Sivu 1/2

Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 09:15
Kirjoittaja Mahe

Näistä läskipyöristä kun on ollut puhetta niin kysyin ihan piruuttani Azubilta onko ne koskaan miettineet läskiversiota Ibexistä tai Maxista. Taka-ajatuksena mahdollisuus muutossarjasta omaan pyörään :)

Vastaus oli aikalailla täystyrmäys ajatukselle, heidän mielestään läskirenkaista tuleva korkeuslisä tekisi pyörästä mahdottoman kyytiinnoustavan keskimittaiselle. Lisäksi tuli joku epämääräinen viittaus muihin "handling problems", en saanut tuohon sen kummempaa tarkennusta.

Mitähän mä en nyt ole ottanut huomioon, kun mun nähdäkseni tarvis vaan uudet haarukat ja 24" pyörän tapauksessa korkeusmuutos ainakin edessä olisi luultavasti vähäisempi kuin renkaiden paksuudesta tuleva, koska läskihaarukka olisi jäykkä kun nykyinen on joustohaarukka? Eikös ne läskirenkaat ole 24" vanteella? Ei siitä tolleen ajatellen tulis niin paljon korkeampi että tulisi "mahdoton".

No, tää nyt oli vaan ajatusleikki muutenkin, ja luultavasti halusivat vaan helposti eroon tyhmien kyselijästä :)


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 09:38
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Eikös ne läskirenkaat ole 24" vanteella?

Pikaisesti vilkaistuna näyttää olevan 406, 507 ja 559, joista viimeisin ehdottomasti yleisin.

Jukka


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 09:51
Kirjoittaja PW

Onko. Mahe tuo siun Azub 507mm kiekoilla?
Eiköhän se oo just noin kun eivät oo tulleet ajatelleks läski vaihtoehtoo, se kuullostaa tyhmältä ja pelottavalta - täytyy olla vaarallista jollei jopa kiellettyä :wink:
Eikä tietyst oo varastossa myydäkään läskinhimoiselle mitään tarvikkeita. Oomme varmaan enemmän nähny ja kuullu läskinojakeista ku Azubin tyypit 8)


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 10:05
Kirjoittaja jviirret

mun mielestä nämä jää muutenkin alkuinnostuksen jälkeen marginaaliryhmien puuhasteluksi, kuten nojapyörätkin. Heille joilla on monta pyörää mistä valita kelin ja ajoympäristön suhteen oikea. Marginaaliryhmän marginaaliin panostaminen ei välttämättä tuo koskaan takaisin siihen panostettua rahaa.
Azubin mielipide voi muuttua jos kyselyjä alkaa tulvimaan ;)

Jukka


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 10:18
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

mun mielestä nämä jää muutenkin alkuinnostuksen jälkeen marginaaliryhmien puuhasteluksi, kuten nojapyörätkin. Heille joilla on monta pyörää mistä valita kelin ja ajoympäristön suhteen oikea. Marginaaliryhmän marginaaliin panostaminen ei välttämättä tuo koskaan takaisin siihen panostettua rahaa.
Azubin mielipide voi muuttua jos kyselyjä alkaa tulvimaan ;)

Jukka

Se on selvä ettei nojaläskejä määrällisesti kauheesti tuu olemaan.
Mutt vähän erikoista ett Azubilta tulee tommonen vastaus kun muistelen Azubin maastoajo videoita :roll: Ja just Azubin runko vois olla semmonen nojakki mihin läskit sopis :roll:


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 10:29
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mutt vähän erikoista ett Azubilta tulee tommonen vastaus kun muistelen Azubin maastoajo videoita :roll: Ja just Azubin runko vois olla semmonen nojakki mihin läskit sopis :roll:

Ovat selvästi saaneet palautetta jo nykyisten mallien suuresta korkeudesta ja siksi pyörän korottaminen saa lähtökohtaisesti negatiivisen vastaanoton.
Maastoajokisoissa ei jostakin syystä läskejä näe, joko niillä ei pärjää tai eivät ole vielä lyöneet itseään läpi :roll:

Jukka


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 10:46
Kirjoittaja NikoK

Minä kyselin myös aiheesta Azubilta keväällä. Vastaus oli sama kuin nytkin. Lisäksi kehottivat tutustumaan Lightfootcyclesiin. Omalta osaltanihan päädyin sitten Azub Maxiin.


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 10:54
Kirjoittaja jviirret
NikoK kirjoitti:

Minä kyselin myös aiheesta Azubilta keväällä. Vastaus oli sama kuin nytkin. Lisäksi kehottivat tutustumaan Lightfootcyclesiin. Omalta osaltanihan päädyin sitten Azub Maxiin.

Ehkä hyvä niin, Lightfootcycles on "lyönyt lapun luukulle": http://www.bentrideronline.com/?p=10253
Mutta hyvää asiakaspalvelua. Jos ei omasta tuotannosta löydy asiakkaan hakemaa niin ohjataan muualle. Saattaa tulla kysymään uudelleen, tai kuten tässä tapauksessa, ostaa jotakin mitä on.

Jukka


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 11:13
Kirjoittaja terppa

Mä ajattelin sittenkin koittaa Pioneerin muuttamista läskiksi niin sittenhän näkee mitä ongelmia tällaiset tuo eteen... Eemeli ue:n ja pioneerin akseliväli on ainaskin lähelle sama ja se on joustokeuloineen valmiiksi korkea. Etu- ja takahaarukka menee työlistalle ja jos paluupuolen ketjun laittaisi rullan kautta kun rupeaa värkkäämään, onpahan sitten vertailukohtaa kun on takajousitettu läski.

