Sivu 1/1

Ajovastus nojakkiin.

Lähetetty: 26 Tammi 2008, 21:33
Kirjoittaja Fuego

Onko kenelläkään käytössä / kokemuksia harjoitusvastuksen käytöstä
nojakin kanssa. Itse olen kypsytellyt ajatusta alkutalven ja mulla on ollut
nyt viikonpäivät sellainen tekele käytössä. Ei tosin kaupallinen tuote vaan
mallia omatekele.Runkoosa noudattaa ostovehkeiden mallia materiaali
on tosin lakattua puuta (koivua).Magneettivastuksen virkaa hoitaa vanha
auton vaihtovirtalaturi.Laturin akselilla on 28mm halkaisijaltaan oleva
putkiholkki josta rengas pyörittää sitä.Alkuperäinen ajatus oli kuormittaa
laturia jonkinlaisella säätövastuksella , mutta vastusta näyttää olevan
ilman lisävastustakin :x Koko aparaatti pelaa muuten yllättävän hyvin
Nopeusmittarin anturin laitoin takarenkaaseen ja sellaisella 25km nopeu-
della / 120 sykkeelä hiki juoksee...n. 4km:n ajon jälkeen. Johtuu kait
ajoviiman puutteestakin...


Koodi: Valitse kaikki

Koko tämän rojektin tarkoitus oli hankkia kuntoa / kokemusta/ tuntumaa
ensikesää varten. Tavella kun tuolla nojakilla ajo on vähän hankalaa

lumikelillä.
Taispa lipsahtaa nuo rivit vähän kummaan järjestyksee :lol:


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 08:06
Kirjoittaja jviirret

Meinasin täksi talveksi tehdä nojakuntopyörän, mutta jäipä tekemättä. Jotenkin sitä kuntoillessa kaipaa maisemien vaihtumista :)
Jos haluat keventää harjoitusvastustasi, niin laita ilmastointiteippiä rullan päälle. Kun sopiva vahvuus löytyy, niin voit tehdä sitten metallista uuden oikean vahvuisen rullan.

Jukka


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 09:49
Kirjoittaja jori

Eikös se ole ylämäki, kun 25 nopeudella nousee hiki ja syke on 120. Laita vaan isompi kitkapyörä ja säätövastus. Tuostahan tulee 10m/s nopeudella jo 6000 r/min tuolle laturille. Vastus on siis nyt aika isosti ilmanvastusta. Hmm. niinhän se on oikeastikin. Rullan koko vaikuttaa tosiaan aika paljon tuohon vastukseen, koska se muuttaa yhtaikaa: vierintävastusta (logaritmisesti) ilmanvastusta (neliöllisesti). Siis suosittelen, niin kuin Jukka neuvoi, laita erkkaa lapaan.

Jori


ajovastus...

Lähetetty: 27 Tammi 2008, 14:59
Kirjoittaja Fuego

joo rullan kokoa kasvattamallahan vastus pienenee nyt se tosiaan se on
liian suuri ajonopeuteen nähden. Mutta jos totuttelis ajamaan tuolla vastuksella niin kulkiskohan se sitte kesällä luonnossa paremmin, ties vaikka
lähtis lentoon... :wink: no ehkä ei ...siivet puuttuu. No täytyy testata sitä vastusta jollain konstilla. On muuten mielenkiintoista testata eri vaihteilla
samalla nopeudella miten syke vaihtelee kampikierrosten muuttuessa.


Lähetetty: 27 Tammi 2008, 21:36
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Luulisin että nuo vapaarullat jotka minulla on lainassa saisi säädettyä tarpeeksi pitkiksi SWB:tä varten. En vain uskalla kokeilla, pystypyörälläkin niillä on melko mielenkiintoista ajaa. Nojakilla menee hankalaksi tähdätä ettei putoa rullilta kun ei näe maata...


Lähetetty: 31 Tammi 2008, 12:55
Kirjoittaja kkolja

Oho. Mitenkäs tämä topic on jäänyt huomaamatta. Itse ostin kuun alussa biltemasta harjotusvastuksen. Nyt muutaman viikon kokemuksella olen tyytyväinen hankintaani. Olen aika kevyitä "lenkkejä" ajellut tuolla. Ajelen enimmäkseen 110-120 sykkeillä, jolloin "nopeus" on suunnilleen 18km/h. Syitä noin hiljaiseen ajoon on 1)peruskunnon ja tuntuman haaliminen, 2)hikoilun kurissa pitäminen, kun ajoviima ei viilennä oloa, ja 3)suuremmilla nopeuksilla laiitteesta kuuluva reiluhko ääni, joka aiheuttaa vielä pahempaa helasäröä. : )

Trikessä on muuten todella mukava lueskella polkiessaan, mitä nyt kädet vähän väsyy. Hyötyliikuntaa tuokin, kun muuten noita roskalehtiä tulisi luettua sohvalla, kahvipöydässä pullan kanssa tai pöntöllä.