Vilijami kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Tuo on muuten hyvä, mutta piirtää lumeen 4 uraa.
Haitanneeko tuo, jos on sähköapu?
Poimii montut ja patit vielä tehokkaammin kuin kolmipyörä...
Jukka
Vilijami kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Tuo on muuten hyvä, mutta piirtää lumeen 4 uraa.
Haitanneeko tuo, jos on sähköapu?
Poimii montut ja patit vielä tehokkaammin kuin kolmipyörä...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Vilijami kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Tuo on muuten hyvä, mutta piirtää lumeen 4 uraa.
Haitanneeko tuo, jos on sähköapu?
Onhan se noinkin, mutta miksi niiden takapyörien pitäisi olla eri leveydellä kuin etupyörien. Järjestely heikentää sivustabiliteettia. Kapea raideväli takana vaatii taka-akselin sijoittamisen kauemmas taakse, jotta kiekot ja takaripustus mahtuvat selkänojan taakse. Kaukana olevat takapyörät heikentävät vetopitoa ja suurentavat kääntösädettä.
Miksei siis laita takapyöriä leveämmälle ja lähemmäs selkänojaa, tai jopa sen sivuille. Pyörä lyhenee ja sivustabiliteetti kasvaa. Kun sivustabiliteetti kasvaa, voi sitä tuottavaa raideväliä kaventaa, koska pysyy pystyssä vähemmälläkin ja lyhyemmän akselivälin takia etupyörien ei tarvitse kääntyä niin paljon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo zoxin rakenne on niin ihanan yksinkertainen Ei väliakseleita eikä erikoisosia. Voi tehdä ihan vakio pyörän osista. Nopea suunnitella ja helppo tehdä, mutta haitoista kärsii niin kauan ku pyörä on käytössä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Jos sähköapuun päättää mennä jo suunnitteluvaiheessa niin voi toteuttaa mitä vain painosta välittämättä.
Mutta luomumalli sen pitäisi olla ja sen olen oppinut että pyörän koolla on iso merkitys, mitä pienempi, yksinkertaisempi ja kevyempi sen parempi. Leveysoptimi riippuu kääntyvien pyörien pyöräkoosta ja kääntösäteestä mutta 70 cm luokkaan tai himpun alle olisi päästävä. Nelipyöräinen mahdollistaa selvästi lyhyemmän rakenteen. Jousitus olisi taakse helppo tehdä kahden pyörän keinuhaarukalla jotta voi tehdä kapean kun kallistuksenvaimennus toimii. Ei se tasauspyörästökään paljon maksa eikä paina.
Tuota zox nelosta ei pidä verrata kaksiraiteiseen nelipyörään, vaan pitkäakseliväliseen tadpoletrikeen. Siinä vertailussa zox 4 on vahvoilla. Ja juuri niin kuin Jukka jo sanoi: vakio-osat käyvät. Nimimerkillä: Räntiksen kampiakselin vahvistusta odotellessa
kemppes kirjoitti:Leveysoptimi riippuu kääntyvien pyörien pyöräkoosta ja kääntösäteestä mutta 70 cm luokkaan tai himpun alle olisi päästävä.
Mulla on Räntiksessä raideväli noin 80cm ja vakiokokoinen kaivonkansi kelvillä on 75cm. Tosi tarkasti saa ajaa, että siitä pääsee yli yhdenkään renkaan pomppaamatta. Joskus kun kaivonkansi on jäänyt vähän syvemmälle ja reunat hieman viistot, niin ei edes onnistu. Ja niitä kaivonkansia on normaali pyöräilyreitilläni heti useampi ja monesti vielä ilmaantuvat pareittain. Molemmat kyynärpäät eivät tahdo mahtua katteen sisälle, koska alaohjaus. Talvella kelveille muodostuu kaksi ajouraa, Räntiksen nykyinen raideväli on niihinkin himpun verran kapea. Näistä syistä tekisin nyt (kaksiraiteisen kolmi- tai nelipyörän) raidevälista noin 90cm leveän.
jviirret kirjoitti: ↑14 Loka 2018, 10:47Tää on minusta hienon näköinen ja ihmettelen miksi samalla mallilla ei muut kaupalliset, eikä autotallirakentelijat tee.
Pitäisi kestää eturenkaiden osalta isommillakin kuin 20" renkailla, mutta takarengas voi olla lujilla. Tosin, kun tiukkoja kurveja ei saa ajettua niin auttaa vähän kestävyydessä.
Näyttää isolta, mutta lienee ainoa tadpole malli jonka saisi helposti vaikka seinää vasten pystyynJukka
Itse tässä "korona" aiheuttaman piirtely rupeeman keskellä . Olen tätä ihastellut ja miettinyt vähän samoja kuin Jukka. Jos ton tekisi läskinä . Eteen 20" ja taakse 26" . Vois papparalla olla siinä huomiota kylillä . Mikään nopee käänöksissä tuo ei ole.
