Tuollainen tandemi näyttää hienolta
http://www.atlanticbicycle.com/productD ... ductId=110
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Tuollainen tandemi näyttää hienolta
http://www.atlanticbicycle.com/productD ... ductId=110
Talven ensilumi tuli, ja sitä tulikin kunnolla, 5-10cm raskasta nuoskalunta. Lwb:llä ajo muuttui liian työlääksi, joten lähdin tällä CF:llä töihin. Täytyy sanoa että lunasti kaikki odotukset jota olen tähän ladannut. Pyörä etenee hyvin lumessa, luiruaa kyllä, mutta aika helppo hallita kun käsien ei tarvi kannatella kropan painoa ja kaippa tuo hieman matalempi painopistekin auttaa. Pitkä akselivälikään ei tunnu ainakaan haittaavan. Jalankin saa nopeasti ja tukevasti maahan, mutta vielä hieman matalampi saisi olla, aavistuksen verran pitää kallistaa että saa kantapään maahan. Hieman kun olisi alaputkea jatkanut enempi niin olisi tullut ehkä parempi. Tavallinen leveä ja jousitettu pyörän penkki on riittävän mukava tuolle 8km:n matkalle. Eli joka suhteessa parempi kuin maastopyörä.
Jukka
Tämmöinen blogi tuli vastaan: http://kcbiker.blogspot.com/
Vähän niinkuin Jviirretin ameriikan serkku
Asiallisia rakennelmia kaverilla....
No niimpä näkyy
Tuossahan on tehty runkokin "oikea oppisesti", jolloin penkin etäisyys ja korkeus polkimiin nähden muuttuu samassa suhteessa penkkiä säädettäessä. Ois minullakin tuossa huonolaatuin maastopyörä pistää aihioksi, mutta ajattelin kuitenkin etsiskellä 28" renkailla olevan matalarunkoisen hybridi/maantiepyörän. 28 rengas kun on se oikea koko talvi käyttöön.
Jukka
Juu, tämä punainen on musta tosi siististi toteutettu:
Tota etuvaihtajan tolppaa olen näiden CF-pyörien kanssa miettinyt, mutta tuossahan tuo ratkaisu on!
-Janne
Pistänpäs minäkin lusikkani soppaan ja muutin maastopyöräni CF:ksi:
Ovat kelit sen verran pahat, etten ole päässyt kunnolla kokeileen. Ei oikein innosta. Tuntuu, että, kun painoa tulee noinkin paljon takapyörälle on talvikeleillä jatkuvan etupyörän luiston vaara. Sama mikä LWB:llä.
Istuin on leikattu polystyreenistä, jota on helppo muotoilla kuin juustoa pitkällä Stanley-veitsellä.
Sakari
Joo, ei se noin takapainoisena tule toimimaan. Mutta ajoasentoa tuolla pääsee kokeilemaan.
Oikein tehtynäkin on takapainoisempi kuin tavallinen pystäri, mutta ei paljon.
Omat testailut talvella toistaiseksi jäänyt tuohon yhteen töissä käyntiin, kun on ollut liian hyvät kelit ts. on päässyt nojakillakin.
Jukka
Kävin vähän ajelemassa ja kyllä etupää tuntui tosi keveältä. Oli koko ajan tunne, että se nousee ilmaan ja kippaa yli ja eihän se silloin kaarteissa voi olla luistelematta. Kokeiluni osoitti, että tavallisesta pyörästä ei tule SF:ää, jos ei akselin väliä huomattavasti pidennä.
Sakari
Muutenkin pyörätyyppi väärä käyttötarkoitukseesi, eli pitkiä päivämatkoja, asuntovaunu perässä. Pidempi ajo cf:llä nimittäin rasittaa alaselkää melkoisesti. Enempi kuin nojakissa, jossa yläkropan painosta osa tukeutuu selkänojaan. Ja enempi kuin etunoja pystärissä, jossa osa yläkropan painosta on käsien kannateltavana.
