Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarjosi juutuubin jumalat tällaisen. Tarkoittivat varmaan, että tänä vuonna aloitetaan talvipyöräilyyn orientoituminen ajoissa. ;) Laitan siis tänne talteen, vaikkei ole vielä ajankohtaista. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Talven pyöräksi arpoutui vanha kunnon Helsinki-mbb. Arpominen suoritettiin niin, että otin ainoan jotenkin toimivan pyörän käyttöön :mrgreen: Kun vielä vaihdoin pahasti rispaantuneen vaihdevaijerin, ni toimii ku unelma.

IMG_20240117_142109.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Miten pärjäät pelkällä jalkajarrulla ja vielä mbb:ssä? :o Liukkaalla pitää valita sen väliltä, laskeeko jalat maahan vai jarruttaako.

Minusta tuntuu, ettei liukkaalla aina sekään riitä, että on molemmat jalat maassa ja molemmat kädet jarrukahvoilla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Polkumies kirjoitti: 17 Tammi 2024, 20:03

Miten pärjäät pelkällä jalkajarrulla ja vielä mbb:ssä? :o Liukkaalla pitää valita sen väliltä, laskeeko jalat maahan vai jarruttaako.

Minusta tuntuu, ettei liukkaalla aina sekään riitä, että on molemmat jalat maassa ja molemmat kädet jarrukahvoilla.

Talvella ei paljoo tartte jarrutella, vauhdit niin pienet. Joskus urissa saattaa rengas vähän lingertää mutta en tälläkään muista monesti varsinaisesti kaatuneeni. Kieli keskelle suuta liukkaalla :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Hienot värit kuvassa. :D
Pääkaupunkiseudulla on niin paljon kiireempi, ettei riitä yksi jarru, vaan pitää jarruttaa sekä etu, että takapyörällä ja vielä laahata jalkoja maassa. Itäsuomessa riittää kun lakkaa sopivalla kohdin polkemasta, niin kyllä se pyörä aikanaan pysähtyy. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Ajoin viime perjantaina sähköpyörän nurin pahassa kelissä, ja olkanivel rusahti (täsmällinen lääketieteellinen termi :)) Vaikka oli nastarenkaat, niin ei auttanut kun oli jäätä lumen alla. Nyt yksikätisenä odottelen paranemista. Nivel tuntuu tietävän miten korjaus tehdään, ja se lähettää kipusignaalia, jos yritän tehdä jotain mikä haittaa korjausprosessia. Jouduin virittämään sänkyyn 45 asteen kulmaan muutamia tyynyjä, se oli ainoa tapa miten pystyi nukkumaan joten kuten. Moottorisänky olisi kova sana, mutta ei varmaan kannata hankkia parin viikon potemiseen. Olkanivel on monimutkainen, sen saa hajotettua muutamalla eri tavalla, minulla kuulemma luunmurtuma. Lääkäri antoi jonkunlaisen kantohihnan, joka pitää käden suurin piirtein oikeassa asennossa. (lenkki ranteessa, siitä nauha suoraan ylös olkapään yli, ja toisen kainalon alta takaisin rannelenkin lähelle, pystyhihnan ympäri ja velcro kiinnitys)

Laskin että 1 m pudotus pystypyörän selästä kiihdyttää nopeuden 16 km/h sillä hetkellä kun kuski osuu maahan. Jostain syystä jaloista ei ollut apua, vaan käsillä joutui ottamaan iskun vastaan.

https://www.wolframalpha.com/input?i=sp ... meter+drop

Pyörätietä ei oltu aurattu eikä hiekoitettu. Matkalla etupyörä teki pientä luisua vähän väliä, oli niin paljon lunta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Kirjaisitko myös tämän Onnettomuudet ketjuun. Vaikka kaaduitkin pystypyörällä, antaa se kuitenkin vertailupohjaa nojapyörien onnettomuuksille.
Toivotan pikaista paranemista, vaikka tiedän, että olkapäävaivat saattavat haitata elämää pitkään. Sinnikästä harjoittelua vaan, äläkä rajaa liikerataa kivuttomalle alueelle, vaan lämmittelyn jälkeen joka päivä muutaman kerran hiukan yli, jotta liikeradat lähtevät laajenemaan. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Levyjarru alkoi vuotamaan jostain, ehkä jarrusylinterin tiivisteestä, jarru on mallia Shimanon halvin hydraulinen. Onkohan nuo tiivisteet herkkiä pakkaselle?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti: 02 Helmi 2024, 11:55

Levyjarru alkoi vuotamaan jostain, ehkä jarrusylinterin tiivisteestä, jarru on mallia Shimanon halvin hydraulinen. Onkohan nuo tiivisteet herkkiä pakkaselle?

Ei ne ole. Tuntuu olevan aika arpapeliä miten alkavat vuotamaan. Välillä sattuu yksilö joka kestää vuosikausia ja välillä sit melkein heti vuotavia. Pääosin kyl toimivat ihan nätisti

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mukavasti oli jo sepeliä harjattu paikoitellen pois pyöräteiltä ainakin Vantaalla, eikä säästetty hommaa sinne alkukesään, kun kaikki on jo kuivaa ja pölisee. Mietinkin, että mikä tässä on vialla, kun ajaessa yhtäkkiä kaikki meteli loppuu, enää pieni rapina nastoista. Sepelistä se kovin meteli tulee.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Molemmat Shimanon jarrut alkoivat vuotamaan toisen talven aikana. Ostin toisen hajonneen jarrun tilalle Sram DB8 jarrun. Sen kahva on symmetrinen siten että se toimii oikealla tai vasemmalla puolella, ja ilmausportteja kaksi. Huomasin vasta asentamisen jälkeen että siinä on 4 jarrusylinteriä, ja jarrupalat on tuplakokoa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kannattaa ostaa valmiiksi jarrupalat noihin koska niitä ei välttämättä saa ihan joka paikasta kuten shimanon jarruihin

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Noihin Sram db8 jarruihin käy Sram Code jarrujen palat, ovat melko helposti saatavia, tilasin aliexpressistä 4 paria kympillä :mrgreen:

Vastaa Viestiin