Pystyläski nojalleen?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sulla on pitkä elämä edessä, ehdit kokeilla kaikkia. Ainakin jos aloitat heti ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Jos (siis todella jos!!) lähden tuollaista pikkuläskiä rakentamaan niin rungosta tulee varmaankin mallia jousittamaton tikku. Eikös sellainen ole helpoin hitsata suoraksi, vai?

Jää siitä mutkien teko silloin pois, mutta suurempi helpotus tulee suunittelupuolelle. Tikkurunko rajoittaa osien paikkaa reilusti. Täytyyhän ne saada runkoon kiinni :D
Mutkarungoissa voi osat sijoittaa kahdessa ulottuvuudessa yhden sijaan :wink:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jaah no pitäisikö hommata jostain sopivasti taivutettua pakoputkea sitten :wink: .

Kävin tänään katsomassa niitä läskejä ja yllätyin ettei 507 ollutkaan niin korkea kuin luulin. Joten nyt en sitten tiedä pitäiskö suunnitelmat vaihtaa sittenkin tuohon suurempaan kokoon. 406:sta ei yhtään tiedä mistä saa jatkossa varaosia, elleivät ne sitten yleisty niin että niitä oikeesti saa jostain järkevästi. Ainakaan pyöräliikkeellä ei ollut tarjota mitään tietoa asiasta, ihmettelivät itsekin että noin sitä voisi luulla varaosamyyntiä olevan jos kerta pyörätkin ovat myynnissä.

Sen verran on kyllä selkiintynyt ettei tuosta kaksipyöräisestä kannata alkaa tehdä minkäänlaista talvipyörää. Etuhaarukassa on sittenkin nimittäin ehkä 2cm tilaa renkaan ja haarukan välissä. Ei sellaseen väliin saa tarpeeksi jytkyä rengasta, joten olkoot. Vaikka sanoin ettei tästä nojapyöräilijästä taida enää minkäänsortin pystypyöräilijää tulla niin pakkaa sekottaa nyt voimakkaasti se, että tarjolla olisi toisenlainen Electra townien malli, seiskapakalla joskin vannejarruilla. Piruuttani kokeilin ja sen ajoasento oli jostain syystä parempi kuin edellisessä, tosin ohjaustanko menisi kuitenkin vaihtoon ja ehkä satulaakin pitäisi fiksata perseystävällisemmäksi. Se miksi mä nyt tähän tätä kirjoitan on se, että tää kellekään kelpaamaton pyörä lähtisi halvalla. Tää on nyt vähän tällasta että ostanko kun kerta halvalla saan vai pitäiskö kuitenkin tehdä se läski (josta en tiedä koska sen saa ajoon), vai pitäiskö ottaa molemmat...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Vaikka sanoin ettei tästä nojapyöräilijästä taida enää minkäänsortin pystypyöräilijää tulla niin pakkaa sekottaa nyt voimakkaasti se, että tarjolla olisi toisenlainen Electra townien malli, seiskapakalla joskin vannejarruilla. Piruuttani kokeilin ja sen ajoasento oli jostain syystä parempi kuin edellisessä, tosin ohjaustanko menisi kuitenkin vaihtoon ja ehkä satulaakin pitäisi fiksata perseystävällisemmäksi. Se miksi mä nyt tähän tätä kirjoitan on se, että tää kellekään kelpaamaton pyörä lähtisi halvalla.

Seiska pakka ja cruiseri taitaa tosiaan olla sellainen yhdistelmä ettei kelpaa kellekkään. Missä tällainen on myynnissä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin mutta mikä siinä on vikana :D ? Nyt kun paljastan että Ajopyörästä Turusta löytyy niin joku käy sen hakemassa. Kuulemma 5 vuotta seissyt siellä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Niin mutta mikä siinä on vikana :D ?

Ulkonäkö, tommoset rataskasat, ketjuhäkit sun muut härpättimet ei vaan istu cruiserin ulkonäköön. Lisäksi väittävät että avovaihde tarvii huoltoa rumpuvaihdetta enempi :roll:
En siis yhdy mielipiteeseen että avovaihde on syytä jättää kauppaan, mutta ymmärrän varsin hyvin miksi se on jäänyt sinne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin jo jos sitä tuolta kantilta ajattelee...mulle taas tuollainen olisi aika ihanteellinen talvikapine, tosin tykkäisin niistä levyjarruista. Olen vaan vielä vähän kahden vaiheilla silti.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Muistin että mullahan oli tääkin ketju joten siirryn tänne pidentämästä taas tuota päiväkirjaani :D .

