Sivu 2/7

Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 16 Elo 2015, 11:58
Kirjoittaja Nojailija
J-Drums kirjoitti:

Onko täällä kuskeja, jotka ovat ajaneet nojapyörällä kisa- tai sportive -henkisesti porukalla? Pystärillähän peesausetu on todella suuri ja porukassa energiaa pystyy säästämään isoja määriä, mutta mites tuulen läpi sujahtavilla nojakeilla?

Kysyn vähän sillä mielellä, että olisiko ajatusta joskus ajaa vaikka Pirkan Pyöräily muutaman nojailijan porukalla, vetoavuoroa kierrättäen? Keskaritavoite saisi toki sitten olla joku aika korkea, tyyliin 35km/h.

Kaikille vielä RRF:n ajopaidat päälle, niin saataisiin vähän puhumista Pirkanmaan pystärikuskeille. :)

myöhä vastaus ekaan viestiin:
kyllä on kovasti apua peesauksesta. sekä fyysisellä että psyykisellä puolella.

taidettiin jo todetakin, matallalla pyörällä voi peesata korkeampaa pyörää, mutta tosinpäin apu on pienempi. parhaan avun saa aina samankorkuisesta pyörästä.

Tuhansia kilometrejä olen peesaillu lowracerilla (NoCom) ja semilowracelilla (VK2) pystytypyöräilijöiden takana. Apu oli huomattava, ongelma ainoasttan isot/jyrkät mäet. Kun ajoin ryhmien mukana olin aina takimmainen/sivummainen jotta pystärit saivat apua toistaan, nojakki keskellä pystäriryhmää tuhoaa vetoavusta osan. Jostain syystä vain lowracerikuskit haluavat ajaa NoComin takana :roll:

Olen mukana 35km/h nojakkiryhmässä pirkan pyöräilyyn jos sellainen saadaan aikaiseksi. J-Drums, mie, olisiko muita lähtijöitä?


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 16 Elo 2015, 19:25
Kirjoittaja J-Drums
Nojailija kirjoitti:

Olen mukana 35km/h nojakkiryhmässä pirkan pyöräilyyn jos sellainen saadaan aikaiseksi. J-Drums, mie, olisiko muita lähtijöitä?

Hei, kiitos Nojailia!! Aivan mainiota, jos saadais RRF:n ryhmä kasaan!! Teillä kokeneilla ja kovilla kuskeilla olisi arvokasta tietotaitoa porukka-ajoon ja saatettaisiin me muutkin oppia niksi tai monta.

Nojailija kirjoitti:

Tuhansia kilometrejä olen peesaillu lowracerilla (NoCom) ja semilowracelilla (VK2) pystytypyöräilijöiden takana. Apu oli huomattava, ongelma ainoasttan isot/jyrkät mäet.

Osaatko heittää mitään arviota, että mihin kuntoon pitää itsensä saada, että tommoinen 35km/h Pirkan Lenkillä olisi realistinen tavoite? Pystäripuolella olen lueskellut, että jos pystyy soololenkillä pitään n. 28km/h keskaria, niin pärjää hyvin 32km/h keskinopeusryhmässä. Niitä toki vetää Kanuunojen kuskit, eli siellä voi ajella aurinkokannella koko ajan, eikä tarvi itse kärkeen.

Oma tilanne on se, että tänään 116km lenkki meni 30,7km/h keskareilla, täällä Pirkanmaan maisemissa. Nousua tuli 609m, eli varmaan aika hyvä samaa osastoa kuin Pirkan Lenkki tarjoaa. Saa varmaan treenata talven... ihan tosissaan...? :D


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 16 Elo 2015, 20:01
Kirjoittaja Nojailija

Moi,
lonkalta, arviolta voin heittää että jos haluaa ajaa 35 km/h +joutuu myös vetämään ryhmää + ajamaan useita tunteja = 35 km/h pitäisi olla aerobisella aluella eli noin 35 km pitäsi pystyä ajamaan yhden tunnin aikana soolona. jos on monta vetäjää ja ei tarvitse itse vetää niin 31 km/h kunto riittää 35km/h ryhmänopeuteen.

