Päivämäärä: 14.09.2018
Quest nyt viimenkin huollettu ja ajokunnossa! Huollossa kesti työkiireiden ja säiden vuoksi (teen huollot pihalla taivaan alla) sekä varaosien toimitusajan takia suht kauan mutta nyt on ohi ja sopivasti perjantaina viikonloppua varten.
Kesällä havaittiin kokoontumisajossa että perä vispaa Questissa. Takatukivarressa oli liimaus pettänyt tismalleen samalla tavalla kuin Saukilla.
- Tilaa uusi tukivarsi, onneksi huomioivat kuluissa että oli suht uusi kinneri.
- Odottele 2 viikkoa tukivartta. Samalla nälkä kasvaa syödessä ja tilasin Risse Genesiksen velomobielonderdelenista. Toimitusaika 3 viikkoa.
- Asentele takatukivarsi paikoilleen. Sekoile takavaihtajan kanssa niin pahasti ettet ilkeä kirjoittaa siitä tähän.
- Risse tulee. Huomaa että tähän pitäisi tilata erikseen se paineilmapumppu. Odottele taas pari viikkoa.
- Pumppu tuli toissapäivänä ja iskin eilen torstaina 13.9 kaiken kasaan. Olin kuitenkin asentanut takavaihtajan aiemmin väärin ja nyt sain SRAM-ohjekirjaa lukaisemalla sen B-tension -ruuvin vastakappaleen oikeaan asentoon joten takavaihtaja ei enää kiilaudu takatukivartta vasten estäen vaihteiden 5-9 toiminnan (9-speed). Lisäksi olin jättänyt takatukivarren liian löysään asentoon joten sen aurauskulma muuttui kesken testilenkin.
- Tänään vietin pari tuntia vaihtajan kanssa tapellessa ja kiristäen työntömitan kanssa takarenkaan asennon juuri oikeaksi ja kierrelukitetta perään.
Mutta mutta, lyhyen testilenkin jälkeen 6 bar -iskaripaineella tuntui oikein mukavalta tuo jousitus. Eivät turhaan sano että ero on kuin yöllä ja päivällä. Itse jousi oli aika helppo asentaa. Wim Schermer kysyi ostaessa laitteen speksit koska uudemmalla hiilaritukivarrella oleviin Questeihin Genesiksen kierrettä pitää katkaista 17mm lyhyemmäksi rautasahaa käyttäen.
Lähden tästä nyt ansaitusti ostamaan lonkeron ja uudelle lenkille ketjut putsattuna ja puunattuna, kerron sitten illalla jos jotain ilmeni.
Edit 20km lenkin jälkeen: Kaikki toimii niinkuin pitääkin, paitsi ketju ei meinaa mennä kunnolla pienimmälle takarattaalle ja se tuntuu pomppivan siitä satunnaisesti. Oletan että H-ruuvia pitää säätää koska tässä uudessa takavarressa voi olla aavistuksen eri kohdassa tai eri syvyydellä kiinni se kohta, johon takavaihtaja kiinnitetään. Esim. 0,2mm syvyyssuunnassa syvempänä. Sitten kun siihen laittaa takavaihtajan kiinni niin isoimmalle takarattaalle menee helposti, koska L-ruuvissa riittää säätövara, mutta H-ruuvin maksimiasetus on sen 0,2mm takia riittämätön pienimmälle rattaalle. En tee tänään asialle yhtään mitään!
Edit 2 16.9.2018 Alensin iskaripainetta 5,5bar:iin, tuntui paremmalta. H-ruuvin säätö ratkaisi aika pitkälti sen ketjun hyppimisen. Takavaihtajan luukun kiinnitysruuvin vastakappaleen liimaus petti. Pistin Loctitellä kiinni ihan vain nähdäkseni käykö se liimasta miten hyvin.