Sivu 2/2

Lähetetty: 23 Heinä 2008, 16:10
Kirjoittaja Teemu Kalvas
arn70 kirjoitti:

Voisiko joku sellainen jolla on 20" takapyörä ja 9-lehtinen takapakka ystävällisesti laskea omasta pyörästään eturattaiden (tai vaikka keskimmäisen rattaan) hammasluvut? Tämän perusteella saisin sitten haarukoitua itselleni mahdollisesti uutta eturattaan kokoluokkaa.

Kuinka ketjun pituus tulee mitoittaa, pystyykö sen jotenkin fiksusti päättelemään tai katsomaan takapakan ketjunkiristäjästä? Nyt ketjua kasvatettiin pituudella, joka saatiin mittaamalla puomin siirto ja kertomalla se kahdella.

Riippuu vähän millaisilla kierrosnopeuksilla tykkäät jalkojasi pyörittää. Joskus täällä huomaan, että toiset pyörittää puolta vauhtia mitä minä, joten niillä luonnollisesti on puolta raskaammat välitykset että päästään samaa vauhtia.

20" takarenkaallisessa pyörässäni oli kaupasta tulleena edessä 63 ja 42-hampaiset. Sittemmin olen vähän sorvannut sen vaihteistoa uuteen uskoon, nykyään siinä on 58, 48 ja 38-hampaiset edessä. Noihin kampiin ei 38-hampaista pienempää saa, mutta voisin tätä nykyä laittaa vieläkin pienempää tavaraa peliin.

Jos laitat eteen kaksi ratasta niin niillä voi olla kokoeroa aika paljonkin. Jos pystyy hyväksymään sen, ettei pieni-pieni-yhdistelmiä (jotka on joka tapauksessa välitykseltään samoja kuin iso-isot) voi käyttää kun ketju alkaa hangata itseään vasten, ainoa rajoittava tekijä on kuinka pitkähäkkisen etuvaihtajan sattuu löytämään, ja yleensä sellainen 21-24 hampaan ero menee lyhyelläkin häkillä. Tarkka luku riippuu monesta kulmasta, pitäisi päästä katsomaan pyörän etupäätä.

Oikeastaan enempää kuskista tai pyörästä tietämättä suosittelisin niin pientä pikkuratasta eteen kuin erilaiset rajoitteet antaa myöten. Ylämäkiä on kivempi ajaa niin ettei verisuonet pullistu päästä.

Ketjun pituus on helpointa laittaa niin, että laittaa ketjun edessä ja takana isoimmalle rattaalle ILMAN että se kulkee takavaihtajan läpi, ja katsoo ensimmäisen kohdan josta sen saisi siinä kytkettyä kiinni. Tähän pituuteen lisätään yksi linkkipari eli 25,4 mm ketjua, laitetaan ketju takavaihtajan läpi ja kytketään kiinni. Tällöin ketju on tarpeeksi pitkä ettei iso-iso-yhdistelmälle vaihtaminen hajota vaihteistoa. Jotkut lähtevät väittämään vastaan teorialla ettei iso-iso-yhdistelmää käytetä, mutta kaikki virheet jotka voi tehdä kannattaa valmistautua tekemään.


Lähetetty: 29 Heinä 2008, 02:13
Kirjoittaja arn70

Hei!

Nyt on Kruiserissa uusi eturatas, 50 piikkinen. Olipas mukava ajella kotimäkeä ylöspäin, kun eivät otsasuonet pullistelleet.

Heh, kyllähän tuossa polkemisessa on vielä totuttelua. Olen ajanut nyt noin 1-1.5 tunnin lenkkejä ja seuraavana aamuna olo on ollut varsin piesty. Eilen tuli otettua ensimmäiset lipatkin, kun väistin takaa tulevaa autoa liian lähelle tien reunaa; etupyörä putosi asfaltilta viereiselle soralle ja pyörä oli nurin samantein. Onneksi ei auto hivotellut, olisi muuten ollut viiri vaarassa jäädä auton alle. Tosin imussa tullut lenkkikaverini päätyi samaan kasaan kanssani pystypyörällä. Taidan vielä ajella jonkin aikaa ennen parempien urheilutekstiilien ylle pukemista.

Kaatuminen oli sinänsä opettavainen, korkealta siinä ei tosiaan putoa. Vasen kyynärpää tosin aukesi haavoille, kun se tuli ensimmäisenä karkeaan asfalttiin. Onko kukaan pohtinut kevyiden kyynärsuojien käyttämistä nojakilla?

Ari


Lähetetty: 29 Heinä 2008, 11:00
Kirjoittaja Nebulus

Kyynärsuojien käyttö voi olla kohtuullisen epämukavaa, koska alligtia ajetaan kädet aika koukussa. Luulisi ainakin, että suojien kiristysremmit tuntuisivat ikäviltä. (tai sitten itselläni on ollut huonot suojat rullaluistelukäytössä)
Pari kertaa tuli alligtilla kaaduttua, molemmat aivan nollavauhdeista. Toisella kertaa jäi jalka lukkopolkimeen kiinni ja toisella takajarru oli jäätynyt jumiin ja pyörä lähti pysähtymisen jälkeen rullaamaan taaksepäin. Molemmilla kerroilla kämmen ja reisi ottivat iskun vastaan, joten kyynärsuojia ei sitten tullut edes harkittua.