Sivu 1/1

Takapakan vaihtoa pienempään

Lähetetty: 07 Elo 2016, 12:57
Kirjoittaja sompi

Pitkän harkinnan jälkeen sain tilattua Greencycleltä sähkömoottorin trikeen. Asennus meni kohtuu kivuttomasti mitä nyt kampea en meinannut saada irrotettua millään, kun en ensin uskaltanut vääntää jatkovarren kanssa kammen ulosvetäjää. Ainoaksi ongelmaksi jäi se että takapyörä ei ole nyt aivan millilleen keskellä. Onko tuosta haittaa? Rengas mahtuu pyörimään eli ei ota mihinkään kiinni ja näyttäisi myös pyörivän suorassa, eli on 4-5 mm enemmän vasemmalla. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että keskiö on paksumpi kuin vanhassa vanteessa (varmaankin tuon moottorin vuoksi).

Toinen ongelma tähän liittyen on se että pienin ratas jää nyt käyttämättä, kun ketju ei mahdu kunnolla pyörimään tuolla välissä (ei mahtunut enää isompi rikka väliin). Eli edessä olisi pakan vaihto, koska muuta ratkaisua en keksi. Kai 7-rattainen pakka on kapeampi kuin 8-rattainen?
Takavaihtajana on Shimanon Alivio, tuo varmaankin kävisi 7-rattaisen pakan kanssa, kuten myös nykyinen ketju? Eli tarvitsisin vain vaihdevivun (nykyinne SRAM attack) ja uuden pakan? Onko kokemuksia 7-vaihteisista, kun näyttäisi olevan aika paljon pienempi tarjonta, kuin 8,9,10 ja 11 vaihteisissa. Niin ja pitäisi vieläpä olla kierteellinen pakka. Mistä nuokin saa selville?
Onko esim. tämä: http://www.bikester.fi/sram-pg-730-taka ... -5734.html

Etuvaihtajan ruuvailin jo tuosta pyörästä irti, kun en ole koko kesän aikana käyttänyt. Siihen pitäisi löytää ratas sekä sopivat kammet. Kiinnostaisi kokeilla hieman lyhyemmillä kammilla, kun tällä hetkellä on 175mm. Tähänkin kaipaisin apuja!

Taas paljon kysymyksiä, kun niin vähän kokemusta näistä. Kiitän!


Re: Takapakan vaihtoa pienempään

Lähetetty: 07 Elo 2016, 13:11
Kirjoittaja Pastori

Jos vaan korvaisi sen pienimmän rattaan nyt ensihätään prikalla tms. tai sinkulasetin osalla. Jättäin sen isommat lehdet siihen ja saisi pyörimistilaan.

Ite ehkä levittäisin vähän haarukka että sen saisi about keskelle. Riippuu toki pyörästä - mutta yleisesti helpottaa hallintaa kun ne on samassa linjassa - renkaat siis. Kaikkeen tosin tottuu.

EDIT: niin. Mikäs pyörä tämä nyt olikaan.


Re: Takapakan vaihtoa pienempään

Lähetetty: 07 Elo 2016, 14:32
Kirjoittaja sompi

Hetkonen saanko muka tuosta kierrepakastakin pienimmän rattaan pois jotenkin? Tuota haarukkaa jo hieman jouduinkin levittämään, kun muuten se olisi vasemmalta puolen hangannut runkoon.

Sori, unohtui tuo pyörän malli laittaa eli tämä on niitä Savenmaan vanhempia (ei jousitettu) Performer trikeja, oliko myyntinimeltään "Alku".

Pyörän hallinnassa ja liikkumisessa en huomannut testiajossa mitään eroa aikaisempaan.


Re: Takapakan vaihtoa pienempään

Lähetetty: 07 Elo 2016, 14:44
Kirjoittaja Pastori

En tiä saako kierrepakat palasiksi.

Otas kuva siitä ongelmakohdasta. Takaa siis - että näkyy se rattaan osuma.


Re: Takapakan vaihtoa pienempään

Lähetetty: 07 Elo 2016, 15:12
Kirjoittaja kuparinen

Napamoottorikiekoissa on useita prikkoja, joita voi siirrellä puolelta toiselle. Näin voi passata navan paikkaa sivusuunnassa. Ainoat tärkeät ovat ne momenttiprikat, jotka välittävät vääntömomentin akselin tasoista "nokilla" dropoutin hahloon. Ne pitää olla molemmin puolin, mutta ne voivat olla dropoutin ulko- tai sisäpuolella mutta aina niin päin, että momentti siirtyy, eli nokat siellä hahlossa.

Itselläni on Performer-trike (jousitettu, kai alunperin Trike-X nimellä myyty), jossa jouduin kääntämään momenttiprikan toisinpäin eli dropoutin ulkopuolelle oikealla, vasemmalla ei mahtunut... moottorinapa on aika leveä. Haarukkaa en levittänyt. Mielestäni ei trikessä ole väliä, onko takakiekko aivan tarkkaan keskellä. Minun napamoottorini on eri mallia, siinä on vaihdettava kasetti. Nyt rataskasetti on "liikaa oikealla" eli ketju ei siirry 9-pakan pienimmälle takarattaalle (takavaihtajan liike ei ulotu, rajoittimet tulevat vastaan). Ehkä vaihtajan kiinnitystä korvakkeeseen saisi prikattua vähän ulospäin, mutta nykyvälityksilläni ( ja moottorilla :D ) en suurinta vaihdetta tarvitse. Eli ketjun mahtumisongelma ratkesi itsestään...


Re: Takapakan vaihtoa pienempään

Lähetetty: 07 Elo 2016, 15:12
Kirjoittaja sompi

Tuossa kaksi kuvaa. Ketju mahtuu juuri ja juuri pyörimään tuolla välissä. Paikallaan kun pyörittää rengasta niin ei kuulu mitään hankaus-ääniä mutta ajossa jo huomasi, että se kulkee liian läheltä haarukkaa.

Kuva

Kuva

kuparinen kirjoitti:

Napamoottorikiekoissa on useita prikkoja, joita voi siirrellä puolelta toiselle. Näin voi passata navan paikkaa sivusuunnassa. Ainoat tärkeät ovat ne momenttiprikat, jotka välittävät vääntömomentin akselin tasoista "nokilla" dropoutin hahloon. Ne pitää olla molemmin puolin, mutta ne voivat olla dropoutin ulko- tai sisäpuolella mutta aina niin päin, että momentti siirtyy, eli nokat siellä hahlossa.

Niin on ja melkein kaikki prikat (+yksi mutteri) menivät vasemmalle puolelle, että vältyin tuolta renkaan hankaamiselta. Vasemmalle puolelle piti laittaa hahloprikka haarukan ulkopuolelle. Oikealle puolelle sain mahtumaan vain yhden ohuen prikan ja hahloprikan (hahloprikka haarukan sisäpuolella). Enempää ei prikkoja enää mahdu, kun jouduin jo tässä tapauksessa levittämään haarukkaa.