Re: Polkupyörätekniikan kehityshistoria
jori kirjoitti:Wacky kirjoitti:Ei ne vaihteet ole pois säädöistä aina jos ostaa vaan laadukkaat osat. Kaikissa jarruissa on jarrupalat jotka kuluu ja voivat antaa sen vaikutelman etteivät ole säädöissä siitä syystä, mutta panostamalla osiin voi tätä tuntumaa vähentää.
Nojanalle kirjoitti:Samaa mieltä . Halvat osat , ainaista säätämistä . Paremmissa kun säätää kerran kohilleen niin toimii koko kesän . Jarruja ei tarvitse säädellä jos ostaa kunnon hytdaaliset ja säätää ne kohilleen .
Näissä viesteissä lipsutaan juuri tuohon edellä mainitsemaani kapeakatseisuuteen. Ei ne laadukkaatkaan (monimutkaisen tekniikan) osat siedä tolloa käyttäjää. Otetaanpa esimerkiksi vaikka kallein mahdollinen monisylinterinen levyjarru ja kallein ketjuvaihde ja verrataan yksivaihteiseen jalkajarrulliseen. Kumpaa joudutaan säätämään enemmän, kallista vai halpaa?
Tätä tarkoitin tuossa edellä uusimman ja hienoimman tekniikan lainaamisella erityiskäytöstä laajempaan käyttöön.
Mutta eihän nyt kyse ole siitä etteikö yksinkertaista yksivaihteista olisi saatavana, v-jarrullisiakin vasta myymälästä olen bongannut. Jopo ainakin lienee paljon myyty jos on kerran eniten varastettu, varmaan yksi passelein pyörä parin kilometrin matkoille jos ei ole kovin mäkistä.
Omat kokemukset vaan v-jarruista on sellaiset, että olen kiitollinen kun hydrauliset levyjarrut on keksitty
Jos ajaa talvella niin eipä jäädy, ei kerää loskaa, halvoissa v-jarruissa toinen puoli usein jää kantamaan vaikka kuinka säätää, palat kestää vähintään tuplaten ja välissä ei tarvitse säätää. Pysähtyy, myös sateella ja kurakelillä, jarruvoimaa on simppelimpi annostella liukkaalla.
Kyllä v-jarruillakin pyörä pysähtyy, joskus tein testejä ja jarrutusmatka hyvin säädetyllä etujarrulla oli n. 5 metriä 30 kmh vauhdista. Takajarrulla 12 metriä jollei takapää lähtenyt alta tms. eli tuon kokeen perusteella hylkäsin takajarrun käytön kokonaan jotta hätätilanteessa refleksit käyttää etujarrua. Avainsana oli hyvin säädetty, normikäytössä pysähtyvä jarru joskus yllätti kun tuli "kiire" pysähtyä ja säätöä ei ollut muistanut tehdä... jalkajarrulla "jarruviive" on isompi kuin käsijarrulla.
Toki jos pyörän käyttö on satunnaista ja painottuu aurinkoiseen kesäkeliin niin ihan samahan se melkein on millä polkee. Mutta jos pyörä on hyvä, kevyt polkea ja turvallisen oloinen niin se helpommin houkuttaa aktivisempaan käyttöön.
Itseä ei pyörärempat kauheasti innosta niin mieluummin sitten parempilaatuista osaa ruuvaan kiinni. Kiekoille en (vielä) osaa tehdä mitään mutta kun Pioneerin kieroon menneen takakiekon jälkeen "riittävän" hyviä olen ostanut niin eipä noille ole tarvinnutkaan mitään tehdä vaikka käyttö on ollut rajumpaa.
Biltsun maasturin säätämiseen kyllästyin ja ostin laadukkaan oloisen vaihtoehdon ja sille 4 -5 vuoteen ole tarvinnut tehdä yhtään mitää tai säätää vaikka se satunnaisten metsälenkkien lisäksi on ollut ns. huonon kelin pyörä, tosin pari viimeistä talvea vaan Sailan käytössä.
Mutta kukin tavallaan, vaihtoehtoja kyllä on pappiskapartion pojat kyllä on näyttäneet,että yksivaihteisella ja jalkajarrullisella pääsee kovaa ja kauas mutta omat halut ja tarpeet painottuu toisin