Sivu 1/1

Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

Lähetetty: 03 Marras 2015, 18:27
Kirjoittaja rutunen

Kaveri on ostamassa Biltaman 29" sähköpyörää jossa on alaputkessa upotettu, irroitettava akku. isoin huolenaihe on akkujen saatavuus tulevaisuudessa. Jos malli poistuu myynnistä tänään niin akkuja myydään siitä vielä 5v eteenpäin. Mutta entä jos pyörä kestääkin kauemmin kuin 7v?

Kysynkin siis raadilta, kun en itse löytänyt parin tunnin googlaamisella, että

1) onko sähköpyörien akkumalleille, eritoten alaputkeen upotettaville, olemassa fyysisiltä mitoituksiltaan jo tiettyjä standardeja?
2) onko mahdollista/hankalaa repiä alaputkeen menevät sähköjohdot irti, vaihtaa/vaihdattaa liittimet ja liittää moottori kiinni erimalliseen akkuun jos alkuperäistä ei enää myydä?
3) onko liian hullu idea / mahdollista, että repisi vanhan akun kotelon sisältä osat pihalle ja uudet kennot / muut vastaavat tilalle tee-se-itse -periaatteella?


Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

Lähetetty: 03 Marras 2015, 19:30
Kirjoittaja Jarcco
rutunen kirjoitti:

Kaveri on ostamassa Biltaman 29" sähköpyörää jossa on alaputkessa upotettu, irroitettava akku. isoin huolenaihe on akkujen saatavuus tulevaisuudessa. Jos malli poistuu myynnistä tänään niin akkuja myydään siitä vielä 5v eteenpäin. Mutta entä jos pyörä kestääkin kauemmin kuin 7v?

Kysynkin siis raadilta, kun en itse löytänyt parin tunnin googlaamisella, että

1) onko sähköpyörien akkumalleille, eritoten alaputkeen upotettaville, olemassa fyysisiltä mitoituksiltaan jo tiettyjä standardeja?
2) Lienekö mahdollista/hankalaa repiä alaputkeen menevät sähköjohdot irti, vaihtaa/vaihdattaa liittimet ja liittää moottori kiinni erimalliseen akkuun jos alkuperäistä ei enää myydä?
3) Onko liian hullu idea / mahdollista, että repisi vanhan akun kotelon sisältä osat pihalle ja uudet kennot / muut vastaavat tilalle tee-se-itse -periaatteella?

En osaa vastata mihinkään kysymyksistä varmasti, mutta ilmeisesti vehje on 36 V akulla joka on nykyään yleisin. Eli kun orkkis sökähtää niin laittaa vaikka tarakka-akun, luulisi ettei kytkennät kovin hankalia ole tehdä.
Onko tuollainen?: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000036008/


Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

Lähetetty: 03 Marras 2015, 19:46
Kirjoittaja rutunen

Kyllä, tuopa juuri. Tätä kirjoittaessa Steamissa yksi kaveri jo vastasi että akkuihin voi vaihtaa kennot kun ne eivät ole mitään niin ufohärveleitä.


Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

Lähetetty: 03 Marras 2015, 19:49
Kirjoittaja jviirret

luulis että tuon hintaisessa pyörässä ei ole käytetty mitään erikois kennoja vaan ovat tosiaan ihan standardi kamaa.
Ei se vaihto silti ole yhtä helppo kuin taskulampun patterien vaihto, mutta rinnastettavissa ehkä akkuporakoneen kennojen vaihtamiseen.

Jukka


Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

Lähetetty: 04 Marras 2015, 14:46
Kirjoittaja vaaka

Näin tubesta videon, jossa normaalia pidemmän ajomatkan akun tyyppi väsäsi purkamalla läppärien akuista 18650 akkuja ja niistä kolvaili akkupaketin. Hirveä työ purkaa, mutta halvempi silloin hänelle kuin irtoakkujen osto. Ihan peruskauraa kolvaus, mutta se suojaus ja ohjauspuoli on se, missä tarvitaan yli peruskoulun tekniikan tuntien osaamista. Ei mitään hajua siitä, miten löysin videon ja mitä hakusanoja käyttää. Ehkä diy laptop battery bicycle battery johtaa oikeaan suuntaan?


Re: Sähköpyörän akun mallin vaihto. Onnistuuko?

Lähetetty: 04 Marras 2015, 16:30
Kirjoittaja mhelander

Justiinsta tarkistin Akkula.fi kaupasta mitä laadukkaat 18650 -kennot nykyään maksaa. Panasonic 3400mAh ilman suojauksia ja flat-top on 8€ kipale. Kun noita lataa balansoidulla laturilla niin niistä myös lähtee tuo luvattu kapasiteetti ja ainakin tehokkaissa lampuissa pelittävät loistavasti.

Tuleehan sellaiselle akkupaketille hintaa jonka noista kasaa. Etenkin kun joutuu miettimään sen latauspuolen kunnolla. Mutta tuollainen akku kestää todella pitään ja huomattavasti suuremman määrän latauksia kuin pilipali kiinanakkupaketti.

Mun valovehkeissäkin on kalleinta juuri kennot, itse lamput ja kotelot kennoille ei maksa juuri mitään.