Sivu 8/9

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 12:04
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

[Nuilla 55-406 kumeilla ei voi ajaa täysillä paineilla, koska ne ei istu vanteelle oikein jämäkästi.

Mulla oli tuollainen taittuva ja. Asettui vasta saippuan kanssa kunnolla.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 13:47
Kirjoittaja rutunen
vaaka kirjoitti:

Vähän vajaat sivut. Ei paino- ja pehmeystietoa tekstissä, videoita en katsonut. Amazonissa 89 $ ja 1,95 paunaa paino. Js tosiaan on 900 g painoa hip hei. Ei ehkä niin hotti juttu ja kovuudellakaan väliä. Väittivät, että kumi sisurissa ei lämpene. Eikö fysiikan lait määrää, että pitää olla jumalattoman kova materiaali, joka ei taivu kitkan välttämiseksi sisurin materiaalissa? Jos todella ei lämpene lisäksi pitää olla nollakitka ulkokumia vasten. Markkinointitermejä?

Amazonissa oli linkki Bell muka paineen pitävään sisuriin ilman venttiiliä. Muistaakseni ei international shippingiä.

Eli Amazonin asiakaspalvelusta oli sanottu nuo tiedot, vai Peramilta?


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 22:59
Kirjoittaja vaaka

Osa amatsoniasta tuotekuvauksesta, mainospuheelta kuullostavaa väitettä Peramilta ja loput fysiikan kirjasta. Massa sisurille amatsoneilta.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 17 Heinä 2022, 17:14
Kirjoittaja tm

Vanha ketju, mutta aina niin ajankohtainen aihe :lol: .
Tappajasepeli ei niinkään juuri nyt, mutta Jorilta tenttailin äsken ajatuksiaan polkupyörän vyörenkaan toteutuksesta. Vinkkasi lukemaan tämän viestiketjun.

Ans kattoo jos saisin aikaiseksi kokeilla tuota valmiin (käytetyn) renkaan "vyöttämistä" jossain välissä.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 17 Heinä 2022, 22:35
Kirjoittaja tm

Piti tehdä heti vähän rengasmittailuja. Quest-kinnerin mukana tuli taannoin jokusia käytettyjä F-lite -renkaita (koko 50-406) edelliseltä omistajalta. Hyvin rullaava rengas, mutta kestää heikosti pistoja -> potentiaalinen "aihio" siis :-).

Mittasin renkaan ulkokehämitan eri rengaspaineilla:
0 bar: kehä 1591 mm
2 bar: kehä 1596 mm -> venymä 5 mm (0,3 %) -> halkaisijamuutos 1,6 mm
4 bar: kehä 1613 mm -> venymä 22 mm (1,4 %) -> halkaisijamuutos 7 mm

Renkaan leveys:
51 mm (2 bar)
52,5 mm (4 bar)

Kun miettii noita venymiä ja katsoo tuota renkaan muotoa, niin ei mikään optimiaihio vyöpaketin lisäyskokeiluihin. Vyö olisi hyvä saada halkaisijaltaan/kehältään pienemmäksi, jotta siitä saisi leveämmän ja muodoltaan vähemmän kaarevan.

Oma epäilys on, että modauksen myötä tämän renkaan pistonkestävyys voisi parantua, mutta vierintävastus huononisi samalla selvästi, eli vyörenkaan etua ei saavutettaisi. Perustuu aiempiin kokemuksiin tuubirenkaiden kanssa. Voin toki olla väärässäkin...

01_F-lite_tekstit.jpg
01_F-lite_tekstit.jpg (142.07 KiB) Katsottu 3558 kertaa
02_F-lite_paineistettu_muoto.jpg
02_F-lite_paineistettu_muoto.jpg (67.21 KiB) Katsottu 3558 kertaa
02_F-lite_pistovauriot.jpg
02_F-lite_pistovauriot.jpg (185.78 KiB) Katsottu 3558 kertaa

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 17 Heinä 2022, 22:51
Kirjoittaja tm

Jos tuon edellä mainitun renkaan kanssa leikkiä jatkan, niin seuraava homma olisi hioa ylimääräiset kulutuspinnan kumit pois rungon päältä, ja alkaa miettiä tarkemmin itse vyöpakettia.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 18 Heinä 2022, 11:11
Kirjoittaja tm

... ja pitäisihän tuon renkaan nykyinen vierintävastuskin jotenkin selvittää ennen aloitusta. Vähintään jollain rullaustestillä tms. Ellen sitten aktivoidu iäisyyslistalla olevan rengastestikoneen rakentamisen suhteen . Eli varmaan hautautuu tämäkin homma odottamaan parempia aikoja...