Haitanneeko se loppujen lopuksi .
Takakiekko pitää olla luokkaa mopo. Polkupyörän kiekko -ainakaan heikompi kuin 406 48 pinnainen BMX- ei varmuudella kestä pidemmän päälle.
Mistä luulo on peräisin? Samat pinnathan (pituus/paksuus) niissä on, vai onko tästä parempaa tietoa?
Vanne on jäykempi , läskin renkaat vaimentaa enenmän iskua . Sekä myötää sivuttais suunassa . Kuormittavat pinnoja suhteessa vähemmän .
Oikaskaa jos olen väärässä . Itsellä on sellainen luulo . Ei tietoo , kaipa joku tietää . Sen olen huomannut , että mitä suurempi on vanteen jäykkyys . Sitä vähemmän on tarvinnut pinnoja vanteille laittaa uusia. Meltossa vanteessa katkee niin yhtä hyvin 3mm pinna , kuin 2mm . Puhumatta näistä halpamyynti pinnoista.
Mulla on vaan kauhukuva ja muutaman tuhannen kilometrin kokemus 559 lwb tadpolesta. Takakiekko ei kestänyt vähääkään. Toki ei ollut paras ja kallein, mutta tosi kovalle se joutuu.
Lwb tadpolessa pitää olla todella jäykkä runko. Itselläni oli 50x50x2 putkea ja se on häiritsevän löysä. Suoraan ajaessa penkki roikkuu jompaan kumpaan suuntaan kallellaan, tien kaltevuudesta riippuen.
Ei ole tarkoitus lannistaa rakennusintoa. Yritän vain jakaa kokemuksia, ettei samoja ongelmia tarvitsisi toistaa.
Tee vaan. Kyllä se kestää, kun et peruskiekoilla tee. Lueskelin aikanaan juttuja Le Mans kinnerin prototyypistä ja siini on DTSwissin 559-kiekot jotka kestävät kinnerikäytön kahdella renkaalla ajeluineen, joten ei siinä mitään kranaatin kestäviä kiekkoja tarvitse
Mun mielestä läskirenkaiden kestävyyttä sivuttaisvoimia vastaan puoltaa navan leveys. Eiks niissä käytetä hieman leveämpiä kuin tavallisesti. Toisaalta.. Mikäli nippelit on vastaavasti sijoitettu leveän vanteen keskilinjalta huomattavan sivuun, on leveällä navalla saavutettavissa oleva hyvä sivujäykkyys menetetty.
Rihtaa itte mahdollisimman vähän ristiin menevä vanne siihen, niin saat askaretta. Sitähän tässäkin haetaan.
Hmm.. Siinä olis vähän nallelle sopivaa lisähaastetta ja kaivattua erikoisuutta kun onnistuisit pinnaamaan sellaisen vanteen jossa pinnat menee ristiin vanteen keskilinjan yli. Siis vasemmasta navan laipasta vanteen oikeaan reunaan! Olis ainakin sivujöykkä.. Mut päänsisäinen 3d irtisanoo mulla itsensä kun miettii onko se edes Mahdollista! Lähinnä leikilläni heitin.
Härski kirjoitti: ↑14 Tammi 2021, 18:26Mun mielestä läskirenkaiden kestävyyttä sivuttaisvoimia vastaan puoltaa navan leveys. Eiks niissä käytetä hieman leveämpiä kuin tavallisesti. Toisaalta.. Mikäli nippelit on vastaavasti sijoitettu leveän vanteen keskilinjalta huomattavan sivuun, on leveällä navalla saavutettavissa oleva hyvä sivujäykkyys menetetty.
Rihtaa itte mahdollisimman vähän ristiin menevä vanne siihen, niin saat askaretta. Sitähän tässäkin haetaan.
Hmm.. Siinä olis vähän nallelle sopivaa lisähaastetta ja kaivattua erikoisuutta kun onnistuisit pinnaamaan sellaisen vanteen jossa pinnat menee ristiin vanteen keskilinjan yli. Siis vasemmasta navan laipasta vanteen oikeaan reunaan! Olis ainakin sivujöykkä.. Mut päänsisäinen 3d irtisanoo mulla itsensä kun miettii onko se edes Mahdollista! Lähinnä leikilläni heitin.
Näissä läskivanteissa nuo pinnat kulkee noin 30mm kauenpana , kuin normi vanteissa. Joo tuo ristikkäinen pinnaus , oli aikanaan BMW moottoripyörissä aikanaan . Varsinkin niissä jotka oli tarkoitettu tien ulkopuoliseen liikenteeseen . Sen verran voin sanoo että mulla on tulossa etuvanteille 72 pinnaa puolelleen . Eli painos ei nyt säästellä .