Sivu 1/2

Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 11:37
Kirjoittaja Gasoline

Tere vaan. Olen tuore nojapyöräilijä ja vastikään ostin käytetyn triken, jota pitäisi päivittää. Fillaroinista itsellä on vuosikymmenien kokemusta ja rakentelusta sen verran että mig pysyy kädessä kohtuu hyvin ( toisille se jotain kertoo, toisille ei :lol: )

Pari kymmentä kilometria nyt alla ja selkävammaisena nyt tiedän, ettei paluuta pystypyöräilyyn ole :) mutta asiaan:

  • Mistä ostatte kumeja/vanteita/ osia ylipäätänsä? Onko joku "must" kauppa/verkkokauppa?
  • Toinen etuvanteen laakeri rohisee, kun tulee sopivalla vauhdilla mutkiin, kaipailee huoltoa. Eroako nuo yksipuolisten navat jollain tavalla ns "normi" fillareiden navoista?
IMG_20180731_094656.jpg
IMG_20180731_094645.jpg
  • Tältä näyttää nuo idlerit, olisiko syytä vaihtaa
IMG_20180731_094702.jpg

-Pyörässä on 20" takarengas, onko mitään ilmeistä hyötyä vaihtaa se 26"/28":seen ? tarkoitus olisi tehdä trikestä vähän vauhdikkaampi matkatrike ja ottaisin myös mielellään suosituksia kumivalinnoista. Kaikki kolme kumia on vaihtokunnossa tällä hetkellä :shock:

IMG_20180731_111901.jpg

Kiitos ja pahoittelut jo etukäteen


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 11:58
Kirjoittaja samuel

Tervetuloa nojailijoiden rentoon joukkoon!
Laitatko paikkakunnan tietoihisi niin osataan ehkä suositella paikallista nojailijaa/ kauppaa ym.
Ja jos millään ehdit nyt viikonloppuna Nokialle niin heti saat vertaistukea että hirvittää. :-)

Kuvan kannattaa laittaa ladata liitetiedostona, linkit kuiteskin rikkoutuu ajan saatossa eikä kuvat enää näy.
Liitetiedostot voi olla max. 1200*1200 pikseliä kooltaan.

Itse ajelen 2-pyöräisellä, mutta lounastauko on juuri sopivasti.

Kumit / vanteet sieltä mistä halvalla saa. ontelokehät voisi olla OK.
Yksipuolisessa navassa saattaa olla irtokuulien sijasta "normi" kuulalaakerit, selviää purkamalla.
Väliruliin voisi laittaa O-renkaat, niin ketju kulkisi niiden päältä.

Takarengasta isontaessa saat turvautua MIG-taitoihisi, samallahan voisit tehdä jousitetun haarukan.
Isommalla renkaalla voi joutua muuttamaan välityksiä jonkun verran mutta rattaathan ei ihan hirveitä maksa.
isompi rengas ei hae kaikkia montun pohjia, kulku tasaantuu jonkun verran.
Jos rengasta isontaa runkogeometriaa muuttamatta niin perä nousee ja ohjauskulmat muuttuu.

Näillä mietteillä eteenpäin.


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 12:15
Kirjoittaja Gasoline

Kiitos samuel vastauksesta! nyt muokkasin kuvat että pitäis jäädä talteen :D

Tuota jousitettua takahaarukkaa mietinkin, samallahan vaivalla sen tekisi siihen. Täytyy ruveta metsästää sopivaa luovaria :lol: ,täytyy samalla pohtia tuota ohjauskulmaa.

Millaista O-rengasta meinasit noihin välirulliin?


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 12:16
Kirjoittaja ajou

Tervetuloa joukkoon minunkin puolesta.