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 18 Heinä 2022, 18:11
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti: 18 Heinä 2022, 11:11

... ja pitäisihän tuon renkaan nykyinen vierintävastuskin jotenkin selvittää ennen aloitusta. Vähintään jollain rullaustestillä tms. Ellen sitten aktivoidu iäisyyslistalla olevan rengastestikoneen rakentamisen suhteen Kuva. Eli varmaan hautautuu tämäkin homma odottamaan parempia aikoja...

Minä mielelläni autan vierintävastustestilaitteen tekemisessä. Olen sitä suunnitellut kauan ja vain tekeminen on hoitamatta. :oops:

Ostin jo 20 vuotta sitten nauhahiomakoneen testilaitteeksi. Nauhakone tulee laitteen alle, eikä sitä tarvitse modata, paitsi ehkä nauhan osalta. ;)


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 18 Heinä 2022, 20:13
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti: 18 Heinä 2022, 18:11
tm kirjoitti: 18 Heinä 2022, 11:11

... ja pitäisihän tuon renkaan nykyinen vierintävastuskin jotenkin selvittää ennen aloitusta. Vähintään jollain rullaustestillä tms. Ellen sitten aktivoidu iäisyyslistalla olevan rengastestikoneen rakentamisen suhteen Kuva. Eli varmaan hautautuu tämäkin homma odottamaan parempia aikoja...

Minä mielelläni autan vierintävastustestilaitteen tekemisessä. Olen sitä suunnitellut kauan ja vain tekeminen on hoitamatta. :oops:

Ostin jo 20 vuotta sitten nauhahiomakoneen testilaitteeksi. Nauhakone tulee laitteen alle, eikä sitä tarvitse modata, paitsi ehkä nauhan osalta. ;)

Mulla oli taannoin selvästikin huonompi nauhahiomakone kokeilussa, koskapa siinä pyöriminen hyytyi kun renkaalle latasi vähän pyöräkuormaa -> kitka hihnan ja koneen rungon (liukupinnan?) välillä kasvoi liian suureksi.
Siitä nyt kuitenkin lähdetään, että vähintään 50 kg pyöräkuorma pitää olla saavutettavissa.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 08 Marras 2022, 09:24
Kirjoittaja Nojanalle

Kaikkien pyöräilijöiden iloksi on Jyväskylässä tänään aloitettu sepelisannan levitys. :evil: :evil: :evil: :evil:
Tiet sulia , mutta sataa silkaa vettä . Lunta ei lähi tienoillakaan , tosin ei toi sepeli sotku auttas lumessa. :evil: :evil:
Ilmeisesti kun kalenteri näyttää määrä päivää , homma tehdään vaikka ei tarvis. Tää on tätä järjetöntä hommaa. :mrgreen:
Paljon saa vettä virrata Tourujoessa , ennenkuin tähän löytyy järjellinen selitys. :oops: :oops:


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 08 Marras 2022, 10:47
Kirjoittaja koiravahti
Nojanalle kirjoitti: 08 Marras 2022, 09:24

Paljon saa vettä virrata Tourujoessa , ennenkuin tähän löytyy järjellinen selitys. :oops: :oops:

Selitys on raha. Urakoissa on usein määritetty tonnimäärät hiekalle/kausi niin että kun käyttö ylittyy niin urakoitsija saa laskuttaa ylimenevän lisätyönä. Tästä syystä urakoitsijat kylvää sitä heti kun kalenteri (ja sääennustus) näyttää siihen vihreää valoa. Eikä sitä sitten säästellä vaan laitetaan ihan reilusti. Tarkemmin voi lukea vaikkapa Harri Vaaralan twiiteistä https://twitter.com/harrivaarala/status ... 4560236552.

