SH8

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja irakas »

psa kirjoitti:

Jeps, Pyörä on nyt Loimaalle kotiutunut ja ensimmäiset testilenkit heitetty, Poliisitkin heittivät oikein uukkarin maijalla vastaan tullessaan kun katsoivat, että mikäs tuollainen kulkine on, mutta eivät tulleet tarkemmin kyselemään :)

Onnea uudelle omistajalle! :)

Mukava tavata sinut näilläkin sivuilla!

Olisi mukava kuulla ajokokemuksiasi myös täällä

Muille selvennykseksi sh8 vaihtoi omistajaa ilman sähkölaitteita, jotka siirsin sh9:ään.

Toivon mukavia ajoreissuja sh8:n kanssa! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja psa »

Lisätäänpä myös tänne SH8 rakennusketjuun minun kommentit tuosta SH8 ohjauksesta, mikäli joku on suunnitellut omassa projektissaan käyttää suoraa ala-ohjausta etuhaarukkaan.

psa kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitä pidät tuon tyyppisestä suorasta alaohjauksesta? Sitähän ei ole tiettävästi missään tehdastekoisissa eikä muiden tekemissä nojakeissa. Periaatteessa olisin voinut tuon mallin patentoida tai ainakin mallisuojata.

Sakari

Hyvät on kokemukset, Käsien päälle se ei ainakaan ota, eikä kovasti edes tärähdäkään käsille vaikka sattuisi johonkin kuoppaan ajamaan. Ylävartalon ilmastointikin pelaa, eli ei ole tullut kovin kuuma, hellekelissä kun olen nyt päässyt ajelemaan. Kädet riittävät hyvin tangolle asti.

Pyörän päälle kulkukin on mukavaa kun ei ole ohjaustanko siinä penkin edessä, jos se olisi yläohjattu. Taitaa tuo Nojakki.fi sivun Taika X 2026 vähän vastaava pyörä mihin vois verrata SH8. http://www.nojakki.fi/page75.html Siinäkin ohjaus on ylempänä ja käsikulma on eri. Minusta SH8 vaakasuuntainen kämmenkulma on miellyttävä.

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja psa »

Ostin Karkkainen.com tarakkalaukut.

Kuva

SH8 tarakka oli takaosastaan liian leveä. Sivuille laskeutuvat laukut eivät asettuneet takaosasta hyvin, koska ne on ommeltu kiinni toisiinsa. Jouduin kaventamaan tarakan väliputkea 1,5cm.

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja psa »

SH8:ta oli juttu 7.6.2011 ilmestyneessa Loimaan lehden Suvilehdessä.

Liitteet
Suvilehti-7.6.2011_1200.jpg
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ihan hyvä juttu! :mrgreen:

Oletko skannanut lehtileikkeen vai ottanut siitä valokuvan? Hyvin on luettavissa.

Muuten istuimen etäisyyttä polkimista voi säätää myös siirtämällä penkkiä pykälistä toisiin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja psa »

SH8 sähköistys E-Spin2 takamoottorilla on valmis. Testiajotkin päästiin suorittamaan lähes kokonaan auringon sulattamalla pyörätiellä Hulmi-Evira jonka ajoin 2 kertaa edestakaisin, joten matkaa kertyi jo yli 7km :)

Kuten jo aikaisemmin kyselinkin vinkkejä Sähköavusteinen otsikon alla. Todettakoon, että ongelmitta asennus ei aivan mennyt. Saatuani vanteen pyörähuollosta ja alkaessani sovittaa sitä paikoilleen huomasin että vanne on leveydeltään 157mm ja takahaarukan leveys oli vain 135mm. Takahaarukkaa piti leventää kierretangolla ja muttereilla leveämmaksi. No kun olin saanut takahaarukan oikeaan leveyteen huomasin sen että sähkövanteen akseli on paksumpi kuin vanhassa vanteessa ollut akseli, eikä akseli sopinut paikalleen vaikka sitä oikeassa asennossa kapeampi kohta akselista yritin asentaa. Paksu mikä paksu, no työkalupakkini ei kuulunut viilaa joten sellaista sitten Loimaalle avatusta uudesta HongKong tavaratalosta hankkimaan, Tuli oikein Black & Dekker laatuviila sitten ostettua (ainut malli mitä viiloja edes metallin viilaukseen edes oli.) Viilasin akselin kiinnityshahloja sen verran leveämmäksi että akseli meni paikoilleen. Silloin alkoikin näyttää jo valoisammalta ja päästiin johtohommiin. SH8 tarakassa ei ole poikittaisia putkia vaan ainoastaan reunalla kulkevat putket. Niinpä akun päätin sijoittaa tarakalle pokittain, jolloin kiinteästi punaista palava takavalo sojottaa vasemmalle puolelle. Tarakalla ennestään olleet sivulaukut jouduin nyt ottamaan pois. Pitää koittaa sovittaa niitä vielä siten että olisivat kauempana takana, kuitenkin akku otti tarakalta oman tilansa. Parempi olisi ollut jos akun olisi saanut sijoitettua istuimen alle, mutta siellä ei ollut tarpeeksi rakoa, jotta olisi sinne mahtunut selkään painamatta.

Käyttökytkimen sijoitin vasempaan ohjaustankoon. Kiinnitysreikää poratessa jouduin poistamaan kotelosta käyttökytkimen ja piirilevyn, jotta eivät vaan vahingoitu reikää tehdessä. Kun kasasin kotelon takaisin ja asensin sen tankoon. Kokeilin pienen testilenkin, että toimiiko sarja. No olin tietysti kasannut käyttökytkimen väärinpäin koteloon ja se toimikin vetämällä eikä peukalolla työntämällä. Kyseessä kun on keinukatkaisija joka liikkuu kahteen suuntaan mutta palautuu aina keskiasentoon. Jouduin siis purkamaan kotelon vielä kerran ja kääntämään kytkimen toisinpäin, jotta toimii halutulla tavalla. Cruise toiminto toimi myös hienosti.

Poljinanturin mangeetit asensin pienimmän rattaan kylkeen sisäpuolelle ja poljinanturin kiinnitin pakoputkenkiristimen viereen, jolla polkimienkeskiö on kiinnitetty etuputkeen.

Nyt vain odottelemme kevään etenemistä ja pyörätieltä tappajasepelin lakaisua, jotta päästään pitempiä lenkkejä ajelemaan. Empä ole ennen näin aikaisin keväällä vielä päässyt nojapyörällä ajamaan kun 3.3.

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja psa »

Vielä muutama kuva sähköistetystä pyörästä

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onnittelut onnistuneesta asentamisesta! :D

Kyllä minä asentaisin akun tarakalle pitkittäin jotta akkuun kytketty ja siitä virtaa ottava takavalo suuntautuisi taaksepäin. Punaisen valon sijoittaminen sivulle lienee laitonta. Sivuvalon kai pitäisi olla keltainen.

Väliaikaisesti voisi tarakalle laittaa poikittain mustekala-kiinnittimillä ja asentaa akku niiden varaan pitkittäin ja niiden avulla voisi myös akun kiinnittääkin.

Harmi etten aikanaan laittanut enempää poikkiputkia tarakkaan. Kiinteässä asennuksessa laittaisin 6 mm:n kierretangosta lisäpoikkituen poraamalla reijät tarakan reunaputkiin ja kiinnittämällä sen muttereilla. Akun mukanahan tulee kiinnityslevy, jonka voi sitten kiinnittää pienillä pulteilla poikkitankoihin. Kierretangon päälle laittaisin 13 mm:n AL-putken (niinkuin muutkin tarakan putket ovat). Olisi siivomman näköinen.

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 04 Maalis 2012, 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä tein peräkärryn vanhasta lasten vetokärrystä laittamalla putkikehikon sisään vanerilevyn (5mm) nippusiteillä putkiin kiinni. Halpa ja helppo. On kestänytkin hyvin. Vanerin saa valmiiksi oikean kokoisena jostain liikkeestä.

Ohessa piirros tarakan kustomointiin samalla tavalla.

Edit. Ai niin. Mullahan olikin siinä filmivanerin pala. Hitusen parempi säänkesto, ehkä :)

Liitteet
tarakka.png
tarakka.png (32.07 KiB) Katsottu 3104 kertaa
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Mä tein peräkärryn vanhasta lasten vetokärrystä laittamalla putkikehikon sisään vanerilevyn (5mm) nippusiteillä putkiin kiinni. Halpa ja helppo. On kestänytkin hyvin. Vanerin saa valmiiksi oikean kokoisena jostain liikkeestä.

Ohessa piirros tarakan kustomointiin samalla tavalla.

Edit. Ai niin. Mullahan olikin siinä filmivanerin pala. Hitusen parempi säänkesto, ehkä :)

Ihan hyvä idea. Akun aluslevyn kiinnittämistä varten olisi kai edullisempi sijoittaa levy tarakkaputkien päälle. Nippusidekiinnitys on hyvä. 4 mm:n koivuvaneri hyvin maalattuna kestää hyvin säätä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Harmi etten aikanaan laittanut enempää poikkiputkia tarakkaan. Kiinteässä asennuksessa laittaisin 6 mm:n kierretangosta lisäpoikkituen poraamalla reijät tarakan reunaputkiin ja kiinnittämällä sen muttereilla. Akun mukanahan tulee kiinnityslevy, jonka voi sitten kiinnittää pienillä pulteilla poikkitankoihin. Kierretangon päälle laittaisin 13 mm:n AL-putken (niinkuin muutkin tarakan putket ovat). Olisi siivomman näköinen.

Noita al-putkia tuntuu saavan nykyään rautakaupoista, työkalu-ässistä ja sisustusliikkeistä vaikka minkä kokoisina. Sellaiseen vaan jengat sisäpuolelle ja pultilla kiinni.

On ollut mielessä jos pitää pikaseen joku tarakka-hässäkkä rakennella. Prototyypiksi jotta lopullisen vois sitten ehkä tehdä hiilikuidusta. Jonka tekoon nuo al-putkit keittiökelmillä päällystettynä toimivat muotteina, kun noiden kuituputkien tilaaminen on oma taiteen lajinsa ja lujuutensa ei juuri koskaan riitä sellaisenaan mihinkään...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja psa »

Tänään oli aikaa tutkia ketjulinjaa sähkövanteen asennuksen jälkeen. Akselin leventäminen moottorivanteesta johtuen siirti ketjulinjaa oikealle jonkun verran. ja nyt katselin ketkulinjausta ilman penkkia ylhäältä päin. Ketju joutuu paluupuolella tekemään melkoisen mutkan nyt paluusuojaputkessa.

Tämä ei muuten haittaisi mitään, mutta 8 vaihteeella ajettaessa tulee vaihtajankiristysrattaaseen niin tiuka mutka, että haittaa ketjun kulkua, nyt mietin että poistanko koko oikean puolen kuormausputket, vai väännänkö putket jollaisellekin mutkalle / lisään ketjun suojaputken kiinnityskohtaan palan jolla siirrän kuormausputkia oikealle päin. Jokatapauksessa ketjulinja pitää saada suoremmaksi paluurissalta vaihtajan kiristäjälle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja jori »

Koitapa vääntää vaihtajan kiinnityslattaa siten, että paluupuoli siirtyy lähemmäs keskilinjaa. Toimii kyllä, jos pienimmällä vaihteella (suurin ratas) kiristimen paluupuolen rissalla on tilaa siirtyä keskemmälle. Pinnoihin asti on tilaa. Samalla voit vääntää sitä vaihtajan asentoa niin, että ampuu paremmin taittopyörille.
Eikös tämä ole ihan normihommaa kaikilla ketjuvaihteisilla oikealle puolelle kaatumisen jälkeen. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos ei Jorin konsti tepsi, voisit kuvassa esitettyä kuormausputken kiinnikettä pidentää katkaisemalla se ja asentamalla siihen jatkopala joko hitsaamalla tai pulttiliitoksella. (Ainakin neljä pulttia) (Käänsin kuvan muuten peilikuvaksi ja siksi takarattaisto on väärällä puolella.) Näin saisit kuormausputken kauemmaksi paluuketjusta.

Voisit myös kokeilla ensin miten käy, jos asentaisit paluuketjun kuormausputken ulkopuolelle ja tarvittaessa taivuttaisit lämmittämällä paluuketjun suojaputkea sopivaan muotoon. Paluuketjussahan ei ole vetoa ja siksi se voi tehdä mutkia.

Sakari

Liitteet
27012009 sh8 kuormausputken kiinnike.jpg
27012009 sh8 kuormausputken kiinnike.jpg (102.07 KiB) Katsottu 3010 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: sh8

Viesti Kirjoittaja psa »

Tätä sakarin ohjetta hieman metin että katkaisisin tuosta ja lisäisin pienen pellinkappaleen pulteilla siihen väliin.

Toinen ensiapu saattaisi olla että vääntäisi ketjun paluuputkeen pienen mutkan ja sitoisi tuon paluuputken tuohon alarautaan kiinni, mutta tarvii sitä nyt vielä tutkaikka, että vaikuttaako se kiinnisitominen sitten pieniin vaihteisiin, suuriin rattaisiin.

Kuva

SH8 onkin hyvissä maaleissa Sakarin kuvassa. Nyt on alkanut hankaumia näkymään mun käsittelyssä vähän jokapaikassa. Lienee asiassa se että pyörän säilytyspaikka on varsin ahdas häkkikomero. No käyttöönhän pyörät on tehty eikä keräilykappaleiksi :) Eikä noi alumiiniputket onneksi ruostu. Jossain vaiheessa sekin varmaan on tehtävä että purkaa rungosta kaiken pois ja maalaa sen uudelleen

Vastaa Viestiin