Sivu 36/55

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 09:35
Kirjoittaja PW

Säätelin vaihtajan rajoja, ett pysyis ketju pakan sisällä. Huomasin samalla, ett pakka on liikkunu tukivarteen kiinni, eikä ketju mahdu pienimmälle rattaalle :?

727201992435.jpg

Laakeri myös liikkunu, seegerirenkaan ura ei näkyvissä. Vois taas koittaa voimaa ja lyödä laakerista paketti takas sisään mut pelkään ett hajoo lisää.
Vanha sanonta "toimivaa ei pidä korjata" olis pitäny muistaa :(


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 11:34
Kirjoittaja Vilijami

Mikäs tuon jatkomutterin virka on? Onko akseli tökännyt siihen, eikä siksi lähde pois? Akselinhan pitää mahtua kokonaan ulosvetäjän sisään.
Mielenkiintoinen tapaus, mutta vaikea kommentoida kun ei pääse itse paikanpäällä näkemään :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 11:50
Kirjoittaja Vilijami

Toimitko näin ohjeen mukaan, poistaen ensin oikeanpuoleiset mutterit ja sitten pultin? Vai onko vasemmanpuoleinenkin mutteri?
Muoks. Ohjeessa lukee bolt, mutta mutterihan sen täytyy olla!


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 11:57
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Laakeri myös liikkunu, seegerirenkaan ura ei näkyvissä.

Miks poistit seegrin? Ei kai siihen tarvinnut koskea?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 13:24
Kirjoittaja PW

Sen jatkomutterin kiersin akselin päähän ja ulommalla yritin vetää akselin pois. Jatkomutteri mahtuu putken sisään.
Vasemmalla puolen kiekko on kiinni pultilla.
Jossakin ohjeesta luulin, ett seegeri pitää poistaa mutta ei kai sillä oo tässä muuta vaikutusta ku, ett laakeri pääs liikkumaan kun tyhmästi yritin vetää tukivarren runkoa vasten. Tyhmä, tyhmä, tyhmä :(
No tänään on n. 40 ajettu, ei ongelmia. Ongelma tulee ku ratas pitäs vaihtaa :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 14:13
Kirjoittaja jori

Saitko seegerin takaisin paikoilleen?
Pitäisi naputella paikoilleen ulkokoolista. Tuo akselin ulosveto voi vaikeutua, jos laakeri pääsee nousemaan ulkokooliltaan pesästään, sillä välys on niin pieni, että pienikin vinous jumittaa akselin helposti. Seegeri paikoillaan akselin ulos vetäminen saattaa olla helpompaa.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 14:47
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Saitko seegerin takaisin paikoilleen?
Pitäisi naputella paikoilleen ulkokoolista. Tuo akselin ulosveto voi vaikeutua, jos laakeri pääsee nousemaan ulkokooliltaan pesästään, sillä välys on niin pieni, että pienikin vinous jumittaa akselin helposti. Seegeri paikoillaan akselin ulos vetäminen saattaa olla helpompaa.

Jaa, en oo yrittänyt seegeriä paikalleen - kun akselin pää on poikki, ei sitä vetämällä enää kai saa kuitenkaan :? Jotain pitää särkeä, ennenku lähtee purkautumaan, laakeri murusiks vai jotain muuta?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 15:16
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Saitko seegerin takaisin paikoilleen?
Pitäisi naputella paikoilleen ulkokoolista. Tuo akselin ulosveto voi vaikeutua, jos laakeri pääsee nousemaan ulkokooliltaan pesästään, sillä välys on niin pieni, että pienikin vinous jumittaa akselin helposti. Seegeri paikoillaan akselin ulos vetäminen saattaa olla helpompaa.

Jaa, en oo yrittänyt seegeriä paikalleen - kun akselin pää on poikki, ei sitä vetämällä enää kai saa kuitenkaan :? Jotain pitää särkeä, ennenku lähtee purkautumaan, laakeri murusiks vai jotain muuta?