En ihan heti lähtisi pyörän geometrioita muuttamaan, on ne sen verran tarkkaan kullekin rengaskoolle suunniteltu.
Jatkokehittelyn paikka voisi olla, että suurentaisitkin kaikkia pyöriä esim kokoon 24”. Silloin geometria pysyisi samana. Yksi saksalainen tuttavani on sellaisen väsännyt ja tykkää kovasti. Takahaarukkaa joudut sillon toki modifioimaan, 24”:kaan tuskin sinne suoraan mahtuu. Kuva

Kaarikinneri Oy on oma pieni nojakkikauppani, jonka kautta saat tilattua mitä tahansa. Azubin, ICE:n tai Hasen osia. Katso kaariknneri.fi


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 12:19
Kirjoittaja ajou

Katselin vielä tarkemmin tuota tajahaarukkaasi, sinnehän saa ainakin tuon 24” aika helposti lokasuojan kiinnikeosaa lyhentämällä.


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 12:40
Kirjoittaja samuel
Gasoline kirjoitti:

Kiitos samuel vastauksesta! nyt muokkasin kuvat että pitäis jäädä talteen :D

Tuota jousitettua takahaarukkaa mietinkin, samallahan vaivalla sen tekisi siihen. Täytyy ruveta metsästää sopivaa luovaria :lol: ,täytyy samalla pohtia tuota ohjauskulmaa.

Millaista O-rengasta meinasit noihin välirulliin?

Tällä lailla, kuva on otettu Viljamin Eurolava twisteri ketjusta.
Eli rullan keskellä sopivan paksu O-rengas jonka päälltä ketju kulkee.

Kuva


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 12:58
Kirjoittaja jviirret
ajou kirjoitti:

Jatkokehittelyn paikka voisi olla, että suurentaisitkin kaikkia pyöriä esim kokoon 24”. Silloin geometria pysyisi samana.

Ei pysyisi. Niin jättö kuin olkapoikkeamatkin muuttuisivat. Etukiekkojen Ofsettia muuttamalla saisi olkapoikkeaman pysymään alkuperäisenä, mutta jättö muuttuisi.

Pelkästään isompaa takarengasta en vaihtaisi. Ihan kätevää kun kaikkiin kiekkoihin menee samat varakumit. Lisäksi isomman kiekon joutuisi pakostakin laittamaan taaemmas, eli se kantaisi vähemmän kuormaa ja pienien eturenkaiden kuormitus kasvaisi. Sutimisherkkyyskin lisääntyisi, ei merkitystä asfaltilla, mutta soralla ja varsinkin jäällä vaikuttaa.

Jukka


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 13:03
Kirjoittaja Gasoline

Täytyy tutkia tota O-rengas viritelmä, vähentää varmasti kilinkolinaa!

Ja kiitti Arto vinkistä. kun tutkailin tuota takahaarukkaa, siellä on reilu 8 cm lyhennysvaraa. Täytyy vaan pohtia miten se vaikuttaa tuohon jäykkyyteen, se pieni lokarin pidikkeen poisto, pitääkö hitsata toinen "U":n muotoinen tilalle.. ainakin kokeilemisen arvoinen! eteen 24" menee heittämällä tilalle.


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 15:02
Kirjoittaja jori

Tervetuloa vaan minunkin puolestani nojapyöräily-yhteisöömme. Hauska saada itse tekemistä pelkäämätön jäsen joukkoomme. Nojapyörä on vielä teknisen kehityksensä alkutaipaleella, joten lähelläkään ei olla vielä optimaalisia rakenteita. SIksi pienet modaukset ovat usein eduksi ja kehittävät koko yhteisön ymmärrystä tästä hienosta ajoneuvotyypistä.

Minäkin suosittelen laittamaan kaikkiin kulmiin 507 renkaat. Jviirret tuossa pelotteli ohjausgeometrian muuttumisella. Isommat kiekot tosiaan muuttavat geometriaa hieman, mutta minusta parempaan suuntaan. Jättö lisääntyy pari kolme milliä, samoin olkapoikkeama siirtyy negatiivisempaan suuntaan. Eli molemmat muutokset parempaan suuntaan, mikäli tarkoituksesi on tehdä ajopelistä matkantekoväline.

