Mbb- pyörien keularakenteet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 08:54

Oma rakentelu on viime ajat keskittyny mbb-pyöriin, on tullu tehdyksi erilaisia - kaupunkipyöräsarjaan muutama, maantie/kisasarjaan pari, tandemi. Kaikissa keularakenne vähän erilainen ja keulan malli syntynyt osin saatavilla olevan materiaalin perusteella. Samalla on yritetty pohdiskella (yhdessä foorumilla), kestävää mutta kevyttä, helpposti rakennettavaa, helppoa purettavuutta, vähän turvallisuuttakin ihan viime aikoina :wink: - jotain muuta :?
Siksi tämmösen ketjun laitoin jos yrittäs tarkastella ja kehittää tätä osa-aluetta - löytäs mahdollisimman helpon ja yksinkertasen tavan tehdä mbb-pyörä pystärin osista - etuharukka/takahaarukka ym. hyväksikäyttäen. Tai jos löytyy järkevämpi ja helpompi malli, joka onkin yksinkertasinta tehdä suorasta putkesta :roll:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 09:10

Kuva
viewtopic.php?f=3&t=3222
Ensimmäinen kaupunkimbb:ni Helsinkinojakki:
Plussaa: Mahdollisuus kääntää/viikata etukiekko, rungon viereen kuljetusta varten (Helsinkinojakissa viikkaus ei onnistu, yhdysputki ottaa runkoon kiinni).
Myöskin keulan purkaminen on yhtä helppoa ku normipyörässä - mutta laakerit joutuu avaamaan.
Syntyy normaaleista pyöränosista, etuhaarukka, takahaarukka, emäputki, stemmi, ohjaustanko
Miinusta: Ketjut joutuu katkasemaan että ne saa pois. Jos ketjuputket sijottaa keskiöstä kauemmas, ketjulinjan yläpuolelle, tämä ongelma poistuu.
Yhdysputken taivuttaminen tai kulmien hitsaus on työläämpää, tai vaatii putken taivuttimen - verrattuna suoraan yhdysputkeen.
Helsinkinojakissa mitotusongelmaa sen verran, ett haarukan olkapäät ottaa reisiin kiinni - joko kapeempi haarukka tai keskiö himpun korkeemmalle ja ongelma poistuu.
Kehitysidea:
Jos yhdysputken tekis kahdesta, osin renkaan vierellä kulkevasta ohuemmasta putkesta, ei tartte taivutella ja haarukan hangassa paremmin tilaa hitsata.
Viimeksi muokannut PW, 01 Syys 2016, 11:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 09:17

Kehitysehdotus.JPG
Kehitysehdotus.JPG (53.94 KiB) Katsottu 2544 kertaa

Kehitysversio Helsinkinojakille, voisko olla tällanen - simppeli rakentaa :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 09:33

Kuva
viewtopic.php?f=3&t=4098&hilit=r%C3%A4mps%C3%A4l%C3%A4
Kaupunkimbb sarjassa Rämpsälän keula tuli tehtyä, pystärin takahaarukkaa ja satulaputkea sellaisenaan käyttäen. Keulakolmioon hitsasin kylläkin uudet dropparit, pulttikiinnityksiä varten. Yhdysputki klemmarilla stemmiin. Toimii lyhyemmälle ihmiselle mutta pidemmälle ei riitä takahaarukan mitat muuttamatta rakennetta. Tai riippuu tietyst luovuttavan pystärin mallista ja koosta.
Plussaa:
Suht helppo purkaa. Pieni mahdollisuus säätää keskiön etäisyyttä (riippuu klemmarin mallista). Jos löytää sopivan takahaarukan, voi ehkä käyttää sellaisenaan, droppareineen päivineen. Mahdollista käyttää myös alumiinipyörien takahaarukat (joita muuten on nurkat väärällään).
Miinusta:
Pientä klemmari ja droppari rakentelua, joka vie aikaa (ainakin miulta :oops: ).
Viimeksi muokannut PW, 01 Syys 2016, 11:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 09:37

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Kehitysehdotus.JPG

Kehitysversio Helsinkinojakille, voisko olla tällanen - simppeli rakentaa :?

Ei tuo ole sen helpompi rakentaa, koska kaksipuoleinen yhdysputki pitää kiertää eturattaan ja renkaan välistä, joten siihen pitää käyttää kannibaoitua ketjuhaarukkaa. :?

