Tässä nyt kokemuksia muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen:
-Kyllä kulkee, nopeusero Stradaan on selkeä.
-DF kulkee vähintään yhtä vakaasti kuin Strada, kovissa vauhdeissa on hieman heijaamista polkemisen tahtiin, mutta niin on Stradallakin. Tuuliherkkyydessä ehkä pieni etu DF:llä, mutta tien uriin DF tuntuu reagoivan herkemmin.
-Kääntösäde ei ole pahasti suurempi kuin Stradalla, DF käntyy melkein siinä missä Stradakin.
-Maavara tuntuu onneksi olevan ihan riittävä, vähemmän kuin Stradassa, mutta silti niin paljon ettei tarvitse pahasti varoa esim hidastetöyssyjä.
-Sisään- ja ulosmeno on hieman hankalampaa, mutta nyt kun tekniikka rupeaa olemaan hallussa ei ero ole iso.
-DF:ssä on selkeästi jäykempi voimasiirto, polkuteho tuntuu välittyvän tiehen paremmin. DF kiihtyy käskettäessä selkeästi paremmin (tosin varmaan noin 5 kg painoerokin tässä hieman näkyy).
-Tavaratilan käytettävyydessä ei isoa eroa, Stradan tavaratila on kyllä isompi, mutta ns. tehokas tavaratila ei kauhean paljon eroa.
-DF:lläkin pystyy ajamaan juniorin kanssa kaksipäällä, vaikka selvä on että DF:n kanssa tämä loppuu aiemmin kun kasvuvaraa on vähemmän erityisesti kulkuaukon koon takia.
-Melutasossa ei isoa eroa, DF ehkä hieman äänekkäämpi. Äänimaailma on hieman erilainen, äänet on eri taajuudella.
-DF:n istuin ei sovi itselle yhtä hyvin kuin Stradan istuin. DF:n istuimessa on aika selkeä ristiselän tuki, joka vielä korostuu istuimen reunoilla. Erityisesti nämä reunaosat tuntuvat huonoilta Stradaan verrattuna. Nyt on totuttelu käynnissä, saa nähdä mitä tykkään istuimesta kun ajoa on enemmän alla. Minulla on istuimen kanssa yksikerroksinen Ventisit istuinpäällinen käytössä, ja se tuntuu oikealta valinnalta.
-DF:n kampikeskiö ei meinaa pysyä paikoillaan, vaan tuppaa liukumaan hieman eteenpäin ajon aikana. Näyttää siltä että sain liukumisen kuitenkin aisoihin, kun kiristin keskiön kiinni niin kovaa että jo vähän hirvitti milloin kierteet korkkaa. Keskiön ja rungon välissä tuntui olevan jotain rasvaa, jos keskiö ei meinaa jatkossa pysyä paikallaan, pitää se varmaan poistaa.
-Takavaihtaja ei ole vieläkään aivan täydellisissä säädöissään, vaan vaihtaa välillä laiskasti isoimmalle takarattaalle. Muut vaihteet toimii kui ajatus. Takavaihtajan häkki tuntuisi ottavan kiinni takarenkaan koteloon, tai ainakin se käy todella lähellä sitä isoimmalla takarattaalla. Todella vähän on tilaa kotelon ja isoimman rattaan välissä. Tätä täytyy vielä tutkia.
-DF on ajoalustan suhteen vaativampi kuin Strada. Hiekkateillä on kova meteli ja tärinä, ei ollenkaan kivaa. Eipä sillä että Stradallakaan olisi mielellään hiekkateille mennyt ajamaan, kyllä sekin puhtaasti asfalttipyörä on.
DF:n toimituksessa oli pieniä puutoksia, ketju oli liian lyhyt, eikä istuinpäällisen kiinnittämiseen tullut mukana velcroa. Nämä vajeet Ymte kuitenkin lupasi hoitaa samalla kun lähettää katon jälkitoimituksessa, joten sen puolesta asia on kunnossa. Muuten toimitus oli niin kuin oli tilattukin, vaikka muutama erikoistoive minulla olikin.
Kaiken kaikkiaan varsin toimivaksi pyöräksi olen DF:n havainnut. Se on erilainen Stradaan verrattuna, voisi sanoa että sporttisempi. Mielestäni kuitenkaan liian pahoja kompromisseja ei ole nopeuden takia tehty, vaan DF on Stradan tavoin oiva käyttöpyörä ja auton korvike.