Hieman korkeammat kiekot joutuvat rajussa kaartelussa noin 20% suuremmalle rasitukselle, mutta toisaalta matka-ajossa tärkeä epätasaisuuksien nielaisukyky, kantavuus ja rullaus paranevat. Jos ei ihan hirveästi tee mieli ajaa kahdella pyörällä rajuja kurveja, kiekkojen isontamisesta ei ole kuin hyötyä. No, nastarenkaita saa huonommin 507 kokoon, jos jotain negatiivista haluaa kaivaa. :mrgreen:


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 15:13
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

No, nastarenkaita saa huonommin 507 kokoon, jos jotain negatiivista haluaa kaivaa. :mrgreen:

Ja ilmanvastus kasvaa ;)

Jukka


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 17:43
Kirjoittaja Gasoline

jviirretiltä hyvä huomio, ei tullu tosiaankaan mieleen kun pohdin tuota asiaa. Jori osui kyllä naulan kantaan siinä mielessä, etten itse ajatellut muuta tehdä kuin polkea noita 50km siivuja ja pelkkää suoraa asvalttia.

Ajattelin alkuun ainoastaan vaihtaa kiekkoja ja taakse kokeilla lyhentää sitä lokarinpidikettä, jotta saan mahtumaan 507:n . Jos se muuttuu liian löysäksi, täytyy vaihtaa sitten takahaarukka kokonaan.

Noi muutokset mitä tähän pitäis tehdä on sen verran pieniä, ettei auta muu kuin kokeilla :D heti kun saan hamstrattua kiekkoja jostain.


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 18:07
Kirjoittaja Jarcco
Gasoline kirjoitti:

jviirretiltä hyvä huomio, ei tullu tosiaankaan mieleen kun pohdin tuota asiaa. Jori osui kyllä naulan kantaan siinä mielessä, etten itse ajatellut muuta tehdä kuin polkea noita 50km siivuja ja pelkkää suoraa asvalttia.

Ajattelin alkuun ainoastaan vaihtaa kiekkoja ja taakse kokeilla lyhentää sitä lokarinpidikettä, jotta saan mahtumaan 507:n . Jos se muuttuu liian löysäksi, täytyy vaihtaa sitten takahaarukka kokonaan.

Noi muutokset mitä tähän pitäis tehdä on sen verran pieniä, ettei auta muu kuin kokeilla :D heti kun saan hamstrattua kiekkoja jostain.

Helpompi olisi tehdä droppareihin jatkopalat kokeilua varten. Voisivat olla myös ruuvikiinnitteiset. Näin penkin säätövarakin jäisi ennalleen.


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 18:24
Kirjoittaja Gasoline
Jarcco kirjoitti:

Helpompi olisi tehdä droppareihin jatkopalat kokeilua varten. Voisivat olla myös ruuvikiinnitteiset. Näin penkin säätövarakin jäisi ennalleen.

Tämän takia näistä ideoinneista kannattaa puida foorumilla! Tota en tullut ajatelleeksi lainkaan, kiitti vinkistä.

Jotain tähän tyyliin, ei tarvis heti kättelyssä laulattaa rälläkkä.

IMG_20180731_181926.jpg
IMG_20180731_181926.jpg (188.06 KiB) Katsottu 4102 kertaa

Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 21:44
Kirjoittaja tm
Gasoline kirjoitti:

...Jotain tähän tyyliin, ei tarvis heti kättelyssä laulattaa rälläkkä.IMG_20180731_181926.jpg

Ei kai nyt sentään kukaan ole yrittänyt ajaa tuollaisilla 3D-tulostetuilla muovinkappaleilla :shock: ?
Pyörän paikoituksen hahmottamiseen varmaan riittävät, muttei kuormitettavaksi, pettävät ennen kuin ehtii kunnolla penkkiin istahtaa...


Re: Kyssäreitä trike osiin liittyen yms

Lähetetty: 31 Heinä 2018, 21:50
Kirjoittaja tm

Mutta joo, irtokappaleidea (metallista) on ihan ok, esim. lainaamalla haarukanpäät jostain romurungosta ja miettimällä hetken aikaa kuinka kiinnittää... tulee siinä samalla takavaihtajallekin uusi korvake.