Eikös semmoset ole helppo löytää? - ainakin meijän pihalta just nyt :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 09:40

Piirtäessäni kuvittelin, ett nuo yhdysputket loppuu tuohon liitoskohtaan ja lopputumppi keskiölle on satulaputkea. Kestääkö ja onko helpompi tehdä :roll: ei välttämättä kumpaakaan :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 09:56

Kuva
viewtopic.php?f=3&t=4302
Automaattimbb - versio kaupunkimbb:stä 622kiekoilla, suora yhdysputki ja ketjuhaarukatkin tehty normietuhaarukoista. Etuhaarukka kapeempi ku Helsinkinojakissa, ei tapaa reisiin.
Plussaa:
Mielestäni helppo tehdä. Purettavuus helppo, koska yhdysputki stemmin kyljessä klemmarilla. Ketjut saa pois katkasematta. Pyörä on erinomaisen helppo ajaa myös ilman käsiä, mistä johtuu :? ei voi aina tietää. Yhdellä klemmarilla yhdysputken kiinnitys ja ohjaustangon etäisyys säätö.
Miinusta:
Koska yhdysputki on vinossa (kiinnitys stemmin kyljessä) keskiöstä ei voi oikeen tehdä siirrettävää (ketjulinja muuttuu). Tosin halkastavalla keskiöllä, tuokin ongelma poistunee.
Viimeksi muokannut PW, 01 Syys 2016, 11:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 10:13

Kuva
viewtopic.php?f=3&t=4546
Muattava putkikamelj, kaupunkimbb:n kierompi savolaisversijo. Ketjuputket sijoitettu hieman erikohtiin, ajatuksena jakaa yhdysputkelle tulevaa rasitusta - en tiedä onko tuolle mitään teoriapohjaa, eli onnistuiko käytännössä.
Plussaa:
Suht helppo tehdä (ketjuhaarukoiden ei tartte olla just samassa kohdassa ja samassa kulmassa :wink: Syntyy normi pyörän haarukoista, vaikka tässä ketjuhaarukat on ruohonleikkurista :wink: Yhdellä klemmarilla yhdysputken kiinnitys ja ohjaustangon etäisyys säätö. Ketjut saa katkasematta pois. Keskiöstä helppo tehdä säädettävä.
Miinusta:
Keulan purku on hieman haastavaa koska yhdysputkea joutuu vääntämään sivuun jotta stemmin saa pois.
Viimeksi muokannut PW, 01 Syys 2016, 11:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 10:28

Kuva
viewtopic.php?f=3&t=4846
Viimeisin, vielä kesken oleva kaupunkimbb - esim. autokyytiin pakattava versio. Alunperin yritin tehdä pelkillä ketjuputkilla (entiset etuhaarukat) mutta rakenne osottautui liian hepposeksi. Punaiset putket (entiset takahaarukan putket) lisätty tueksi ja nyt vaikuttas kestävän. Emäputken vieressä kulkeva hankaputki on sovittu tässä rakenteessa tarpeettomaksi ja poistunee jossain vaiheessa. Myös toiset ohuemmat haarukasta yhdysputkeen menevät on miusta tarpeettomat mutta katsotaan. Etummaiset haarukat olisi saaneet olla lähempänä keskiötä, ketjuvoimien takia.
Plussaa:
Ketjut helppo ottaa pois. Kevyt. Purkaminen kohtuu helppoa. Keskiöstä helppo tehdä säädettävä.
Miinusta:
Pientä lisä rumbaa rakentamisessa, koska haarukat vaihtaa paikkaa.
Viimeksi muokannut PW, 01 Syys 2016, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 11:01

Kuva
viewtopic.php?f=3&t=4164
Tandem 2WR:n keula on vähän sukua Flevokeulalle, ohajausnivel on itsetehty - 50,8mm putken sisään, akselina 20mm hydrauliikka putkea.
Plussat:
Helppo tehdä, ainakin nelikanttiputkesta. Ketjut helppo poistaa. Keula suht helppo irrottaa (riippuu koneistamisen tasosta). Helppo ajaa. Ehkä tähän voi myös laittaa, tyylikäs 8)
Miinusta:
Vaikka helppo tehdä, nivelen teko vaatii jonkin verran askartelua tai sorvin.
Mientään:
Jos tällasen keulan tekis yksikköön, minkä kokosesta tavarasta se pitäs tehdä, ett kestäs? Vai onko vastauksena - sopivasta mutta nelikanttiputkesta, jotta liitoksista tulee riittävän jämäkät?
Kuva
Kehitysversiossa ohjaustangolle menevä putki, menisi emäputken suuntaisesti suorana ohjaustangolle.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 11:34

