Härski kirjoitti:...Ja se lisähuomautuksena noista puhtaista takaohjauksista, että vaikka ne toimisivatkin hienosti halutulla ajonopeudella normaaliajossa, niin ns ääritilanteissa ne on erittäin vaarallisia. Nimittäin jos ohjaavalta pyörällä katoaa liian suuren keskipakoisvoiman ansiosta pito, on sitä mahdotonta enää saavuttaa.
Eli kannattaa harkita asiaa vielä kolmannenkin kerran..
Turvallisuudesta: jos ohjaavan takarenkaan pito menetetään syystä tai toisesta , niin tilanne muuttuu nopeasti vaaralliseksi.
Kaksi ohjaavaa takarengasta tuo vähän lisää pelivaraa, muttei poista ongelmaa.
Syitä pidon menettämiseen voivat olla esim.
- liiallinen ajonopeus
- esim. hiekka tai muut epäpuhtaudet asvaltilla, soratie tai muuten vaan liukas ajoalusta
- renkaan puhkeaminen ja nopea tyhjeneminen
- epätasaisuudet (ohjaava rengas kevenee/pompahtaa ilmaan esim. kaarteessa)
Pidon menettämisen jälkeen kuski muuttuu matkustajaksi.
Ei esimerkiksi voi tehdä vastaohjausliikettä, jos perä pyrkii edelle... normaalilla etuohjatullahan tällainen onnistuu.
Voi vain odottaa, että pito palautuisi ennen pöpelikköön ajautumista, katon kautta ympäri pyörähtämistä tai vastaantulevaa autoa...
Ajaminen vaatii siis ennakointia, eikä sekään riitä yllättävissä tilanteissa.
Eli vaikka tuolla edellisessä viestissäni mainitsin, että pelkkä takaohjaus saattaa sietää ohjauksen stabiliteetin puolesta riittäviä ajonopeuksia, niin pidon menetyksen riski väijyy aina taustalla. Turvallisuusmielessä en siis suosittelisi yleiseen liikenteeseen pelkkää takaohjattua (ainakaan sellaista missä on vain yksi takapyörä). Mutta jos myös etupyörät saisi kääntymään edes hieman (ja ennen takapyörää/pyöriä), niin tilanne olisi jo täysin toinen.
Tavallisella kaupallisella kinnerillä (Mango) olen kokenut takarenkaan puhkeamisen ja nopean tyhjenemisen alamäessä n. 50 km/h nopeudessa. Vaati nopeita ohjausliikkeitä (etupyöräohjaus...), että levottoman takapään sai pidettyä hallinnassa. Ja tämä tapahtui suoralla tiellä, mutkassa olisi tod.näk. pyörähdetty katon kautta ympäri ojan puolelle... takaohjatulla ei olisi ollut mitään tehtävissä. Takaohjatulla rengas EI SAA siis tyhjentyä nopeasti ja yllättäen, kinneri pitää pystyä pysäyttämään turvallisesti ennen kuin ohjattavuus menetetään.
Yllä olevat riskit kun tiedostaa ja hyväksyy oman kuolevaisuutensa, niin takaohjatun rakentamisprojektin voi toki aloittaa.
Ja kannattaa vakavasti harkita nelipyöräistä, tuolloin yhden renkaan puhkeaminen ei aiheuta välitöntä katastrofia.
Rakentamisintoa en halua toki minäkään lannistaa.
Mitä tuosta Avus-kinnerin jatkamisesta edellä kirjoittelin, niin pelkästään takaohjattuna se tulisi luultavasti vain ratakäyttöön.
Yleisen liikenteen tarkoitetussa versiossa olisi hyvä saada etupyöriäkin kääntymään edes asteen pari.