingin päättäjien pidä suunnitella omaa kaupunkiaan ulkopaikkakuntalisten ehdoilla jotka kantavat veroeuronsa muualle vaan siellä asuville.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 19:55
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

jotka kantavat veroeuronsa muualle vaan siellä asuville.

Tästä kannattaa Helsinkiläisten kyllä pitää suut supussa :D
Joka ikinen arvonlisä-, haitta- ja energiaveroeuro kun kerätään pääkaupungin taloutta pyörittämään. Toki niistä jotakin jaetaan takaisin, jos sattuu taskusta toiseen siirtelyn jälkeen jäävän.
Lisäksi suurin osa yritysten pääkonttoreista sijaitsee siellä, vaikka kaikki tuottava toiminta olisi muualla.

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 20:42
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

jotka kantavat veroeuronsa muualle vaan siellä asuville.

Tästä kannattaa Helsinkiläisten kyllä pitää suut supussa :D
Joka ikinen arvonlisä-, haitta- ja energiaveroeuro kun kerätään pääkaupungin taloutta pyörittämään. Toki niistä jotakin jaetaan takaisin, jos sattuu taskusta toiseen siirtelyn jälkeen jäävän.
Lisäksi suurin osa yritysten pääkonttoreista sijaitsee siellä, vaikka kaikki tuottava toiminta olisi muualla.

Jukka

Kuva

Tjaa-a... lisääntyyköhän noi rahat sitten taskupiljardia pelaamalla :wink:

"Kuvion 1 kartasta nähdään valtionosuuksien alueellinen jakauma seutukunnittain. Seutukuntien valtionosuudet on laskettu asukasta kohden erotuksena maan keskiarvosta. Keskimäärin valtionosuudet ovat noin 1350 euroa/asukas. Analyysin aluejakona käytetään seutukuntajakoa, koska se noudattaa kuntajakoa paremmin työmarkkina-alueita. Selvästi vähiten valtionosuuksia asukasta kohden myönnetään Helsingin seutukuntaan (600 euroa/asukas vähemmän kuin maahan keskimäärin) ja eniten puolestaan Torniolaaksoon (1900 euroa/asukas enemmän) Itä-Lappiin (1500 euroa/asukas enemmän) ja Kehys-Kainuuseen (1400 euroa/asukas enemmän).

Kartasta nähdään myös, että tyypillisesti valtionosuuksia kohdistuu vähemmän seutukuntiin, joissa on suuria kaupunkeja. Helsingin seutukunnan jälkeen vähiten valtionosuuksia myönnetään Porvoon (260 euroa/asukas vähemmän), Rauman ja Turun (220 euroa/asukas vähemmän) sekä Tampereen seutukuntiin (175 euroa/asukas vähemmän)."

Ja jos Helsingissä tehdään jotain baanan tyylisiä pyöräilyä edistäviä toimia tai järkeistetään talvikunnossapitoa siten, että ne väylät hoidetaan niin se menee kyllä ihan helsinkiläisen veronmaksajan kukkarosta. Mutta en ymmärrä vastakkainasettelua tässä asiassa (autoilijat vs. pyöräilijät) kun se poistunut henkilöauto katukuvasta sujuvoittaa kaikkien liikennettä kuten tuosta Jorin linkkaamasta kuvasarjasta hyvin ilmenee.

Seitsemän vuotta Helsinkiin jakoautolla ajaneena jotain kai pk-seudun liikenteestäkin tiedän ja sen verran useasti sinne on nyt tullut pyöräiltyä, että tiedän myös pyöräväylien vaativan aika kipeästi parantamista... Tosin enemmän vantaalaisia väyliä olen kiroillut...


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 21:14
Kirjoittaja jooseha
terppa kirjoitti:

"Kuvion 1 kartasta nähdään valtionosuuksien alueellinen jakauma seutukunnittain.

Tutkimalla vain yhtä tilastoarvoa voidaan todistaa mitä haluaa :roll:

terppa kirjoitti:

Mutta en ymmärrä vastakkainasettelua tässä asiassa (autoilijat vs. pyöräilijät) kun se poistunut henkilöauto katukuvasta sujuvoittaa kaikkien liikennettä kuten tuosta Jorin linkkaamasta kuvasarjasta hyvin ilmenee.

Peri suomalainen kateus :wink: Jos naapuri hyötyy siitä, torpataan varmasti. Ainakin jos ei hyödy itse enemmän :twisted: Maakuntakaavoitusprosessia seuraamalla tämän huomaa hyvin :shock:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 21:35
Kirjoittaja Mahe
Wacky kirjoitti:

Hauska miten esimerkkeinä käytetään pitkiä työmatkoja ja sillä pitäis perusteella puolustellaan ajamista Helsingin keskustaan kun keski matka joka autolla taitetaan on selvästi alle 6 km jos en väärin muista.
Mahe, jos haluut asua kaukana työstäsi niin se on oma valintasi ja voit joutua kärsimään autossa enemmän sen takia ja sun pitäis ymmärtää se kun teet sen valinnan. Ei Helsingin päättäjien pidä suunnitella omaa kaupunkiaan ulkopaikkakuntalisten ehdoilla jotka kantavat veroeuronsa muualle vaan siellä asuville.