Kuva
viewtopic.php?f=3&t=3112
Akseliväli 142cm, keskiön korkeus 55cm, penkin alinkorkeus 47cm ohjauskulma n.49astetta, jättö n. 10cm.
Ensimmäinen mbb:ni "Piirakka" oli enempi maantie mallia ja keula muuttui ajansaatossa ihan omanlaisekseen. Kuvassa suurinpiirtein viimeinen kehitysversio. Ikäväkyllä rakenne ei kestänyt, osin erittäin huonon hitsauksen tähden.
Plussaa:
Kevyehkö rakenne? Aika yksinkertanen rakentaa? Tyylikäs? :?
Miinusta:
Kestävyys? Rakentamisongelma, putkien päiden mahduttaminen keskiöputkelle. Ketjut katkaistava, jotta ne saa pois.
Kehitysversio:
Miettinyt, kannattasko tehdä uus - kehitysversiosta pitäs saada kestävämpi, ei juuri muuta kehitettävää - pyörä oli tosi mukava ajaa.
Viimeksi muokannut PW, 02 Syys 2016, 19:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 11:43

20160805_123442.jpg
20160805_123442.jpg (206.53 KiB) Katsottu 2441 kertaa

viewtopic.php?f=3&t=4813
Kisa pyöräksi rakennettu RR, peräosa on edellisestä kääntyväkeskiöisestä (Piirakka) ja keula vanhasta kevyestä maantiepyörän takahaarukasta. Perinteinen teuhaarukka jätetty kokonaan pois. Ajokokemus vielä vähäinen ja Nokian 200m:kin jäi tällä ajamatta - ehkä ensivuonna.
Plussaa:
Kevyt 12kg. helppo rakentaa.
Miinusta:
Kestävyys?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 13:00

Kuva
Jorin perhepyörässä on ratkaisu, takahaarukan riittämiseen pitkälle polkijalle - mutkaputkella homma hoituu ja klemmareilla säädettävyyttäkin löytyy. Ketjuputket droppareissa, ilmeisesti pulteilla kiinni.
Tässä linkki perhepyöräketjun alkuun
Tätä kuvaa napauttamalla lisää yksityiskohtia
Kuva
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6155
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja Pastori » 01 Syys 2016, 13:09

Tässä mun eka MBB. Kuudee kosto. Tässä rakenteluketju: viewtopic.php?f=3&t=4818&p=96157

Kuva

Tässä on keulakolmio hitsattu kiinni dropparien tienoilta niin että MTB takaosan droppari on paikallaan ja etuhaarukasta on pätkäisty alaosat pois ja tehty halkio joka sijoitettu helpoimmalla mahdollisella kulmalla siihen takakolmioon.

PLUSSAA: Helppo tehdä - todella tanakka.

MIINUSTA: Poljinkeskiö on mulle itelleni (184cm) liian lähellä ja penkki on hitusen kaukana etukiekosta. No. Balanssi renkaiden painoissa voipi olla hyvä - mutta visuaalisesti ei oo kiva.

YLEISTÄ: Tää on mahtava pyörä. Kulkee kuin juna. Ylämäet menee hienosti. Ja MBB toiminta on vaan niin hienoa. Ketjut ei oo ikinä tiellä - ei tarvi varoo mitenkään. Rengas ei osu kääntäessä ketjuun.

Tästä saadaan jollekulle 160-175 senttiselle todella hyvä pyörä. Pitää kattella saataisko naiskuski tähän. Houkuttelen kisakuskiksi teiniä ensivuoden Nokialle.

MITÄ OPIN:
Hoksasin että takarunkoa rakentaessa kantsii laittaa se runkoputki juuri siihen kulmaan kuin on pyörän käyttötarkoitus. Ei tarvi monimutkaista (painavaa) rakennetta penkin kiinnitykseen ja saa samaan hintaa pienen säädön tehtyä. Tosin ylös alas muutos tulee hitusen.

Arvioni mukaan käyttökelpoiset penkin kulmat:
15-20 astetta = kisahenkinen reising peli
25-35 astetta = retkipyörästä kaupunkipyörään

Kun penkki on pystymmässä on pyörällä kivempi kurvailla mutta vauhtia ei tule automaagisesti kuten matalammalla penkin kulmalla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14226
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2016, 13:10

Kuva
Pastorin Kostossa samanlainen mutkaputkiratkasu - tuon jotuu ehkä kopioimaan, jatkossa. Tehnee hommasta helppoa ja tulee takahaarukoillekin jotain käyttöä, jopa alumiinitakahaarukoille :mrgreen:
Muok. Pastorilta tulikin tarkempi selvitys rakenteesta, kiitos.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: eemeli ja 13 vierailijaa