parhaimmilaan, noin 45km/h kunnossa (2014) ajoin nokialla 217km keskivauhdilla 37.5 km/h. Eli jos olen kunnossa niin jaksanen vetää koko pirkan 35 km/h :D


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 16 Elo 2015, 20:50
Kirjoittaja J-Drums
Nojailija kirjoitti:

lonkalta, arviolta voin heittää että jos haluaa ajaa 35 km/h +joutuu myös vetämään ryhmää + ajamaan useita tunteja = 35 km/h pitäisi olla aerobisella aluella eli noin 35 km pitäsi pystyä ajamaan yhden tunnin aikana soolona.

Kiitti!! Mä jotenkin arvasin, että tässä joutuu hommiin. :D No, tarkoitus oli kuitenkin treenata talvi, niin samaan konkurssiin vaan. Tuleepa tehtyä muutakin, kuin saunottua ja juotua kaljaa. Ei sillä, että niissäkään nyt mitään vikaa olisi.

Nojailija kirjoitti:

parhaimmilaan, noin 45km/h kunnossa (2014) ajoin nokialla 217km keskivauhdilla 37.5 km/h. Eli jos olen kunnossa niin jaksanen vetää koko pirkan 35 km/h :D

Aloin muuten just laskeen tään varaan. :D

PS. Voin tehdä tästä Pirkan RRF -joukkueesta toisen keskustelun, jolla yritän kalastella lisää kuskeja mukaan. Nyt tää voi olla vähän piilossa täällä peesauskeskustelussa.


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 17 Elo 2015, 10:02
Kirjoittaja vuoltu
MikaL kirjoitti:

Me vedettiin Vuoltun kanssa vuorovetoa jonkin aikaa Nokialla. Vuoltulla matala, mulla korka pyörä, mutta kyllä se siellä takasuoran vastatuulessa tuntui auttavan, ainakin helpotti päässä, kun luuli saavansa imua. Myötäsellä puolella kierrosta ei sitten huomannut mitään eroa. En tiedä miten vuoltu koki.

En ole ehtinyt vielä katoaan dataa tarkemmin mutta jo Nokialla arvioin että vastatuuleen takasuoralla 35km/h nopeudessa ilman peesiä tehomittari näytti noin 230W ja Mikaa peesatessa noin 170W. Eli, kyllä tuo ihan merkittävä hyöty on.

Pirkan haaste on ylämäet: noin 1700m nousua (217km matka). Ainakin minulla nopeus tippuu siellä monessa paikassa 10km/h tuntumaan ja allekin. Ja nuo pitkät nousut syö miestä. Jos aikoo että koko ajon keskinopeus on 35 km/h niin nopeuden pitäisi olla huomattavasti enemmän aina kun ei ole nousua.


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 17 Elo 2015, 13:26
Kirjoittaja J-Drums
vuoltu kirjoitti:

En ole ehtinyt vielä katoaan dataa tarkemmin mutta jo Nokialla arvioin että vastatuuleen takasuoralla 35km/h nopeudessa ilman peesiä tehomittari näytti noin 230W ja Mikaa peesatessa noin 170W. Eli, kyllä tuo ihan merkittävä hyöty on.

Todella merkittävä! Kaivelin ton GCN:n videon ja ei tuossa suhteellisessa hyödyssä noja vs. pystäri nyt mitään ihan järjetöntä eroa ole.

vuoltu kirjoitti:

Pirkan haaste on ylämäet: noin 1700m nousua (217km matka). Ainakin minulla nopeus tippuu siellä monessa paikassa 10km/h tuntumaan ja allekin. Ja nuo pitkät nousut syö miestä. Jos aikoo että koko ajon keskinopeus on 35 km/h niin nopeuden pitäisi olla huomattavasti enemmän aina kun ei ole nousua.