Eilen tilasin 26" kiekkosatsin ebayn kautta, 178€ rahteineen italiasta, jänskä nähä minkälaiset saa :) saapahan kevennettyä sähköttömäksi helposti ja tehtyä helpolla kun on tuplaeturenkaat.


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 11:50
Kirjoittaja Kyytsis

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mulle Pioneeriin tulossa nyt eteen jäykkä 26" (mutta hiilikuituinen) haarukka ja taakse korottava jousi/iskari. Tuossahan on jo vähän pulleat, ei läskit, pyörät (60-507).


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 13:42
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mutt vähän erikoista ett Azubilta tulee tommonen vastaus kun muistelen Azubin maastoajo videoita :roll: Ja just Azubin runko vois olla semmonen nojakki mihin läskit sopis :roll:

Ovat selvästi saaneet palautetta jo nykyisten mallien suuresta korkeudesta ja siksi pyörän korottaminen saa lähtökohtaisesti negatiivisen vastaanoton.
Maastoajokisoissa ei jostakin syystä läskejä näe, joko niillä ei pärjää tai eivät ole vielä lyöneet itseään läpi :roll:

Jukka

Keveys on kisa tilanteessa tärkeämpää kuin kantavuus koska kisat käydään kovemmilla alustoilla joilla kapeammat renkaat toimii oikein hyvin


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 17:16
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Maastoajokisoissa ei jostakin syystä läskejä näe, joko niillä ei pärjää tai eivät ole vielä lyöneet itseään läpi :roll:

Ja yllättäen tämän vuoden SyöteMTB 120:n voittaja ajoi läskillä... Kunhan maasto on riittävän haastava ja tapahtuma pitkä niin sillä(kin) kuten nojakilla alkaa pärjäämään. Kuski tietysti lopulta ratkaisee kaiken.


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 17:24
Kirjoittaja mhelander
Mahe kirjoitti:

Vastaus oli aikalailla täystyrmäys ajatukselle, heidän mielestään läskirenkaista tuleva korkeuslisä tekisi pyörästä mahdottoman kyytiinnoustavan keskimittaiselle.

Tuo on totta jos rengaskoko pidetään ennallaan/suurena. Toisaalta voihan muunnoksen tehdä 24" läskigumeilla jotka eivät olennaisesti ole kehän halkaisijaltaan suuremmat kuin 26" maasturin renkaat, tai jopa 20". Näissä huonoa on lähinnä huonompi rengasvalikoima.

Mahe kirjoitti:

Lisäksi tuli joku epämääräinen viittaus muihin "handling problems", en saanut tuohon sen kummempaa tarkennusta.

Ainakin osa läskirenkaista omaa "self-steering" ominaisuuden pintakuvioinnin ja/tai sopivan rengaspaineen ansiosta, eli nojakki menee mihin rengas maaston mukaan kallistuu/ohjautuu. Kolleegalla on pystäriläski jossa Vee Rubber -renkaat ja niitä ei voi käyttää ilman tosi leveää ohjaustankoa.


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 21:11
Kirjoittaja Mahe
mhelander kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Vastaus oli aikalailla täystyrmäys ajatukselle, heidän mielestään läskirenkaista tuleva korkeuslisä tekisi pyörästä mahdottoman kyytiinnoustavan keskimittaiselle.

Tuo on totta jos rengaskoko pidetään ennallaan/suurena. Toisaalta voihan muunnoksen tehdä 24" läskigumeilla jotka eivät olennaisesti ole kehän halkaisijaltaan suuremmat kuin 26" maasturin renkaat, tai jopa 20". Näissä huonoa on lähinnä huonompi rengasvalikoima.

Mahe kirjoitti:

Lisäksi tuli joku epämääräinen viittaus muihin "handling problems", en saanut tuohon sen kummempaa tarkennusta.

Ainakin osa läskirenkaista omaa "self-steering" ominaisuuden pintakuvioinnin ja/tai sopivan rengaspaineen ansiosta, eli nojakki menee mihin rengas maaston mukaan kallistuu/ohjautuu. Kolleegalla on pystäriläski jossa Vee Rubber -renkaat ja niitä ei voi käyttää ilman tosi leveää ohjaustankoa.

Mun Ibex on siis (suunnilleen)45-507 rengastuksella ja edessä on tosiaan joustohaarukka. Jos tohon laittais 24" (507?) läskivanteen ja renkaan normaalilla jäykällä läskihaarukalla, niin paljonkohan tulis lisää korkeutta?

Ohjaustanko on levee jo nyt (alaohjaus) ja sen välitystähän vois koittaa säätää välitangon kiinnistyspisteiden etäisyydellä pelaamalla?

No, jätetään hautumaan, kun en ole metallityökurssillakaan tänä vuonna :)


Re: Azub FatIbex/Max, pohdintaa

Lähetetty: 21 Loka 2015, 21:39
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Mun Ibex on siis (suunnilleen)45-507 rengastuksella ja edessä on tosiaan joustohaarukka. Jos tohon laittais 24" (507?) läskivanteen ja renkaan normaalilla jäykällä läskihaarukalla, niin paljonkohan tulis lisää korkeutta?

Nykyinen kumi siis karkeasti 2" ja läski kumi 4". Renkaan halkaisija kasvaisi siis 2", eli karkeasti 50mm. Jos haarukassa on enemmän kuin 50mm joustovaraa niin pyörän korkeus jopa laskisi.
Koska läskin akseli tulisi lähemmäs emäputkea ja renkaan halkaisija kasvaa niin syytä tutkia että ottaako kampi tai kenkä kääntyvään eturenkaaseen.
Takajousitusta olisi syytä muokata myös niin ettei perä nousisi läskirenkaalla, muuten keulakulmasta tulee ehkä liian pysty?

Jukka