Sivu 1/3
Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 03 Marras 2015, 22:11
Kirjoittaja jooseha
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 10:25
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:Tuli käytyä kaupassa ja mukaan lähti KT-2 napa.
Mikäs tää nyt siis on?
Ai. Onks toi SRAM tosiaan alentava? Mahtavaa jos on. Miksei kukaan oo mulle kertonut. Mistä ostit? Mulle kans.
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 14:20
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Vielä kun keksisi miten sen saisi katkaistua nivelestä kätevämmin kuin pultti-mutteri liitos
Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.
Jukka
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 14:31
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Ai. Onks toi SRAM tosiaan alentava? Mahtavaa jos on. Miksei kukaan oo mulle kertonut. Mistä ostit? Mulle kans.
SRAM automatic ei ole alentava, tästä KT-2:sta en löytänyt netistä mitään muuta tietoa kuin muutamia nettikauppoja
https://www.santafixie.com/buje-histop- ... dades.html
http://www.flowbikestore.com/rear-hub-2 ... okes-black
Edullinen ainakin on...
Jukka
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 17:43
Kirjoittaja Pastori
Niin. Joku kaksivaihteinen oli alentava. Kukaan ei vaan muista enää mikä se oli - ja mä en ole vuosien etsinnälläkään sitä löytänyt. Aivan mysteeri.
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 17:55
Kirjoittaja kuparinen
Eikös tuo ole se vanha Torpedo Duomatic, joita oli aikoinaan Jopoissakin. Toinen vaihde suora ja toinen alentava. Taaksepäin polkaisu vaihtaa aina, joten jarruttaessa pitää muistaa polkaista kahdesti taaksepäin, jos haluaa pysyä samalla vaihteella. SRAM on kai vanhan Fichtel & Sachsin suora perillinen.
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 17:57
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:Vielä kun keksisi miten sen saisi katkaistua nivelestä kätevämmin kuin pultti-mutteri liitos
Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.
Jukka
Eikö flevomalli käy?
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 19:37
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:
Mikäs tää nyt siis on?
Ai. Onks toi SRAM tosiaan alentava? Mahtavaa jos on. Miksei kukaan oo mulle kertonut. Mistä ostit? Mulle kans.
Navassa lukee ainoastaan "KT-2 2-speed coaster". Ykkönen on alennusvaihde ja kakkonen suora. 36 pinnareikää. Maksoi neljäkymppiä Kenpeleen Kyläkaupassa.
Se ei ole Duomaticin eikä Automaticin perillinen. Nämä navat ovat kummatkin suoralla ykkösellä ja ylennysvaihteella. Automaticin jatkaja on SRAM Automatix ja Duomaticin ilmeisesti Sturmey-Archer S2. Ainakin Sturmeyn teksteissä esiintyy nimitys Duomatic ja räjäytyskuva näyttää Duomaticilta 
Automatic on itselleni tuntematon, mutta sisältäkin tämä KT-2 on selvästi eri kuin Duomatic.
On se kerrottu. Et vaan ole huomannut 
jooseha kirjoitti:Mielessä olisi kyllä tuollainen korkea pyyttoni kaksivaihteisella alentavalla KT-2 jalkajarrunavalla.
jviirret kirjoitti:
Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.
Jukka
Hylkäsin jo idean, koska nykyisessä on silloin selvä klappi. Tämä esitys sai kuitenkin ajatukset eri radalle ja idea on varmaankin hyvä kunhan käyttää pidempää emäputkea
Vetosokka vaan estämään vahingossa katkeamisen. Ajaminen käy kyllä ilman sokkaakin, mutta nostelu ei.
Vilijami kirjoitti:Eikö flevomalli käy?
Tarviiko säätömutterille tehdä mitään, kun katkoo?
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 19:47
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.
Hylkäsin jo idean, koska nykyisessä on silloin selvä klappi. Tämä esitys sai kuitenkin ajatukset eri radalle ja idea on varmaankin hyvä kunhan käyttää pidempää emäputkea 
Tavallaan ilman mutteria tulee tuplavälys kun kumpaakaan koolia ei kiristetä paikoilleen. Kun kiristät akselin mutterilla niin vain ulkokooli jää "väljästi" pesäänsä.