Ai se meni poikki se akselin M8 pää. Ok, mutta se ulkokooli olisi hyvä saada kuitenkin oikealle paikalleen sinne seegeriuran taakse, jotta laakeri on varmasti suorassa. Samalla kun naputat sen paikoilleen, tulee sinne rattaan ja sisemmän laakerin väliin tilaa ketjulle.

Akselin irrottaminen ei pitäisi olla mikään maailman ihme, vaikkei vetopää olisikaan kunnossa, koska vastapuolelta voi akselin naputtaa pois reiästään. Tätä varten tarvitset kuitenkin painavan vastimen tuon ulosvetoputkesi tilalle tai tueksi ulomman laakerin sisäkoolin kylkeä vasten, jotta iskuilla on jotain vaikutusta.

Akseli pitää varmaan kai tilata uusi, tai teettää sorvarilla tuon katkenneen ulosvetotapin tilalle M8 sisäkierre. Kyllä se sisäkierrekin siinä kestää, jos ei kierrereikää porata liian syvälle akselin suuren taivutusmomentin alueelle sisemmän laakerin kohdalle.

En tiedä, mutta kuvasta katsoen akseli taitaa olla 17 mm, joten akseliputkelle jää ulosvetoreiän kohdalle ehjää seinämää vielä 4,5 mm, eikä tuo heikennä akselin lujuutta kuin noin 10%. Kun täysi lujuus tarvitaan vain sisemmän laakerin kohdalla, kestää tuo 10% heikompi hyvin jo ulomman laakerin kohdalla. Akselin voi siis korjata sormvamalla tapin tilalle kierrereikä.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 15:51
Kirjoittaja PW

Pari ongelmaa tulee näin ensiks vastaan:

  1. Laakeri jos lyö/naputtaa takas, takapuolelle ei saa oikeen vastakappaletta - jota vasten lyödä. Vasemman puolen napa on korin sisässä.
  2. Vasemmalta akselin lyönti ei onnistu ku se napa on korin sisässä.
    En tajunnu, ett se varsinainen akseli on paksumpi ku se akselin pää - no tietysti on, ei kai 8mm akseli kestäs.

Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 16:18
Kirjoittaja PW

Vähän aikaa naputtelin laakeria sisäänpäin, ehkä millin liikkunut, tiukassa on
Laakeripesän ulkokehä on saanu joskus vähän kolhuja :?
Ihmettelen sitäkin, miks se akseli on niin syvällä laakerin reiässä, ei siis ulotu laakerin ulkopinnalle :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 27 Elo 2019, 16:33
Kirjoittaja PW
Akselinpää
Akselinpää

Akseli siis noin syvällä.
Kun pyöritän kiekkoa ja samalla meisselillä pysäytän laakerin, akseli pyörii laakerin reiässä kuitenkin. Mikä sitä jumittaa, ettei tullut ulos?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 28 Elo 2019, 07:01
Kirjoittaja TMS

Jaahas PW on vauhdissa :wink: Tällaisen kuvan löysin tuolta Strada ketjusta: http://nojapyorafoorumi.fi/download/fil ... &mode=view
Siitä näkee kokonaisuudessaan rakennetta vähän paremmin. Akseli on muistaakseni 15mm halkaisijaltaan. Akselin toisessa(oikeassa) päässä on tuo PW:n katkaisema kierretappi, ja toisessa päässä upotettu sisäkierre ruuville. Takakiekon napa on alumiininen ja siinä on sellainen hammastettu uloke joka vastaa vapaarattaan hahloihin. Vapaarattaan ja takahaarukassa olevan sisimmän laakerit välissä on muistaakseni jonkinlainen holkki joka aikaansaa sopivan raon takahaarukan laakeripesän ja pakan välille. Laakeripesässä on muistaakseni kolme laakeria, kaksi pakan vieressä ja yksi laakeripesän ulkoreunalla. Akseli menee siis laakeripesän, väliholkin, vapaarattaan ja takanavan läpi ja paketti kiristetään kasaan kierretapin tuplamuttereiden ja navan puolen ruuvin väliin.

