Sivu 1/1

Sähköpyörä rankkasateessa

Lähetetty: 03 Elo 2018, 22:33
Kirjoittaja irakas

Lähdin tuossa illan kähmeessä käymään sähköavusteisella SH26:lla kaupassa. Jo mennessä oli uhkaavia ukkospilviä lähestymässä, mutta paluumatkalla tuli kaatosade. Kun laitoin nojakkia varastoon, karkasi se yht´äkkiä käsistä. Moottori oli lähtenyt käyntiin omin päin. Katkaisin virran kontrollerin avaimesta. Arvelen, että moottori käynnistyi, kun kaasukahvaan oli päässyt vettä. SH26:ssa on E-Spin 4 1000 Watin setti.


Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Lähetetty: 04 Elo 2018, 01:06
Kirjoittaja jori

Turva-, taikka ns. tappokytkin olisi hyvä olemassa kaikissa laitteissa, joiden merkittävää tehoa säädetään elektroniikalla. :|


Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Lähetetty: 05 Elo 2018, 11:03
Kirjoittaja janx

Tämän takia sähköt pitäisi sammuttaa ennen varastoon vientiä ellei niitä välttämättä tarvitse (esim. kävelyavustin). Etenkin jos toiminta perustuu suoraan peukkukaasun asentoon. Vai lähtikö myös virrat päälle itsestään? Virtakytkin ns. pääkytkin näistä kaikista kuitenkin yleensä löytyy. Omassa napamoottorisarjassa (Yosepower) toinen vaihtoehto on laittaa avustustaso 0:ksi, jolloin elektroniikka ei enää reagoi peukkukaasuun mitenkään. Muissa sähköpyörissäni ei joko ole peukkukaasua tai se ei reagoi kuin poljettaessa.


Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Lähetetty: 05 Elo 2018, 13:48
Kirjoittaja irakas
janx kirjoitti:

Tämän takia sähköt pitäisi sammuttaa ennen varastoon vientiä ellei niitä välttämättä tarvitse (esim. kävelyavustin). Etenkin jos toiminta perustuu suoraan peukkukaasun asentoon. Vai lähtikö myös virrat päälle itsestään? Virtakytkin ns. pääkytkin näistä kaikista kuitenkin yleensä löytyy. Omassa napamoottorisarjassa (Yosepower) toinen vaihtoehto on laittaa avustustaso 0:ksi, jolloin elektroniikka ei enää reagoi peukkukaasuun mitenkään. Muissa sähköpyörissäni ei joko ole peukkukaasua tai se ei reagoi kuin poljettaessa.

En katkaissut kontrollerin yhteydessä olevasta pääkytkimestä virtaa, kun tarvitsin vetoa varastoitaessa. Moottori lähti itsestään käyntiin vaikka en koskenutkaan kaasukahvaan. Minulla ei siis ole peukkukaasua eikä poljintunnistinta.


Re: Sähköpyörä rankkasateessa

Lähetetty: 05 Elo 2018, 14:42
Kirjoittaja janx
irakas kirjoitti:
janx kirjoitti:

Tämän takia sähköt pitäisi sammuttaa ennen varastoon vientiä ellei niitä välttämättä tarvitse (esim. kävelyavustin). Etenkin jos toiminta perustuu suoraan peukkukaasun asentoon. Vai lähtikö myös virrat päälle itsestään? Virtakytkin ns. pääkytkin näistä kaikista kuitenkin yleensä löytyy. Omassa napamoottorisarjassa (Yosepower) toinen vaihtoehto on laittaa avustustaso 0:ksi, jolloin elektroniikka ei enää reagoi peukkukaasuun mitenkään. Muissa sähköpyörissäni ei joko ole peukkukaasua tai se ei reagoi kuin poljettaessa.

En katkaissut kontrollerin yhteydessä olevasta pääkytkimestä virtaa, kun tarvitsin vetoa varastoitaessa. Moottori lähti itsestään käyntiin vaikka en koskenutkaan kaasukahvaan. Minulla ei siis ole peukkukaasua eikä poljintunnistinta.

Peukkukaasun ja kaasukahvan tekninen toteutus elektroniikalle lienee hyvin samankaltainen. Jos sarjasta löytyy kavelyavustin (Yosepower avustaa 6kmh, kun painaa nuolta alaspäin muutaman sekunnin), kannattaa käyttää sitä varastossa ja laittaa avustus 0-tasoon, jos mahdollista. Näin kaasukahvan mahdollista virhetoimintaa ei viedä elektroniikalle asti.