Sivu 22/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 23 Syys 2018, 19:58
Kirjoittaja jooseha

Pyöräytä sitä "ylimääräistä" palikkaa, jossa vaihtaja on kiinni. Se on siinä juurikin säätöä varten :wink:

PW kirjoitti:

Siinä vaihtajan kiinnityksessä pitääkin kiristää, erikseen alumiinikiekko kuusiopultilla tankoon ja klemmari kiekon ympäri - turhia liikkuvia osia :? joiden ei kuitenkaan pitäisi liikkua.

Kuva
Reikä on epäkeskeinen, joten pyöräyttämällä sitä, vaihtajan etäisyys ketjulinjaan muuttuu.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 23 Syys 2018, 20:27
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Pyöräytä sitä "ylimääräistä" palikkaa, jossa vaihtaja on kiinni. Se on siinä juurikin säätöä varten :wink:

PW kirjoitti:

Siinä vaihtajan kiinnityksessä pitääkin kiristää, erikseen alumiinikiekko kuusiopultilla tankoon ja klemmari kiekon ympäri - turhia liikkuvia osia :? joiden ei kuitenkaan pitäisi liikkua.

Kuva
Reikä on epäkeskeinen, joten pyöräyttämällä sitä, vaihtajan etäisyys ketjulinjaan muuttuu.

Ku sekin on jo "lyhyimmillään" :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 23 Syys 2018, 21:35
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kierrä vaihtajaa kiinnityskohdasta, sillähän häkki siirtyy sisemmäs

Jukka

Eikös se häkki mene vinoon sillon?

Onko se tarkoitettukaan olemaan suorassa?

En tiedä, luulin ett häkin pitäs olla rattaan linjassa :?

Mun mielestä on tärkeämpää että se toimii ;) Eikä se edes kopan alta näy että onko linjassa vai ei.

Jukka


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 23 Syys 2018, 22:03
Kirjoittaja jori

Kierrä pelkkää sisärengasta, jossa on tuo epäkesko reikä. Juuri siksi se on epäkesko.
Kuva


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 23 Syys 2018, 22:10
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Kierrä pelkkää sisärengasta, jossa on tuo epäkesko reikä. Juuri siksi se on epäkesko.
Kuva

Se epäkeskokiekko on jo lyhyimmässä asennossa, reikä/tappi on lähinnä häkkiä (jos nyt näin yksinkertasesta asiasta mitään ymmärrän?).


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 23 Syys 2018, 23:03
Kirjoittaja jori

Onko kampiakseli lyhin mahdollinen?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 06:01
Kirjoittaja Wacky

Onko etuvaihtaja sopivalla etäisyydellä isosta rattaasta ja onko ketju liian kulunut?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 06:03
Kirjoittaja Saukki

Kyselin alkukesästä etuvaihtajan säädöistä oikein valmistajalta Hollannista asti. Neuvoivat vääntelemään sitä alumiinitankoa ylös - alas suunnassa. Mutta kai sitä voi väännellä myös sivusuunnassa.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 07:53
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Onko kampiakseli lyhin mahdollinen?

En tiedä, kyseessä ISIS-keskiö mutta eikö tähän ongelmaan tarvitsis vähän pidemmän keskiön? Ehkä keskiötä vois kiertää vähän ulos, pari kierrosta :?
Kokeilen ensin Jukan ehotusta, ehkä toimii tai sitten väännetään.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 07:55
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Onko etuvaihtaja sopivalla etäisyydellä isosta rattaasta ja onko ketju liian kulunut?

Isolle rattaalle nousee kyllä mutt ei tipahda pienimmälle. Ketju ainakin toimii viel ok.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 08:11
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onko kampiakseli lyhin mahdollinen?

En tiedä, kyseessä ISIS-keskiö mutta eikö tähän ongelmaan tarvitsis vähän pidemmän keskiön? Ehkä keskiötä vois kiertää vähän ulos, pari kierrosta :?
Kokeilen ensin Jukan ehotusta, ehkä toimii tai sitten väännetään.

Niinpä tietenkin, pidempihän se pitäisi olla, jotta vaihtaa paremmin pienemmälle. :oops:

Näissä kinnerihommissa on usein foorumilla ongelmana kuvan puute. Kun ongelma on siellä katteen uumenissa, siitä saa niin huonosti kuvan, että se jää ottamatta. Kun kuvia ei ole, ei yhteisö opi, millaisia nuo kinnerin rakenteet ovat. Avopyöristä kun on kuvia, on ongelmien ratkaisujen brainstormaaminen helpompaa.

Rakentele vaan se keulasta ja perästä nostava huoltoriiputin, niin saat paremmin kuvia ja huoltohommat helpottuvat, kun pääset hyvässä asennossa käsiksi osiin ja kuvienkin ottaminen helpottuu ratkaisevasti. Tarkoitan tuota "kinnerisika alassuin vartaaseen" sellaiselle korkeudelle, että sisällä mahtuu seisomaan ja kumartumalla kulkuaukosta eteen päin ulottuu kampikeskiölle. Perään ja keulaan hihnalenkit. Keulassa lampunreiästä runkoon kiinni ja perässä joko samalla tavalla tai sitten ruuveilla lenkki perälautaan.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 09:12
Kirjoittaja PW
824201891121.jpg

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 09:24
Kirjoittaja jviirret

Sekin vaikuttaa jos vaihtaja on liian kaukana hammasrattaista. Mitä lähempää rattaita kejtua siirtää sitä pienemmällä liikkeellä se siirtyy. Pienin ratas on vaihtajasta kauimpana ja siksi ongelma ilmenee ensin siinä. Sama koskee wackyn esille nostamaa ketjun kulumista, kulunut ketju taipuu enemmän sivusuuntaan ja siksi siirtyy huonommin.

Jukka


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 10:08
Kirjoittaja jori

Vaikuttaa siltä, että Q-faktori on pieni, eikä vaihtajan liike riitä.

Questin kampipuomi.jpg
Questin kampipuomi.jpg (22.31 KiB) Katsottu 2276 kertaa

Minä korjaisin tekemällä uuden epäkeskopalan tuohon alumiintangon ja vaihtajan väliin. Tuossa on ainakin tuon pari milliä varaa siirtää keskireikää epäkeskeisemmäksi.

Tuollainen on helppo tehdä alumiinitangosta poraamalla siihen sopiva reikä alumiinitangolle (10mm) ja sahaamalla kiekko halki tuohon reikään asti paksummalta puolelta lähtien. Nyt kun vaihtajan klemmarin kiristää päälle, puristuu tuo samalla alumiinitapin päälle ja kiristyy paikoilleen.

Säätökiekko.png
Säätökiekko.png (4.47 KiB) Katsottu 2276 kertaa

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 24 Syys 2018, 10:28
Kirjoittaja Härski

Onko siinä vaihtajassa ylipäätään riitävästi liikerataa kolmelle lehdelle? Jos se on tarkoitettu käskyttämään vain kahta eturatasta, ei tilanne paljoa asennon muuttamisesta parane.

Viitaan siis tähän;

PW kirjoitti:

Tormakoiduin nyt kampien vaihdon suhteenkin, olin vähän pelänny tätäkin rojektia kun pyörässä kiinni oli taas joku uus keskiö tuttavuus mutta sehän läks irti ilman ulosvetäjiä. Keskiö akseli siis kiinni rataskammessa.
120mm kammet taas on ISIS-keskiöllä ja eturattaita on nyt 3kpl