Kiekkoa irrottaessa pitää siis ensin irrottaa takanavan puolen ruuvi, sitten kierretapin tuplamutterit ja sen jälkeen kiertää ulosvetäjän jatkosmutteri kierretappiin. Ulosvetäjän putki laitetaan vastaamaan uloimman laakerin sisäkooliin ja sitten ulosvetäjän kierretankoa kiristämällä akselin pitäisi aikaa tulemaan ulos. Pelkkä kitka pitäisi tässä vaiheessa enää vastustaa akselin ulos tulemista, mutta PW:n tapauksessa akseli tuntuisi olevan tiukassa, jos siis PW huomasi ottaa sen takanavan puolen ruuvin pois ennen kuin yritti vetää akselia ulos? Tämä jäi itselleni vähän epäselväksi viestejä lukiessani. Jos ruuvi oli pois, niin uskoakseni ainoa mahdollinen jumittava tekijä on, että teräksinen akseli on korroosion takia jumahtanut kiinni alumiiniseen takanavan reikään.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 28 Elo 2019, 08:07
Kirjoittaja PW

Kiitos analyyseistä, selvensi ymmärrystäni rakenteesta. Kyllä se vasemman puolen ruuvi oli irrotettu. Pakan ja laakeripesän välinen holkki on ehkä hajonnut tai puuttunut kokonaan, koska pakka liikkui laakeripesään kiinni :? Luulis, ett siellä joku muukin on juntturassa kun se laakeri ei naputtamalla liiku pesässä takas paikalleen.
Ja edelleen ihmettelen, ett akseli ei yletä laakerin ulkopintaan asti :?


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 28 Elo 2019, 08:35
Kirjoittaja TMS

Sellainen huomio tuli vielä mieleen, että itse asiassa se katkennut kierretappi on muuten kierretty akselin oikeassa päässä olevaan sisäkierteeseen ja jollain ruuvilukitteella siihen istutettu ns. pysyvästi. Stradassa se lähti kerran aukeamaan kun yritin vasemman puolen ruuvia avata. Laitoin sen sitten uudestaan jollain lujalla lukitteella kiinni ja sain lopulta sen vasemman puolen ruuvin auki.
Ehkä sen katkenneen kierretapin voisi koittaa saada kierteeltä pois ja laittaa uuden tilalle? Tai porata jämä pois ja tehdä uusi isompi sisäkierre?

Akselin ja takanavan kontaktipinta on iso ja siinä mielessä hankala jos se kiinni jumahtaa. Nimittäin sehän voi olla vaikka kuinka kovin kiinni. Itse koitin pitää pinnat hyvässä rasvassa ettei jumia tulisi.


Re: Quest integroituu Imatralle

Lähetetty: 28 Elo 2019, 14:50
Kirjoittaja TMS

Akselinhan pitää ollakin hieman lyhyempi kuin noiden laakereiden, holkin, vapaarattaan ja navan muodostaman kokonaisuuden yhteisleveys, jotta akselin päähän ruuvattava ruuvi pystyy kiristämään kaikki kasaan. Koska sinulla tuo akselin pää on laakerin puolella noin syvällä, niin epäilen että akselin toinen pää on navan puolella tasassa navan päädyn kanssa. Sen takia kasatessa nuo oikean pään tuplamutterit kannattaa kiristää sopivaan kohtaan paikoilleen, jotta akselin pää jää vain hieman laakerin ulkopintaa syvemmälle. Siinä tapauksessa navan puolella pitäisi olla reilu kiristysvara.

Sinänsä ei olisi ihme jos siellä jotain muutakin on hajalla, kun nyt olet vetänyt akselia ulospäin niin kovaa että kierretappi on katkennut vedossa. Jos oletetaan että akseli ja takanapa ovat täysin jumissa ja ns. yhtä puuta, niin ulovetäjän vetovoima on kohdistunut vapaarattaan ja väliholkin kautta suoraan pakan viereisen laakerin sisäkooliin. Jos ei siinä ole laakeri hajonnut niin ihme on.

Hankala paikka kyllä kun takahaarukka joustaa sivusuunnassa niin ei se akseli/laakeri naputtamallakaan helposti liiku. Haarukka pitäisi saada tuettua niin hyvin iskun ajaksi, mutta milläs tuet kun se on pyörässä kiinni.