Joo, vedin ton 35km/h aika hatusta. Kanuunoiden kovin vetoryhmähän menee 36+ km/h, mutta siinä pitää olla todella kova ketjunpyörittäjä, että pysyy kyydissä. Ja pystärit menee ylämäet kyllä lujempaa (menemättä tähän keskusteluun sen enempää...). :)

Etkös sä vuoltu ole tykittänyt Pirkkaa n. 30km/h keskarilla, soolona ajaessa? Mikä olis sun arvio haastavasta, mutta mahdollisesta keskarista, jos joukkueena ajettais?


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 17 Elo 2015, 22:01
Kirjoittaja vuoltu
J-Drums kirjoitti:

Etkös sä vuoltu ole tykittänyt Pirkkaa n. 30km/h keskarilla, soolona ajaessa? Mikä olis sun arvio haastavasta, mutta mahdollisesta keskarista, jos joukkueena ajettais?

Karvan verran 30 alle jäi keskari enkä minä sitä nyt tykittämiseksi sanoisi. Oli viime talven pyörä treenit aika vähissä. En kyllä osaa arvailla tavoite keskaria. Pitäisi porukan käydä siellä kokeilemassa? Luulisin että Nojailijalla on huomattavasti enemmän kokemusta.

Taisin muuten ajaa tuon täysin soolona enkä edes yrittänyt peesailla pystäreitä. Viime vuonna peesailin aluksi kunnes meni hermot. Ylämäissä sai vetää täydet ja sen perään vielä alamäetkin täysillä jotta sai letkan kiinni. Sitten sai taas rullailla ja jarrutella kunnes tuli seuraava mäki... On minusta aika rankkaa vaikka välillä meneekin alitehoilla. Kuullostaa intervalliharjoittelulta?

Tuossa on linkki tämän vuoden Pirkkaan Stravassa (ajoin sen kahden pysähdyksen taktiikalla):
https://www.strava.com/activities/320523716

Porukan pitäis pysyä kasassa koko matkan ja veikkaan että nousuissa ei pysy. Eikä varmasti tarvitsekaan kunhan letka on taas pian ylämäen jälkeen nipussa.


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 09 Elo 2016, 11:49
Kirjoittaja PW

Nokialla harjoteltiin peesausta ja kyllähän siitä suuri apu oli. Jopa Mangon perässä sai selvän avun ja mitä enempi siinä oli pyöriä, sitä helpommalta eteneminen tuntu. Monesti pyörät asettu jonoon pituusjärjestyksessä :wink: Varsinaista säännöllistä vetovuoron vaihtosysteemiä ei ollu, vaan yleensä joku läks välistä varikolle - jono kelattiin taas tiukaksi ja yritettiin houkutella ohitettavia perään.
Tiukimpia peesauksia nähtiin Tero/No Com ja VPH/Carbontrike - pieni epäilys ett naru oli välissä :wink: niin lähellä mentiin. Riku välillä siinä peesissä, saitko mitään hyötyä noin matalista pyöristä?


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 09 Elo 2016, 11:53
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Nokialla harjoteltiin peesausta ja kyllähän siitä suuri apu oli. Jopa Mangon perässä sai selvän avun ja mitä enempi siinä oli pyöriä, sitä helpommalta eteneminen tuntu. Monesti pyörät asettu jonoon pituusjärjestyksessä :wink: Varsinaista säännöllistä vetovuoron vaihtosysteemiä ei ollu, vaan yleensä joku läks välistä varikolle - jono kelattiin taas tiukaksi ja yritettiin houkutella ohitettavia perään.
Tiukimpia peesauksia nähtiin Tero/No Com ja VPH/Carbontrike - pieni epäilys ett naru oli välissä :wink: niin lähellä mentiin. Riku välillä siinä peesissä, saitko mitään hyötyä noin matalista pyöristä?

