Uusi kinneri
http://www.ligfiets.net/news/5301/nieuw ... um=twitter
Cycle-visionissa esillä uusi kinneri. Kummasti ne alkaa muistuttaa toisiaan, eihän noista kohta erota, minkä pajan kulkupeli on kyseessä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
http://www.ligfiets.net/news/5301/nieuw ... um=twitter
Cycle-visionissa esillä uusi kinneri. Kummasti ne alkaa muistuttaa toisiaan, eihän noista kohta erota, minkä pajan kulkupeli on kyseessä
Korkeakouluprojekti?
PW kirjoitti:http://www.ligfiets.net/news/5301/nieuw ... um=twitter
Cycle-visionissa esillä uusi kinneri. Kummasti ne alkaa muistuttaa toisiaan, eihän noista kohta erota, minkä pajan kulkupeli on kyseessä
Voispa tulevaisuuden verhoa raottaa, mimmosia ne on 20 vuoden päästä ?
VR kirjoitti:PW kirjoitti:http://www.ligfiets.net/news/5301/nieuw ... um=twitter
Cycle-visionissa esillä uusi kinneri. Kummasti ne alkaa muistuttaa toisiaan, eihän noista kohta erota, minkä pajan kulkupeli on kyseessäVoispa tulevaisuuden verhoa raottaa, mimmosia ne on 20 vuoden päästä ?
No, tuohan on helppo kertoa. Ne ovat etuvetoisia ja sekä edestä että takaa ohjautuvia. Paljon nykyistä useammat nelipyöräisiä ja niiden valmistusmateriaali tulee olemaan kertamuovin sijaan kestomuovikomposiitti. Keulaosan tyhjä tila lyhenee, kun ymmärretään, että aerodynamiikka ei edellytä luotimaista keulaa ja perä, muuttuu sekin tylpemmäksi. Niin, ja tietenkin kammet lyhenevät nykyisestä.
Mistäkö tiedän. Historiasta. Autojen kehitykseen vertaaminen antaa kauniin analogian ja tietenkin siitä, että niin aion sen toteuttaa.
Saukki kirjoitti:Mutta eipä tullut tästä nojapyöräkokoontumista
Nojapyörät on niin nähty juttu.
Eilen muuten just mietin tätä nojapyörien evoluutiota. Mahtaakohan siinä nyt käydä niin että se ns. pääjoukko jää jumiin sinne takavetoisten pyörien maailmaan?
Kinnereissäkin pitää varmaan tehdä täällä meillä se etuveto?
Eskolta kysyin, onko ollut suunnitelmia kattaa Hipparionia ja oli välillä leikkinyt idealla, mutta ei kai sen tarkemmin miettinyt toteutusta. Jotenkin hirvittää delta ekstranopeudella kaatovaaran vuoksi. Kinnerit ovat kovia ja jos ei etuveto haittaa käytettävyyttä, mikä ettei?
Niinhän sitä aateltiin autoista että hyi olkoon etuveto. Taitaa olla takavedot vähemmistössä.
Pastori kirjoitti:Niinhän sitä aateltiin autoista että hyi olkoon etuveto. Taitaa olla takavedot vähemmistössä.
Jos täysjoustopyörän saa rakennettua etuvetoisena niin säästyisi pakka/ kaks ketjua.
Joskus yön pimeinä, unettomina tunteina mieleen pulpahti lehtijousitettu python ja siinäkin jousto taitais jäädä pariin senttiin...
Pastori kirjoitti:Niinhän sitä aateltiin autoista että hyi olkoon etuveto. Taitaa olla takavedot vähemmistössä.
Joo, koska valmistuskustannukset ovat pienemmät ja pavunlaskijat ovat päässeet maailmassa valtaan. Sielukkaammat autot taitaa edelleen olla takavetoisia tai niiden nelivetoisia muunnoksia, Porsche, Ferrari, Mersu, BMW, Rolls, Bentley, MX-5, listaa voi jatkaa. Alfa on palannut takavetoisuuteen oltuaan vuosia harharetkillä.
Kinnereissä ja autoissa se ero, ett ennätysvehkeet on suurin osa etuvetosia - ehkä jossain kohtaa siirtyy käyttökinnereihinkin.
ps. pitäskö tää kinneripohdinta siirtää johonkin muuhun ketjuun?
Siirsin nuo kinnerien tulevaisuuden kehitys-pohdinnat tähän, kun tässä ketjussa oli tuota tulevaisuuspohdintaa jo valmiiksi.
Oma mielipiteeni on tuossa ylempänä. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 427#p95521
Jatkakaa vain visiointia, sillä me jos ketkä määrittelemme sen, millaisia ne tulevaisuudessa tulevat olemaan.
vaaka kirjoitti:Eskolta kysyin, onko ollut suunnitelmia kattaa Hipparionia ja oli välillä leikkinyt idealla, mutta ei kai sen tarkemmin miettinyt toteutusta. Jotenkin hirvittää delta ekstranopeudella kaatovaaran vuoksi. Kinnerit ovat kovia ja jos ei etuveto haittaa käytettävyyttä, mikä ettei?
