Suunnitteletteko oman kaupunkinne paikallista nojapyörä kokootumista, vaiko kenties suurta kansainvälistä tapahtumaa. Ilmoita ja keskustele "kokoontumisajoista" täällä!
Tapahtumaan on nyt lähdössä kaksi auto kuntaa. Toisessa autossa on Heikki Gröndahl ja Pekka Packalen toisessa allekirjoittanut ja Kristian Salikoski.
Saas nähdä mitä päivityksiä reissusta pääsee tekemään paikan päältä. Hieman polttelis hommata joku prepaid nettiliittymä tsekeistä jolloin pääsis sekoilemaan rauhassa netissä.
Mahtavaa, ihan kunnon edustus suomesta.
Äkkäsin juuri äsken, että töissä samassa huoneessa istuu kaveri, joka juuri tuli pois Brahasta vaihdosta. Minäpä kysäisen maanantaina miten hän hoiti tuon homman.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kolmen aikaa tuli viesti, että ovat Rigan liepeillä. 300 km matkaa jo taitettu
Kiitos ripeästä raportoinnista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ensimmäinen ajopäivä takana ja ollaan Kaunaksen liepeillä liettuassa josta huomenna jatketaan puolen poikki tsekkeihin. Heikin ja Pekan kanssa juteltiin laivalla tunnin verran aamiais buffetin jälkeen kun löydettiin kaikki toisemme vasta siinä vaiheessa. Toinen autokunta on majoittautunut jonnekin pohjoiseen puolaan joten näemme heidät seuraavan kerran Tsekeissä leirintä alueella.
Poikkesimme matkallamme tänään Rigassa katsomassa Materia Bikes konttoreilla heidän pyöriään. Kauniita ovat, mut huh heijaa tuota hintaa. Yksi runko kestää n. 72 tuntia valmista ja hinnat alkaen n. 2500e
Toinen ajopäivä meni ihan hyvin, mutta matka alkoi tuntua aika pitkältä.
Saapuminen majapaikkaan tapahtui paikallista aikaa klo 23, eli kuvia illasta ei tullu otettua ja moni oli nukkumassa joten esittäytymiset sai odottaa aamuun.
Mahtavaa, kuvareportaasi alkoi jo hyppylähdöllä. Vaikka maisemat ovat vaikeita kuvata, pyörien kuvaaminen on helpompaa. Ottakaa paljon kuvia omatekoisista pyöristä ja niiden yksityiskohdista ja koeajakaa omatekoisia mahdollisimman paljon, jotta ideat ja toteutustavat leviävät ja kehitys kehittyy.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mahtavaa, kuvareportaasi alkoi jo hyppylähdöllä. Vaikka maisemat ovat vaikeita kuvata, pyörien kuvaaminen on helpompaa. Ottakaa paljon kuvia omatekoisista pyöristä ja niiden yksityiskohdista ja koeajakaa omatekoisia mahdollisimman paljon, jotta ideat ja toteutustavat leviävät ja kehitys kehittyy.
Täällä on älyttömän vähän omatekeleitä ja ne harvat joita on näyttää olevan aikalailla kopiota kaupallisesta tsekki pyöristä. Täällä on esitteillä merkki joita tuskin tunnetaan suomessa. Stercl on aika kovasti esillä ja heillä on paikalla kaikki heidän erimallit koeajettavina. Muotoilu on hieman omanlaisensa, mutta toteutus on totuttua tsekkiläistä, painavia alumiinisia perinteisiä nojapyöriä joissa ylä tai alaohjausta ja takaveto. Käsiveivipyörässä ei näyttänyt olevaan mitään erityisen ihmeellistä.
Vierekkäin istuttava tandemi on toki ihan mielenkiintoinen mutta ei siinä mitään kovin erikoista ole. Molemmilla on omat etuvaihteet ja takanavassa on sitten ohjaajan hallinnoimat takavaihteet joka on aika typerä yhdistelmä kun etuvaihteilla muuttaa kadenssia aivan liikaa jotta niistä olisi mitään iloa.
Upeaa raportointia. Pienenä interaktiivisena osiona pyytäisin lähikuvia Stercl Alex pyörän takahaarukan yksityiskohdista. Ennen kaikkea iskarin alapään kiinnitys haarukan välissä ja haarukan nivelöinti edessä. Myös käsiveivipyörän ohjausnivelen toteutus kiinnostaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Perjantaina päästiin jo mäkien makuun. Pari suurempaa nousua ja laskua sattui reitille. Huiput alamäissä oli 71 km/h ja 67 km/h ja pidempi nousu oli n. 2 km pitkä josta jyrkempi kilometri oli keskimäärin 10% ja paikotellen garmin sanoi 14%. Näkymät huipulta oli nousun arvoiset.
koeajakaa omatekoisia mahdollisimman paljon, jotta ideat ja toteutustavat leviävät ja kehitys kehittyy.
Ihan varovaisesti kuitenkin ettei vaan satu mitään
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Alexia ei ole näkynyt enää tänään joten siitä en kuvia ole saanu, mutta käsiveivin etuosa on taattua kestävää putkihirvitystä.
Kiitos tästä kuvasta. Juuri tällaisia kuvia tarkoitin yksityiskohtakuvilla. Siinä näkyy keskitysjousi, jollainen voisi olla mm. MBB-pyörissä hyödyllinen. Kyllä se Alexikin ilmestyy vielä kuvattavaksi. Ja vaikkei ilmestyisikään, se joustotakahaarukan alapää oli muissakin joustoperäisissä Stercleissä samanlainen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siinä näkyy keskitysjousi, jollainen voisi olla mm. MBB-pyörissä hyödyllinen.
Siinä on lukitus keulalle ettei se kaadu, mutta minkäänlaista keskitysjousta siinä ei ole.
Lauantai päivän retki oli sangen lyhyt, mutta sitäkin jyrkempi. Nousu metrejä kertyi garminiin yli 500 leirintä alueelta. Nousu alkoi sangen vaatimattomasti parin prosentin nousulla joka pikkuhiljaa muuttui n. 4% nousuksi ja n. 4 km jälkeen oli tarjolla kyyti huipulle joka oli aika suosittu koska sähköavusteisillakin oli kovatyö jurruttaa viimeiset kolme kilometriä nousua joka vaihteli 7 ja 14% välillä. Olin ainoa meidän tiimistä joka polki ylös asti. Pekka ja Kristian talutti osan matkaa ja Heikki tuli kuljetuksella.
Huipulla tuli kuvattua yksi omatekele joka on mielenkiintoinen koska se on juotettu yhteen hitssamisen sijasta ja taka dropparit on todella ohuet. Ne näyttäisi olevan luokkaa 4mm paksua terästä ja rakentaja halusi niillä kokeilla miten ohuet kestävät vielä käytössä samoin kun joutosten kestoa. Tätä on tarkoitus koeajaa myöhemmin. Joutoksia eikä runkoa ole maalattu, siinä on vain kirkas lakka.