Sellaista pystärikuskien telaketju-muodostelmaa ei sit kokeiltu, toimiskohan se hyvin/paremmin, miten? Yksi kinnerin perässä ollut jono oli hetken aikaa sellainen, että siitä porukkamäärästä olis saanut jo telaketjunpätkänkin.


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 10 Elo 2016, 06:44
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Nokialla harjoteltiin peesausta ja kyllähän siitä suuri apu oli. Jopa Mangon perässä sai selvän avun ja mitä enempi siinä oli pyöriä, sitä helpommalta eteneminen tuntu. Monesti pyörät asettu jonoon pituusjärjestyksessä :wink: Varsinaista säännöllistä vetovuoron vaihtosysteemiä ei ollu, vaan yleensä joku läks välistä varikolle - jono kelattiin taas tiukaksi ja yritettiin houkutella ohitettavia perään.
Tiukimpia peesauksia nähtiin Tero/No Com ja VPH/Carbontrike - pieni epäilys ett naru oli välissä :wink: niin lähellä mentiin. Riku välillä siinä peesissä, saitko mitään hyötyä noin matalista pyöristä?

Sain siitä hyötyä. Ei mitään verrattuna pystypyöräilijöihin, mutta apua oli. VPH ei taas saanut musta juuri mitään yhtään hyötyä joten mun piti olla joko Teron edessä tai viimeisenä kokoajan.


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 10 Elo 2016, 08:32
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nokialla harjoteltiin peesausta ja kyllähän siitä suuri apu oli. Jopa Mangon perässä sai selvän avun ja mitä enempi siinä oli pyöriä, sitä helpommalta eteneminen tuntu. Monesti pyörät asettu jonoon pituusjärjestyksessä :wink: Varsinaista säännöllistä vetovuoron vaihtosysteemiä ei ollu, vaan yleensä joku läks välistä varikolle - jono kelattiin taas tiukaksi ja yritettiin houkutella ohitettavia perään.
Tiukimpia peesauksia nähtiin Tero/No Com ja VPH/Carbontrike - pieni epäilys ett naru oli välissä :wink: niin lähellä mentiin. Riku välillä siinä peesissä, saitko mitään hyötyä noin matalista pyöristä?

Sain siitä hyötyä. Ei mitään verrattuna pystypyöräilijöihin, mutta apua oli. VPH ei taas saanut musta juuri mitään yhtään hyötyä joten mun piti olla joko Teron edessä tai viimeisenä kokoajan.

Mielenkiintoista:?


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 10 Elo 2016, 09:09
Kirjoittaja Nojailija

kun cone3 levisi ja jouduin vaihtamaan NoComiin niin hauskanpito oli pääasia ;)

vedin VPH:ta vähän yli tunninajon vauhtia, noin 37.5km/h. iso etu oli peesuksesta minullekin, ajoin VPH perässä muutamia kierroksia. NoCom ja carbontrike ovat suurinpiirtein samankorkeuksisia ja saavat hyvät peesit tosistaan. Wackyn highraceri antaa vähemmän peesiä mutta kyllä sekin auttoi.

kiusasin kinnereitäkin peesaamalla, mango oli parempi peesata kuin quest, jotenkin mangoa pääsi lähemmäksi.


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 10 Elo 2016, 09:54
Kirjoittaja jori

Mitenkäs tämän peesausasian kanssa oikein on käynyt. Peesaushan on suuren ilmanvastusosuuden ajoneuvojen, pystypyörien ja erityisesti maantiepyöräilijöiden toimintaa, joka on tarpeen, jotta nopeudet pitkillä matkoilla olisivat edes jonkinlaisia. Yksinäinen (nopea) maantiepyöräilijä menettää keskinopeudestaan neljänneksen, jos joutuu ajamaan pidempään yksin. Nojapyörien erityispiirre on niiden pienempi ilmanvastuksen osuus ja siitä syystä kyky edetä myös yksin kohtuullisilla nopeuksilla. Nyt kun hyväksymme omiin kisoihimme peesauksen menetämme parhaan kilpailuvalttimme pystypyöriin verrattuna. Pystypyörät voivat tulla kisoihimme ja ajaa "junana" voittaen kaikki kattamattomat. Tätäkö me haluamme. :?