Jukka
Tällä CF:llä nyt pari talvea pyöräillyt, välillä enempi ja välillä vähempi. Tämä talvi on ollut semmoinen "enempi" talvi. Uuden tekemisestä olen jo viime talvesta haaveillut, pitäisi tehdä enempi cruiserin näköinen ja viimeistellä paremmin. Sopivia mallikuvia etsiessäni huomasin että nythän näitä myydään jo euroopassakin:
Varsin asiallisen näköinen, 28" renkaat ja oikeinkin CF mäinen ajoasento (kuvassa penkki liian alhaalla). Ja mikä parasta, hinta(hieman yli 400e) on sellainen ettei välttämättä kannata alkaa itse tekemän: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37156 Ei paha alumiinirunkoisesta pyörästä.
Jukka
jviirret kirjoitti:Muutenkin pyörätyyppi väärä käyttötarkoitukseesi, eli pitkiä päivämatkoja, asuntovaunu perässä. Pidempi ajo cf:llä nimittäin rasittaa alaselkää melkoisesti. Enempi kuin nojakissa, jossa yläkropan painosta osa tukeutuu selkänojaan. Ja enempi kuin etunoja pystärissä, jossa osa yläkropan painosta on käsien kannateltavana.
Tätä mää veikkasinkin, kun talvipyörä-ketjussa kattelin kuvia. Tuossahan paino tulee aika lailla kokonaan persiille, eli kaikki takapyörästä tulevat iskut vaimennetaan selkärangan välilevyillä. Seisaallaan iskujen keventämistä ei varmaankaan voine tehdä kun ohjaustanko tulee niin taakse?
jviirret kirjoitti:Ja mikä parasta, hinta(hieman yli 400e) on sellainen ettei välttämättä kannata alkaa itse tekemän: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37156 Ei paha alumiinirunkoisesta pyörästä.
Jukka
No miten olis vielä halvempi, 242 € :
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28107. Tässä on 26" MTB-rattaat ja näyttäis keskiö olevan enemmän CF kuin edellisessä. Tuohon sitten vaikkapa jo löytyvistä osista 3/5/7-napavaihteinen 28" ratas ja toinen eteen ja hyvä tulee. Lokareita saa myös kohtuu hinnalla, vähän näyttäisi että kapeammat 622/28" gummit voisivat mahtua pyörimään...
Näyttää löytyvän myös 21-vaihteinen malli http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28347 hintaan 362 €.
mhelander kirjoitti:Tässä on 26" MTB-rattaat ja näyttäis keskiö olevan enemmän CF kuin edellisessä. Tuohon sitten vaikkapa jo löytyvistä osista 3/5/7-napavaihteinen 28" ratas ja toinen eteen ja hyvä tulee. Lokareita saa myös kohtuu hinnalla, vähän näyttäisi että kapeammat 622/28" gummit voisivat mahtua pyörimään...
Jos tuollainen hyvä 28" rumpuvaihteinen kiekko löytyisikin jostakin Mutta kun ei, tahtoo olla vanteet solmussa tai rumpu rikki. Jos siis ostaa ni sama ostaa valmis.
mhelander kirjoitti:Näyttää löytyvän myös 21-vaihteinen malli
Ei kiitos, olen liian laiska pitämään tuollaista kunnossa maalis-huhtikuun loskakeleillä. Tuossa mun työmatkalla riittää pystypyörä tyyppisissä ratkaisuissa varsin hyvin kolma vaihdetta, kunhan hammasrattaita vaihtelemalla ne on välitetty oikein.
Nebulus kirjoitti:Tuossahan paino tulee aika lailla kokonaan persiille, eli kaikki takapyörästä tulevat iskut vaimennetaan selkärangan välilevyillä. Seisaallaan iskujen keventämistä ei varmaankaan voine tehdä kun ohjaustanko tulee niin taakse?
Joo, seisten ajo ei oikein ole luontevaa. Jousitettu satula on liki pakollinen ja saa olla niin leveä kuin kaupasta löytyy koska polkimet ei tule sen alle. Sopivalla voimalla kun polkee niin perse vähän kevenee penkistä. Itsekkin iskisvaivaisena suhtauduin aika epäilevästi, mutta eipä nämä vaivat ainakaan ole pahentuneet. Ja kyllä nojapyörä/kinneri taas vaihtuu alle kun kelit muuttuu sellaiseksi että niillä ajo on mielekästä.
Jukka
Olihan siellä kolmivaihteinen jossa lokaritkin paikallansa.
Pastori kirjoitti:Olihan siellä kolmivaihteinen jossa lokaritkin paikallansa.
Sama pyörä jonka linkitin tuohon ylemmäs mutta ilman tarakkaa?
Jukka