Kyllä se läskinojakki vaan edelleen kummittelee. Välillä mietin että pitäskö se rakentaa ihan alkutekijöistä, vai pitäiskö ostaa joku toiseen käyttöön suunniteltu runko, ajaa sillä ensin ja sitten pilkkoa kasaan ja tehä siitä nojakki. Tähän taas rajoittuu että rungon pitää olla terästä että sitä olis realistisesti helpoin ja mukavin työstää.

Tiesin kyllä että tekivät Joposta läskiversion mutta nyt vasta tuli oikein kuva vastaan netissä. Siinä on teräsrunko. En tiedä olisko mitään mieltä ostaa tällanen jostain, ajella tämä talvi ja sitten...tiedättekin jo :wink: . Onko kukaan kokeillut ajaa läskijopolla?

Tiedän, siinä on 559-kiekot. Mikä mua kiinnostaa tässä pyörässä eniten: läskirenkaat (eiks 100mm ole jo kunnon läski?), levyjarrut molemmissa päissä, avovaihteet. Siis juuri ne asiat jotka ei valitettavasti vielä kaikki kovin usein toistu samassa pyörässä (teräsrungon kera). En kyllä tiedä voisko tuohon jälkeenpäin hitsata etupuomia, kestääkö se? Miten mä jo jotenkin näen että tohon keskelle saa ihan hyvin penkin? No tää on ihan silkkaa arvailua koska pyörän oikeista mittasuhteista ei oo hajuakaan, tarttisi olla paikanpäällä mittailemassa.

En tiedä onko 700e liikaa laitettuna sellaseen jonka kuitenkin meinaa laittaa palasiksi.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... v-26-musta

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä siirsin tämän viestin päiväkirjaketjusta perässä, kun aihekin siirtyi tänne. -jori

Premnas kirjoitti:

Ei oo Paseo jouten talvellakaan.

Joo eipä tämä pahimmasta päästä kelejä todellakaan ole ja harmittaa tietää että jos se olis viitsitty aurata paremmin niin munkaan ei tarvisi nyt taas kerran tässä ketjussa voivotella. Esim. Kaarinan kaupungin alueella on taas reittejä jotka on paremmin aurattu eikä mulla ole mitään ongelmaa edetä trikellä siellä joutuisasti. Mutta sen reitin ero on kovaksi ja tasaiseksi aurattu pohja ja vaikka sen päälle satais uutta lunta niin siltikään ei mitään ongelmaa (ennen kuin jalankulkijat muhkuroittavat sen). Mut tuo elykeskuksen reitti tuntuu joka päivä samanlaiselta tervanjuonnilta, nihkeää. Harmi etten pääse niitä hyvin aurattuja reittejä pitkin työpaikalle saakka, ellen siirry ajoradalle.

Sitten taas ens viikolla jos sääennustukset toteutuvat ja toi sulaa, niin vaihtoehtoisesti on kamalan sohjon vaara tai sitten osittain jäätyneet urat/peilijää, joista jälkimmäinen vaihtoehto on sitten taas mun juhla-ajokausi talvella trikellä.

Niin olen käsittänyt, että Terpan Sähköläski on parhaita talvipyöriä ikinä. Tavasti on tehnyt Paseoon ison pyörän sietävän keulan, eikä Terpan Sähköläskin runko niin kovasti poikkea Pioneerin rungosta, etkä sinä ihan hirmuisesti poikkea ulottuvuudeltasi Terpasta.

Nämä ehdot ja mahdollisuudet kun laittaa purkkiin ja ravistaa, tulee ulos projekti, jossa Pioneerin haarukkamuutoksilla tehdään siitä talvipyörä, joka sitten tarpeen vaatiessa ja resurssien mukaan muutetaan myöhemmin läskeille renkaille ja varustetaan sähköavulla.

Ensi vaihessa tarvitset vain pidemmän etuhaarukan ja 559 etukiekon. Tästä projekti jatkuu haarukoiden levittämisellä läskirenkaille ja viime vaiheessa lisätään sähköapu.

Tässä linkki Terpan Sähköläskiprojektiin.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 47&#p82830
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ai tännekö se siirtyi, mietin tuolla toisaalla että näinkö näkyjä kun ihmettelin mihin se yks viesti välistä hävisi..siirrän omanikin sitten tänne:

Mutta mutta...kun Paseo ei ole mun käytössä vaan miehen, ja tuskin se haluais että mä vetelisin sen pyörän kanssa talvet ja hänellä ei olis sitten enää mitään sopivaa ajokkia :? . Tai sitten en ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Kyllä mä uskon että Terpan sähköläski on todella hyvä pyörä. Nyt on kuitenkin lähtötilanne meillä se että taloudessa on Scorpion, Cheetah ja Paseo, joista jälkimmäistä ei voi laittaa koska en kai mä nyt voi kaikkia talouden pyöriä itselleni omia :D. En pidä sitä oikein reiluna vaihtoehtona että kuljen miehen pyörällä töihin ja sitten miehellä ei oo mitään kunnon kulkupeliä sille ajalle ku olen töissä. Vai meinasitko että Cheetahiin leveempää haarukkaa?