Jos työn tilaajaa ei kiinnosta valvoa työn laatua, kuten lähes 99% tapauksista sattuu, niin eipä siinä taida jäädä paljon muita vaihtoehtoja kuin että kansalaiset käärii hihat ja laittaa palautetta työn tilaajalle? Joissakin kaupungeissa on älytty jopa ulkoistaa tätä hommaa riippumattomille tahoille niin että palaute vaikuttaa urakoitsijalle maksettuun palkkioon.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 08 Marras 2022, 11:42
Kirjoittaja Vilijami
Nojanalle kirjoitti: 08 Marras 2022, 09:24

Kaikkien pyöräilijöiden iloksi on Jyväskylässä tänään aloitettu sepelisannan levitys. :evil: :evil: :evil: :evil:
Tiet sulia , mutta sataa silkaa vettä . Lunta ei lähi tienoillakaan , tosin ei toi sepeli sotku auttas lumessa. :evil: :evil:
Ilmeisesti kun kalenteri näyttää määrä päivää , homma tehdään vaikka ei tarvis. Tää on tätä järjetöntä hommaa. :mrgreen:
Paljon saa vettä virrata Tourujoessa , ennenkuin tähän löytyy järjellinen selitys. :oops: :oops:

Voi että, nuin myöhään. Täällä Oulussa aloitettiin sepelin levitys pyöräteille jo kuukausi sitten, vaikka pienintäkään tarvetta ei olisi vieläkään, jos ei koskaan. Kirjoitin joku vuosi sitten pitkän sähköpostin kaupungille (lähetin kopion usealle taholle), jossa ilmoittauduin vapaaehtoiseksi gallupin tekijäksi. Ehdotin, että haastattelen pyörätien käyttäjiä ja kyselen haluavatko he sepeliä pyöräteille. Eipä ikinä vastattu mitään. Mulla on vahva tunne, ettei sepeli ole kenenkään -oikean pyörätien käyttäjän- toivelistalla. Lasten ja miksei aikuistenkin pulkat, potkukelkat ja sukset luistaisivat paljon paremmin ilman hiekoitusta. Pyörät ja koirien tassut likaantuvat ja sepeli aiheuttaa monen näköistä ongelmaa. Tässähän ei ole mitään järkeä, mutta aikamme vitsaus TURRRVALLISUUS taas vaivaa…


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 08 Marras 2022, 14:17
Kirjoittaja eemeli

Toivottavasti saatte tuohon sepelinkylvöön jotakin tolkkua. Nykyisessä ei ole mitään järkeä, mutta niin kauan kuin liukastumisista vastuu on pelkästään urakoitsijalle niin tuohon ei tule muutosta. Urakoissa liukkauden torjuntaan lasketaan isompi kustannus kuin itse lumitöihin. Sitten ihmetellään kustannusten nousua. Eli käytännössä urakoitsijan pitää kiertää alueensa joka päivä sepelin kanssa ja säilyttää päiväkirjat vähintään kaksi vuotta. Mä olen koko ikäni tuota työtä tehnyt ja joka vuosi se menee hullummaksi.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 09 Marras 2022, 09:28
Kirjoittaja Polkumies

Paljonkohan hiekottaminen maksaa kokonaisuudessaan? Jos hiekottaminen lopetettaisiin, saisiko sillä rahalla kaikille liukuesteitä kenkiin ja nastarenkaita pyöriin?


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 09 Marras 2022, 10:14
Kirjoittaja Nojanalle
Polkumies kirjoitti: 09 Marras 2022, 09:28

Paljonkohan hiekottaminen maksaa kokonaisuudessaan? Jos hiekottaminen lopetettaisiin, saisiko sillä rahalla kaikille liukuesteitä kenkiin ja nastarenkaita pyöriin?

https://www.youtube.com/watch?v=ESR9En6 ... rt_radio=1 Hyvä kysymys . Vielläkö otetaan tää ilman laatu kysymys huomioon . Niin alkaa oleen kyseen alaista koko hiekotus.
Eikö hesassa kokeiltu jotain ainetta pyöräteillä taanoin . En tiedä toimikoo muualla , vai siellä hyvin . Kun tästä kokeilusta ole sen enenpää kuultu.