Sivu 5/11

Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 12:49
Kirjoittaja Pastori
Screen Shot 2015-11-30 at 12.48.24.png
Screen Shot 2015-11-30 at 12.48.24.png (10.67 KiB) Katsottu 1781 kertaa

Eiks ton pyörän etusosan vois tehdä noin = että se etupuomi on etuvetoisessa epäsymmetrinen siihen emäputkeen saakka? Miksei siitä tietysti eteenpäinkin - mutta toi suoran putken esimerkki ei nyt oikein tähän kuudeesporttiin käy.


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 12:52
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Eiks ton pyörän etusosan vois tehdä noin = että se etupuomi on etuvetoisessa epäsymmetrinen siihen emäputkeen saakka?

Voi, mutta pistä myös etupäästä niin lähelle hammaspyörää kuin mahdollista, yhtä suuri ketjuvoima sielläkin päässä ketjua on.

Jukka


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 12:53
Kirjoittaja Vilijami

Saisitko Jori tehtyä kiertymästä samanlaisen demon?


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 12:54
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eiks ton pyörän etusosan vois tehdä noin = että se etupuomi on etuvetoisessa epäsymmetrinen siihen emäputkeen saakka?

Voi, mutta pistä myös etupäästä niin lähelle hammaspyörää kuin mahdollista, yhtä suuri ketjuvoima sielläkin päässä ketjua on.

Jukka

öö. Nyt en tajunnu. Hammaspyörähän on vakioetäisyydellä keskiössä. Eiks idis oo tehdä mahdollisimman suora ketjulinja taittorissalle - vai mitä sää tarkoitat?


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:02
Kirjoittaja jooseha

Losnan ratkaisu toimii vain suorarunkoisessa. Ketjun taittopyörä ei mahdu jalkojen väliin, jos sen siirtää ulos.
Jukan olisi pitänyt laittaa kuva omasta pyörästään eikä Losnasta. Siinä on runko siirretty ketjulinjalle.
Losnassa runkoa on siirretty vain kauemmas ketjulinjasta ja taittopyörää ulommas. Pyörä on kaunis ja kääntyy tiukemmin, mutta ketju taivuttaa runkoa enemmän.

Taittopyörä on rungossa kiinni, joten keulapuomin pitää olla oikealle vino ollakseen mahdollisimman lähellä ketjulinjaa.


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:10
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eiks ton pyörän etusosan vois tehdä noin = että se etupuomi on etuvetoisessa epäsymmetrinen siihen emäputkeen saakka?

Voi, mutta pistä myös etupäästä niin lähelle hammaspyörää kuin mahdollista, yhtä suuri ketjuvoima sielläkin päässä ketjua on.

Jukka

öö. Nyt en tajunnu. Hammaspyörähän on vakioetäisyydellä keskiössä. Eiks idis oo tehdä mahdollisimman suora ketjulinja taittorissalle - vai mitä sää tarkoitat?

Jep. Ketjua ei voi siirtää, eikä hammaspyörää. Siirretään sitä jäljelle jäävää osaa, eli runkoputkea. Kuvassa se on emäputken vieressä niin lähellä ketjua kuin mahtuu, mutta toisessa päässä, eli keskiön juuressa, turhan kaukana.
edit: on tuossa kuvassa sellainenkin vika, että mikäli keskiö on keskellä pyörää niin emäputki on reunassa.
Pistä osat keskelle ja runko reunaan, ketjun viereen.

Jukka


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:10
Kirjoittaja Pastori

Nyt siis tajusin tän.

Se menisi siis näin?

Screen Shot 2015-11-30 at 13.15.05.png

Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:34
Kirjoittaja jori

Ei, kun aiempi oli parempi, mutta emäputki pitää olla vasemmalla. Idea on, että takapakan määräämä ketjulinja tulee mahdollisimman läheltä etupuomin takapäätä. Paras olisi, jos ketju tulisi etupuomin läpi keskellä ja eturattaat olisivat myös keskellä kampilaakereita. tällöin ketjuvoima ei taivuttelisi mitään. Tuon rungon voi ajatella kahteen osaan emäputken molemmin puolin. Ketjuvoimia kantava etupuomi niin oikealle kuin mahdollista ja runko emäputkesta taakse päin keskelle emäputkea näin ====–000000––o_____. Kuvassa vasemmalta: takahaarukka, runko, istuin, runko, emäputki ja etupuomi. :)


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:41
Kirjoittaja Pastori

Piirrän kohta miten tajusin - kahvilla ☺

Tuossa edellisessä piirtoksessa olin siis jo lähellä.

Edit.

Etupuomi voi tulla emäputkesta ulos saman varean kuin se iso rissa. Muuten se ottaa kiinni polvee.

Putkee voi toki litistää.

Siis jotenkin tän kuvan mukaan.

Screen Shot 2015-11-30 at 13.54.26.png

Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:44
Kirjoittaja Nojanalle

Yritän kuvata ideata tänne.Kun tää kuvan siirto ei nyt ole hallinnassa. Eikä ole aikaa siihen nyt syventyä , että se siittä . Jos puomin sisään laittaisi viistottaisen tukiputken . Jonka pujottaisi siään niin että pääsisi juottamaan sen sinne. Silloin saisi sivuttaiselle voimalle eräänlaisen vedon vastuttajan . Voi vitsi kun meni vaikeeksi selittää :idea: :idea:


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:49
Kirjoittaja Pastori
Nojanalle kirjoitti:

Yritän kuvata ideata tänne.Kun tää kuvan siirto ei nyt ole hallinnassa. Eikä ole aikaa siihen nyt syventyä , että se siittä . Jos puomin sisään laittaisi viistottaisen tukiputken . Jonka pujottaisi siään niin että pääsisi juottamaan sen sinne. Silloin saisi sivuttaiselle voimalle eräänlaisen vedon vastuttajan . Voi vitsi kun meni vaikeeksi selittää :idea: :idea:

Ei voi laittaa toista putkee = turhaa painonlisää. Yhtä putkee voidaan isontaa toki.


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 13:57
Kirjoittaja Nojanalle

Ei se paljon painoo lisää . :idea: Jos vaikka tää putki on jotain 10mm . Tai voihan se olla mopon pinna sisällä .


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 14:29
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Ei se paljon painoo lisää . :idea: Jos vaikka tää putki on jotain 10mm . Tai voihan se olla mopon pinna sisällä .

Lisärauta lisää toki jäykkyyttä, muttei merkittävästi, eikä siis kannata painon säästön kannalta. Saman putken sijoittaminen parempaan paikkaan kantamaan voimia, on paras ratkaisu, joka saattaa mahdollistaa myös kevyemmän putken käytön.

Teen kokeen....


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 14:44
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Ei se paljon painoo lisää . :idea: Jos vaikka tää putki on jotain 10mm . Tai voihan se olla mopon pinna sisällä .

Lisärauta lisää toki jäykkyyttä, muttei merkittävästi, eikä siis kannata painon säästön kannalta. Saman putken sijoittaminen parempaan paikkaan kantamaan voimia, on paras ratkaisu, joka saattaa mahdollistaa myös kevyemmän putken käytön.

Teen kokeen....

Voisitko samalla piirtää sen sijoittelun. Jos siis etenisi nyt 45x1.5 putken idiksellä. Anteeksi 44.5x1.5 putkella. Sitä on tuolla kauppiaalla nyt hyllyssä.


Re: Kuudee Sport Evo

Lähetetty: 30 Marras 2015, 15:07
Kirjoittaja jori

Tässä tuo periaatteellisella tasolla. Materiaalia en tuohon laittanut, joten ainoa asia, jota voit tarkastella on suhteelliset taipumat.

Ketjuvoiman taipuma etuveto-z.png