Entäpä jos kiristätkin laakerit akseliinsa mutterilla, mutta teet ulkokoolista väliholkittomat niin että molemmat laakerit akseleineen työnnetään pakettina paikoilleen? Laakeripesä yläpäästään vajaan sentin pitkäksi, kaksi reikää kummaltakin puolen akselia ja U:n muotoinen sokka reijistä läpi estämään laakerien pois pullahtaminen.
Jukka
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 20:08
Kirjoittaja jooseha
Jos tekee laakeripesän kuten nykyisessä - 2" huonekaluputkea - , on pesä törkeän väljä ilman mellapellin käyttämistä. Nyt on pelti välissä ja ulkokehä on taatusti välyksetön. Sopivan kokoinen akseli taitaa olla helpompi löytää kuin laakeripesä
M20 pultti tai 25mm putki ovat ainakin melkein sopivia.
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 20:21
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Jos tekee laakeripesän kuten nykyisessä - 2" huonekaluputkea - , on pesä törkeän väljä ilman mellapellin käyttämistä. Nyt on pelti välissä ja ulkokehä on taatusti välyksetön. Sopivan kokoinen akseli taitaa olla helpompi löytää kuin laakeripesä
M20 pultti tai 25mm putki ovat ainakin melkein sopivia.
On varmaan väljä jos käytät millikokoiselle laakerille tuumakokoista putkea. Minusta nämä yleisimmät laakerit on kuin tehtyjä huonekaluputkelle:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... 000019337/
Löytyy laakeri joka on sopiva 25, 35, 40, 45, 50 ja 55mm putken sisään. Seinämävahvuus pitää olla 1,5mm.
50x1,5 putkesta mun Highracerin(http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm) takapyörän laakeripesäkin on, eikä siinä ole välystä niin että käsin huomaisi.
Mut joo, osien yhteen laittaminen kenttäolosuhteissa on varmaan helpompaa jos saa työntää teroitetun akselin laakerien läpi kuin että alkaisi työntämään laakereita pesäänsä.
Jukka
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 21:02
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:On varmaan väljä jos käytät millikokoiselle laakerille tuumakokoista putkea.
50x1,5mm putki on vaan pirun paljon hankalampi löytää kuin 2 tuumainen
No 45 milliselle löytyy 20mm reiällä oleva laakeri.
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 04 Marras 2015, 21:21
Kirjoittaja eemeli
Läskipyörän leveämmän keskiön tein kahden tuuman putkesta. Joutui rälläköimään halki ja hitsamaan uudestaan kiinni. Muistaakseni mulla oli jotkut vanhat laakerit paikoillaan kun hitsasin. Tuli kohtuu tiukka sovitus...
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 05 Marras 2015, 09:27
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Eikö flevomalli käy?
Tarviiko säätömutterille tehdä mitään, kun katkoo?
Ei laakerin kiristysmutterille tarvi tehdä mitään. Riittää kun löysää klem blockin kiristyspulttia.
No mitä jos teet samanlaisen laakeripaketin kuin aloitusviestin korkea pythonissa, mutta laakeripesän halkaisee yhdeltä sivulta ja klemmarikiristys siihen?
Re: Kolmas pyyttoni
Lähetetty: 05 Marras 2015, 09:38
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti: mutta laakeripesän halkaisee yhdeltä sivulta ja klemmarikiristys siihen?
Pikalukko, kuten pystypyörien satulaputkissa?

Kaksi tuollaista, kummankin laakerin kohdalle. Avattuna pyörä katkeaa kätevästi kun laakerit pääsee poistumaan väliholkittomasta pesästään samaan suuntaan.
Ajaessa ei paljon päittäisrasitusta tule, ei ainakaan yhtäpaljon kuin pystypyörän satulaputkeen joka sekin pysyy noilla paikoillaan ja noita on vain yksi.
Jukka