Sivu 1/3

Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 03 Marras 2015, 22:11
Kirjoittaja jooseha

Tuli käytyä kaupassa ja mukaan lähti KT-2 napa. Tämä on kuin tehty pythoniin. Rumpujarru ja potkuvaihde. Vaihteiden väli on hieman pienempi kuin Torpedossa ja vaihde on alentava. Ajovaihde on siis suora toisin kuin Torpedossa :D
Pyyttoni tuosta tulee. Se on selvä, mutta minkälainen :? Mallia vielä arvotuttaa.

Nykyinen on malliltaan mieleinen ja ennen varustelua tosi simppelin näköinen. Aavistuksen iso se taitettuna kuitenkin on :( Saman tyylinen, mutta 507 rengastuksella ja matalampi, niin rupeaa olemaan pelkästään taittamalla kätevän kokoinen. Vielä kun keksisi miten sen saisi katkaistua nivelestä kätevämmin kuin pultti-mutteri liitos, niin menisi tarvittaessa helposti tosi pieneksi. Etuhaarukasta kun jättää yläkaaren pois ja laittaa takahaarukan nivelen vinoon, niin saa kompaktimmaksi.
Kuva


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 10:25
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Tuli käytyä kaupassa ja mukaan lähti KT-2 napa.

Mikäs tää nyt siis on?


Ai. Onks toi SRAM tosiaan alentava? Mahtavaa jos on. Miksei kukaan oo mulle kertonut. Mistä ostit? Mulle kans.


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 14:20
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Vielä kun keksisi miten sen saisi katkaistua nivelestä kätevämmin kuin pultti-mutteri liitos

Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.

Jukka


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 14:31
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Ai. Onks toi SRAM tosiaan alentava? Mahtavaa jos on. Miksei kukaan oo mulle kertonut. Mistä ostit? Mulle kans.

SRAM automatic ei ole alentava, tästä KT-2:sta en löytänyt netistä mitään muuta tietoa kuin muutamia nettikauppoja
https://www.santafixie.com/buje-histop- ... dades.html
http://www.flowbikestore.com/rear-hub-2 ... okes-black
Edullinen ainakin on...

Jukka


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 17:43
Kirjoittaja Pastori

Niin. Joku kaksivaihteinen oli alentava. Kukaan ei vaan muista enää mikä se oli - ja mä en ole vuosien etsinnälläkään sitä löytänyt. Aivan mysteeri.


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 17:55
Kirjoittaja kuparinen

Eikös tuo ole se vanha Torpedo Duomatic, joita oli aikoinaan Jopoissakin. Toinen vaihde suora ja toinen alentava. Taaksepäin polkaisu vaihtaa aina, joten jarruttaessa pitää muistaa polkaista kahdesti taaksepäin, jos haluaa pysyä samalla vaihteella. SRAM on kai vanhan Fichtel & Sachsin suora perillinen.


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 17:57
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Vielä kun keksisi miten sen saisi katkaistua nivelestä kätevämmin kuin pultti-mutteri liitos

Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.

Jukka

Eikö flevomalli käy?


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 19:37
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:

Mikäs tää nyt siis on?


Ai. Onks toi SRAM tosiaan alentava? Mahtavaa jos on. Miksei kukaan oo mulle kertonut. Mistä ostit? Mulle kans.

Navassa lukee ainoastaan "KT-2 2-speed coaster". Ykkönen on alennusvaihde ja kakkonen suora. 36 pinnareikää. Maksoi neljäkymppiä Kenpeleen Kyläkaupassa.

Se ei ole Duomaticin eikä Automaticin perillinen. Nämä navat ovat kummatkin suoralla ykkösellä ja ylennysvaihteella. Automaticin jatkaja on SRAM Automatix ja Duomaticin ilmeisesti Sturmey-Archer S2. Ainakin Sturmeyn teksteissä esiintyy nimitys Duomatic ja räjäytyskuva näyttää Duomaticilta :?
Automatic on itselleni tuntematon, mutta sisältäkin tämä KT-2 on selvästi eri kuin Duomatic.

On se kerrottu. Et vaan ole huomannut :wink:

jooseha kirjoitti:

Mielessä olisi kyllä tuollainen korkea pyyttoni kaksivaihteisella alentavalla KT-2 jalkajarrunavalla.

jviirret kirjoitti:

Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.

Jukka

Hylkäsin jo idean, koska nykyisessä on silloin selvä klappi. Tämä esitys sai kuitenkin ajatukset eri radalle ja idea on varmaankin hyvä kunhan käyttää pidempää emäputkea :) Vetosokka vaan estämään vahingossa katkeamisen. Ajaminen käy kyllä ilman sokkaakin, mutta nostelu ei.

