Sivu 1/1

Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 17:39
Kirjoittaja PW
SAM_2587_800x600.jpg
SAM_2592_800x600.jpg

Tuommonen löyty saksan foorumiltahttp://www.velomobilforum.de/forum/index.php?t ... 674/page-8 Spezi 2015 ketjusta. Etuveto nuijapää ja takaohjaus. Ihmettelen vaan miks ohjaussauvasta lähtee myös eteen tanko?


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 17:54
Kirjoittaja tm

Voisko tuo edessä oleva punnus olla jonkin sortin vakain/stabilaattori, jonka tarkoitus on hidastaa nopeita ohjausliikkeitä? Tiedä sitten kuinka toimii...


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 17:57
Kirjoittaja PW
tm kirjoitti:

Voisko tuo edessä oleva punnus olla jonkin sortin vakain/stabilaattori, jonka tarkoitus on hidastaa nopeita ohjausliikkeitä? Tiedä sitten kuinka toimii...

Jos, niin aikapaljon rautaa siihen on hukattu :roll: Kuminauhalla olis ehkä...


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 18:00
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

...Jos, niin aikapaljon rautaa siihen on hukattu :roll: Kuminauhalla olis ehkä...

Paljon rautaa = massan hitaus :D .


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 18:01
Kirjoittaja jooseha

Pistätkö linkin niin pääsee kurkkaamaan lähdettä ;)


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 18:08
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Pistätkö linkin niin pääsee kurkkaamaan lähdettä ;)

Linkki lisätty.


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 18:10
Kirjoittaja PW

Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 18:12
Kirjoittaja PW

Ranskalainen kaunotar :mrgreen:


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 18:16
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:

Voisko tuo edessä oleva punnus olla jonkin sortin vakain/stabilaattori, jonka tarkoitus on hidastaa nopeita ohjausliikkeitä? Tiedä sitten kuinka toimii...

Sehän se on. Ei sen tarkoitus ole hidastaa ohjausta, vaan tuottaa takapyörälle keskipakovoimasta riippuva oikaisumomentti, kuten etuvetoisessa jätöllisessä ohjauksessa on luonnostaan. Tuon voi tehdä noin, tai monella muulla tavalla, mutta siitä ei pääse eroon, että suoraan on vaikea ajaa takaohjatulla. Jokainen ohjausliike, jolla korjataan suuntaa, siirtää ensin painopistettä väärään suuntaan ja sitten takaisin. Merisairaaksi tulee takaohjatulla.

Hyvä pelihän tuo muuten on ja tuo on tulevaisuuden kinnerien rakenne. Vasen eturengas vetää ja tarpeen vaatiessa myös oikea eturengas. Molemmat eturenkaat ohjaavat suunnanpito-ohjausta noin asteen liikkeillä ja ketteryysohjaus on takana. Eturenkaat voivat olla suuremmat, kun eivät käänny kuin hitusen ja ne voi kattaa molemmin puolin samasta syystä. Takapyörä voi olla pieni, kun siellä on vain vähän painoa, eikä vetoa, joten sille on helppo toteuttaa suuria kääntökulmia ja saada aikaan ketterä kulkine. Polkimet vaativat kampiakselin, muuten tuo on yksinkertainen. Se suunnanpito-ohjausmekanismi etupyörille on vielä vähän kesken, mutta tekeillä. :wink:
Kuva


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 19:00
Kirjoittaja PW

Sitähän mie jäin kattelemaan jos tuos etukiekotkin kääntys. Eivät oo foorumia lukeneet, oikeeta :wink:


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 19:51
Kirjoittaja PW

http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... 674/page-6

DSC00428.JPG

Harald Winkler tuunannu kinneriään tai joku kopsannu mallin - kompakti.


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 19:55
Kirjoittaja Syväri
PW kirjoitti:

Harald Winkler tuunannu kinneriään tai joku kopsannu mallin - kompakti.

Käyny itelläki mielessä tuon tyyppinen kinnerin rakenne. Mitenkä se onkin noin pienen näkönen, onko normaalimittaselle kuskille?


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 20:18
Kirjoittaja jooseha

Siinä ei ole tyhjää tilaa älyttömästi toisin kuin noissa kaupallisissa, jotka ovat vieressä.

tm kirjoitti:

Voisko tuo edessä oleva punnus olla jonkin sortin vakain/stabilaattori, jonka tarkoitus on hidastaa nopeita ohjausliikkeitä? Tiedä sitten kuinka toimii...

Videoesittely. Harmi vain että on saksaksi :(


Re: Spezi satoa

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 21:53
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:
PW kirjoitti:

Harald Winkler tuunannu kinneriään tai joku kopsannu mallin - kompakti.

Käyny itelläki mielessä tuon tyyppinen kinnerin rakenne. Mitenkä se onkin noin pienen näkönen, onko normaalimittaselle kuskille?

Lyhyt se on sen vuoksi että takarengas ei ole kuskin takana vaan sivuilla. Keula taas näyttää lyhyeltä kun pieni(16") eturengas on korin ulkopuolella.
Matala se on siksi että siinä ei ole lattiaa ja kammet ovat lyhyet, eli polvet ei käy polkiessa niin korkealla.
Kapea se on siksi että korin sisällä olevat renkaat ei tarvi kääntymistilaa.

Jukka