Sivu 1/1

Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 11:31
Kirjoittaja Pastori

http://cyclingfallacies.com/fi/

Älä usko yleisiin myytteihin pyöräilystä – käytä näitä perusteluita!

Pyöräilyaktiivit käänsivät joutessaan tuota birttisivustoa ja konvertoivat tilastot samalla suomalaisiksi.


Re: Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 14:15
Kirjoittaja janx

http://cyclingfallacies.com/fi/18/pyoer ... tannuksiin

Puuttuuko tästä teidän mielestä maininta kunnallisverosta ja sen käytöstä teiden tekoon? Myös pyöräilevä kuntalainen taitaa maksaa sitä. :roll: Entäs Ulkopuolisen rahoituksen maininta? Luin erästä artikkelia, että iso ruokatalo maksoi jonkun pätkän kevliä. En nyt löydä sitä.


Re: Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 14:25
Kirjoittaja janx

http://cyclingfallacies.com/fi/8/huono-saeae

Tämä ansaitsisi mielestäni maininnan katetuista pyöristä. Laitoin palautetta. :lol:


Re: Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 14:40
Kirjoittaja E-Cruiser

Joo, kinnerit puuttuu :wink:

Tätä kohtaa hieman kritisoin:

Myös renkaista, jarruista ja moottorin kulumisesta syntyvät partikkelit voivat heikentää merkittävästi paikallista ilmanlaatua.

Modernin harjattoman sähkömoottorin kulumisesta ei synny mitään partikkeleita, koska se ei kulu mekaanisesti ollenkaan. Moottorissa ei tapahdu mekaanista kosketusta missään paitsi akselin laakereissa. Laakereita taas löytyy lähes joka ajoneuvotyypistä. Harjaton sähkömoottori kuluu ajan myötä hieman vain elektromagneettisesti, ajan myötä mahdolliset korkeat käyttölämpötilapiikit vähentävät magneettien tehoa.
Myöskään jarruista ei tahdottaessa modernissa sähköautossa lähde mitään partikkeleita, koska jarruttaminen voidaan suorittaa moottorilla elektromagneettisesti, ja suoritetaankin. Polttomoottoriauto on sitten toinen juttu, mutta tuosta jutusta saa käsityksen että siinä puhutaan sähköautoista.


Re: Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 14:58
Kirjoittaja PW
janx kirjoitti:

http://cyclingfallacies.com/fi/18/pyoer ... tannuksiin

Puuttuuko tästä teidän mielestä maininta kunnallisverosta ja sen käytöstä teiden tekoon? Myös pyöräilevä kuntalainen taitaa maksaa sitä. :roll: Entäs Ulkopuolisen rahoituksen maininta? Luin erästä artikkelia, että iso ruokatalo maksoi jonkun pätkän kevliä. En nyt löydä sitä.

Niin, eikös suurin osa pyöräilystä tapahdu kunnissa, kuntien rakentamilla väylillä?


Re: Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 15:10
Kirjoittaja Premnas

Hmm, noista pyöräilyvaatteista ja muista "erikoistarvikkeista" nyt voi olla montaa mieltä ja toki pyöräily onnistuu varmaan farkuissakin mutta ite sanoisin silti käyttäväni esim. trikoita mukavuussyistä enkä siksi että kokisin pyöräilyolosuhteiden olevan jotenkin erityisen hankalia.


Re: Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 15:54
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
janx kirjoitti:

http://cyclingfallacies.com/fi/18/pyoer ... tannuksiin

Puuttuuko tästä teidän mielestä maininta kunnallisverosta ja sen käytöstä teiden tekoon? Myös pyöräilevä kuntalainen taitaa maksaa sitä. :roll: Entäs Ulkopuolisen rahoituksen maininta? Luin erästä artikkelia, että iso ruokatalo maksoi jonkun pätkän kevliä. En nyt löydä sitä.

Niin, eikös suurin osa pyöräilystä tapahdu kunnissa, kuntien rakentamilla väylillä?

Pitää muistaa, että tuo teksti on alun perin brittiläisestä kulttuurista. Siellä mainitaan yleisesti teiden pääasiallisesta rahoittamisesta verovaroin, mikä kyllä pitää paikkansa kaikkialla. Se, että suomessa on erikseen valtion keräämät verot ja erikseen kunnan verot, ei ole mitään merkitystä siltä kannalta, kuka veroja maksaa. Kaikki maksavat sekä valtiolle että kunnalle. Tärkein osa tuossa tekstissä oli se, jossa mainittiin ettei autoilusta maksetut verot kokonaisuudessaankaan riitä kattamaan autoilusta aiheutuvia kuluja ja haittoja.

Pyöräilymyyttejä kirjoitti:

Useimmissa maissa tieverkostot suunnitellaan, rakennetaan, korjataan ja ylläpidetään yleisin verovaroin, ja liikenne- ja ajoneuvoveroja yms. käytetään moneen eri takoitukseen aivan kuin muitakin verotuloja. Vaikka kaikki autoiluun liittyvät verot osoitettiin ainoastaan tienpidon kustannuksiin, tarvittaisiin silti paljon enemmän varoja autoilun muiden yhteiskunnallisten kustannusten kattamiseen kuten turvallisuuteen, saasteiden ja onnettomuuksien aiheuttamiin haittoihin.


Re: Pyöräilyyn liittyviä uskomuksia murtamaan

Lähetetty: 26 Helmi 2017, 20:11
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Hmm, noista pyöräilyvaatteista ja muista "erikoistarvikkeista" nyt voi olla montaa mieltä ja toki pyöräily onnistuu varmaan farkuissakin mutta ite sanoisin silti käyttäväni esim. trikoita mukavuussyistä enkä siksi että kokisin pyöräilyolosuhteiden olevan jotenkin erityisen hankalia.

Tässä on varmaan pyöräilyn harrastajan ja pyörää käyttävän kohdalla ero. Jälkimmäisille on pyöräilyllä vain liikkumisen merkitys, joten sitä varten ei pukeuduta. Harrastaja taas näkee pyöräilyn jo itsessään mielekkäänä ja panostaa siihen myös hyötyajossa.

jori kirjoitti:

Pitää muistaa, että tuo teksti on alun perin brittiläisestä kulttuurista.

Helppo muistaa, kun lukee ajatuksen kanssa. Tanskassa ja Hollannissa on todella kylmiä talvia :lol: Suomentajat olisivat voineet sovittaa käännöstä hieman suomalaisiin oloihin, jolloin se olisi vakuuttavampi. On iso työ kyllä kääntää jo noinkin ja sovitus lisäisi työtä entisestään.