Ehkä mä putosin hiukan kärryiltä kun samassa yhteydessä vilahti Paseo, Terppa, Pioneeri ja Tavasti.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Ai tännekö se siirtyi, mietin tuolla toisaalla että näinkö näkyjä kun ihmettelin mihin se yks viesti välistä hävisi..siirrän omanikin sitten tänne:

Mutta mutta...kun Paseo ei ole mun käytössä vaan miehen, ja tuskin se haluais että mä vetelisin sen pyörän kanssa talvet ja hänellä ei olis sitten enää mitään sopivaa ajokkia :? . Tai sitten en ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Kyllä mä uskon että Terpan sähköläski on todella hyvä pyörä. Nyt on kuitenkin lähtötilanne meillä se että taloudessa on Scorpion, Cheetah ja Paseo, joista jälkimmäistä ei voi laittaa koska en kai mä nyt voi kaikkia talouden pyöriä itselleni omia :D. En pidä sitä oikein reiluna vaihtoehtona että kuljen miehen pyörällä töihin ja sitten miehellä ei oo mitään kunnon kulkupeliä sille ajalle ku olen töissä. Vai meinasitko että Cheetahiin leveempää haarukkaa?

Ehkä mä putosin hiukan kärryiltä kun samassa yhteydessä vilahti Paseo, Terppa, Pioneeri ja Tavasti.

Joo, sekava oli. Tarkoitin, että eiköhän noista kaikista pienietupyöräisistäkin – niin Paseosta kuin Pioneeristakin – voi talvipyörän tehdä samalla periaatteella, kuin Terppa teki Pioneeristaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ahaa, kiitos selvennyksestä. Tässä tapauksessa vaan tarvisi jättää se Paseo pois laskuista koska ei ole mun käytössä. Eli jos meinais nykykalustosta tehdä niin se olisi sitten Cheetah. Mutta olen käsittänyt että sen makaava ajoasento ei ole hallittavuuden kannalta talvella hyvä, eikä sitä varmaan auta edes läskirenkaat alla? Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi siis raapia kasaan jotain ihan muuta.

Eipä netistä löytynyt kovinkaan paljoa tietoa tuosta läskijoposta tai sen käytettävyydestä, tai sitten en osannut etsiä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Ahaa, kiitos selvennyksestä. Tässä tapauksessa vaan tarvisi jättää se Paseo pois laskuista koska ei ole mun käytössä. Eli jos meinais nykykalustosta tehdä niin se olisi sitten Cheetah. Mutta olen käsittänyt että sen makaava ajoasento ei ole hallittavuuden kannalta talvella hyvä, eikä sitä varmaan auta edes läskirenkaat alla? Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi siis raapia kasaan jotain ihan muuta.

Eipä netistä löytynyt kovinkaan paljoa tietoa tuosta läskijoposta tai sen käytettävyydestä, tai sitten en osannut etsiä.

Mitä tuosta läskijoposta intoilemaan. Se on pystypyörä, jossa on pystypyörän satula. :x
Löysin tällaisen kuvan ja siitä katselemalla sain kuvan, ettei nuo erot pyörien muodoissa niin suuret ole, etteikö läskinojakkiprojekti onnistuisi Optimaakin lähtökohtana käyttäen.
Kuva
Näyttää sitä paitsi tuo takahaarukka niin väljältä, että siihen saattaisi saada 24" läskikiekon kiinni ilman muutoksia. Tarvitsisit siis vain läskipyörälle sopivan etuhaarukan ja penkin nostamisen viitisen astetta pystympään. Ei minusta mikään mahdoton urakka. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja PW »

En lähtis tuon läskijoponrungosta muokaamaan nojakkia. Itsellekin tuli aikoinaan ekana mieleen, miten vois pystäristä muokata? Voihan sen toki tehdä, moni on tehny mutt lienee yhtä helppo kuitenkin tehdä alusta ja tulee lähemmäks sitä mikä on tavote, vähemmillä kompromisseilla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No joo, unohdetaan sitten se läskijopo.

Höh, pitääkö tohon sitten kokeilla...lähinnä tuli kyllä mieleen seuraava ongelma, miten ketju mahtuu menemään. Tuossa nykyisellään ohittaa juuri haarukan nätisti mutta leveällä haarukalla hankaa siihen sitten koko ajan. Voihan siihen sen suojatarran laittaa mutta lieneekö silti tavoiteltava asia? Ellei sitten rakenna voimapuolelle haarukkaa varten jotain ylitysrissaa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin