Arcus II

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Huomaathan, että nuo pituussuuntaiset ohjainvarret siirtyvät molemmat kääntäessä sisemmäs. Varmista, että mahtuu kengät ja polkimet ohi myös kääntötilanteessa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tai vielä helpommalla pääsee, kun hyödyntää tuota etuakselia/palkkia. Kuvasta poiketen tuo ohjauskolmio tulisi sinne alle. Säästyisi tilaa edelliseen verisoon verrattuna ja saisin pienenettyä akseliväliä vielä vähän.
Älkää muuten kummastelko noita polkimia ja hammasrattaita. Ne on vielä siitä Joutan tandem-versiosta, eli siinä on vapaaratas, jotta takimmaisen ei tarvinnut polkea samaa tahtia kuin etummaisen ;-)

Liitteet
IMG_2988.jpeg

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Jep, kiitos. Teen varmaan ensin mallin puusta, ennen kuin teetän sopivat palat teräksestä.

jori kirjoitti: 02 Huhti 2024, 15:42

Huomaathan, että nuo pituussuuntaiset ohjainvarret siirtyvät kääntäessä sisemmäs. Varmista, että mahtuu kenkä ja poljin ohi myös kääntötilanteessa. :?

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Mites jykevää tuon kulmaraudan pitää olla? Riittääkö sellainen ikkunoihin tarkoitettu kulmalevy?
Noita voi tietysti ruuvata pari-kolme pällekäin.
Esim tällainen? https://www.ikh.fi/fi/kulmalevy-littea- ... y-j7101015

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

ajou kirjoitti: 02 Huhti 2024, 15:51

Mites jykevää tuon kulmaraudan pitää olla? Riittääkö sellainen ikkunoihin tarkoitettu kulmalevy?
Noita voi tietysti ruuvata pari-kolme pällekäin.
Esim tällainen? https://www.ikh.fi/fi/kulmalevy-littea- ... y-j7101015

Heppoiselta näyttää tuo, vähän enemmän materiaalia olisi hyvä olla ettei heti taivu jos vaikka astuu päälle.
Sakarin SH32:ssa on samanlainen tankkiohjaus. https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 30#p123330
Kääntövivusto voi myös olla ohjaustankojen yhteydessä, joista sitten pitkät työntötangot suoraan etupyörien kääntövarsille.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ei aukea mulle toi lause.

Jarcco kirjoitti: 02 Huhti 2024, 16:00

Kääntövivusto voi myös olla ohjaustankojen yhteydessä, joista sitten pitkät työntötangot suoraan etupyörien kääntövarsille.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

ajou kirjoitti:

Ei aukea mulle toi lause.

Jarcco kirjoitti: 02 Huhti 2024, 16:00

Kääntövivusto voi myös olla ohjaustankojen yhteydessä, joista sitten pitkät työntötangot suoraan etupyörien kääntövarsille.

Ei jaksa avata konetta ja piirtää kuvaa, mutta tarkoitin että vivusto voi olla tankojen välissä missä lienee tilaa ja niiden liike siirretään työntötangoille kääntövarsille. Jolloin polkimien etupuolelle ei tulisi raidetankoja. Auttoiko yhtään?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Sori, mutta ei. En ymmärrä, miten pituussuntainen liike voidaan muuttaa poikittaissuuntaiseksi jossain muualla, kuin raidetangon lähellä :roll:

Jarcco kirjoitti: 02 Huhti 2024, 19:34

Ei jaksa avata konetta ja piirtää kuvaa, mutta tarkoitin että vivusto voi olla tankojen välissä missä lienee tilaa ja niiden liike siirretään työntötangoille kääntövarsille. Jolloin polkimien etupuolelle ei tulisi raidetankoja. Auttoiko yhtään?

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Skissailin hieman. Tuplaympyrät merkkaa rungossa olevia laakerointeja, muut ympyrät nivelpisteitä. Alempi on kuvattu pyörät käännettynä. Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Okei, nyt ymmärsin. Onhan tuo mahdollista. En vaan näe mitään syyyä siirtää raidetankoa pois nykyiseltä paikaltaan edestä. Vaikka puhuinkin lyhentämisen tarpeesta, niin kyllä tuolla polkimien edessä on tarpeeksi tilaa. Kiitos kuitenkin mietteistä!

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tämä, mutta raidetango säilytetään edessä alkuperäisellä paikallaan?
Kuva
Raidetanko ja tankkiohjaukselta liikkeen välittävät tangot vain eri korkeuksille, etteivät törmää toisiinsa.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Kiitos kommenteista, mutta en lähde muuttamaan Joutan alkuperäistä ohjausgeometriaa ja -rakennetta.
En näe sille mitään tarvetta.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei tuossa tarvi mitään multilinkkejä, vaan jätetään alkuperäinen raidetanko paikoilleen ja olkatapista suoraan poikittain jäykkä tanko minkä päässä on nivel. Samaan niveleen kytketään pitkittäinen tanko ohjausvivulta.

Liitteet
IMG_1439.jpeg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 03 Huhti 2024, 09:34

Ei tuossa tarvi mitään multilinkkejä, vaan jätetään alkuperäinen raidetanko paikoilleen ja olkatapista suoraan poikittain jäykkä tanko minkä päässä on nivel. Samaan niveleen kytketään pitkittäinen tanko ohjausvivulta.

Tätä samaa minä ehdotan.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ei siinä olkatapissa ole tilaa millekään lisäykselle. Siinä on tuon lokasuojan kiinnike. Mitään uutta hitsailemaan en lähde.

Vilijami kirjoitti: 03 Huhti 2024, 09:34

Ei tuossa tarvi mitään multilinkkejä, vaan jätetään alkuperäinen raidetanko paikoilleen ja olkatapista suoraan poikittain jäykkä tanko minkä päässä on nivel. Samaan niveleen kytketään pitkittäinen tanko ohjausvivulta.

Viimeksi muokannut ajou, 03 Huhti 2024, 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin