Sivu 3/4

Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 25 Helmi 2016, 16:47
Kirjoittaja Härski

Kahden laakerin linjaminen riittävällä tarkkuudella onnistuu kotikonstein vielä joten kuten. Neljä laakeria laakeria samansuutaiseksi ilman koneistusta..ennemmin kannattaa laittaa lotto vetämään!

Puslakin vaatii pirun jämptin reiän... Uskaltaisikohan puslan tilalle ehdottaa kierteellä kiinnitettävää tärinäneristyskumia..
Tärinäkumi olis valmistustarkuuden kannalta helppo, mutta vähän riskaabeli sikäli mikäli kumi pettää.


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 25 Helmi 2016, 17:49
Kirjoittaja Pajottaja

Paksu seinämäinen kumiletku ajaa puslan virkaa.

En osaa siirtää tuolta aijaasta kuvia tabletille, joten laitan vaan tän linkin.
http://aijaa.com/a/94z5re

Mulla aikalailla samanlainen rojekti tulossa. Akselit teen kyllä yksinkertaisemmalla tavalla. Jäykät jousitetut aksulat siis.

Aatu


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 25 Helmi 2016, 17:52
Kirjoittaja jori
Pajottaja kirjoitti:

Paksu seinämäinen kumiletku ajaa puslan virkaa.

En osaa siirtää tuolta aijaasta kuvia tabletille, joten laitan vaan tän linkin.
http://aijaa.com/a/94z5re

Mulla aikalailla samanlainen rojekti tulossa. Akselit teen kyllä yksinkertaisemmalla tavalla. Jäykät jousitetut aksulat siis.

Aatu

Joo, liian isona siirtyy kuva, enkä minäkään osaa linkata pienennettynä.
Idea on niin hyvä, että laitan paremmin säilyväksi kuvaksi foorumin kuvavarastoon. :)

Kumiletkupusla.jpg

Paksuseinäinen letku leikataan vähän liian pitkäksi ja puristetaan akselina toimivalla pultilla välyksettömäksi. Kaksi lyhyttä putkenpätkää kiinni runkoon niin, että väliin jää sentti tai kaksi väliä. Molempiin putkiin kumiletkupuslat ja tukivarsi kiinni putkenpäiden väliin kumieltkupuslilla puristamalla. Joustaa sopivasti, kestää vinoja asennuksia ja helppo tehdä, kun ei tarvitse olla tarkkana ja tukivarteen ei tarvita kuin summittain pultin kokoinen reikä.


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 25 Helmi 2016, 18:14
Kirjoittaja Pajottaja

Kestäny muuten infernaalista käyttöä ko puslat, rappusia on tultu ylös ja alas.
Eivätkä rämise, uniball nivelet alkaa käytössä kolisemaan ja pitämään ikävää ääntä kovalla käytöllä.
Toki en voi vannoa parhaaksi ratkaisuksi, kun en paremmastakaan tiedä.

Aatu


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 25 Helmi 2016, 18:41
Kirjoittaja jori
Pajottaja kirjoitti:

Kestäny muuten infernaalista käyttöä ko puslat, rappusia on tultu ylös ja alas.
Eivätkä rämise, uniball nivelet alkaa käytössä kolisemaan ja pitämään ikävää ääntä kovalla käytöllä.
Toki en voi vannoa parhaaksi ratkaisuksi, kun en paremmastakaan tiedä.

Joo, ei ne syyttäsuotta ole autoihin tuohon käyttöön vakiintuneet. Puslia on muuten myytävänä ilman metalliholkkejakin. Etrassa näin paksuseinäistä silikoniletkua, joka olisi tähän täydellinen materiaali. EI jäykisty pakkasessa ja hieman pehmeämpänä sopeutuu paremmin mittavirheisiin. :)


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 25 Helmi 2016, 21:11
Kirjoittaja Wacky

Tuo tosiaan helpottaa rakentamista kun ei tarvii miettiä mistä hommaa sopivat laakerien pesät.


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 04 Maalis 2016, 09:44
Kirjoittaja Wacky

Joku teistä rakentelijoista osais sanoo miten lujaa putkea mä mahdan tarvita runkoon johon tulis se neljän putken rakennelma ristituilla yms.
Harkinnassa on pyöreät 16x1 mm ja 20x1,25 mm sekä 20x20x1,5 mm nelikantti joista viimeinen on jo varmasti aika reippaasti yli mitoitettu.
L-profiilista tankoa oli vain 10x10x1 mm tai 25x25x3 mm joten sieltä ei voi moisia hankkia ainakaan.
Etäisyys noilla neljällä olis n. 200 mm toisistaan.


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 04 Maalis 2016, 10:10
Kirjoittaja jviirret

Mun käsityksen mukaan siinä menee vaikka mehupilli, eli niin ohut kuin mahdollista. Hirveän hyvää kiertojäykkyyttä siihen ei saa jos putken halkaisijaa ei kasvata merkittävästi, mutta sillä ei juuri ole väliä kun kyseessä ei ole ohjaamalla tasapainotettava laite.
Ongelmia tulee sitten kun siihen "mehupilliin" aletaan kiinnittämään ripustuksia, penkkiä yms. yms. Raskaan nelipyörän kolmiotukivarsi joka saranoidaan 16x1 putkeen ei kuulosta hirmu kestävältä/jämäkältä, tai penkin kiinnitys samaan putkeen. Toki kiinnityspisteiden kohdalle voisi pistää jäykkäriä niin että kuorma jakautuu pidemmälle matkalle, mutta taitaa olla järkevämpi tehdä tästä jäykkäristä koko runko.

Näillä taustoilla ja omalla näppituntumalla ilman ainoatakaan matemaattista perustetta lähtisin tekemään 20x1,5 putkesta. Sehän on melkein yhtä jämerää kuin tyypillinen ohjaustanko ja kuvittelisin että kestää myös kaikkien kuviteltavissa olevien kiinnitysten rasituksen.

Jukka


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 19:57
Kirjoittaja Wacky

Rupesin pyörittelemään ja päädyin kovin yksinkertaiseen ratkaisuun.
Putket on harallaan 15 astetta. Osat on seuraavaa materiaalia
Vihree: 20 x 1,25 mm putkea
Keltainen: 25 x 25 x 3 mm L-profiilia
Punainen: 20 x 2 mm tankoa
Valitsin noi materiaalit koska niitä kaikkia on rautakaupasta saatavana hyllytavarana joten hankkiminen on helppoa.

Kuva

Mietin että ylenmmästä tukivarresta tekee hieman lyhyemmän joten täytyy katsoa tekeekö 20 asteen harituksella vai vaan kapeammalla välillä


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 20:03
Kirjoittaja jviirret

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Jukka


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 20:39
Kirjoittaja Jarcco

Miksi tukivarret ovat tasasivuisia kolmioita? Suorakulmaisella kolmiolla jäisi enemmän tilaa kantapäille.
Kuva


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 06 Maalis 2016, 20:41
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Jukka

Tolppa vaatii jotain mihin yläpään tukee. Itsekantavassa kopassa on luontevaa käyttää lokasuojan taitosta tukena. Kattamattomassa on taas pakko levittää runko renkaiden kohdalla, jos käyttää tolppia. Ylätukivarsi taitaa olla kevyempi ja jopa "parempi" vrt. kilpa-autot.


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 13:05
Kirjoittaja Wacky
Jarcco kirjoitti:

Miksi tukivarret ovat tasasivuisia kolmioita? Suorakulmaisella kolmiolla jäisi enemmän tilaa kantapäille.

Koska etupyörät ei ole tarvetta saada mahdollisimman eteen kuten tadpole trikessä. Painolastia pitäisi olla kuskin lisäksi mahdollista saada kyytiin ainakin 100 kg joten lavallakin on pituutta ja jotta kääntyvyys ei mene ihan onnettomaksi etupyörät ei voi olla mahdollisimman edessä joten kantapäät ei tule olemaan mikään ongelma.


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 13:06
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Jukka

Tolppa vaatii jotain mihin yläpään tukee. Itsekantavassa kopassa on luontevaa käyttää lokasuojan taitosta tukena. Kattamattomassa on taas pakko levittää runko renkaiden kohdalla, jos käyttää tolppia. Ylätukivarsi taitaa olla kevyempi ja jopa "parempi" vrt. kilpa-autot.

Sporttirahtinojapyörä tästä onkin tarkoitus tulla :mrgreen:
Harkinnassa on 1kW avustavamoottori jotta isotkin lastit kulkee jouhevasti


Re: Rahtinojapyörä

Lähetetty: 07 Maalis 2016, 13:45
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Tolppa vaatii jotain mihin yläpään tukee. Itsekantavassa kopassa on luontevaa käyttää lokasuojan taitosta tukena. Kattamattomassa on taas pakko levittää runko renkaiden kohdalla, jos käyttää tolppia. Ylätukivarsi taitaa olla kevyempi ja jopa "parempi" vrt. kilpa-autot.

Edessä runko tosiaan turha tehdä kokoleveänä niin jää tilaa kääntyville renkaille, mutta entäs takana? Jos ylemmät runkoputket levenisivät penkin kohdalta niin että taakse ei tarvitsis kolmiotukivarsia. Tämän leveän rungon päälle voisi rakentaa suoraan kuormatilan eikä sen pohjaa tarvitsisi jäykistää kuten kapealla rungolla. Kuormatila voisi takana tulla myös alempien runkoputkien päälle ja ylemmät runkoputket kiertäisivät kylkiä pitkin. Vai tuleeko sitten jo tilanahtaus voimansiirrolle?

Jukka