Sivu 8/18

Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 13:34
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joo helppo mennä sisään mutta ensin tämä olis katettava. Verrattuna symmetriseen pyörän kiertävään runkoon, tähän pitää lisätä enemmän tukirakenteita tai kate pitää olla jämäkämpää :? Kangaskatteen toista helmaakaan ei saa mihinkään kiinni :? Toinen sivu vois olla kiinteä, kuten oon deltojen kattamista aikasemminkin aatellu - tähän vaan joutus sisäänmenopuolelle tekemään enemmän tukirakenteita :?

Sulla on sen verran vähän sateessa ajo kokemusta että et ole suunnitellut vielä pään kattamista niin että voi ajaessa esim. vastata kännykkään. Pidät siksi kajakkimallia helpompana ;)

Pistin tuonne eka sivulle kuvan sopivasta katemallista: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 07#p103548
Ohut putki turvakaari tyyliin penkin taakse. Toinen samanlainen keulaan niin että menee kulku puolelta alhaalta rungon keskiputkeen. Tämä keula kaari taaksepäin kallelleen kuten em. kuvassa. Kennolevyt ja pleksit päälle popniiteillä. Kulkupuolella kiinnitys niiteillä/pulteilla vain etu tai takakaareen ja kuminauhalenkeillä muut reunat niin toimii ovena.

Jukka

Ehkä hetkellistä mielikuvituksen puutetta mutta vertaan vain nyt symmetriseen (pyörän kiertävään) runkoon, en nykyisiin sukkulamalleihin. Ja siinä symmetrisessä pidän fiksuna sitä, ett runkoon voi molemmin puolin kiinnittää katteen ja tarvittavat kaaret, jotka voi olla hennompia. Näitä kun mietiskelen, yritän löytää rungon osalle, muutakin käyttöä ku pyörän kasassa pitäminen, samoin muille pyörän osille. Rungon osa voi toimia myös penkin tukena ja/tai katteen tukena ym. Puntaroin siis eri vaihtoehtoja mutta lopultahan käy niin ett kaikki mallit pitää tehdä :mrgreen:


Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 13:36
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Nyt tulee niin vankalla ja asiantuntevalla äänenpainolla, ett pitää vissiin uskoa :mrgreen:

Pitäskö se poikkirunkokin olla 50mm:stä? Riippunee ehkä siitä, miten penkin toteuttaa, tukeeko se runkoa ja haarukoita takaosasta :roll:


Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 13:38
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Joo, ja puoltaminen olisi vielä suurempaa jos veto olisi sivuvaunussa ja moottoripyörän renkaat pyörisivät vapaasti.

Normaalijättöinen etupyörä toimii kuin ostoskärryn rengas, eikä tällöin vastusta sivuttaisvoimaa. Miten siis vetävän renkaan puoli vaikuttaa? Voimavektoripiirrosta kiitos!


Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 13:44
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Normaalijättöinen etupyörä toimii kuin ostoskärryn rengas, eikä tällöin vastusta sivuttaisvoimaa. Miten siis vetävän renkaan puoli vaikuttaa? Voimavektoripiirrosta kiitos!

Kokeile työntää ostoskärryjä kulmasta yhdellä sormella rungon suuntaisesti ;)


Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 13:48
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Normaalijättöinen etupyörä toimii kuin ostoskärryn rengas, eikä tällöin vastusta sivuttaisvoimaa. Miten siis vetävän renkaan puoli vaikuttaa? Voimavektoripiirrosta kiitos!

Kokeile työntää ostoskärryjä kulmasta yhdellä sormella rungon suuntaisesti ;)

Jos ostoskärryistä ottaa toisen eturenkaan pois ja työntää kummasta kulmasta vain, niin kääntymään lähtee?


Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 14:24
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Jos ostoskärryistä ottaa toisen eturenkaan pois ja työntää kummasta kulmasta vain, niin kääntymään lähtee?

Epäsymmetrinen veto/työntö aiheuttaa aina epäsymmetristä vetelyä ohjaukseen, mutta tuo vetely on vähäisempää, jos ohjaava etupyörä on vetävän pyörän linjalla verrattuna siihen ettei ole. Työntöpuolen eturenkaan vierintävastus ei tuota lisää kääntymisvaikutusta, jota taas vastapuolen eturengas tuottaa sitä enemmän, mitä suurempi on raideväli.


Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 21:39
Kirjoittaja irakas

Purin kaksi poljinta ja tein kuvan niiden yhdistämisestä.

Polkimien yhdistäminen.png

Re: SH31

Lähetetty: 20 Marras 2016, 22:16
Kirjoittaja Jarcco

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.


Re: SH31

Lähetetty: 21 Marras 2016, 10:37
Kirjoittaja irakas

Piirsin uuden version SH31:stä:

SH31 21.11.2016.3.png

Takakiekot 24", istuinkorkeus 50 cm (on ikääntyneen helpompi nousta ylös), kampiakseli on siirrettävä.


Re: SH31

Lähetetty: 21 Marras 2016, 11:45
Kirjoittaja Vilijami

Minkälaisella mekanismilla vasemman puolen ohjauskahva toimii?


Re: SH31

Lähetetty: 21 Marras 2016, 11:51
Kirjoittaja Jarcco

Kammet pystyisi tekemään noinkin, ilman toista laakeria:
Kuva
http://www.ricksycle.com/default.html


Re: SH31

Lähetetty: 21 Marras 2016, 12:00
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:

Minkälaisella mekanismilla vasemman puolen ohjauskahva toimii?

Oikean puolen ohjaussauva on nivelöity runkoputkeen. Kun sauvasta vetää, nojakki kääntyy oikealle. Vasemman puolen sauva on kiinteä. Siinä on vain jarru ja vaihdevipu.


Re: SH31

Lähetetty: 21 Marras 2016, 12:01
Kirjoittaja irakas
Jarcco kirjoitti:

Kammet pystyisi tekemään noinkin, ilman toista laakeria:
Kuva
http://www.ricksycle.com/default.html

Kyllä vaan, mutta saako kestäväksi?


Re: SH31

Lähetetty: 21 Marras 2016, 17:54
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:

Kyllä vaan, mutta saako kestäväksi?

Saa, kun mitoittaa oikein :wink:


Re: SH31

Lähetetty: 21 Marras 2016, 18:04
Kirjoittaja PW
Jarcco kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kyllä vaan, mutta saako kestäväksi?

Saa, kun mitoittaa oikein :wink:

"Lyhyt ja paksu" - uusilahko ;)