2010 rakentamani hiilarilowracer on palvellut ongelmitta jo kahdeksan vuotta, ehkä vähän yllättäen sillä sitä suunnitellessa ja rakentaessa oma pyöräkokemus oli aika olematonta . Monta vuotta on jo kuitenkin tehnyt mieli rakentaa uusi versio joka olisi vähän viimeistellympi, vähän kevyempi, vähän modernimpi ja ehkä jopa vähän nopeampi. Uusi lowracer on tarkoitus tehdä nykyisestä pyörästä poiketen muottiin alipainelaminoimalla. Rungon olen mallintanut Solidworksillä ja on tarkoitus jyrsiä suoraan mallista plugit joista sitten väsään muotit. Komponentit koostuvat sekalaisesta kokoelmasta nettikauppojen alennusmyynneistä tilattuja maantieosia - lähinnä 105 ja Ultegra-tason palikkaa.
Suunnitteluvaiheesta eteenpäin pääsemisessä on jo mennyt useampi vuosi joten rakentaminenkin luultavasti noudattaa samaa verkkaista tahtia . Sain kuitenkin hitsattua kasaan teräksisen testiversion jolla ohjauskulman ym. voi varmistaa oikeiksi ennen plugin jyrsintää.
Tässä gif-kuva teräsversiosta ja 3d-mallista vertailtuna. Kerrankin osui saumat kohdalleen ja lopputulos vastasi haluttua geometriaa
Klikkaa kuva isoksi niin animaatio lähtee pyörimään.
Teräsproto edistyy. Ohjaustuntuma tuntuu oikein mukavalta pienessä alamäessä rullatessa. Asensin jarrun ja varastosta löytyneet nelikantti kammet jotta uskaltaa kokeilla vähän kovemmassakin vauhdissa.
Kokeilin huvikseni Shapeways palvelua josta tilasin 3d-tulostetun taittopyörän rungon. Postipaketin saapumista odotellessa piirtelin tarkemmin hiilariversioon tulevia takadropoutteja, tarkoituksena vesileikkauttaa ne alumiinilevystä ja pultata runkoon titaanipulteilla. Tietääkö joku, onko vaihtajan korvakkeen mitoitukseen jotain standardeja? Mikä tulisi olla esim. kiinnitysreiän etäisyys akselista tai kulma vetopuolen ketjulinjaan nähden?
Taittopyörän runko-osa saapui postissa ja viikonloppuna tein akselin sille. Materiaali on lasersintrattua nylonia. Tuntuu lujalta ja luulisi kestävän kun eihän tuohon oikein kohdistu kuin puristusta. Paino n. 16 g. Hintaa tuli muoviosalle 10 €, laakeri 1,5 € ja akselin alumiiniaihio 3,5 €
Siistin näköinen palikka. Ainoa mikä tuossa itseä arveluttaa, on laakerin pysyminen laakeripesässään pitemmän päälle. Pyrkiikö ketjuvoiman aiheuttama taivutusmomentti (ketjupyörän keskilinja poikkeaa laakerin keskilinjasta) vääntämään laakeripesää väljäksi? Jos olisi kaksi laakeria (tai edes lukkorengas), niin tuon saisi kompensoitua.
Vaan taitaa tämä olla turha pelko, varsinkin jos laakerisovite on riittävän tiukka.
Siistin näköinen palikka. Ainoa mikä tuossa itseä arveluttaa, on laakerin pysyminen laakeripesässään pitemmän päälle. Pyrkiikö ketjuvoiman aiheuttama taivutusmomentti (ketjupyörän keskilinja poikkeaa laakerin keskilinjasta) vääntämään laakeripesää väljäksi? Jos olisi kaksi laakeria (tai edes lukkorengas), niin tuon saisi kompensoitua.
Vaan taitaa tämä olla turha pelko, varsinkin jos laakerisovite on riittävän tiukka.
Sovitus on aika tiukka mutta meinasin liimata laakerin paikoilleen varmuuden vuoksi. Seuraavassa versiossa tuo runko kannattaa tehdä kahdesta osasta joiden väliin laakeri ja ratas pultataan.
Asensin ketjut, takavaihtajan ja taittopyörän akseleineen. XT-vaihtajassa ei yllättäen ole säätöruuvia (!) ja kun vivuistakin ne puuttuu niin laitoin (kitka)etuvivun takavaihtajalle - toimii tarpeeksi hyvin testaukseen vaikkei kaikki lehdet olekaan käytössä. Täytyy hiilariversioon hommata kuorien väliin erilliset säätimet. Koeajo oli positiivinen, polkimet vaan täytyy säätää vähän kauemmas, ohjaustuntuma on hyvä mateluvauhdilla ja myös kolmessa kympissä. Hitaassa vauhdissa tuntuu hiukan wheel floppia jos irrottaa ohjaustangosta. Auttaisikohan siihen jos nostaa ohjausakselia pari astetta 68° > 70°? Vai meneeköhän jättö liian pieneksi... tällä hetkellä se on n. 45 mm piirustusten mukaan. Positiivinen yllätys oli että u-käännös onnistui jopa vähän ketterämmin kuin vanhalla pyörällä ilman että ketju osui renkaaseen, vaikka keskiö (ja siten ketjulinja) on matalammalla, lyhyempi akseliväli varmaan auttaa.
Hitsasin emäputken taakse kaksi laippaa, joiden väliin voi pultata putkenpätkän. Putken vaihtamalla voi kokeilla erilaisia ohjauskulmia ilman että akseliväli muuttuu, keskiö tosin nousee/laskee. Tällä hetkellä testauksessa 2º alkuperäistä pystympi ohjauskulma, joka tuntui vähentävän fleel flopin huomaamattomaksi. Jättö on noin 38 mm, ei ainakaan pikaisella koeajolla tuntunut liian hätäiseltä.