Hyvää tarkoittavien hölmöjen lanseeraama hiilidioksidipäästövouhotus on hauska aihe. Luin juuri artikkelin, jonka pohjalta näyttää siltä, että pyöräily on kohta rankasti verotettavien asioiden listalla. Pyöräilyn hiilidioksidijalanjälki on nyt laskettu ja tulos uhkaa musertaa vihreän pyöräilijän todellisuuskuvan ja tuon meille niin rakkaan kilometrikisan CO2 säästöhömppäkin saa ihan uusia merkityksiä, sillä homma menee näin:
70 kg pyöräilijä plus 20 kg fillaria ja varusteita ajaa 100 km 30 km/h vauhdilla, siis 200 W tehoilla 3h20, jolloin energiaa tarvitaan 666,6 Wh. Tämän energiamäärän saamiseen sapuskasta ihmisen hyötysuhteella tarvitaan 2,67 kWh. Tuo energia saadaan LIHASTA näin:
- Brasilialaista härkää, nautaa 0,917 kg -> 307 kg CO2 -> 3070 g / km
- Paikallista härkää, nautaa 0,917 kg -> 20 kg CO2 -> 200 g / km
- Kanaa 1.05 kg -> 65 g / km
Vegeveikkohan ei syö lihaa, joten...
- Tofua tarvitaan 1.61 kg, (burb) -> 61.2 g / km
TOISAALTA...
Uusi peruskiisseli, PSAn 1.6 HDI menee 79 g / km ja kuskaa viisi laihaa pyöräilijän kokoista kynäniskaa helposti -> 15.8 g / km. Kun auton valmistuksen tuottama CO2 huomioidaan, niin tulos on 20.6 g / km eli kolme kertaa vähemmän kuin kanaa syövän himopyöräilijän. Porsche 911 Carrera päräyttää muuten 200 g / km eli saman kuin paikallisen punaisen lihan syöjä. Brassilihaa syövän fillaristin lukemiin ei taida ylettää mikään auto.
Hiilareitakin syövät fillaristit taitaa päästä aika paljon pienemmillä päästöillä, mutta näitä ei ollut artikkeliin laskettu. Laskelmassa ei myöskään ole otettu huomioon pyöräilijän jatkuvan pyykinpesun tuottamaa CO2:sta.
Yhteenvetona voidaan todeta, että autoilu on hiilidioksidisäästäjälle selvästi oikea valinta! Ja nimenomaan diesel-autoilu, savu-usvasta, karmeasta metelistä ja hiukkaspäästöistä viis!
PS. Kävelyn kohtalo CO2:n kannalta lienee vielä karmaisevampaa. Lenkkitossuvero on saatava voimaan ja pian!
Edit: korjattu päästöjen yksiköt järkeviksi.