Huomenta foorumille toivoo auttamaton nyybiö.
Olen tässä parisen vuotta ollut akateemisesti kiinnostunut hankkimaan seuraavaksi munamankelikseni kolmipyöriön, kun nykyisestä markettipystyhypriitistä alkaa melko kokonaisvaltaisesti aika jättää, autoon ei ole eikä näillä näkymin koskaan tulekaan olemaan varaa, ja ehkä pystyisin valehtelemaan että jotain nettojärkiperusteitakin nojakkeihinpäin katselulla on verrattuna taas yhteen viidensadan markettihypriitiin seuraavaksi 10 vuodeksi, mutta kun en pysty niin miksi valehdella? Koska köyhyys, varsinainen hankintapäätös on ajankohtainen aikaisintaan ensi vuoden puolella riippuen hankintaa varten säästämisessä onnistumisesta, eli vielä ehtii muuttaa mieltään monesti.
Pyörän käyttökohde tulee olemaan työmatka- ja hyötyliikenne (kauppareissut, siirtymät harrastuksiin ja takaisin) pääkaupunkiolosuhteissa (eli 50/50 kuoppaista hiekkatietä ja päällystettä joka vain tuntuu kuoppaiselta hiekkatieltä, koskaan keskeytymätön vähintään 5 m/s tuuli lännestä) ja säilytystila kotona on kortilla, mikä on johtanut tarkastelun rajaamisen taitettaviin (takapyörilleen pystyyn nostettava delta periaatteessa joo, mutta pitäisi olla tällöin riittävän kevyt siirreltäväksi kylki edellä ja kolmannen osapuolen laatikkoihin pakkaaman tavaran kuljetuskyky on joka tapauksessa pakollinen feature), ja muut hankintatekniset seikat ml. oman viitsimisen ja asiantuntemuksen täydellinen olemassaolemattomuus ovat käytännössä toistaiseksi rajanneet tarkemman selvittelyn kohteet HP Velotechnikin tarjontaan ja sieltä teknisesti yksinkertaisimpaan vaihtoehtoon eli Gekkoon. HPV:n nilkit vain menivät hiljattain lanseeraamaan pähkintää vaikeuttaakseen alkuperäisen FX:n pariksi FX26:n, jonka merkittävät erot nähdäkseni ovat:
- Takavaihtajan sojotin ei ole yhtä vahvasti koko ajan maakosketuksessa neljäntenä pyöränä ja keräämässä kaikkia oravanraatoja
- Logistiikka huonompi koska kaksi rengaskokoa
- 40 cm suurempi kääntöympyrän halkaisija
- 26" takarenkaan mahdollinen vaikutus ajamiseen
- Tavaratelineen kuormauskorkeus ja mahdollisten satulalaukkujen maksimikoko/etäisyys tien/hangen pintaan
Hintaeroahan malleilla ei käytännössä ole etenkään varustelun jälkeen, ja peruslistahintojenkin ero puolittuu jos normalisoi jarrut samanmallisiksi (jättäen mahdollisesti vielä pieniä varustelueroja, mutku EOS). Pyörähuollon Gekkoa on tarkoitus käydä koeajamassa kunhan saa joskus järjestettyä itsensä sinne liikkeen aukiollessa, mutta sitä odotellessa peräänkuuluttelisin josko jollakulla olisi jaettavaksi asti viisautta tuon takapyörän koon käytännön vaikutuksesta käyttömukavuuteen, tai näkemystä siitä paljonko tuo 10 % kääntösäde-ero vaikeuttaisi suunnilleen 20 cm kääntösäteelle suunnitelluilla kevyen liikenteen väylillä sompailua.
Lisäksi olen täysin hukassa komponenttivalintojen kanssa. Koska oma olemassaoleva huolto-osaaminen rajoittuu vannejarrullisten pyörien perusylläpitoon asioissa, jotka eivät vaadi kiekkojen irrotusta enempää purkamista, ja tavoittelen mahdollisimman tunkkausvapaata ajokkia, en oikein uskalla harkitakaan hydraulisia jarruja (ja sama syy vahvasti vaikutti Scorpionien tippumiseen listalta), eli ilmeisesti sitten Avid BB7. Inttervepin mukaan BB5 olisi pastaa seiskaan verrattuna eli no-brainer-valinta?
En ymmärrä listatuista vaihteistovaihtoehdoista mitään. Olisiko jotain syytä yrittää, vai onko tuo SRAMin 24-pykäläinen perusvaihteisto riittävän hyvä? Dualdrivella "etu"- (napa-)rattaita ilmeisesti pystyisi vaihtamaan pysähdyksissäkin, jos oikean dualdriven mainoshypeä luen?
Kampien pitäisi ilmeisesti olla lyhyemmät kun kuski on vain 170 cm lyhyt alimittainen epästandardi ja epämuodostunut kääpiö ja vähintään lyhyiden kampien lähetyssaarnaajat tuntuvat olevan sitä mieltä, ettei niistä ole kellekään mitään haittaa?
Valojen osalta olen pitänyt nykyhypriitin napadynamoa (silloin kun se vielä toimi ja kun halogeenipolttimot eivät olleet särki) kivempana kuin aina patterit tyhjänä olevia patterilamppuja, paitsi että molemmista tuoreimmat vertailukohdat ovat 15 vuotta vanhaa markettitason teknologiaa eikä HPV:n kataloogiin sisältyvien valaisinratkaisujen käytännön detaljeja tunnu saavan yhtään mistään. Mahtaako tuossa Edelux II -optiossa olla mahdollisuus polttaa pelkkää takavaloa kuten kokisin asialliseksi lähes ympäri vuoden ja vuorokauden ja onko se etuvalo mistään kotoisin sen 11 kuukauden ajalle kun maassa on pimeää ja joka stanan puskasta, joita liikenteen turvallisuuden parantamiseksi sijoitellaan kaikkiin mutkiin, risteyksiin, ja suorilla myös kelveille itselleen, pomppii eteen mustista aukoista kudottuihin vaatteisiin pukeutuneita jalankulkijoita jotka heittäytyvät väkivaltaisiksi jos ei näe ja väistä vähintään 150 m päästä samalla kun vastaantulevan vakavasti otettavan liikenteen valot paistavat suoraan silmään? Vaihtoehtona on yrittää löytää jokin akkupohjainen StVZO-etu- ja takavalopari, jossa ei ole ensimmäistäkään pelkästään epilepsia- ja migreenikohtausten laukaisemiseen tarkoitettua ja siihen optimoitua vilkkumoodia, joita tässä maassa jostain allekirjoittaneelle täysin käsittämättömästä syystä palvotaan kolmantena tulemisena tai jotain. Laatuongelmia lukuun ottamatta joku Ixon IQ premium tjsp ehkä, ja sille joku kaveri tai kaveripari taakse, mutta kun en kuitenkaan jaksa ja muista joka hiton välissä repiä irti rungosta ja viedä lataukseen, ainoa järkevä akkuvaloratkaisu olisi jokin missä etu- ja takavalot syövät samaa erillistä akkua. Tällaisia on silloin tällöin tullut yriteltyä etsiskellä jo muutaman vuoden ajan, mutta markkinat tykkäävät juosta alta karkuun nopeammin kuin oma markkinatutkimus etenee.
En tasan ryhdy vaihtamaan kenkiä ajomatkan ajaksi enkä aja ajamisen vuoksi, eli lukkopolkimet ovat out - ajokengät tulevat olemaan vuodenajan ja kohteen mukaan jotain sandaalien ja varsikenkien väliseltä alueelta, inclusive. Onko kukaan kokeillut HPV:n eräsuksisolkivirityksiä ja jos, onko niistä mihinkään vai pitäisikö suoraan unohtaa koko homma, mennä flateilla ja hävitä polkemistekniikka-asiat täysin?
Kellään mitään näkemystä käsitukien hyödyllisyydestä/mukavuusimpaktista kun tyypilliset kertamatkat yhteen suuntaan pyörivät 5-20 km haarukassa?