Vilijami kirjoitti:

Eikö flevomalli käy?

Tarviiko säätömutterille tehdä mitään, kun katkoo?


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 19:47
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jättämällä mutterin pois? Tekee nivelen akselista vielä aavistuksen teräväpäisen niin on helpompi työntää laakereiden läpi.

Hylkäsin jo idean, koska nykyisessä on silloin selvä klappi. Tämä esitys sai kuitenkin ajatukset eri radalle ja idea on varmaankin hyvä kunhan käyttää pidempää emäputkea :)

Tavallaan ilman mutteria tulee tuplavälys kun kumpaakaan koolia ei kiristetä paikoilleen. Kun kiristät akselin mutterilla niin vain ulkokooli jää "väljästi" pesäänsä.
Entäpä jos kiristätkin laakerit akseliinsa mutterilla, mutta teet ulkokoolista väliholkittomat niin että molemmat laakerit akseleineen työnnetään pakettina paikoilleen? Laakeripesä yläpäästään vajaan sentin pitkäksi, kaksi reikää kummaltakin puolen akselia ja U:n muotoinen sokka reijistä läpi estämään laakerien pois pullahtaminen.

Jukka


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 20:08
Kirjoittaja jooseha

Jos tekee laakeripesän kuten nykyisessä - 2" huonekaluputkea - , on pesä törkeän väljä ilman mellapellin käyttämistä. Nyt on pelti välissä ja ulkokehä on taatusti välyksetön. Sopivan kokoinen akseli taitaa olla helpompi löytää kuin laakeripesä :? M20 pultti tai 25mm putki ovat ainakin melkein sopivia.


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 20:21
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Jos tekee laakeripesän kuten nykyisessä - 2" huonekaluputkea - , on pesä törkeän väljä ilman mellapellin käyttämistä. Nyt on pelti välissä ja ulkokehä on taatusti välyksetön. Sopivan kokoinen akseli taitaa olla helpompi löytää kuin laakeripesä :? M20 pultti tai 25mm putki ovat ainakin melkein sopivia.

On varmaan väljä jos käytät millikokoiselle laakerille tuumakokoista putkea. Minusta nämä yleisimmät laakerit on kuin tehtyjä huonekaluputkelle:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... 000019337/
Löytyy laakeri joka on sopiva 25, 35, 40, 45, 50 ja 55mm putken sisään. Seinämävahvuus pitää olla 1,5mm.
50x1,5 putkesta mun Highracerin(http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm) takapyörän laakeripesäkin on, eikä siinä ole välystä niin että käsin huomaisi.

Mut joo, osien yhteen laittaminen kenttäolosuhteissa on varmaan helpompaa jos saa työntää teroitetun akselin laakerien läpi kuin että alkaisi työntämään laakereita pesäänsä.

Jukka


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 21:02
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

On varmaan väljä jos käytät millikokoiselle laakerille tuumakokoista putkea.

50x1,5mm putki on vaan pirun paljon hankalampi löytää kuin 2 tuumainen :( No 45 milliselle löytyy 20mm reiällä oleva laakeri.


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 04 Marras 2015, 21:21
Kirjoittaja eemeli

Läskipyörän leveämmän keskiön tein kahden tuuman putkesta. Joutui rälläköimään halki ja hitsamaan uudestaan kiinni. Muistaakseni mulla oli jotkut vanhat laakerit paikoillaan kun hitsasin. Tuli kohtuu tiukka sovitus...


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 05 Marras 2015, 09:27
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Eikö flevomalli käy?

Tarviiko säätömutterille tehdä mitään, kun katkoo?

Ei laakerin kiristysmutterille tarvi tehdä mitään. Riittää kun löysää klem blockin kiristyspulttia.

No mitä jos teet samanlaisen laakeripaketin kuin aloitusviestin korkea pythonissa, mutta laakeripesän halkaisee yhdeltä sivulta ja klemmarikiristys siihen?


Re: Kolmas pyyttoni

Lähetetty: 05 Marras 2015, 09:38
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

mutta laakeripesän halkaisee yhdeltä sivulta ja klemmarikiristys siihen?

Pikalukko, kuten pystypyörien satulaputkissa?

Kuva

Kaksi tuollaista, kummankin laakerin kohdalle. Avattuna pyörä katkeaa kätevästi kun laakerit pääsee poistumaan väliholkittomasta pesästään samaan suuntaan.
Ajaessa ei paljon päittäisrasitusta tule, ei ainakaan yhtäpaljon kuin pystypyörän satulaputkeen joka sekin pysyy noilla paikoillaan ja noita on vain yksi.

Jukka