No mä yritin sitä sanoa, että jos niitä ulkoa kaupunkiin tulevia vähän ajateltais vaikka helpottamalla julkisiin liittymistä niin osa niistä autoista ei tulisi sinne keskustaan saakka ja pyöräilijöille voisi olla enemmän tilaa. Aika paljon hiljaisempaa olisi helsinkiläinen elinkeinoelämä ilman ympäryskunnista töihin tulevia. Sitä auton kotiin tai keskustan ulkopuolelle jättämistä voisi yrittää kannustaa muutenkin kuin rankaisemalla, niistä toimenpiteistä voisi vaikka vahingossa hyötyä joku helsinkiläinenkin :)

Niin kauan kun duunipaikat on Helsingissä mutta sieltä ei tavallisen palkansaajan tuloilla ole mahdollista hankkia itselleen ihmisasuntoa joudutte sietämään meitä lahdelta töihin tulevia.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 21:58
Kirjoittaja terppa
jooseha kirjoitti:
terppa kirjoitti:

"Kuvion 1 kartasta nähdään valtionosuuksien alueellinen jakauma seutukunnittain.

Tutkimalla vain yhtä tilastoarvoa voidaan todistaa mitä haluaa :roll:

Onhan se noinkin, niinpä päätin tutkia myös toista tilastoa eli katsoin oikotieltä mitä maksaa omakotitalo Raahessa keskimäärin (117 000€) (tämä osui hinnaltaan lähimmäksi keskiarvioa http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9902961) ja katsoin mitä vastaavalla summalla saa Helsingistä niin näyttäisi irtoavan yksiö Kalliosta tai kaksio Kontulasta :mrgreen: eli jos mulla olisi joku asumisratkaisuun liittyvä unelma niin aika paljon helpompi se olisi toteuttaa jossain muualla kuin pk-seudulla.

Tänään vaan satuin lukemaan jonkun spekulaation siitä jos helsinkiläinen perhe muuttaa Kouvostoliittoon niin keskimäärin asumiskulut olisi n. 1000€/kk pienemmät... Se mitä onni on, on jossainmäärin yksilöllistä ja ei välttämättä liity materiaan eli mun puolesta iso raha saa asua isossa kaupungissa ja vaikka liittyisi niin näin duunarin näkökulmasta elämän saa rakennettua mieleisekseen helpommin pienellä paikkakunnalla jossain syrjemmässä. Sitä onnellisuutta tuskin lisää ruuhkat ja ilmansaasteet eli ihan mieluusti vastaavasti sujuvammat väylät soisin helsinkiläisille :)

Toisinsanoen bkt-mittareiden lisäksi pitäisi aina käyttää jotain onnellisuusindeksiä Bhutanin tapaan :mrgreen:

Mahe kirjoitti:

No mä yritin sitä sanoa, että jos niitä ulkoa kaupunkiin tulevia vähän ajateltais vaikka helpottamalla julkisiin liittymistä niin osa niistä autoista ei tulisi sinne keskustaan saakka ja pyöräilijöille voisi olla enemmän tilaa. Aika paljon hiljaisempaa olisi helsinkiläinen elinkeinoelämä ilman ympäryskunnista töihin tulevia. Sitä auton kotiin tai keskustan ulkopuolelle jättämistä voisi yrittää kannustaa muutenkin kuin rankaisemalla, niistä toimenpiteistä voisi vaikka vahingossa hyötyä joku helsinkiläinenkin :)

Niin kauan kun duunipaikat on Helsingissä mutta sieltä ei tavallisen palkansaajan tuloilla ole mahdollista hankkia itselleen ihmisasuntoa joudutte sietämään meitä lahdelta töihin tulevia.

Näistä liityntäpysäkeistä kun lähtisi vielä ne sujuvat pyöräilyväylät niin silloin varmaan sataisi kaikkien laariin :)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 23:17
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Toisinsanoen bkt-mittareiden lisäksi pitäisi aina käyttää jotain onnellisuusindeksiä Bhutanin tapaan :mrgreen:

Olet oikeassa. Se on varmaan Helsingissä asuvilla suomen huonoin :mrgreen: Lähes kaikki pyöräilyn ongelmat vastatuulta ja vesisadetta lukuunottamatta tuntuvat keskittyvän sinne :mrgreen:

Jukka