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 10 Elo 2016, 09:58
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Mitenkäs tämän peesausasian kanssa oikein on käynyt. Peesaushan on suuren ilmanvastusosuuden ajoneuvojen, pystypyörien ja erityisesti maantiepyöräilijöiden toimintaa, joka on tarpeen, jotta nopeudet pitkillä matkoilla olisivat edes jonkinlaisia. Yksinäinen (nopea) maantiepyöräilijä menettää keskinopeudestaan neljänneksen, jos joutuu ajamaan pidempään yksin. Nojapyörien erityispiirre on niiden pienempi ilmanvastuksen osuus ja siitä syystä kyky edetä myös yksin kohtuullisilla nopeuksilla. Nyt kun hyväksymme omiin kisoihimme peesauksen menetämme parhaan kilpailuvalttimme pystypyöriin verrattuna. Pystypyörät voivat tulla kisoihimme ja ajaa "junana" voittaen kaikki kattamattomat. Tätäkö me haluamme. :?

Yhdestä pystäristä ei oikeen junaa viel saa;) eikä se suostunu tuleen ees joukon jatkoksi, välillä sitä peesailtiin kyllä - hyvän peesin pystäristä saa mutta ylämäessä tekee tiukkaa pysyy perässä, eli se eritahtisuus ei toiminu radallakaan.
Tulihan siitä vähän syyllinen olo kun peesissä ajettiin, varsinkin loppu kisasta kun ei meistä oikein ollu vetäjiksi :oops:


Re: Porukka-ajo nojakeilla - toimiiko peesaus?

Lähetetty: 10 Elo 2016, 10:05
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mitenkäs tämän peesausasian kanssa oikein on käynyt. Peesaushan on suuren ilmanvastusosuuden ajoneuvojen, pystypyörien ja erityisesti maantiepyöräilijöiden toimintaa, joka on tarpeen, jotta nopeudet pitkillä matkoilla olisivat edes jonkinlaisia. Yksinäinen (nopea) maantiepyöräilijä menettää keskinopeudestaan neljänneksen, jos joutuu ajamaan pidempään yksin. Nojapyörien erityispiirre on niiden pienempi ilmanvastuksen osuus ja siitä syystä kyky edetä myös yksin kohtuullisilla nopeuksilla. Nyt kun hyväksymme omiin kisoihimme peesauksen menetämme parhaan kilpailuvalttimme pystypyöriin verrattuna. Pystypyörät voivat tulla kisoihimme ja ajaa "junana" voittaen kaikki kattamattomat. Tätäkö me haluamme. :?

Yhdestä pystäristä ei oikeen junaa viel saa;) eikä se suostunu tuleen ees joukon jatkoksi, välillä sitä peesailtiin kyllä - hyvän peesin pystäristä saa mutta ylämäessä tekee tiukkaa pysyy perässä, eli se eritahtisuus ei toiminu radallakaan.
Tulihan siitä vähän syyllinen olo kun peesissä ajettiin, varsinkin loppu kisasta kun ei meistä oikein ollu vetäjiksi :oops:

Tarkoitin lähinnä periaatteellisesti. Peesauksen ja pystypyörien salliminen yhdessä antaa maantiepyöräporukoille ison edun. Pystypyöriä ei voi moraalisista syistä kieltää, etteivät pääse irvimään, että pärjäisivät jos pääsisivät mukaan. Mutta peesauksen voi kieltää. Maantiepyöräilyssä pyöräilijät ilmoittautuvat kisaan yksilöinä, mutta ajavat ryhmänä ja tiimin kesken voittaja on sovittu etukäteen. Petoksen ja riiston urheilua. :evil: