Sivu 5/8

Re: sh8

Lähetetty: 31 Joulu 2008, 12:44
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Olen kokeillut keskeneräisessä sh 8:ssa erilaisia ohjausvaihtoehtoja.

Oletkos jostain syystä luopunut tuosta alkupeäisestä suorasta alaohjauksesta?

Vuosi vaihtuu ja kevät on jo tulossa. Meillä on päivä jo 11 minuuttia lyhimmästään pidentynyt. :)
Hyvää vuodenvaihdetta kaikille!
Jori


Re: sh8

Lähetetty: 31 Joulu 2008, 14:01
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen kokeillut keskeneräisessä sh 8:ssa erilaisia ohjausvaihtoehtoja.

Oletkos jostain syystä luopunut tuosta alkupeäisestä suorasta alaohjauksesta?

Vuosi vaihtuu ja kevät on jo tulossa. Meillä on päivä jo 11 minuuttia lyhimmästään pidentynyt. :)
Hyvää vuodenvaihdetta kaikille!
Jori

En varsinaisesti ole luopunut, mutta on kiintoisaa samassa 2-pyöräisessä, matalassa nojakissa testata erilaisia ohjausvaihtoehtoja. Olen jopa ajatellut kokeilla tässä sh 8:ssa etuvetoa kääntyvillä ketjurissoilla.

Onkohan muita vaihtoehtoja kuin:

Yläohjaus kädet koukussa

Yläohjaus kädet suorana (Tarzan/Teräsmies)

Alaohjaus nivel- ja sauvavälityksin

Alaohjaus, ohjaustangon kiinnitys haarukan yläosasta

Alaohjaus, ohjaustangonkiinnitys haarukan alaosasta

Ohjaus vartalolla ja jaloilla (Python)

On tosi mukavaa, kun ollaan menossa kohti kevättä ja valoisampia aikoja. :lol:

Vauhdikasta Uutta Vuotta kaikille! :mrgreen:

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 31 Joulu 2008, 14:10
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

On tosi mukavaa, kun ollaan menossa kohti kevättä ja valoisampia aikoja. :lol:

Äh, ei ole mitään haastetta rakentaa nojakkia jolla voi ajaa kauniina kesäpäivänä hyvällä asfaltilla :lol: Tällaisilla talvikeleillä pyörien erotkin tulevat paljon selvemmin esille.

Jukka


Re: sh8

Lähetetty: 31 Joulu 2008, 15:08
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

On tosi mukavaa, kun ollaan menossa kohti kevättä ja valoisampia aikoja. :lol:

Äh, ei ole mitään haastetta rakentaa nojakkia jolla voi ajaa kauniina kesäpäivänä hyvällä asfaltilla :lol: Tällaisilla talvikeleillä pyörien erotkin tulevat paljon selvemmin esille.

Jukka

Ellei ole hyvin nastoitetut renkaat on talviajo liukkailla keleillä millä tahansa kaksipyöräisellä arpapeliä.

Etuvetoinen delta alkaa vastamäissä helposti sutia vaikka olisi nastat vetävässä pyörässä. Olisikohan takavetoinen Kettelwiesel-tyyppinen sh9 http://farm4.static.flickr.com/3098/311 ... 0aed_o.png
hyvä talvinojakki. Ei ole kaatumisvaaraa ja pääpaino on vetävällä pyörällä. Homma vielä paranisi, kun olisi vielä napamoottori toisessa takapyörässä.

Tienpinnan epätasaisuuksien ja karkean murskeen vuoksi tahtoo talviajo olla usein melkoista tärinää, :evil:
minkä vuoksi olisi talvinojakissa hyvä olla jousitus.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 31 Joulu 2008, 16:25
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Etuvetoinen delta alkaa vastamäissä helposti sutia vaikka olisi nastat vetävässä pyörässä.

Ilmeisesti täällä loivemmat mäet ja mun trikessä pidempi akseliväli, kun tuollaista en ole ongelmaksi kokenut. Pari talvea ajelin maantiekuvioisella kesärenkaalla.

irakas kirjoitti:

Olisikohan takavetoinen Kettelwiesel-tyyppinen sh9 http://farm4.static.flickr.com/3098/311 ... 0aed_o.png
hyvä talvinojakki. Ei ole kaatumisvaaraa ja pääpaino on vetävällä pyörällä. Homma vielä paranisi, kun olisi vielä napamoottori toisessa takapyörässä.

Joo, napamoottorin vaatisi. Yhdelle takapyörälle kun et saa kuin n.40% kokonaispainosta jos haluat ohjattavuuden edes jotenkin säilyttää. Omalla deltallani http://www.omanetti.fi/ninajukk/trike.htm sen verran kokeilin, että totesin pidon auttamattomasti liian pieneksi talvikelille.

Jukka


Re: sh8

Lähetetty: 02 Tammi 2009, 14:38
Kirjoittaja irakas

Kiitos Esko! :)

Tulipa taas arvokasta tietoa. Tuotapa olisi ollut vaikea arvata, että Kettwiesel-tyypissä etupyörä lähtee vastamäessä luisumaan sivulle ja tietenkin vielä pahemmin, jos on asuntovaunu vedettävänä. Aina vain tärkeämmäksi tulee sh 9:ssä hankkia toiseen takapyörään napamoottori. Siihenhän olen varautunut, että molemmat takapyörät tuetaan akselin molemmista päistä. Olisiko kenelläkään tietoa kuinka leveä haarukka pitää napamoottoria varten olla?

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 02 Tammi 2009, 15:21
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

...kuinka leveä haarukka pitää napamoottoria varten olla?

Napamoottoreita on kahta leveyttä, normaaliin takahaarukkaan ja normaaliin etuhaarukkaan tarkoitetut moottorityypit. Takahaarukkaan tarkoitetussa on napamoottorin sivulla kierrenatsa rataspakan asennusta varten, josta syystä rakenne on leveämpi. Oman takapyörään tarkoitetun napamoottorini asensin etuhaarukkaan kääntämällä dropoutit toisin päin (vasen oikealle ja oikea vasemmalle).

Jori


Re: sh8

Lähetetty: 05 Tammi 2009, 21:26
Kirjoittaja Ilpo

Uusimassa Velovision-lehdessä on laaja artikkeli/testaus kaikista yleisimmistä polkupyorien apusähkömoottoreista. Mielenkiintoinen on mm. Sunstar (http://www.sunstar-ibike.com/atouts_ang.htm), joka asennetaan keskiön tilalle ja se pyörittää eturatasta. Pyörässä voi olla vain yksi eturatas. Testissä Sunstar oli asennettu nojapyörään. Moottorin keveyttä ja ylimääräisten kaapeleiden vähyyttä kehuttiin, moitetta sai pienitehoinen akku.

Ilpo


Re: sh8

Lähetetty: 06 Tammi 2009, 18:09
Kirjoittaja irakas

Budjetti menisi kerta heitolla sekaisin noilla hinnoilla. :evil:

Kekustelu nojakkien sähkömoottoreista jatkuu osiossa sh 9

Kävin äsken ajelemassa Leppäveden Saltunlahdella Ziphy 3.lla. Koko päivän hiljakselleen satanutta lunta oli sen verran paljon, että ajelu ei ollut kovinkaan sujuvaa. 3-pyörä-luisuja oli kuitenkin ihan mukava ottaa. :D Sukset olisi ollut parempi väline. Myös pyöräteillä oli ajo pakkaantuneen lumen vuoksi epätasaista.

Kokeilin myös tänään sh8:aa, johon olin asentanut yläohjausvaihtoehdon koukussa olevin käsin:

Kuva

Kuva

Nyt on kyllä maailman kirjat sekasin, kun rupeekin tuntumaan tämän tyyppinen ohjaus aika hyvältä. :shock: Olenhan ollut vankkumaton alaohjauksen kannattaja. Se on taas kerran tottumiskysymys. Kun vaan sinnikkäästi muutaman kerran kokeilee, rupeaakin se sujumaan automaattisesti. Eri asia on sitten, miten käy pitemmillä matkoilla. :roll:

Muuten yksi syy saattaa olla siihen, että en ole pitänyt kädet koukussa yläohjauksesta, on se, että omatekoiset ohjaustangon tuennat eivät ole olleet riittävän tukevat ja tekevät ohjauksen hervottomaksi ja siksi vaikeammaksi. Tein 50x1,5 mm teräsputkesta litistämällä tukevan sovituskappaleen ohjaustangon ja säädettävän ohjaustangon pidikkeen välille, mikä näkyy ylläolevista kuvista. Säädettävän pidikkeen sain Kuusakosken romuista löytyneestä hybridipyörästä.

Kun ohjaustangosta pyörään ei ole yhtään klappia, on ajaminen aivan toista luokkaa verrattuna siihen, että klappia löytyy. Ostonojakeissahan ei klappia ole.

Muuten taas kerran tuli todettua, että kuinka paljon kevyempää on ajella kaksipyöräisellä nojakilla verrattuna kolmipyöräiseen muutaman sentin lumessa; kaksipyöräisen takapyörä kulkee pääosin etupyörän urassa.

Olen kokeillut sh8:ssa (kuten Wolissa) muutaman kerran myös teräsmiestyyppistä yläohjausta:

Kuva

Siihen en tahdo millään tottua, kun ohjaustanko tulee häiritsevästi näkökentän eteen. Ehkä pystympi ajoasento auttaisi asiaa. Kädet koukussa tyypissä voi ohjaustangon säätää näkökentän alapuolelle. 8)

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 10 Tammi 2009, 18:56
Kirjoittaja irakas

Olin käymässä Helsingissä ja yhtenä hommana oli löytää paikka, mistä voisin ostaa 20" nastoitetun kumin. Lopulta sellainen löytyikin Meriluodon Eskon varastoista. Olikin oikein tuhti värkki, Nokian Hakkapeliitta 57-406, paino 1,3 kg. Tavallinen vakio 20" kumi painaa juuri puolet tuosta eli 650 gr. Täyteen pumpattuna mahtui vakiohaarukkaan vain laskemalla pyörää alaspäin ennen akselin muttereiden kiristystä minkä vuoksi tavallisen V-jarrun asennus tuollaisen murikan ympärille nippa nappa onnistui.

Kuva

Myös takapyörässä on nastoitettu kumi. Kävin koeajelulla eikä ollut pelkoa luistosta vaikka täällä Jyväskylässä ovat pyörätiet lumipintaiset. :mrgreen:

On vielä totuttelua tuollaisen yläohjauksen kanssa. Ehkä palaan alaohjaukseen.

Kuvassa tavarateline ei ole vielä lopullisesti paikalleen asennettu.

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 10 Tammi 2009, 19:31
Kirjoittaja jviirret

Etkö aio maalata pyörää :shock:

Jukka


Re: sh8

Lähetetty: 10 Tammi 2009, 19:46
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Etkö aio maalata pyörää :shock:

Jukka

Ei ole vielä siinä kunnossa. On tehtävä vielä hitsauspaikkauksia kunhan taas Kansalaisopistossa pääsee niihin hommiin. :)

Sakari


Re: sh8

Lähetetty: 29 Tammi 2009, 09:21
Kirjoittaja irakas

Tässäpä maalattuna mutta varustamattomana:

Kuva

Sakari :mrgreen:


Re: sh8

Lähetetty: 29 Tammi 2009, 11:01
Kirjoittaja Pastori

Yllättävän vaikea on muuten tästä kuvasta päätellä minkä värinen pyörä oikeasti on.
Millä värillä tuo siis on maalattu - jos ajattelee ihan värikartan värejä:
tässä RAL karttalinkkejä.

http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... varikartat
http://www.cronvall.fi/pdf/RAL-varikartta.pdf


Re: sh8

Lähetetty: 29 Tammi 2009, 13:13
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:

Yllättävän vaikea on muuten tästä kuvasta päätellä minkä värinen pyörä oikeasti on.
Millä värillä tuo siis on maalattu - jos ajattelee ihan värikartan värejä:
tässä RAL karttalinkkejä.

http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... varikartat
http://www.cronvall.fi/pdf/RAL-varikartta.pdf

Joo, aika merkillinen väri. En minäkään noilta kartoilta löydä tarkalleen vastaavaa sävyä. Lähinnä olisi Cronvallin kartalta väri RAL 3004. Kuultomaalien syvyys vaikuttaa siihen, että niiden sävyjä on vaikea verrata normaalisävyihin.

sh8 on maalattu Maston CarColor akryylimaalilla kuultoväri 7637 ja viimeistelylakattu. Maalihan on painepakkauksessa ja sitä saa autovaraosaliikkeistä hintaan 8,90 €. Alla on ruosteenesto pohjamaali.

Sakari