Onko deltassa muka suurempi kaatumariski ku tadpolessa? Saati Hipparionityyppisessä?
PW kirjoitti:vaaka kirjoitti:Eskolta kysyin, onko ollut suunnitelmia kattaa Hipparionia ja oli välillä leikkinyt idealla, mutta ei kai sen tarkemmin miettinyt toteutusta. Jotenkin hirvittää delta ekstranopeudella kaatovaaran vuoksi. Kinnerit ovat kovia ja jos ei etuveto haittaa käytettävyyttä, mikä ettei?
Onko deltassa muka suurempi kaatumariski ku tadpolessa? Saati Hipparionityyppisessä?
Kyllä Hipsu-tyyppisessä on hieman suurempi kaatumisvaara kuin positiivisella jätöllä varustetussa tadpolessa tai tottakai positiivisella jätöllä varusteussa deltassa myös. Jättö siirtää kaarteessa painopistettä säteen suunnassa tukipisteiden suhteen; positiivinen sisäkaarteeseen ja negatiivinen ulkokaarteeseen.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:vaaka kirjoitti:Eskolta kysyin, onko ollut suunnitelmia kattaa Hipparionia ja oli välillä leikkinyt idealla, mutta ei kai sen tarkemmin miettinyt toteutusta. Jotenkin hirvittää delta ekstranopeudella kaatovaaran vuoksi. Kinnerit ovat kovia ja jos ei etuveto haittaa käytettävyyttä, mikä ettei?
Onko deltassa muka suurempi kaatumariski ku tadpolessa? Saati Hipparionityyppisessä?
Kyllä Hipsu-tyyppisessä on hieman suurempi kaatumisvaara kuin positiivisella jätöllä varustetussa tadpolessa tai tottakai positiivisella jätöllä varusteussa deltassa myös. Jättö siirtää kaarteessa painopistettä säteen suunnassa tukipisteiden suhteen; positiivinen sisäkaarteeseen ja negatiivinen ulkokaarteeseen.
Ok, aattelin painopisteen olevan merkittävimmän asian, eikä sen missä järjestyksessä renkaita on ripoteltu, rungon alle mutta kaikki tietty vaikuttaa.
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:vaaka kirjoitti:Eskolta kysyin, onko ollut suunnitelmia kattaa Hipparionia ja oli välillä leikkinyt idealla, mutta ei kai sen tarkemmin miettinyt toteutusta. Jotenkin hirvittää delta ekstranopeudella kaatovaaran vuoksi. Kinnerit ovat kovia ja jos ei etuveto haittaa käytettävyyttä, mikä ettei?
Onko deltassa muka suurempi kaatumariski ku tadpolessa? Saati Hipparionityyppisessä?
Kyllä Hipsu-tyyppisessä on hieman suurempi kaatumisvaara kuin positiivisella jätöllä varustetussa tadpolessa tai tottakai positiivisella jätöllä varusteussa deltassa myös. Jättö siirtää kaarteessa painopistettä säteen suunnassa tukipisteiden suhteen; positiivinen sisäkaarteeseen ja negatiivinen ulkokaarteeseen.
Ok, aattelin painopisteen olevan merkittävimmän asian, eikä sen missä järjestyksessä renkaita on ripoteltu, rungon alle
mutta kaikki tietty vaikuttaa.
Taisin ilmaista itseni tuossa yllä vähän huonosti. Piti sanoa, että jättö on tärkeä –tärkeämpi kuin pyörien järjestys. Pyörien järjestys vaikuttaa vain siihen, kestääkö kaarteessa jarruttaa kaatumatta. Delta kallistuu pahemmin, jos kaareteessa jarruttaa. Jos ei jarruta, olennaista on vain painopisteen etäisyys tukikolmion reunasta. Yhä useampi pyrkii tukineliöön, eli nelipyöräiseen, jolloin kokonaisleveyttä voidaan pienentää kaatumisherkkyyden kasvamatta.
Tärkeintä olisi saada kinnerissä veto uloimpana sivuilla oleviin pyöriin, jotta näille samoille pyörille lisätty kuorma parantaa paitsi stabiliteettia myös vetopitoa. Hasen Kettwiesel voi olla melko korkea ilman kaatumisvaaraa, vaikka on delta, koska veto on uloimpana sivuilla oleva(i)lla pyörillä ja paino myös. Siksikin kinnerin etuveto olisi niin edullinen. Veto olisi niillä pyörillä, jotka luonnostaan kantavat suurimman osan kuormasta. Muut pyörät voivat sitten olla mitä rimpuloita tahansa.