Arcus II

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tässä oli alaohjaus alun perin? Entä jos sen ottaa takaisin käyttöön. Pystysuuntaisen nivelen ympäri kiertyvä ohjaustanko vie tietysti vähän enemmän tilaa kuin tankkiohjaus, mutta eikö se olisi helpoin ratkaisu?

Tällaisilla ristiin menevillä tangoilla välittää sitten ohjausliikkeen. Vai millainen ratkaisu tässä alun perin oli? En pikaisesti viestiketjua selailemalla löytänyt...

small-turning-circle-of.greenspeed-magnum-trike-1-786x640.jpg
small-turning-circle-of.greenspeed-magnum-trike-1-786x640.jpg (61.1 KiB) Katsottu 331 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ääni minultakin tälle viimeiselle mallille.. Tuota minä olisin ehdottanut. Vähiten osia.. Vähiten niveliä kulumassa ja tuomassa välystä ja joustoa ja sitä kautta huteruutta ohjaukseen. Eiköhän tämä systeemi olekkin köytössä kinnereissä, joissa on tämä typpinen ohjaus.

Huomaa et joudut lisäämään noiden L - mallisten vipujen ja raidetangon väleihin varret estämään rqidetangon vääntymisen käännettäessä.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Joutassa oli alunperin suora ohjaus, jonka poistin ja rakensin siihen tillerin, kun suora on ihan hirvee ajaa.
Kyllä mua nyt eniten kiinnostaa toi videolla oleva malli. En halua kääntyvää ohjaustankoa katteen sisään.

Polkumies kirjoitti: 03 Huhti 2024, 10:09

Tässä oli alaohjaus alun perin? Entä jos sen ottaa takaisin käyttöön. Pystysuuntaisen nivelen ympäri kiertyvä ohjaustanko vie tietysti vähän enemmän tilaa kuin tankkiohjaus, mutta eikö se olisi helpoin ratkaisu?

Tällaisilla ristiin menevillä tangoilla välittää sitten ohjausliikkeen. Vai millainen ratkaisu tässä alun perin oli? En pikaisesti viestiketjua selailemalla löytänyt...
small-turning-circle-of.greenspeed-magnum-trike-1-786x640.jpg

Liitteet
Tiller.jpg

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tässä vähän parempi kuva.

Liitteet
Tiller Joutassa.jpeg
Tiller Joutassa.jpeg (238.21 KiB) Katsottu 327 kertaa

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Joutan alkuperäinen ohjaus.

Liitteet
Jouta tandem.JPG

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajou kirjoitti: 03 Huhti 2024, 10:18

Kyllä mua nyt eniten kiinnostaa toi videolla oleva malli.

Tee sellainen, jos tuntuu parhaalta.
Huomioi kuitenkin, että tuo on vain asiasta ymmärtämätön pahvi-nuppineulamalli. Esimerkiksi olkapoikkeama on ihan pielessä. Enemmän rakentajalla on ollut intoa kuin ymmärrystä.

L-rautojen laakerointia ei tuossa ole ajateltu yhtään, eikä voimien kestoja. L-rauta on helposti solmussa, kun vähän tulee vastusta/iskuja ohjaukseen. Kanttiputkesta tehtynä, nivelpäillä ja koneistetulla laakeripesillä tuosta saa toimivan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajou kirjoitti: 03 Huhti 2024, 10:05

Ei siinä olkatapissa ole tilaa millekään lisäykselle. Siinä on tuon lokasuojan kiinnike. Mitään uutta hitsailemaan en lähde.

Olkatapin päähän passaa suoraan ahead stemmi, johon saa pultattua suoraan nivelvarren. Lokasuojan kiinnitys on murheista pienin.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

ajou kirjoitti: 03 Huhti 2024, 10:05

Ei siinä olkatapissa ole tilaa millekään lisäykselle. Siinä on tuon lokasuojan kiinnike. Mitään uutta hitsailemaan en lähde.

Onnistuuko pultata olkanivelen alapuolelle?

Lähteekö lokarit pois katteen myötä? Jos lähtee, niin yläpuolella olisi kätevä kohta kiinnittää tarvittava poikittainen varsi, pystärin stemmin kaltainen. Ja vaikka lokarit säilyisivät, niin saisiko ne kiinni samaan kohtaan jollain uudella kiinnityksellä?

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

No toihan vaikuttaa mielenkiintoiselta ratkaisulta! Lokasuojat jää, katso 3D-mallikuviani. Ehkä ne sais viritettyä jotenkin tuohon kuvioon.

Vilijami kirjoitti: 03 Huhti 2024, 10:49

Olkatapin päähän passaa suoraan ahead stemmi, johon saa pultattua suoraan nivelvarren. Lokasuojan kiinnitys on murheista pienin.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuva
Enemmän saa ylöspäin levenevän katteen sisään piiloon, jos sen poikittaisen varren laittaa olkanivelen yläpuolelle.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja Härski »

Pitkikin käydä uudelleen kurkkaamassa se video missä oli nää L- varret. Yllättävän alkeellinen kötöstys tosiaan työn jäljen laadukkuuteen verrattuna. Laitteesta puuttui kaikki oikeesti toimivan ajoneuvon vaatimat ohjausgeometriat. Ihan en lähtisi varauksetta kopioimaan siitä laitteesta mitään.

Kuvista ei hahmotu tuo lokarin kiinnityksen tukevuuus, mutta mikäli ovat lujaa tekoa, niin eikös niihin saa hitsattua sisäänpäin osoittavan varren ohjaukselle..

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Lokarikiinnikket ei ole tarpeeksi tukevat. Täytyy keksiä muuta.

Härski kirjoitti: 03 Huhti 2024, 12:35

Pitkikin käydä uudelleen kurkkaamassa se video missä oli nää L- varret. Yllättävän alkeellinen kötöstys tosiaan työn jäljen laadukkuuteen verrattuna. Laitteesta puuttui kaikki oikeesti toimivan ajoneuvon vaatimat ohjausgeometriat. Ihan en lähtisi varauksetta kopioimaan siitä laitteesta mitään.

Kuvista ei hahmotu tuo lokarin kiinnityksen tukevuuus, mutta mikäli ovat lujaa tekoa, niin eikös niihin saa hitsattua sisäänpäin osoittavan varren ohjaukselle..

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Bülkiin saa nyt panssariohjauksen!
https://www.velomobileworld.com/de/neu- ... -bulk-mk1/

Liitteet
Näyttökuva 2024-4-3 kello 13.00.56.png

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tässä kuvassa näyttäis olevan tuollainen yksinkertainen ratkaisu, eli suoraan olkavarteen.

Liitteet
Panzerlenkung2.jpg
Panzerlenkung2.jpg (224.74 KiB) Katsottu 311 kertaa

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Saiskohan tuohon olkavarren sisälle menevään 6mm pulttiin lattaraudan tarpeeksi kovaa kiinni?
Pitäs ehkä tehdä olkavarren yläreunaan ura ja vastaavasti lattarautaan uloke, joka kiilautuis sitten kiristettäessä siihen uraan?

Liitteet
IMG_2988.jpeg

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin